Tips mbt locatie, huurhuis en aankoop meubels / auto

michieln

Member
Goedemiddag,

Het lijkt er bij ons eindelijk van te komen dat we mogen emigreren naar Australie.
Mijn vriendin en ik zijn al jaren bezig om het voor elkaar te krijgen, maar ik heb een paar maanden geleden een baan aangeboden gekregen van mijn huidige werkgever met meerdere vestigingen in Australie.

Woonplaats
We mogen zelf bepalen in welke stad we ons willen stationeren en hebben een voorkeur voor de Brisbane regio.
Wij zijn graag in de buurt van fijne stranden ;-)
Het liefst gaan we in de buurt van Noosa wonen, maar dat is helaas te ver rijden van mijn werk als ik toch zeker 2x per week naar kantoor moet.
Zijn er mensen die tips hebben voor een leuke woonplaats in de buurt van Brisbane (max 1 uur rijden) waar je wel in de buurt van een strand zit (max 10 min rijden).

Huurwoning
Mag je in Australie gewoon huren en of moet je met allerlei regels rekening houden?
Is er genoeg aanbod of is het aanbod erg schaars?
Wij zitten er aan te denken om de eerste maand/6 weken een airbnb te nemen zodat we rusig rond kunnen kijken waar we evt. zouden willen wonen.
Zijn er mensen die dit ook gedaan hebben/tips hebben?

Aankoop auto
We zitten eraan te denken om in eerste instantie een auto te huren voor ca 4 weken en dan een auto te kopen.
Volgens mij is het electrische segment nog niet heel erg gangbaar in Australie. klopt dit?
Hebben mensen nog tips mbt aanschaf/huur van een auto?

Aankoop meubels
Hebben mensen nog tips waar je een beetje voor schappelijke prijzen meubels kan kopen?
Een bed willen we zeker nieuw kopen, maar voor andere spullen die mogen zeker in het begin 2e hands zijn totdat we wat meer vastigheid hebben.
Ons visum is in eerste instantie voor 4 jaar en daarna zien we wel verder.

Ik hoor graag van jullie ;-)

thanks

groeten

M&M
 
Welkom en gefeliciteerd!

Wij wonen in de regio (Noosa Hinterland) en Brisbane is net een tikkie ver qua commute. Maar als je 2 aaneengesloten dagen in Brisbane zou werken is een hotelkamer of BnB wellicht een oplossing. Ik ken mensen die dat doen vanuit Noosa.

Verder is het één lange rits van dorpjes en stadjes tussen Noosa en Brisbane. Dat is toch eigenlijk ter plekke gaan zoeken wat je ligt en wat je wilt betalen.

Huren is niet aan regels gebonden. Als huurder ben je wel aan de kant die wat sneller het onderspit Delft. Huurcontracten zijn hier per 6 maanden of per jaar. Je kunt elk jaar uitgezet worden. Maar je kunt ook jaren zitten. Minder zekerheid maar het is niet anders.

Een AirBnB huren voor een paar weken is een top idee. Zelfde voor de auto. Electrische auto…? Wat is dat? Dat kennen we hier (bijna) niet 😮
 
Wat fijn, het gaat nu echt gebeuren! QLD wordt populair hier op het forum....

Er zijn wel wat andere draadjes geschreven over huren van huizen, vooral met wat tips hoe je je kunt voorbereiden op bezichtigingen en wat voor documenten handig zijn (b.v. aantonen dat je altijd netjes je huur of hypotheek hebt betaald).

Voor auto's kun je kijken op carsales.com.au. Daarop staan zowel auto's van prive personen als van de autodealers aangeboden.
Voor tweedehands meubelen hebben we hier gumtree.com.au.

Succes met all voorbereidingen! Wanneer vliegen jullie deze kant op?
 
Last edited:
QLD the place to be 😎

De huurmarkt is voorlopig erg druk lijkt me. Dat wil zeggen meerdere kandidaten per huis (je loopt hier vaak met hele groep kandidaten in een vast half uur door de woning) en dus kan de eigenaar/real estate agent de ‘beste’ kiezen. Belangrijk is dus dat je goede papieren kan voorleggen: contract werk, referenties,….Zaak is om op voorhand goed na te vragen welke papieren ze allemaal nodig hebben zodat je op het moment zelf alles klaar hebt. Vaak hoort bij die hele papierwinkel ook de 100 punten test om je ID te bewijzen wat zeker bij aankomst challenging kan zijn omdat je in een catch 22 kan belanden (Aus rijbewijs levert veel punten op maar daarvoor heb je ook adres nodig maar voor huren heb je ook die 100 punten nodig…). Zorg dat je snel een bankrekening hebt (bij commonwealth bank kan je al overseas rekening openen), eventueel Medicare/private insurance. Dat levert allemaal punten op.
Wij kregen van werkgever bij aankomst een hotel voor enkele weken zodat we de buurt konden verkennen en een huurhuis konden vinden. In die periode hadden we ook een huurauto en via gumtree (tweedehands site) hebben we dan de nodige spullen gekocht. De eerste auto hebben we via zelfde huur bedrijf gekocht toen die deel van hun vloot van de hand deden.
Veel succes! Het is een zenuwslopende tijd maar toch ook fun.
 
