TIP: Rijbewijs omzetten

Scamp

New Member
Als je je rijbewijs wilt omzetten dan zijn er tal van regels. Ik zal niet verder ingaan op de regels, die kun je op onze blog lezen : kimandlex.blogspot.com

Wat wel belangrijk is om te onthouden is dat je in Queensland je Nederlandse rijbewijs mag houden ( in NSW bijvoorbeeld niet , die nemen ze in ) EN , nog belangrijker, is dat je in Queensland je rijbewijs om kunt zetten zonder oogtest / theorie / praktijk. In NSW bijvoorbeeld zul je je hele rijbewijs opnieuw moeten halen, kost je al snel een paar duizend euro ( per persoon ).

Dus, als je een "gratis" rijbewijs wilt, dan boek je jezelf EERST in een B&B voor een weekje ergens in Queensland ( gewoon ergens in the middle of nowhere, goedkoop etc ), gebruikt dat B&B adres om jezelf een mooi geel Queensland rijbewijs toe te eigenen, en dan verhuis je naar where ever you wanna be, bijvoorbeeld NSW etc. Want dat bespaart je dus veel moeite en geld.  ( Visum is enige restrictie, maar een 175 visum bijvoorbeeld laat dit dus gewoon toe ).

[quote author=Scamp link=topic=10461.msg147574#msg147574 date=1254347810]
In NSW bijvoorbeeld zul je je hele rijbewijs opnieuw moeten halen, kost je al snel een paar duizend euro ( per persoon ).
[/quote]

Is niet waar. Ik kreeg hem zo mee. Wel met oogtest (bij RTA), maar zonder praktijk of theorie examen. Binnen 5 minuten gepiept.

En een paar duizend euro is ook wat overdreven... om het via de L/P manier te doen ben je echt niet meer kwijt dan hoogstens een paar honderd dollar (ik gok op 200 ofzo).

Hier in Tasmanie zijn de regels twee jaar geleden gelukkig ook versoepeld. Je kunt hier nu gewoon zonder enige testen je rijbewijs omzetten naar een Tasmaans rijbewijs. Of je altijd je Nederlandse rijbewijs weer terug krijgt weet ik niet, maar ik kreeg hem in ieder geval wel terug.

[quote author=alieNL link=topic=10461.msg147575#msg147575 date=1254348341]
[quote author=Scamp link=topic=10461.msg147574#msg147574 date=1254347810]
In NSW bijvoorbeeld zul je je hele rijbewijs opnieuw moeten halen, kost je al snel een paar duizend euro ( per persoon ).
[/quote]

Is niet waar. Ik kreeg hem zo mee. Wel met oogtest (bij RTA), maar zonder praktijk of theorie examen. Binnen 5 minuten gepiept.

En een paar duizend euro is ook wat overdreven... om het via de L/P manier te doen ben je echt niet meer kwijt dan hoogstens een paar honderd dollar (ik gok op 200 ofzo).
[/quote]
Inderdaad, ik weet niet waar Scamp het vandaan haalt. En ook je oude rijbewijs neem je gewoon weer mee. Ik heb een jaar geleden mijn VS rijbewijs omgezet, dus die konden ze wel begrijpen. Maar voor je Nederlandse rijbewijs moet je volgens mij wel even een vertaling regelen...

Vertaling via Consulate kan gevraagd worden, maar wij kregen hier in Queensland ook zonder vertaling ons rijbewijs.
Mijn verhaal komt van twee verschillende mensen die recentelijk in Australie zijn aangekomen, en deze veranderingen zijn pas in de laatste maanden doorgevoerd.

[quote author=alieNL link=topic=10461.msg147575#msg147575 date=1254348341]om het via de L/P manier te doen ben je echt niet meer kwijt dan hoogstens een paar honderd dollar (ik gok op 200 ofzo).
[/quote]

Wij waren voor het maken van het rijbewijs 75 dollar kwijt. Met lessen ( verplicht minimum 5 lessen ) en theorie lijkt me 200 dollar wat "optimistisch" op zijn best. Afijn, who cares, the mensen die het moeten weten weten het nu, dat je in ieder geval in Queensland je rijbewijs niet opnieuw hoeft te halen, misschien is het in NSW weer verandert, who knows.

[quote author=slatsr link=topic=10461.msg147580#msg147580 date=1254396161]
Inderdaad, ik weet niet waar Scamp het vandaan haalt. En ook je oude rijbewijs neem je gewoon weer mee. Ik heb een jaar geleden mijn VS rijbewijs omgezet, dus die konden ze wel begrijpen. Maar voor je Nederlandse rijbewijs moet je volgens mij wel even een vertaling regelen...
[/quote]

Ik had geen vertaling, maar m'n Nederlandse rijbewijs werd zonder meer geaccepteerd. Ik moest die dame wel even nadrukkelijk uitleggen dat ik als Nederlander geen theorietest hoefde te doen. Daarvoor moest ze even dieper in het systeem duiken en kwam toen tot de conclusie dat ik daarmee gelijk had. :smile: Dus inderdaad in NSW is het een kwestie van formulier invullen, Nederlands rijbewijs en paspoort overleggen, een hoop geld betalen en vijf minuten wachten.

