TIP: Rijbewijs omzetten

[quote author=carlijnaxel link=topic=10461.msg147659#msg147659 date=1254486471]
Dit moet binnen 3 maanden na aankomst als PR gebeuren. Anders kom je in het L/P systeem terecht.
[/quote]

CarlijnAxel,  hoe bedoel je dit?

Als wij voor 4 weken op validatie-vakantie zijn en pas bijv. een jaar later daadwerkelijk emigreren komen we dan in t L/P systeem? (btw, wat is dat?)
Kunnen we in de validatie-vakantie ook al onze rijbewijzen omzetten of heb je een vast verblijfadres nodig/duurt t langer voordat het kan?

Thanks!

Als je permanent in Australie woont moet je officieel binnen drie maanden een Australisch rijbewijs aanvragen. Maar ja, als je ergens wordt aangehouden, hoe weet zo'n politieagent dan hoe lang je al in Australie woont? Ik heb pas een Australisch rijbewijs aangevraagd toen we uit Sydney waren vertrokken en we hier in Maitland een auto kochten (ruim vijf maanden na m'n aankomst in Australie). En toen heb ik daar nog weken over gedaan (na zo'n verhuizing heb je eerst andere dingen aan je hoofd). Maar het is wel beter om het te doen zodra je er tijd voor hebt, want anders kun je vroeg of laat in de problemen komen. Bovendien heb je dan meteen een Australisch ID bewijs, wat altijd handig is.

Groetjes,
Rixta

[quote author=Rixta link=topic=10461.msg147884#msg147884 date=1254864269]
Als je permanent in Australie woont moet je officieel binnen drie maanden een Australisch rijbewijs aanvragen. Maar ja, als je ergens wordt aangehouden, hoe weet zo'n politieagent dan hoe lang je al in Australie woont? Ik heb pas een Australisch rijbewijs aangevraagd toen we uit Sydney waren vertrokken en we hier in Maitland een auto kochten (ruim vijf maanden na m'n aankomst in Australie). En toen heb ik daar nog weken over gedaan (na zo'n verhuizing heb je eerst andere dingen aan je hoofd). Maar het is wel beter om het te doen zodra je er tijd voor hebt, want anders kun je vroeg of laat in de problemen komen. Bovendien heb je dan meteen een Australisch ID bewijs, wat altijd handig is.

Groetjes,
Rixta
[/quote]
Ik sluit me bij Rixta aan, volgens mij is men redelijk soepel. Ikzelf deed het net andersom, ik heb een Australisch rijbewijs gehaald toen ik bij mijn vriendin op bezoek was een half jaar voor dat ik definitief migreerde. Zij moest dan wel een verklaring tekenen dat ik bij haar woonde.
In die tijd moest ik nog wel een theorie examen doen maar dat is nu ook niet meer nodig. En er werd om een vertaling van het Nederlandse paspoort gevraagd, het internationaal rijbewijs voldeed daarvoor in mijn geval. Ik weet dat het hele internationaal rijbewijs een hot topic is want er wordt vaak ook niet naar gevraagd. In mijn geval dus wel en voor die paar Euro's kan je je een hoop ellende besparen.

Tja, wij moesten een officiële vertaling laten maken van het NL rijbewijs. Het internationale deden en konden ze niks mee. Ik had zo'n creditcardgeval en dat was even uitleggen en zo en mijn man een 'papieren'. We moesten ook een huurcontract overleggen en ook daar werd niet over gediscussieerd. Het leuke is dat een vriend van ons daar (Cairns) 3 maanden eerder zonder officiële vertaling etc. gewoon zijn rijbewijs kreeg omgewisseld. Dus.....het ligt eraan wie er achter het loket zit denk ik maar hahahahaha (was toen niet zo lachen  :? trouwens).

