Tuig in Nederland.

Sjacka

XPdite Sponsor
Mijn zoontje van 20 maanden is helemaal gek van treinen. Dus vandaag dacht ik, kom ik neem hem eens gezellig mee in de metro. Hij vond het prachtig totdat er bij de tweede halte vier 16 jarige jongetjes uit de bekende probleemgroep de metro infietsen :x . Nadat de metro weer in beweging kwam gooit een van die #@$%^ een strijker in de metro. Bam, zoontje huilen etc. Niemand durft iets te zeggen. Mijn bloed kookte  en aangezien ik twee meter en 110 kg ben besloot ik er maar op af te stappen. Ik heb de grootste twee even met bij hun nek gepakt en opgetild, ze deden het bijna in hun broek. Zonder mijn zoontje had ik niet voor mezelf ingestaan.

Maar goed mijn beslissing om te emigreren is weer aan stap dichterbij.

Of is het in de steden van australie even erg gesteld met de mentaliteit?

Erg goed dat je ze even hebt aangepakt.

Ook hier in Sydney heb je dat gedrag hoor. Ik erger me dood aan al het afval dat overal lukraak op straat wordt geflikkerd (vooral rond fastfoodrestaurants) en de winkelwagentjes die je overal in de parkeergarage tegenkomt behalve in de bestemde vakken. Ook kreeg ik laatst een (hardgekookt?) ei tegen m'n hoofd vanuit een langsrijdende auto met van die zelfde vervelende jongetjes. Ook hier is dus tuig..

Sjacka,

Heel moedig hoor!! Heel herkenbaar dat dilemma van er wel iets van zeggen/ingrijpen of niet doen om het niet waard te vinden een mes in je buik te krijgen of zo... We maakten ooit mee (alweer 3 jaar geleden denk ik nu) dat we samen vanuit Amsterdam terugreisden naar Den Bosch met de NS. De treinen waren toen al een hele tijd 'rookvrij'. Bij Den Bosch aangekomen liepen we door het portaal om uit te stappen, waar iemand vrolijk zat te roken. Ellen zei toen even iets (zoiets als in de trand van 'goh, je weet toch wel dat je niet zou mogen roken in de trein?). De moorddadige blik die we toen kregen deed ons schrikken hoor! Zag eruit alsof hij zo een mes of pistool zou trekken of erop los zou slaan ...

Wat Frank al aangeeft, ook hier (ik spreek dan weer over Perth) komt er 'onnodig geweld' voor. Zoals enkele maanden geleden iemand die zonder ook maar enige aanleiding volkomen in elkaar geslagen werd .. was weliswaar op zaterdagavond en in Norhtbridge maar toch...

Van de andere kant moet ik ook wel zeggen dat (nogmaals hier in Perth) je wel op practisch ELK treinstation bijna altijd agenten ziet rondlopen. En dan echte he, niet de trein-bewakers... Voor wij hierheen kwamen (21 maanden geleden) woonden we wel 'lekker rustig' in Brabant, maar werkten in Amsterdam, en hadden vaak de metro nodig. Ik moet zeggen dat het hier echt heel erg veel veiliger voelt... Helemaal 0% geweld zul je waarschijnlijk in geen enkele stad ter wereld tegekomen, maar de balans is absoluut positief hier ...

Die mentaliteit die jij omschrijft herken ik duidelijk! Na driekwart jaar Brisbane kan ik zeggen dat in het CBD (centrum) en The Valley (uitgaanswijk) regelmatig opstootjes zijn en vaak zijn dronken/gedrogeerde jongeren hierbij betrokken. Maar het donkerharig, getinte publiek wat systematisch in NL opereert en waar jij op doelt heeft hier nauwelijks voet aan de grond.
Maar . . . . ik ken Brisbane nog niet al te goed en misschien zijn er anderen mij op het tegendeel kunnen wijzen.
Tot die tijd: begin de emigratie-procedure en neem Brisbane in overweging als je voor een stad moet kiezen om te wonen !

