Hiya!
Voor ons was de criminaliteit in NL 1 van de voornaamste redenen om te emigreren naar een relatief "rustig" land. Uiteraard gebeuren ook hier de nodige dingen, echter, het verschil met NL is dat je in Oz de berichtgeving hieromtrent niet HOEFT te horen, terwijl je er in NL mee dood wordt gegooid, je kunt het niet vermijden. In heel 's-Gravenhage gebeurd nog meer per dag dan in een grote stad als Brisbane. En inderdaad Perth Pete, Australie loopt gelukkig een paar jaar achter wat criminaliteit betreft op NL. Laat dat ook voorlopig zo blijven! Uiteraard ligt het er ook helemaal aan in wat voor een buurt je woont (ook hier in Brisbane zijn wijken die je liever kunt vermijden net als de Bijlmer in Amsterdam waar ik toch een paar maanden per jaar in de metro moest uitstappen om over te stappen op de tram naar mijn werk). Echter, zelfs die wijken in Brisbane die niet echt worden aangeraden zijn nog beter dan de slechte wijken in Amsterdam en 's-Gravenhage....
Tot nog toe zit er een sterk stijgende lijn in de hoeveelheid mensen met kennis die NL verlaten; afgelopen jaar was de vertekkende hoeveelheid zelfs hoger dan de hoeveelheid die binnenkwam..... 80% geeft als reden voor vertrek de "vervuiling" van de Nederlandse cultuur op...... Zie Elsevier online.
[quote author=4np link=topic=8057.msg105135#msg105135 date=1198050618]
Ik werk ook in Amsterdam en reis dagelijks met de metro; maar ik heb me eigenlijk nog nooit onveilig gevoeld. De eerste werkdag was 't even wennen; er zitten soms wel wat wazige types in de metro, maar het valt allemaal reuze mee eigenlijk.
[/quote]
Het ligt er natuurlijk aan op welke lijn je zit en waar je moet overstappen.....
Ik ben ook nog vaak genoeg met de tram/trein van AMS naar Schiphol gegaan in m'n stessenpak en geloof me: liever een lening voor een auto dan constant op je koffer te moeten zitten, handtas met flinke staalkabel aan je koffer te moeten vastmaken en alert blijven (wat nogal moeilijk is na een 14-urige nachtvlucht....)
[quote author=jufrebekka link=topic=8057.msg105263#msg105263 date=1198112630]
En woon je hier dan ben
jij de buitenlander en ondervind je zelf hoe het is om buiten de boot te vallen omdat je niet Australisch bent. In dat opzicht kan ik emigreren aanraden. Het zet je met beide benen op de grond. En je beseft hoe het is om buitenstaander te zijn, valt heus niet mee.
[/quote]
Daar kunnen wij ons, net als Perthpete, ook niet zo in vinden... Wij hebben dan nog wel geen diepe Australische contacten gelegd (gingen wij ook niet vanuit toen we hier naartoe verhuisden) maar wij voelen ons verre van buitengesloten! Men is hier vreselijk nieuwsgierig naar ons als ze je accent opmerken en vinden het fantastisch dat je voor hun land hebt gekozen. Je moet je hier wel aan hun mentaliteit aanpassen natuurlijk en die is wel compleet anders dan de NL mentaliteit. Geen gedoe met vertellen dat je een mooie vette BMW voor de deur hebt staan, het laatste model flatscreen aan je muur hebt hangen, Ab-So-Luut niet gooien met je universitaire studie en vooral niet met je titel (als je die tenminste hebt...) gaan zwaaien. In NL is het van: "doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg" maar ondertussen.... Hier interesseert men zich gewoonweg niet voor wat je in huishebt, wat voor auto je rijdt, etc. En ze willen het ook niet horen, als je zoiets uit je mond laat komen heb je afgedaan voor ze. HEERLIJK!!!! Let wel: niet iedereen is zo, maar we zitten hier toch wel weer in het snelle wereldje en zelfs daar is men zo heerlijk anders dan in NL!! Niks geen uiterlijk vertoon!
Ik zou zeggen: vraag dat visum aan en kom zsm Down Under, heerlijk weer, aardige mensen, lekker eten, etc. Je bent van harte welkom!!
Jacqueline