Tuig in Nederland.

[quote author=Luuk link=topic=8057.msg105431#msg105431 date=1198262611]
Ik weet het.. :) Heb overigens met abo's weinig goede ervaringen. Ik was graag in gesprek met ze gekomen, had ze graag leren kennen. Maar kwam alleen maar dronken, kansloze en verwaarloosde types tegen. Op 1 na, waar ik een tijd mee ben opgetrokken. Verder heb ik wat zitten kletsen met deze abo's, tourguides door de outback:
[/quote]

En zou dat nu komen doordat die "abo's" genetische nietsnutten zijn of doordat de kolonisten ze graag onderdrukten en domweg overhoop schoten?

[quote author=Luuk link=topic=8057.msg105431#msg105431 date=1198262611]
Sta er dus zeker wel voor open.. en besef wat wij hebben aangericht daar. Aan de andere kant.. kregen de abo's het in die duizenden jaren niet eens voor elkaar om 2 stenen op elkaar te zetten.. dat doen wij al duizenden jaren. We hebben ze uit hun natuurlijke omgeving getrokken, en ze kunnen zich niet aanpassen omdat ze een stuk ontwikkeling missen. En dat is lullig.
[/quote]

Grappig, van al die culturen die de wereld in die duizenden jaren heeft gezien, hebben alleen de aboriginals zich het langste stand kunnen houden... totdat die stenenstapelaars arriveerden natuurlijk...
En correct, WIJ hebben ze uit hun natuurlijke omgeving getrokken. Maar zij hebben helemaal geen behoefte aan die Europese cultuur en het is (was) hun land dus waarom zouden ze zich moeten aanpassen? Ze missen moderne ontwikkeling, maar hebben superieure ontwikkeling als het gaat om overleven in een land als Australie. Laten we jou eens uit je natuurijke stenen omgeving trekken en in de bush of de woestijn neerzetten en dan zien hoe jij je zult aanpassen. En nog steeds worden er in deze wereld volkeren uit hun natuurlijke omgeving getrokken door de door winst gedreven "geciviliseerden". Dat is pas lullig...

[quote author=Luuk link=topic=8057.msg105433#msg105433 date=1198263126]
En nog even over abo's; het zijn geen mensen die je in onze cultuur moet willen proppen. Dat past niet, dat werkt niet. En dat zie je. Geef die mensen hun leefruimte, hun vrijheid.. en het gaat perfect.

Hier in Nederland werkt het ook niet.. ze voelen zich onderdrukt, worden opstandig, moeten zich bewijzen en komen in een neerwaardse spiraal terecht.
[/quote]

En gelukkig realiseer je nu zelf uiteindelijk ook wat de werkelijke oorzaak van de problemen is...

[quote author=Luuk link=topic=8057.msg105431#msg105431 date=1198262611]
Anyway; hier in R'dam is het echt niet meer tof. Echt veel tuig. En ze blijven 2e graads emigranten omdat ze hun bruidjes wel weer uit het thuisland halen. Hier voor mijn deur wordt gedealed, geroofd, overvallen en vernield. En dat zijn nooit blanke jongens..

Nogmaals; ik stigmatiseer niet, ik concludeer.
[/quote]
Het zal ongetwijfeld waar zijn dat de criminaliteit bij jou in de buurt vooral door niet-blanken wordt uitgevoerd. Maar het gaat mij te ver om te concluderen dat het specifiek door de huiskleur of religie komt. Voordat de immigrantenstroom in de jaren 70 op gang kwam, werd er ook geroofd, overvallen en vernield. Ik denk dus dat het meer te maken heeft met gebrek aan opleiding en welvaart voor die mensen.

Maar ongeacht wat de oorzaak is voor deze problemen, de generalisatie die jij toepast heeft op vele manieren vergaande gevolgen. Voor mij persoonlijk betekent het dat ik niet eens wil overwegen om naar NL terug te keren, aangezien mijn verloofde niet Nederlandse is en ook niet uit een van de vijf rijke Engels-talige landen komt. Door de nieuwe wetgeving van Verdonk, tot stand gebracht door dergelijke generalisatie, is het nu lastiger om een visum voor haar te krijgen. En al zou ze een visum krijgen, dan wil ik haar niet blootstellen aan de Nederlandse discriminatie op basis van haar huidskleur.