Welkom en gefeliciteerd!

Wij wonen in de regio (Noosa Hinterland) en Brisbane is net een tikkie ver qua commute. Maar als je 2 aaneengesloten dagen in Brisbane zou werken is een hotelkamer of BnB wellicht een oplossing. Ik ken mensen die dat doen vanuit Noosa.

Verder is het één lange rits van dorpjes en stadjes tussen Noosa en Brisbane. Dat is toch eigenlijk ter plekke gaan zoeken wat je ligt en wat je wilt betalen.

Huren is niet aan regels gebonden. Als huurder ben je wel aan de kant die wat sneller het onderspit Delft. Huurcontracten zijn hier per 6 maanden of per jaar. Je kunt elk jaar uitgezet worden. Maar je kunt ook jaren zitten. Minder zekerheid maar het is niet anders.

Een AirBnB huren voor een paar weken is een top idee. Zelfde voor de auto. Electrische auto…? Wat is dat? Dat kennen we hier (bijna) niet 😮
Hoi Afterbang,
Bedankt voor je reactie en excuses voor mijn late reactie ;-)
Ja Noosa is echt onze favoriet ;-)
Hahaha ok wordt dus geen electrische auto.
Heb je verder nog maandelijkse kosten naast een auto verzekering?
In NL heb je natuurlijk nog wegenbelasting
 
Wat fijn, het gaat nu echt gebeuren! QLD wordt populair hier op het forum....

Er zijn wel wat andere draadjes geschreven over huren van huizen, vooral met wat tips hoe je je kunt voorbereiden op bezichtigingen en wat voor documenten handig zijn (b.v. aantonen dat je altijd netjes je huur of hypotheek hebt betaald).

Voor auto's kun je kijken op carsales.com.au. Daarop staan zowel auto's van prive personen als van de autodealers aangeboden.
Voor tweedehands meubelen hebben we hier gumtree.com.au.

Succes met all voorbereidingen! Wanneer vliegen jullie deze kant op?
hoi red dust.
Bedankt voor je reactie.
Het gaat nog wel even duren voordat we echt gaan vliegen.
We zijn momenteel bezig met een 3e partij die de visum aanvraag voor ons regelt.
We hebben afgelopen weken alle documenten verzameld en aangeleverd, nu is het wachten totdat ze het visum gaan indienen en totdat we akkoord krijgen (482 visum medium term).
Volgens de 3e partij zouden we 1e week jan ongeveer akkoord kunnen verwachten.
 
QLD the place to be 😎

De huurmarkt is voorlopig erg druk lijkt me. Dat wil zeggen meerdere kandidaten per huis (je loopt hier vaak met hele groep kandidaten in een vast half uur door de woning) en dus kan de eigenaar/real estate agent de ‘beste’ kiezen. Belangrijk is dus dat je goede papieren kan voorleggen: contract werk, referenties,….Zaak is om op voorhand goed na te vragen welke papieren ze allemaal nodig hebben zodat je op het moment zelf alles klaar hebt. Vaak hoort bij die hele papierwinkel ook de 100 punten test om je ID te bewijzen wat zeker bij aankomst challenging kan zijn omdat je in een catch 22 kan belanden (Aus rijbewijs levert veel punten op maar daarvoor heb je ook adres nodig maar voor huren heb je ook die 100 punten nodig…). Zorg dat je snel een bankrekening hebt (bij commonwealth bank kan je al overseas rekening openen), eventueel Medicare/private insurance. Dat levert allemaal punten op.
Wij kregen van werkgever bij aankomst een hotel voor enkele weken zodat we de buurt konden verkennen en een huurhuis konden vinden. In die periode hadden we ook een huurauto en via gumtree (tweedehands site) hebben we dan de nodige spullen gekocht. De eerste auto hebben we via zelfde huur bedrijf gekocht toen die deel van hun vloot van de hand deden.
Veel succes! Het is een zenuwslopende tijd maar toch ook fun.
Bedankt voor je reactie.
Ja is inderdaad een hoop geregel, maar het is hopelijk ergens goed voor straks ;-)
Hebben ze in Australie overigens nog iets van rente op een spaarrekening of iets dergelijks?
is via een huurbedrijf een auto kopen nog een stuk goedkoper?
Waar zitten jullie ongeveer in QLD?
 