De regels zijn inderdaad niet altijd helemaal duidelijk en dus zal de ene persoon wel om een vertaling vragen en de ander niet. Misschien ligt het ook aan het jaar dat je je Australische rijbewijs hebt gehaald. Vroeger stonden op dat roze papiertje de officiele omschrijving van welk voertuig je mocht besturen. Dat was voor de meeste mensen abacadabra en dus hebben ze dat later vervangen door symbolen. Die symbolen zijn internationaal duidelijk. Misschien was dat de reden dat ik geen vertaling nodig had? Het lijkt mij geheel duidelijk welk voertuig je mag besturen. Alleen zijn de regels hier anders voor vrachtwagens en bussen, dus ik denk dat je daarvoor opnieuw examen moet doen.

groetjes,
Rixta

Wij hadden hier in WA weinig problemen.
De mijne was een credit card formaatje en die van Miranda een papieren.
Een simpel ogentestje en ze maken zelf een pasfoto van/voor je.
Enige puntje was voor Miranda het feit dat mijn achternaam, voor haar meisjesnaam in de papieren stond.
Dat was toch wel een beetje vreemd.

Bart

In NT was het omzetten geen probleem bij de MVR, ik had alleen wel 100 punten ID nodig, dwz oude rijbewijs, paspoort, medicare (tijdelijk) pasje en bewijs dat je op je adres woont (brief van een overheidsinstantie). Dat laatste omdat je rijbewijs voor veel instanties wordt gebruikt voor je officiele adres.
Verder had ik de ANWB vertaling bij me, dus weet niet of ze het ook zonder doen.
Er werd ook een oogtest afgenomen (en ik had mijn bril / lenzen van -1 niet op / in gedaan en haalde het op mijn sokken ...).

Hoi Rixta,

Ik weet dat het te downloaden is, maar met het boek kon ik makkelijk op het werk even gaan zitten en lezen.

Toen wij bij service Tasmania waren werd om een rijbewijs/internationaal rijbewijs gevraagd. Ze vroegen niet hoe lang we binnen waren.
Dus wat dat bertreft kan je best de gok wagen.

Ik ben het met je eens dat ze vrij soepel zijn, maar je zou maar iemand treffen die de regeltjes goed kent en ze ook in de praktijk brengt.
@ rens

L= Learner license P= Provisional license.

Ze vragen om een verblijfadres en wij hadden ons tijdelijke adres van onze vrienden opgegeven en was geen probleem. De pasjes waren binnen 10 dagen binnen, dus ook best snel.

Wij hebben geen test hoeven doen, alleen maar kijken in de camera voor de foto

Vorige week heb ik mijn learners license gehaald voor de heavy combination en eergisteren ben ik geslaagd voor de praktijk. Daarvoor heb ik de zg "cursus" gevolgd en iets van een test gedaan en kreeg naderhand te horen dat ik het gehaald heb.

Laat je in ieder geval goed informeren in de staat waar je naartoe gaat.

In Sorrel wilden ze mijn motorrijbewijs niet omzetten en in Hobart was het geen probleem.

Cheers,

Axel

Thanks Axel,

We doen het dus niet in de vakantie, maar als we er definitief zijn.

Gefeliciteerd met je rijbewijzen  :up:

Heeft er iemand ervaring met het omzetten van een rijbewijs bij een 457 visum? Eerst hebben we al een officiele vertaling moeten laten maken en vandaag was het volgende obstakel dat je minimaal een half jaar in het land moet zijn voordat het rijbewijs omgezet kan worden. Nu reist mijn vriend voor z'n werk regelmatig naar Papua Nieuw Guinea en komt dus niet aan dat half jaar aanwezigheid in Australie. Ons lijkt deze regel een beetje vreemd eerlijk gezegd.
Zijn er andere mensen die hier ervaring mee hebben (gehad)? :drive:

Groeten,
Esther

Hi Esther,

Wij zijn hier op een 457 visum en hebben gewoon ons rijbewijs om kunnen zetten. Het enige wat we hebben moeten laten zien was een huurcontract, een bankpas en een paar brieven met je adres erop. Dit alles speelde zich af rond juni 2008 in Perth. We hebben na 2 maanden ons rijbewijs omgezet.
Jan had een nieuw rijbewijs (pasje) en ik een oud type, ook dat leverde geen problemen op. Het enige wat ze niet doen zonder rijtest, is het overzetten van een grootrijbewijs. Jammer maar Jan heeft het hier niet nodig.

