TIP: Rijbewijs omzetten

Hier meer informatie betreffende Victoria

http://www.vicroads.vic.gov.au/Home/Licensing/NewResidentsVisitors/

Op een WHV mag je eigenlijk geen aussie rijbewijs aanvragen. Je bent immers geen permanent resident. Dat ik er een moest aanvragen was omdat mijn NL rijbewijs was gestolen en er geen enkele optie is om een nieuw NL rijbewijs aan te vragen en te krijgen in Australie (ook niet bij de ambassade!). Hiervoor zou je dan terug moeten naar NL omdat je zoiets persoonlijk moet aanvragen.. yeah right.
Bij het aanvragen van een rijbewijs (op een niet permanent visum) heb jij een Australier nodig die zegt jou al meer dan een jaar te kennen en een vast adres. Nu zat ik toevallig bij verre familie die ik goed ken dus dat probleem was voor mij gelijk opgelost (zij moesten tekenen voor mijn rijbewijs). Dus houdt hier rekening mee.

Dat vindt ik toch raar want zoiets kan ik niet vinden op de RTA site.
Wat ik namelijk hier[/] lees is:
From 18 April 2008, all new NSW licence applicants identified as temporary overseas visitors will be subject to the following licensing rules:

* As a temporary overseas visitor, you will only be eligible to apply for a NSW licence once you have been in Australia for a continuous period of at least six months immediately prior to licence application.
Note: You must declare your last date of arrival in Australia on the licence application form.
* Licences will be marked with the one letter code ‘Q’ in the conditions area on the front of the licence, with the accompanying text ‘Evidence of permanent resident status not provided to the RTA’ appearing on the back of the licence, and
* Licences (including Learner, P1, P2, and unrestricted) issued with a ‘Q’ will only be valid for 12 months.

Hieruit haal ik dat als ik 6 maanden in Australie ben dat je dan een NSW rijbewijs mag aanvragen. Je krijgt dan echter een Q rijbewijs welke 1 jaar geldig is.
Daarna kan je dit rijbewijs weer verlengen met 12maanden.

Nu weet ik niet welke visa's er onder het kopje "Temporary overseas visitors" vallen, maar mij lijkt dat WHV toch wel temporary.

Back