Hoi Afterbang,
Bedankt voor je reactie en excuses voor mijn late reactie ;-)
Ja Noosa is echt onze favoriet ;-)
Hahaha ok wordt dus geen electrische auto.
Heb je verder nog maandelijkse kosten naast een auto verzekering?
In NL heb je natuurlijk nog wegenbelasting
No worries :) En ja het is fijn hier, wel net een beetje ver van Brisbane, maar ik hoef daar zelf bijna nooit te zijn, dus all good 👍

Rego costs is een soort van jaarlijkse belasting en 3rd party verzekering. Als je all-risk of zo wilt moet je dat apart regelen.
 
No worries :) En ja het is fijn hier, wel net een beetje ver van Brisbane, maar ik hoef daar zelf bijna nooit te zijn, dus all good 👍

Rego costs is een soort van jaarlijkse belasting en 3rd party verzekering. Als je all-risk of zo wilt moet je dat apart regelen.
ok thanks en welke kosten moet je dan ongeveer rekening mee houden?
 
Bedankt voor je reactie.
Ja is inderdaad een hoop geregel, maar het is hopelijk ergens goed voor straks ;-)
Hebben ze in Australie overigens nog iets van rente op een spaarrekening of iets dergelijks?
is via een huurbedrijf een auto kopen nog een stuk goedkoper?
Waar zitten jullie ongeveer in QLD?
Wij zitten in Cairns.
Op de spaarrekening iets van 0.85% dacht ik
Via het huur bedrijf kopen kwam op dat moment gewoon goed uit: zij wilden snel van hun oudere auto’s af, ze waren goed regelmatig geserviced, ze leken redelijk betrouwbaar en regelden alles wat wel zo fijn is als je nog weinig afweet van alle procedures. Je kan natuurlijk ook particulier (via gumtree) kopen maar op dat moment had ik geen zin om me daar ook nog eens in te verdiepen.
 
Als je in january akkoord krijgt, dat zou al best snel zijn. Over auto's: Houd er rekening mee dat je stamp duty moet betalen als je een auto koopt: meestal 3% over de aanschafprijs (ik geloof dat het voor elektrische autos minder is).
 
Als je in january akkoord krijgt, dat zou al best snel zijn. Over auto's: Houd er rekening mee dat je stamp duty moet betalen als je een auto koopt: meestal 3% over de aanschafprijs (ik geloof dat het voor elektrische autos minder is).
ok thanks.
ja lees verschillende verhalen hierover.
Als ik de immi stie mag geloven zijn dit ongeveer de doorlooptijden maar onze immigration lawyer moet de aanvraag nog indienen.
Ik verwacht dat ze dat uiterlijk eind vd maand gaan doen

1665581369820.png
 
Wat leuk, gefeliciteerd met jullie toekomstige verhuizing!

Wij zitten sinds een paar maanden aan de Gold Coast, uurtje van Brisbane. De zuidelijke suburbs zijn heel fijn en echt heel anders dan ik had verwacht na op dit forum en wat andere blogs gelezen te hebben. Redelijk jong publiek (veel 20/30ers en jonge gezinnen), leuke horeca, weinig ‘bogans’. Criminaliteit schijnt in de gehele regio hoog te zijn maar wij hebben er nog niets van gemerkt, volgens mij is dat vooral in de buitenwijken van Brisbane en verder land inwaarts. Ik werk in surfers paradise en daar hoef je inderdaad niet te wonen tenzij je van een dagelijkse disco houdt.

Wij zitten nu nog in een gedeeld huis maar gaan hopelijk voor het eind van het jaar verhuizen naar iets voor ons zelf. Voor 300-700$ per week heb je een appartement in de suburbs dicht bij het strand. Voor 500-1000$ p/w een huis wat meer land inwaarts. In dat laatste geval heb je wel echt een auto nodig want ov is niet altijd even betrouwbaar 😋

Voor auto’s en meubels horen wij veel goede verhalen over Facebook market place. En inderdaad ook Gumtree maar die lijkt hier iets minder groot dan we in Sydney en Perth hebben ervaren. Wij gaan begin volgend jaar een auto kopen en wil ook zeker kijken bij een dealer, toch beetje spannend wat je krijgt als je individueel overkoopt.