Hartelijke groet, Magda

Ik heb het nog eens nagevraagd bij de RTA. Op een 457 visum moet je minimaal 6 maanden in Australie zijn, wil je je rijbewijs om kunnen zetten. Wanneer je het land uitgaat voor een vakantie of voor werk dan beginnen die 6 maanden dus opnieuw.

Hi,

Ik heb het nog even na gekeken maar mijn rijbewijs heeft als afgifte datum 17 juni  2009 en wij zijn toch echt 10 april 2009 binnen gekomen.

Magda

[quote author=magda link=topic=10461.msg148224#msg148224 date=1255569277]
Dit alles speelde zich af rond juni 2008 in Perth.
[/quote]

[quote author=magda link=topic=10461.msg148230#msg148230 date=1255581655]
Ik heb het nog even na gekeken maar mijn rijbewijs heeft als afgifte datum 17 juni 2009 en wij zijn toch echt 10 april 2009 binnen gekomen.
[/quote]

Dan zit er toch ongeveer een jaar tussen? Of heb je je in een cijfertje vergist? Die toetsen liggen wel heel dicht bij elkaar op het toetsenbord nietwaar? :D

Vreemd.. ik zat zelfs op een WHV (tijdelijk visum) en kon een Australisch rijbewijs aanvragen (met tussenkomst van familie van mij die moest tekenen dat ze mij al meer dan een jaar kennen en dat ik op hun adres woonde). Ik was toen ook nog maar een dikke maand in Australie (mijn rijbewijs was gejat bij een inbraak).

Een Duits meisje (op een WHV) kreeg het zelfs voor elkaar om haar auto rijbewijs (die ze in Duitsland nog niet had, ze had alleen motor) binnen een maand te halen. Gewoon ff wat rondjes rijden met L-plate (zat vaker niet dan wel op haar auto..) ff examen doen (voor je P-plates) maar dan welg elijk je volle rijbewijs krijgen... en dit alles dankzij haar duitse motorrijbewijs (zij werd geacht verkeerssituaties goed te kunnen inschatten). Je wilt niet wetne hoe vaak ik doodsangsten heb uitgestaan bij haar in de auto...

Als ik het dus goed begrijp mag ik, als ik volgend jaar naar Sydney ga met een WHV een australisch rijbewijs aanvragen. Ik moet hier dan een oogtest voor doen (heb lenzen en bril, dus doe dan wel lenzen in :p ).
Verder moet ik dus zorgen voor een internationaal rijbewijs van ANWB zodat deze goed vertaald is.
Zelf heb ik AB rijbewijs (motor-auto) hier in nederland gewoon tijd geleden gehaald.

Het gaat mij er vooral om dat het internationale rijbewijs van ANWB maar 1 jaar geldig is. Dus wil eigenlijk asap als ik in Sydney ben mn australische rijbewijs omdat het dan toch allemaal wat makkelijker is.

Ik vindt het nu alleen vaag dat de ene zegt dat het rijbewijs opnieuw gehaald moest worden (iig paar lessen en examen) + een oogtest. Terwijl andere alleen oogtest melden.

Scheelt dit per locatie in NSW waar je het rijbewijs wilt ophalen?

Nog iets van info gevonden voor NSW:
http://www.rta.nsw.gov.au/licensing/newtonsw/recognisedcountries.html
Komt er dus op neer dat als je een rijbewijs hebt (auto/motor) dan moet je het volgende doen:
* Be 16 years of age or older
* Provide proof of your NSW address
* Prove your identity
* Pass an eyesight test
* Pass a knowledge test
* Pay the licensing fee, and
* Have your photo taken by the RTA for your driver licence photo card.

knowlegde test info

Verder nog info voor iedereen die een rijbewijs wilt. volgens de RTA site moet je eerst 6 maanden in NSW zijn voordat je een rijbewijs kan aanvragen. Heeft iemand hier nog ervaring in?