Het lijk wel of het in Nederland steeds erger wordt. Wij wonen in een klein dorp, waar mijn man vorige week met de dood bedreigd is. (zijn loslopende hond wilde onze aangelijnde hond aanvallen, mijn man zei daar wat van )
Dit is inmiddels de 2e keer al dat we in bedreigd worden. Vorige keer is onze hond door een ander mishandeld.
Toen we in IJsselstein woonden hebben ze ons (op onze trouwdag) geprobeerd te beroven s'avonds bij terugkeer.
Dit hopen we in Australie toch minder/niet mee te maken.

[quote author=perthpete link=topic=8057.msg105121#msg105121 date=1198026728]
...werkten in Amsterdam, en hadden vaak de metro nodig. Ik moet zeggen dat het hier echt heel erg veel veiliger voelt...
[/quote]

Ik werk ook in Amsterdam en reis dagelijks met de metro; maar ik heb me eigenlijk nog nooit onveilig gevoeld. De eerste werkdag was 't even wennen; er zitten soms wel wat wazige types in de metro, maar het valt allemaal reuze mee eigenlijk.

Mod break: Laten we het hier wel even netjes houden en niet al te discriminerend - over één kam scherend alstublieft  :up:

Even MHO: als dit soort voorvallen redenen zijn om naar Australië te verhuizen, zou ik er nog maar even goed over nadenken. Hier gebeuren ook heel wat dingen en gaat  het er heus niet allemaal gezellig en vriendelijk aan toe. Regelmatig nieuws over steekpartijen (ook in de burbs), road rage, hoons en andere nare dingen. Het enige voordeel vind ik dat er hier niet altijd gelijk met een ethnische bril wordt gekeken. Dit: "donkerharig, getinte publiek wat systematisch in NL opereert" is nou typisch zo'n uitspraak waar ik dus helemaal niks mee kan. En woon je hier dan ben jij de buitenlander en ondervind je zelf hoe het is om buiten de boot te vallen omdat je niet Australisch bent. In dat opzicht kan ik emigreren aanraden. Het zet je met beide benen op de grond. En je beseft hoe het is om buitenstaander te zijn, valt heus niet mee.

Hoi Juf Rebekka,

Helemaal eens met je opmerking dat dat absoluut de verkeerde reden is om te emigreren (alhoewel ik er, vanuit eigen ervaring, van overtuigd ben dat dit een gebied is waar Australie (gelukkig ;-) ) op achterloopt.

Echter het 'buitenlander / buitenstaander zijn' is iets waar ik me absoluut helemaal niet in kan vinden. Dat ervaren wij nou juist absoluut niet. En dat is nou ook een van de grotere aantrekkings kracht elementen (jeetje, kan het effe niet simpeler omschrijven) van Australie

Nogmaals: allemaal alleen maar onze eigen ervaring ...

Hiya!

Voor ons was de criminaliteit in NL 1 van de voornaamste redenen om te emigreren naar een relatief "rustig" land. Uiteraard gebeuren ook hier de nodige dingen, echter, het verschil met NL is dat je in Oz de berichtgeving hieromtrent niet HOEFT te horen, terwijl je er in NL mee dood wordt gegooid, je kunt het niet vermijden. In heel 's-Gravenhage gebeurd nog meer per dag dan in een grote stad als Brisbane. En inderdaad Perth Pete, Australie loopt gelukkig een paar jaar achter wat criminaliteit betreft op NL. Laat dat ook voorlopig zo blijven! Uiteraard ligt het er ook helemaal aan in wat voor een buurt je woont (ook hier in Brisbane zijn wijken die je liever kunt vermijden net als de Bijlmer in Amsterdam waar ik toch een paar maanden per jaar in de metro moest uitstappen om over te stappen op de tram naar mijn werk). Echter, zelfs die wijken in Brisbane die niet echt worden aangeraden zijn nog beter dan de slechte wijken in Amsterdam en 's-Gravenhage....

Tot nog toe zit er een sterk stijgende lijn in de hoeveelheid mensen met kennis die NL verlaten; afgelopen jaar was de vertekkende hoeveelheid zelfs hoger dan de hoeveelheid die binnenkwam..... 80% geeft als reden voor vertrek de "vervuiling" van de Nederlandse cultuur op...... Zie Elsevier online.