Groetjes,
Rixta

Ook in Queensland verschilt het per locatie. In Brisbane CBD moesten we een officiele vertaling regelen, terwijl we in Beenleigh na het maken van foto's en het aftikken va een paar dollar (afhankelijk van de geldigheidsduur) met Australisch en Nederlands rijbewijs na een half uurtje weer buiten stonden  :smile:

De ogentest is volgens mij wel verplicht als je brildragend ben.  Dus voor de brildragenden onder ons: Bril af en op de tast naar binnen gaan. Geen centje pijn. :wink:

Ook wij hebben ons rijbewijs een aantal maanden geleden pas laten omzetten hier in NSW. Geen probleem! Gewoon kosten betalen(moet je in NL ook) en binnen enkele minuten gepiept. Die oogtest stelt niets voor tenzij je echt blind bent. Je NL rijbewijs mag niemand innemen omdat het een document is van de NL staat!!! net als je paspoort, tenzij je het vrijwillig opgeeft.

Een paar weken geleden heb ik mijn NL rijbewijs omgezet in een Tasmaans rijbewijs.
Dit moet binnen 3 maanden na aankomst als PR gebeuren. Anders kom je in het L/P systeem terecht.
Echter is het wel aan te raden dit zo snel mogelijk te doen. Hier gebruiken ze het rijbewijs als ID voor bijna alles waar je een ID voor nodig kan hebben.

Ze wilden wel de vertaling  (int rijbewijs van de ANWB) van ons NL rijbewijs hebben om het om te kunnen zetten.
Ze mochten alleen het rijbewijs voor de motor en auto erkennen. Voor de vrachtwagen ga ik volgende week een halve dag lessen en een test doen.

Ik heb een jaar geleden in Penrith mijn rijbewijs laten omzetten, ikzelf had het nieuwe Nederlandse rijbewijs(pasje), die herkende ze niet in Penrith. Het oude rijbewijs(papieren) die herkende ze wel. Wat bleek, ze hadden nog een oud boek uit 2004, waar het nieuwe rijbewijs nog niet in vermeld stond. Ik moest bij de RDW in Nederland een brief aanvragen waaruit bleek dat het een geldig rijbewijs was. Daarna ben ik terug gegaan en kreeg ik na overhandiging van die brief, mijn NSW rijbewijs. Ik heb geen lessen o.z.d. gedaan. Achteraf niet echt verkeerd om wat theorielessen te nemen, er zijn toch wel wat andere regels en borden natuurlijk....................

Tip; Als ze bij de ene RTA moeilijk doen, adviseer ik je om naar een andere RTA te gaan, want ze hebben nog wel eens hun                 
      eigen "regeltjes"  :lol:

Daarom heb ik een theorieboek aangeschaft.
Ik voelde me wel afges=zet.

Moest toch zeker 5 dollar betalen.

Heeft iemand ervaring met hoe dat gaat in Victoria, Melbourne? Krijg je daar ook gewoon je NL rijbewijs weer mee?

Groetjes,
Eric

[quote author=Jannic link=topic=10461.msg147638#msg147638 date=1254468921]
De ogentest is volgens mij wel verplicht als je brildragend ben.  Dus voor de brildragenden onder ons: Bril af en op de tast naar binnen gaan. Geen centje pijn. :wink:
[/quote]

Ogentest is hier verplicht voor iedereen die een rijbewijs aanvraagt. Maar als je die test niet kunt doen kun je ook niet veilig rijden, dus dan zou je beter eerst even naar de optometrist gaan voor een bril of sterkere glazen. Het gaat tenslotte niet om die test, maar om je eigen veiligheid.

Groetjes,
Rixta

[quote author=carlijnaxel link=topic=10461.msg147662#msg147662 date=1254488117]
Daarom heb ik een theorieboek aangeschaft.
Ik voelde me wel afges=zet.

Moest toch zeker 5 dollar betalen.
[/quote]

Je kunt dat ook gratis on line downloaden.

Groetjes,
Rixta

[quote author=Rixta link=topic=10461.msg147683#msg147683 date=1254521740]
[quote author=Jannic link=topic=10461.msg147638#msg147638 date=1254468921]
[/quote]

Ogentest is hier verplicht voor iedereen die een rijbewijs aanvraagt. Maar als je die test niet kunt doen kun je ook niet veilig rijden, dus dan zou je beter eerst even naar de optometrist gaan voor een bril of sterkere glazen. Het gaat tenslotte niet om die test, maar om je eigen veiligheid.

Groetjes,
Rixta
[/quote]

En die van anderen...  Ze hebben gewoon bij de RTA zo'n ding in de verte hangen en dan moet je even wat letters voorlezen terwijl je staat te wachten totdat ze alles hebben uitgezocht e.d. Dus zo gepiept.

Ik lees nog geen ervaringen over SA, dus die zal ik maar even toevoegen:

Je hoeft geen test te doen, ook geen ogentest. Je krijgt je NLse rijbewijs (geen vertaling nodig) terug. Zo ongeveer het enige wat je wel moet doen is een formulier invullen, ter plekke een foto laten maken en betalen (uiteraard).

That's it.

[quote author=Eric link=topic=10461.msg147674#msg147674 date=1254502753]
Heeft iemand ervaring met hoe dat gaat in Victoria, Melbourne? Krijg je daar ook gewoon je NL rijbewijs weer mee?

Groetjes,
Eric
[/quote]
Ik hem mijn rijbewijs in Melbourne (Burwood) laten omzetten (mei 2008). Geen testen, geen examen en mijn NL rijbewijs mocht ik gewoon houden
Groeten

[quote author=Jadiet link=topic=10461.msg147705#msg147705 date=1254543455]
[/quote]
Ik hem mijn rijbewijs in Melbourne (Burwood) laten omzetten (mei 2008). Geen testen, geen examen en mijn NL rijbewijs mocht ik gewoon houden
Groeten
[/quote]

Thanks, Jadiet goed om te weten.

Back