[quote author=Luuk link=topic=8057.msg105433#msg105433 date=1198263126]
En als ík in Australie zit merkt men na 2 maanden al niet eens meer dat ik Nederlander ben.[/quote]
Geloof me, ik woon nu meer dan twee jaar in de VS: ze herkennen echt wel dat je van elders komt.

[quote author=Luuk link=topic=8057.msg105433#msg105433 date=1198263126]
En ik heb een Marokkaanse vriend.. en ga goed om met mijn Turkse buren. Toffe mensen, echt. Werken hard, volledig aangepast (ookal draagt ze een hoofddoekje.., perfect!
[/quote]

[quote author=Luuk link=topic=8057.msg105407#msg105407 date=1198236645]
Woon in R'dam, 50% = zwart. Ga er maar aan zitten. Het verpest de sfeer. Ik ben hier weg..

Overigens ben ik ook regelmatig degene die er wat van zegt. Of ze hard aanpakt. Ik ben ze zat. En met "ze" bedoel ik Marokkanen, Suri's, en Kaap Verdi's. Heel soms Turken.
[/quote]
Is dit geen tegenstelling?

[quote author=Luuk link=topic=8057.msg105433#msg105433 date=1198263126]
Maargoed, je mag mij een leeghoofd noemen hoor.. mits je het goed beargumenteerd.
[/quote]
Ach, die beoordeling laat ik maar aan anderen over.

En nu maar hopen dat ik in Australie niet te veel generaliserende immigranten ga tegenkomen...
 
Ik verbaas me erover met welk gemak er wordt geoordeeld over bepaalde bevolkingsgroepen in Nederland. Als we nu eens beginnen niet langs etnische scheidslijnen of nationaliteiten te denken, maar gewoon constateren dat tuig tuig is en tuig aangepakt moet worden. Dat maakt het een stuk prettiger voor de mensen die toevallig óók over die etnische achtergrond of nationaliteit beschikken, maar part noch deel aan de problemen hebben.

Ik dacht er vroeger ook zo makkelijk over als sommige anderen, maar na wat wij allemaal hebben meegemaakt ben ik heel wat genuanceerder geworden. Je piept echt wel anders als je familie en je vrienden je laten vallen omdat de afkomst van je vriendin hen niet bevalt. Of dat je altijd maar, via omwegen, moet horen dat je kansloos en lelijk bent en je vrouw hebt 'geïmporteerd' omdat ze toevallig uit een land komt waar ooit naar verluidt bovengemiddeld veel 'postorderbruiden' vandaan kwamen (terwijl wij elkaar gewoon - net als vele Australisch-Nederlandse stellen - met vakantie hebben leren kennen...). En ik heb het niet over een zielig land, maar gewoon over een andere Europese lidstaat die hemelsbreed dichter bij Amsterdam ligt dan Brisbane bij Canberra! Een land dat hard op weg is Nederland naar de kroon te steken als het gaat om de economische ontwikkelingen, het kennisniveau enz. maar waarvan veel Nederlanders blijven denken dat het er koud, kil en gevaarlijk is.

We hebben mensen in onze omgeving geprobeerd te overtuigen van het tegendeel, maar tegen hun vooroordelen blijkt geen kruid gewassen. En nu er een flink aantal van haar landgenoten tijdelijk in Nederland de handen uit de mouwen komt steken om onze economie te versterken (en daarna, een enkele uitzondering daargelaten, waarschijnlijk weer lekker naar huis gaat) worden de vooroordelen alleen maar aangewakkerd.

Ik snap best dat je baalt als een stekker als er 20 luidruchtige gastarbeiders naast je wonen, maar hoe dom moet je zijn om vervolgens te veronderstellen dat een hele natie uit hoeren, criminelen en baantjespikkers bestaat? Ik ga er vanuit dat de mensen op dit forum een gezond verstand hebben en, geïnteresseerd als ze zijn in andere culturen, over nuance beschikken. Veel andere Nederlanders wanen zich helaas superieur aan andere volkeren en dat laten ze duidelijk merken.

Hiermee ontken ik niet de problemen die er zijn (ik woon ook in Rotterdam...) maar ik hoop écht dat mijn aanstaande mede-emigranten de zaken in het juiste perspectief blijven zien. Echt, ik hoop ook in alle oprechtheid dat jullie nooit te maken zullen krijgen met rascisme en discriminatie; het maakt meer kapot dan je lief is. En ik spreek uit ervaring. Ik kan zelfs wel stellen, dat onze ervaringen onze beslissing naar Australië te gaan hebben gesterkt. Hier is één van ons de allochtoon, daar zijn we 't allebei. Gedeelde smart is nog altijd halve smart...
 