[quote author=4np link=topic=8057.msg105135#msg105135 date=1198050618]
Ik werk ook in Amsterdam en reis dagelijks met de metro; maar ik heb me eigenlijk nog nooit onveilig gevoeld. De eerste werkdag was 't even wennen; er zitten soms wel wat wazige types in de metro, maar het valt allemaal reuze mee eigenlijk.
[/quote]

Het ligt er natuurlijk aan op welke lijn je zit en waar je moet overstappen.....
Ik ben ook nog vaak genoeg met de tram/trein van AMS naar Schiphol gegaan in m'n stessenpak en geloof me: liever een lening voor een auto dan constant op je koffer te moeten zitten, handtas met flinke staalkabel aan je koffer te moeten vastmaken en alert blijven (wat nogal moeilijk is na een 14-urige nachtvlucht....)

[quote author=jufrebekka link=topic=8057.msg105263#msg105263 date=1198112630]
En woon je hier dan ben jij de buitenlander en ondervind je zelf hoe het is om buiten de boot te vallen omdat je niet Australisch bent. In dat opzicht kan ik emigreren aanraden. Het zet je met beide benen op de grond. En je beseft hoe het is om buitenstaander te zijn, valt heus niet mee.
[/quote]

Daar kunnen wij ons, net als Perthpete, ook niet zo in vinden... Wij hebben dan nog wel geen diepe Australische contacten gelegd (gingen wij ook niet vanuit toen we hier naartoe verhuisden) maar wij voelen ons verre van buitengesloten! Men is hier vreselijk nieuwsgierig naar ons als ze je accent opmerken en vinden het fantastisch dat je voor hun land hebt gekozen. Je moet je hier wel aan hun mentaliteit aanpassen natuurlijk en die is wel compleet anders dan de NL mentaliteit. Geen gedoe met vertellen dat je een mooie vette BMW voor de deur hebt staan, het laatste model flatscreen aan je muur hebt hangen, Ab-So-Luut niet gooien met je universitaire studie en vooral niet met je titel (als je die tenminste hebt...) gaan zwaaien. In NL is het van: "doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg" maar ondertussen.... Hier interesseert men zich gewoonweg niet voor wat je in huishebt, wat voor auto je rijdt, etc. En ze willen het ook niet horen, als je zoiets uit je mond laat komen heb je afgedaan voor ze. HEERLIJK!!!! Let wel: niet iedereen is zo, maar we zitten hier toch wel weer in het snelle wereldje en zelfs daar is men zo heerlijk anders dan in NL!! Niks geen uiterlijk vertoon!

Ik zou zeggen: vraag dat visum aan en kom zsm Down Under, heerlijk weer, aardige mensen, lekker eten, etc. Je bent van harte welkom!!  :up:

Jacqueline

Ik ga niet emigreren om dat ik onze gezellige medelanders zat ben, maar het is wel 1 van de redenen.

Woon in R'dam, 50% = zwart. Ga er maar aan zitten. Het verpest de sfeer. Ik ben hier weg..

Overigens ben ik ook regelmatig degene die er wat van zegt. Of ze hard aanpakt. Ik ben ze zat. En met "ze" bedoel ik Marokkanen, Suri's, en Kaap Verdi's. Heel soms Turken.

Ik heb nooit last van Nederlanders. Sorry.

Jammer hoor deze berichten over Nederland, haar inwoners en ook de Bijlmer.
Ik woon al mijn hele leven in de Bijlmer en ben zielsgelukkig in zo een groene buurt te wonen en toch dichtbij Amsterdam. Omdat ik opgegroeid ben toen de grote immigratiegolf kwam (of omdat ik ben zoals ik ben), kijk ik toch heel anders naar cultuur - en daarmee gedrags - verschillen. Criminiliteit is niet leuk, maar heb je overal. Of all places ben ik op vakanties en in Amsterdam Zuid wel eens overvallen (met vuurwapen) en nooit in 'mijn' buurt. Vooroordelen zijn snel gemaakt en helpen niets. 'Alles waar je energie aan geeft groeit' heb ik geleerd en dat ervaar ik ook. Dus liever aandacht voor alles wat prettig is en daar ook bewust voor kiezen als je dat wilt. Laat dan alsjeblieft achter wat je niet bevalt en maak datgene niet erger door en nog energie in te steken door het er over te hebben.
Brissegirl, wat bedoel je precies met mensen met kennis? Ik vrees het ergste, hoop dat je dat wegneemt...
Laten we allemaal genieten van dat wat mooi is en dat is voor een ieder anders. En als ik het vragen mag: liever niet hardop klagen over datgene waar jij moeite mee hebt als je weet dat het kwetsend kan zijn voor anderen. Thanks  :smile:

Groet, Fae

@Luuk: vergeet niet bij binnenkomst in Australie je zwart/wit-filter af te zetten. In Australia zijn de zwarten de oorspronkelijke bewoners en voor hen is de sfeer al eeuwenlang verpest door de witten, inclusief de Nederlanders... :wink:

[quote author=slatsr link=topic=8057.msg105423#msg105423 date=1198243230]
@Luuk: vergeet niet bij binnenkomst in Australie je zwart/wit-filter af te zetten. In Australia zijn de zwarten de oorspronkelijke bewoners en voor hen is de sfeer al eeuwenlang verpest door de witten, inclusief de Nederlanders... :wink:
[/quote]

:up:

Beste mensen,

Het is alweer een tijdje geleden dat de ' onderbuiken' in NL schreeuwerig van zich lieten horen, maar elke keer weer schrik ik van de felheid die daarmee gepaard gaat en het totale gebrek aan gezond verstand.

JufRebekka, Fae en Slatsr, jullie mening deel ik, hartelijk dank voor jullie woorden!
Het is een hele gerustelling te merken dat er nog genoeg weldenkende Nederlanders zijn, waar ook ter wereld..  :up:

Als je naar Australië emigreert omdat je de buitenlanders in Nederland zat bent, zul je down under van een oude kermis thuiskomen: één en al buitenlander daar... Maar even serieus: Nederland heeft natuurlijk een probleem. En zowel sommige allochtonen als sommige autochtonen maken daar onderdeel van uit. Sommige allochtonen omdat ze aantoonbaar voor problemen zorgen, sommige autochtonen omdat ze alle allochtonen over één kam scheren. Mijn partner is een 'allochtoonse', maar dan wel eentje die universitair geschoold is keihard werkt. Een aantal van haar landgenoten zorgt in Nederland evenwel voor problemen. Het is vervolgens zo pijnlijk om te zien hoe zij daar op wordt aangekeken! En hoe sommige autochtonen in onze omgeving nog steeds negatief tegenover onze relatie staan. Ik betrap hen zelfs op wat nazistische trekjes. Alsof ik als autochtoon een übermensch ben, en zij als allochtoon een üntermensch en er uit een stel als wij alleen maar bastaardjes komen... Wij zijn dat dus he-le-maal zat. Wij willen namelijk gewoon een stel als alle andere zijn. Gewoon lekker samenleven. Met de nadruk op leven. Dát is voor ons de reden Nederland te verlaten en wij hopen straks in Australië, op neutrale grond, de gelijkheid te vinden waar wij zo naar hunkeren. Het paradijs bestaat niet, maar ik heb goede hoop dat ze daar iets minder intolerant zijn dan in Nederland...