Net even voor de lol wat vragen gedaan van de online knowledge test Klik. Niet extreem moeilijk, vooral logisch nadenken en niet vergeten dat je daar links rijd ;)

[quote author=Rixta link=topic=10461.msg147884#msg147884 date=1254864269]

Groetjes,
Rixta
Ik sluit me bij Rixta aan, volgens mij is men redelijk soepel. Ikzelf deed het net andersom, ik heb een Australisch rijbewijs gehaald toen ik bij mijn vriendin op bezoek was een half jaar voor dat ik definitief migreerde. Zij moest dan wel een verklaring tekenen dat ik bij haar woonde.
In die tijd moest ik nog wel een theorie examen doen maar dat is nu ook niet meer nodig. En er werd om een vertaling van het Nederlandse paspoort gevraagd, het internationaal rijbewijs voldeed daarvoor in mijn geval. Ik weet dat het hele internationaal rijbewijs een hot topic is want er wordt vaak ook niet naar gevraagd. In mijn geval dus wel en voor die paar Euro's kan je je een hoop ellende besparen.
[/quote]

Even een waarschuwing: als de regels zijn dat je binnen drie maanden je rijbewijs moet omzetten, dan kan het zijn dat je geen problemen krijgt als je wordt aangehouden. Maar bedenk wel dat een verzekeraar een goede reden heeft om niet uit te keren als je met een formeel ongeldig rijbewijs reed! En als je serieuze brokken maakt (of erger: iemand verwondt) dan raakt de poep de ventilator, zoals ze in het Engels zeggen.

groeten,

Laurens

Als ik het dus goed begrijp mag ik, als ik volgend jaar naar Sydney ga met een WHV een australisch rijbewijs aanvragen. Ik moet hier dan een oogtest voor doen (heb lenzen en bril, dus doe dan wel lenzen in :p ).
Verder moet ik dus zorgen voor een internationaal rijbewijs van ANWB zodat deze goed vertaald is.
Zelf heb ik AB rijbewijs (motor-auto) hier in nederland gewoon tijd geleden gehaald.

Het gaat mij er vooral om dat het internationale rijbewijs van ANWB maar 1 jaar geldig is. Dus wil eigenlijk asap als ik in Sydney ben mn australische rijbewijs omdat het dan toch allemaal wat makkelijker is.

Ik vindt het nu alleen vaag dat de ene zegt dat het rijbewijs opnieuw gehaald moest worden (iig paar lessen en examen) + een oogtest. Terwijl andere alleen oogtest melden.

Scheelt dit per locatie in NSW waar je het rijbewijs wilt ophalen?

Nog iets van info gevonden voor NSW:
http://www.rta.nsw.gov.au/licensing/newtonsw/recognisedcountries.html
Komt er dus op neer dat als je een rijbewijs hebt (auto/motor) dan moet je het volgende doen:
* Be 16 years of age or older
* Provide proof of your NSW address
* Prove your identity
* Pass an eyesight test
* Pass a knowledge test
* Pay the licensing fee, and
* Have your photo taken by the RTA for your driver licence photo card.

knowlegde test info

Verder nog info voor iedereen die een rijbewijs wilt. volgens de RTA site moet je eerst 6 maanden in NSW zijn voordat je een rijbewijs kan aanvragen. Heeft iemand hier nog ervaring in?

Net even voor de lol wat vragen gedaan van de online knowledge test Klik. Niet extreem moeilijk, vooral logisch nadenken en niet vergeten dat je daar links rijd ;)

Op een WHV mag je eigenlijk geen aussie rijbewijs aanvragen. Je bent immers geen permanent resident. Dat ik er een moest aanvragen was omdat mijn NL rijbewijs was gestolen en er geen enkele optie is om een nieuw NL rijbewijs aan te vragen en te krijgen in Australie (ook niet bij de ambassade!). Hiervoor zou je dan terug moeten naar NL omdat je zoiets persoonlijk moet aanvragen.. yeah right.
Bij het aanvragen van een rijbewijs (op een niet permanent visum) heb jij een Australier nodig die zegt jou al meer dan een jaar te kennen en een vast adres. Nu zat ik toevallig bij verre familie die ik goed ken dus dat probleem was voor mij gelijk opgelost (zij moesten tekenen voor mijn rijbewijs). Dus houdt hier rekening mee.

Back