Ik blijf het ongelovelijk vinden hoe mensen sommige bevolkingsgroepen de schuld geven van criminaliteit.
En als je denk  dat het hier beter is met minder geweld en dat dat de reden is van je emigratie zul je waarschijnlijk wel teleurgesteld worden. Wij zijn absoluut niet uit onvrede weggegaan uit NL. Wij hebben meer dan 20 jaar in hartje Amsterdam gewoond. Ik heb jaren in de avonddienst gewerkt en fietste elke avond alleen naar huis heb mij nooit onveilig gevoeld. Maar je moet wel weten waar je fietst of loopt , dat is overal zo denk ik.
Ik kan alleen over Amsterdam praten en Perth. Dat er in Perth minder zinloos geweld is ( voor mijn is elke vorm van geweld zinloos dus rare uitdrukking) dan in Amsterdam ben ik het niet mee eens. Jan werkte een keertje op de eerste hulp in het Royal Perth hospital volgens het personeel was het een rustige avond nou jullie willen niet weten wat hij daar allemaal zag. Hier is alcohol en drug een enorm groot probleem en als je de kranten leest weet je hoeveel ellende hier is.
Los van dit alles zijn we ontzettend gelukkig in Perth , wil alleen hier mee zeggen dat er helaas overal op de wereld geweld is en gediscrimineerd wordt en Australie echt niet heilig is.
 
Ik vond de sfeer toch echt wel anders in Australie dan in Nederland.. toen ik 3 maanden in Melbourne woonde.

En het is natuurlijk geheel toevallig dat 90-95% van de mensen in de gevangenis een kleurtje heeft.. :) Natuurlijk, laten we ons hoofd in het zand steken en het accepteren. Typisch Nederlands.

Het zijn de minderheden die grotendeels de rotzooi veroorzaken, laten we eerlijk zijn. Het zijn feiten, gebaseerd op cijfers. Waarom mogen we de minderheden dan niet bij naam noemen? Nee? Prima, dan niet. Dan houden we het op "tuig". Wat jullie willen.. ik noem het beestje graag bij zijn naam. Net als mijn leeftijdsgenoten.

En geloof me, noch ik, noch mijn leeftijdsgenoten hebben problemen met goed geintegreerde hardwerkende allochtonen.

Het is een beetje jammer dat slatsr mijn verhaal maar half quote en dingen uit zijn verband rukt.

Hoe zou het toch komen dat half hoog opgeleid Nederland er net zo over denkt als ik?
 
[quote author=Luuk link=topic=8057.msg105446#msg105446 date=1198273189]

Hoe zou het toch komen dat half hoog opgeleid Nederland er net zo over denkt als ik?
[/quote]

Dan hoor ik als hoger opgeleide toch echt bij die andere 50%.
Kom net van een feesteje af en lees dit allemaal. Heb er moeite mee hoe hier gegeneraliseerd wordt, maar misschien moet ik morgen maar reageren, lijkt me beter... Of helemaal niet. lijkt me nog beter...

Trustuh
 
Generaliseren.. uit een bijzonder geval een algemene conclusie trekken.. nee, helaas, dat doe ik niet. Want feit is dat er onder de jeugd van bepaalde bevolkingsgroepen veel meer criminaliteit is.

En verder; ik trek geen conclusie over een hele groep, mij hoor je niet zeggen dat alle Marokkanen crimineel zijn. Mij hoor je wel zeggen dat als er hier dingen gebeuren dat het altijd Marokkanen zijn. Of andere gezellige minderheden natuurlijk, alhoewel die in mindere mate vertegenwoordigd zijn in bepaalde situaties.
 