Mijn ervaring 10 jaar geleden was als volgt: ik ben ooggetuige geweest van een mishandeling van een autotone Australier naar een ander en werd er letterlijk misselijk van. Het slachtoffer kwam met orgaanletsel en tientallen botbreuken in het ziekenhuis terecht. Hier was de man voor jaren achter de tralies gegaan, daar was het 'voor jezelf opkomen en iets regelen'. Geweld is echt niet voorbehouden aan Nederland.
Als ik een hele grote teleurstelling had in Australie was het mijn verlies van de illusie dat in Australie rascisme weinig zou voorkomen. Het zijn uiteindelijk op de Aboriginals na allemaal immigranten toch? Helaas, zo werkt het in de realiteit niet. Op het platteland zijn ze homofobischer dan in Nederland en het ene ras discrimineert het andere net zo makkelijk als hier.
Nog shockerender was een uitspraak van een station owner over Aboriginals: 'They don't have to shot the Abo's, they will extinct themselves. They are an inferior race, it is proven that they don't have the volume in their brain as we have and those fucking gins...' (vrouwen). En dit van een man die kinderen had van een 'half caste'. Hem hiermee confronterend verloor ik bijna mijn baan, maar iig mijn respect voor deze man. Verbijsterend.
Dit was voor mij een grote reality check. Ik sta er niet teveel bij stil, zie mijn opmerking 'waar je energie aan geeft, dat groeit', maar het bestaat wel. Australie en haar bewoners zijn niet perfect.
Discussies hierover aangaan kan je veel energie en ook leefruimte kosten in Australie (ben wel eens de discussie aangegaan en werd vervolgens verguisd en bedreigd, niet fijn hoor als een fundamentalistische 'red neck' je aanvliegt). Je eigen pad volgen en in stilte trouw zijn aan jouw oordelen en gedachten is 'the way to go' denk ik. En daar natuurlijk je sociale contacten ook naar aangaan.
Overigens lijkt het in Canada wel echt ideaal te zijn wat dat betreft; een Pakistaanse vriendin van mij is recent geemigreerd en voelt zich prettig. <20% van de bevolking schijnt autochtoon Canadees te zijn en zij is alleen nog vriendelijke mensen tegengekomen. Dus wil je echt een multiculturele vreedzame samenleving dan lijkt dat er meer op.
En vanaf nu ga ik mijn eigen adagio weer nastreven, ik ga weer genieten van de andere onderwerpen in de Kletsdoos.

Een vreedzame groet en happy holidays,
Fae

[quote author=slatsr link=topic=8057.msg105423#msg105423 date=1198243230]
[/quote]

Ik weet het.. :) Heb overigens met abo's weinig goede ervaringen. Ik was graag in gesprek met ze gekomen, had ze graag leren kennen. Maar kwam alleen maar dronken, kansloze en verwaarloosde types tegen. Op 1 na, waar ik een tijd mee ben opgetrokken. Verder heb ik wat zitten kletsen met deze abo's, tourguides door de outback:

n735909553_310767_8182.jpg

Sta er dus zeker wel voor open.. en besef wat wij hebben aangericht daar. Aan de andere kant.. kregen de abo's het in die duizenden jaren niet eens voor elkaar om 2 stenen op elkaar te zetten.. dat doen wij al duizenden jaren. We hebben ze uit hun natuurlijke omgeving getrokken, en ze kunnen zich niet aanpassen omdat ze een stuk ontwikkeling missen. En dat is lullig.

Anyway; hier in R'dam is het echt niet meer tof. Echt veel tuig. En ze blijven 2e graads emigranten omdat ze hun bruidjes wel weer uit het thuisland halen. Hier voor mijn deur wordt gedealed, geroofd, overvallen en vernield. En dat zijn nooit blanke jongens..

Nogmaals; ik stigmatiseer niet, ik concludeer.

En als ík in Australie zit merkt men na 2 maanden al niet eens meer dat ik Nederlander ben. Ik spreek vloeiend Australisch, werk hard voor mijn geld en pas mij aan. En ik heb een Marokkaanse vriend.. en ga goed om met mijn Turkse buren. Toffe mensen, echt. Werken hard, volledig aangepast (ookal draagt ze een hoofddoekje.., perfect!

En nog even over abo's; het zijn geen mensen die je in onze cultuur moet willen proppen. Dat past niet, dat werkt niet. En dat zie je. Geef die mensen hun leefruimte, hun vrijheid.. en het gaat perfect.

Hier in Nederland werkt het ook niet.. ze voelen zich onderdrukt, worden opstandig, moeten zich bewijzen en komen in een neerwaardse spiraal terecht.

Overigens studeer ik, en durf te zeggen dat het merendeel van mij medestunten precies hetzelfde als ik over de gemiddelde allochtoon denken. Zelfs de donkere jongens (een Turk en een Surinamer) in mijn klas hebben een hekel aan de Marokkanen, Suri's en Kaap Verdi's. Zegt genoeg lijkt me. Het is een algemene trend, ook onder hoogopgeleiden dat ze het zat zijn.. het tuig op straat, het tuig in de metro's, het tuig overal wat de sfeer verpest, vrouwen lastig valt en overvalletjes pleegt. En het is de trend, de harde werkelijkheid en de realiteit waar we dagelijks mee te maken hebben.

Maargoed, je mag mij een leeghoofd noemen hoor.. mits je het goed beargumenteerd.

Back