Veel succes met al het regel werk!
 
Wat leuk, gefeliciteerd met jullie toekomstige verhuizing!

Wij zitten sinds een paar maanden aan de Gold Coast, uurtje van Brisbane. De zuidelijke suburbs zijn heel fijn en echt heel anders dan ik had verwacht na op dit forum en wat andere blogs gelezen te hebben. Redelijk jong publiek (veel 20/30ers en jonge gezinnen), leuke horeca, weinig ‘bogans’. Criminaliteit schijnt in de gehele regio hoog te zijn maar wij hebben er nog niets van gemerkt, volgens mij is dat vooral in de buitenwijken van Brisbane en verder land inwaarts. Ik werk in surfers paradise en daar hoef je inderdaad niet te wonen tenzij je van een dagelijkse disco houdt.

Wij zitten nu nog in een gedeeld huis maar gaan hopelijk voor het eind van het jaar verhuizen naar iets voor ons zelf. Voor 300-700$ per week heb je een appartement in de suburbs dicht bij het strand. Voor 500-1000$ p/w een huis wat meer land inwaarts. In dat laatste geval heb je wel echt een auto nodig want ov is niet altijd even betrouwbaar 😋

Voor auto’s en meubels horen wij veel goede verhalen over Facebook market place. En inderdaad ook Gumtree maar die lijkt hier iets minder groot dan we in Sydney en Perth hebben ervaren. Wij gaan begin volgend jaar een auto kopen en wil ook zeker kijken bij een dealer, toch beetje spannend wat je krijgt als je individueel overkoopt.

Veel succes met al het regel werk!
thanks voor je reactie!!
Wij zijn nu 6 keer op vakantie geweest in Australië en hebben nog nooit iets meegemaakt van criminaliteit, maar ik kan me voorstellen dat het anders is als je ergens woont.
Is er veel criminaliteit dan in die regio?

Autos' zijn wel een stuk goedkoper als in NL volgens mij dus dat scheelt weer.
Noosa en Burleigh vinden we erg leuk, maar misschien net iets te ver rijden voor woon werk verkeer (Brisbane).
Heb je nog tips voor iets in die buurt wat dicht bij het strand ligt en iets dichterbij Brisbane? ;-)

Leuk dat jullie straks ook voor een nieuw/ander huis gaan kijken.
Bevalt het jullie goed in Australië tot nu toe?

Hebben jullie ook nog een inkomensbescherming (verzekering)? Ik begreep dat je maar 10 ziektedagen mag hebben per jaar.
Afgelopen 10 jaar heb ik er denk ik maar 3 nodig gehad in totaal over 10 jaar, maar als je echt iets ernstigs krijgt heb je volgens mij geen echt vangnet in Australie of heb ik dat verkeerd?
 
Bedankt voor je reactie.
Ja is inderdaad een hoop geregel, maar het is hopelijk ergens goed voor straks ;-)
Hebben ze in Australie overigens nog iets van rente op een spaarrekening of iets dergelijks?
is via een huurbedrijf een auto kopen nog een stuk goedkoper?
Waar zitten jullie ongeveer in QLD?

Mooie plannen hebben jullie! De Sunshine Coast is zeker een aanrader!

De rente gaat omhoog bij veel banken en er zit aanzienlijk wat verschil tussen, kan de moeite waard zijn:
https://www.abc.net.au/news/2022-10...e-interest-rates-to-borrowers-what-/101502854
 
Wij hebben een vraag over huizen huren. Overal zien we huurprijzen per week gegeven. Maar het lijkt ons sterk dat die huizen steeds per week verhuurd worden. Als ik verhuurder was zou ik een huis voor minstens een jaar willen verhuren maar dan hoef je niet te adverteren met de weekprijs.
Dus de vraag: Als je zo'n huis voor meerdere jaren wilt huren, heb je dan de mogelijkheid iets van die weekprijs af te dingen?
 
Wij hebben een vraag over huizen huren. Overal zien we huurprijzen per week gegeven. Maar het lijkt ons sterk dat die huizen steeds per week verhuurd worden. Als ik verhuurder was zou ik een huis voor minstens een jaar willen verhuren maar dan hoef je niet te adverteren met de weekprijs.
Dus de vraag: Als je zo'n huis voor meerdere jaren wilt huren, heb je dan de mogelijkheid iets van die weekprijs af te dingen?
Hooi!

Hier heb je misschien wat aan. Ik heb zelf geen ervaring met huren maar velen hier wel dus je krijgt vast een boel ervaringen hier.

 


OFX
Back
Top