[quote author=jufrebekka link=topic=8057.msg105263#msg105263 date=1198112630]
En woon je hier dan ben jij de buitenlander en ondervind je zelf hoe het is om buiten de boot te vallen omdat je niet Australisch bent. In dat opzicht kan ik emigreren aanraden. Het zet je met beide benen op de grond. En je beseft hoe het is om buitenstaander te zijn, valt heus niet mee.
[/quote]
[size=7pt]Zonder heel het topic doorgelezen te hebben doe ik toch deze post dus het is ondervoorbehoud...[/size] :grin:

Yep zo ondervind ik het ook. In Nederland heb ik mezelf toch een partij rot zitten ergeren aan een bepaalde groep. Waarmee ik zelf en mijn vrouw vaak problemen mee hebben gehad. Ik had nog net NIET extreem rechtse neigingen.... Tot ik in australie ben gaan wonen. Zoals  Rebecka zegt het zet je in 1 keer heel erg snel met twee benen aan de grond.

Ik heb zelf ineens heel veel respect gekregen voor verschillenden culturen en achergronden. Ik kan het op dit moment ook heel erg goed vinden met anderen migranten in alle soorten en maten. Soms kan ik zelfs beter vinden met de buitenlanders dan de Mcdonald's eten-de, dikke, langzame en luien ozzies.... :grin: :lol: nee geintje :up:

Anyway 16 jarige of 17 jarige irritante gasten heb je hier genoeg 1 verschil ze hebben ook een dikke Holden SS V8 6 liter, semi drag roest bak wagen tot hun beschikking heel vaak met zo'n P plaat achter het raam. Ik zit HIER vaak op de wegen heb al genoeg ellenden gezien. Eentje die ff driftent de bocht door komt in een smallen winkelstraat en daarbij gelukkig net niet een moeder met 2 kinderen tussen de auto en een muur plet... sukkel!!! :x

On an other note,.. er is hier in Australie wel een bepaalde groep, die erg hard solliciteert om zich bij mij op de zwarte lijst te komen.... Ik en vooral mijn vrouw hebben daarmee al veel problemen mee gehad, dan bedoel ik niet een scheld partij nee echt knokken, bloeden, Ziekenhuis en ambulance geweld. Vrij ernstig.
Ook is hier in Adelaide vaak de bende van 29 of 21, weet ik ut, aan de gang die dan een lint van ellenden door heel Adelaide achter laat.

Anyway voor dat soort ellende hoef je dus niet alleen in Amsterdam te zijn..
 
Nou zit ik ben verbazing de laatste pagina te lezen...

You go luuk :up: Maar ik ga mij vandaag niet mengen in deze discussie.

Ik geloof dat er ooit is zo'n discussie was, paar jaar terug. Waar ik net als luuk met veel gas tegen in ging. Ik woon daar misschien nu te lang in oz voor. No worries mate het is weekend neem een biertje en laat het maar gaan doe ik nu ook...
:up: :cheers:
 
Ik ga de discussie ook niet meer aan. 
In ieder land, stad, dorp heb je te maken met randfiguren. Wanneer het om 1% gaat valt er misschien nog mee te leven. In Rotterdam e.o. is het in de publieke ruimte niet meer prettig. En ik wil niet langer wonen in een omgeving die gedomineerd wordt door tuig. Of dat tuig  geel groen of wit is vind ik niet zo boeiend. 
Laten we daar maar mee afsluiten.
 
OMG! Jullie hebben allemaal nog dat roze wolkje boven je hoofd hangen (de mensen die Australie zoveel beter vinden dan Nederland). Ja Australie heeft hele goede kanten, maar kan je dat uberhaupt met nederland vergelijken?
Wacht maar met oordelen totdat je hier minimaal 2-3 jaar hebt gewoond en dan komen er toch ook dingen naar voren die je van het landje waar je vandaan komt gaat missen.
 
Geloof mij, Melbourne is een stuk relaxter, schoner en vriendelijker dan Rotterdam. Ik heb in Melbourne gewoond, woon nu in Rotterdam. Dus kan het prima vergelijken.
 
Toch nog een mogelijk niet onbelangrijk feitje delen:
Uit mijn werk bij de reclassering in Amsterdam heb ik heel wat detentiepubliek voorbij zien komen. Grotendeels 'gekleurd'? Zo kun je het zien. Ik zag dat het grootste deel van de bevolking psychiatrische problematiek en/of een verstandelijke beperking heeft (mogelijk bijna 60%). Niet onderkend. Mede omdat met dergelijke beperkingen in het welzijn en functioneren van mensen in andere culturen anders mee wordt omgegaan en de Nederlandse hulpverlenende instanties (waar ik bij de voordeur ook de politiediensten onder reken) hier geen adequaat antwoord op hebben. Gelukkig lijkt dat tij te keren (zie kranten over psychiatrie onder Amsterdamse Marokkaanse jongeren).
Succes met het opdoen van meer levenservaring en het bijstellen van je kijk op het leven en de mensen. Ik heb er alle vertrouwen in dat dat je lukt.

Fae
 
De volgende keer dat iemand in de metro een strijker afsteekt naast mijn zoontje van 20 maanden zal ik hem eerst vragen of hij geestelijke problemen of beperkingen heeft.  :|
 
om maar eens in de kerstsfeer te blijven,zijnde van nederlandse(joods/luthers) - indonesische(animistisch/zwaar islamitisch)afkomst, het volgende: jeetje  :)= en Math. 23-32.hoe zat het ook al weer met malloten of waren dat zeloten?
gr.(-oeten), peter
 
Ik heb zelf een oordeel geveld door enkele Australiers fundamentalistische red necks te noemen, dom en misplaatst. Mijn excuses daarvoor. Lag er weer wakker van, dus toch maar even rechttrekken  :oops:.

Het blijft moeilijk hoor om uit een discussie te blijven als sommige dingen je erg raken. Enerzijds lijkt het geen enkele zin te hebben om op dit soort inhoud in te gaan. Er zitten zoveel ideeen en (voor)oordelen verwoven in dit topic dat er bijna geen beginnen aan is. Is het misschien net als met politiek en religie; iedereen het zijne en vooral niet proberen een ander te veranderen? Mensen kunnen leren (soms heel moeilijk), maar voelen doen ze ook en dat verander je niet altijd door rationele input. Het doet me tegelijkertijd heel goed om afgewogen reacties zoals die van Svens te lezen; even het andere perspectief. Dank daarvoor. Het zijn gesprekken van een inhoud die ik sinds dit topic weer regelmatig in mijn hoofd voer.
Als iemand een tip heeft hoe gezond met dergelijk dilemma om te gaan, hoor ik het graag. Thanx
 
Fae, ik zie dat je het er echt moeilijk mee hebt. Een tip om er mee om te leren gaan? Moeilijk. Probeer het van je af te zetten en lees hier de vele reacties van mensen die het met je eens zijn. Persoonlijk denk ik dat het onbegonnen werk is om mensen anders te laten denken door een paar postings met argumenten te plaatsen (geldt voor beide kanten).
Ik hoop dat het effect van de felheid op anderen duidelijk is en men meer rekening met elkaar wil houden. Zeker op dit forum waar we toch op een (meestal) respectvolle manier met elkaar om gaan.

Fijne dagen voor iedereen  :flowers:
 
Tja, sorry. Ik probeer voor iedereen op deze aarde respect op te brengen, maar sommigen maken het mij daarbij erg moeilijk. En nogmaals; ik ga om met een grote groep voornamelijk hoog - zeer hoog opgeleide mensen.. en die denken er grotendeels hetzelfde over als ik. Liever kwijt dan rijk.
 
[quote author=Luuk link=topic=8057.msg105559#msg105559 date=1198436762]
Tja, sorry. Ik probeer voor iedereen op deze aarde respect op te brengen, maar sommigen maken het mij daarbij erg moeilijk. En nogmaals; ik ga om met een grote groep voornamelijk hoog - zeer hoog opgeleide mensen.. en die denken er grotendeels hetzelfde over als ik. Liever kwijt dan rijk.
[/quote]

Je had ook dit moment aan kunnen grijpen om er een punt achter te zetten ipv nog een keer te roepen dat jij en je hoog tot zeer hoog opgeleide vrienden / kennissen er zo over denken.
 
Wat doet het er überhaupt toe hoe 'hoog' je bent opgeleid. Volgens mij is het grootste gros van de mensheid tegen geweld. Het is maar een relatief klein percentage dat denkt dat de wereld beter wordt door geweld te plegen. In mijn visie doet het er niet toe wat voor kleur je hebt of wat voor opleiding (of geen) je hebt gehad.

Leven en laten leven, perfect zal de wereld toch nooit worden en tuig zal er altijd zijn. 't Is precies wat Fae zegt; hoe meer aandacht er aan geschonken wordt, hoe erger het allemaal wordt.

@Luuk. Jouw houding dat je zo 'hoog' (wat betekent dat nou helemaal :| ???) bent opgeleid kun je volgens mij maar beter niet laten zien in Oz want daar houden ze hier niet zo van.

Erna
 
Back
Top