uurloon

[quote author=-+henk+- link=topic=3300.msg83829#msg83829 date=1173521961]Het minimum loon van rond de $500 per week is toch wel erg minimaal in vergelijking met wat "modaal" is momenteel in Oz (rond de $ 50.000 per jaar, dus zo ongeveer $ 950 per week). Dat is het inkomen van een vakman(/vrouw), gemiddelde ambtenaar, onderwijzer enz.
[/quote]

Modaal in welke staat? Met bepaalde beroepen kan het meer dan 30% verschillen per staat.
Local Government: QLD / SA: 45,000 - 60,000 en NSW / Vic: 60,000 - 100,000
Tax consultancy: QLD 45,000 en NSW 65,000
Administration: NSW 32,000 en WA 27,000
Banking: QLD 42,000 en NSW 58,000
Bron: http://www.hays.com.au/salary/default.aspx

Dus afhankelijk van de staat waarin je woont verdien je wel of niet modaal......

[off topic]
Het valt me op dat er bij heel veel topics wordt gesproken over wat wel en niet standaard of duur is voor Australie. Ozz is erg groot en heeft locale, state en federal government. Informatie over zaken als salaris, huizen prijzen, kosten van leven, kosten van auto's etc. zijn volgens mij alleen maar relevant als het per staat wordt besproken.

Daar ben ik het wel mee eens martin. Of zelfs per suburb. Zo'n claim van "de huizenprijzen zijn gigantisch gestegen in Melbourne" gaat totaal niet op als je een inwoner spreekt van bijvoorbeeld de suburb Chelsea. Daar zijn de prijzen in een half jaar gedaalt met 25%.
Ja, dat is extreem veel maar als ik een doorsnee suburb neem waar ik zelf woon (Bayswater), daar zijn de prijzen ook met 2% gezakt. En je kan hier nog voor een hele redelijke prijs een huis huren / kopen. Het is een kwestie van goed je omgeving verkennen.
Helaas hebben echter vooral families met kinderen onder verschuivingen te leiden. Die kunnen niet zo 1,2,3 van plek veranderen.
De enige claim die je helaas wel kan maken is dat de rente zo hoog ligt in Australie. Geen goed nieuws voor mensen met een hypotheek, wel goed nieuws voor mensen met spaargeld en huur.
Ik mag er dus nog van profiteren.

Wat betreft het minimum loon wat laag ligt, tsja, ik heb nog nooit een 13e maand betaald gekregen en dat je slechter zit kwa voorzieningen, ja dat is wel bekend. Ik blijf echter zeggen, je betaalt in Nederland aardig wat aan voorzieningen, ook als je er weinig of geen gebruik van maakt. Toen kwam er een Hans Hogervorst met een plan voor no-claim korting. Ja, dat stuitte op aardig wat verzet.
Toch, ik heb het idee dat je als minimumloner in Australie iets beter af bent dan in Nederland. Maar, het is ieder zo zijn persoonlijk situatie, dat geloof ik wel.

[quote author=hawk link=topic=3300.msg83820#msg83820 date=1173517541]
$13,47 x 38 uur = 511.86 per week
Per maand kom je dan op 511.86 x 52 / 12 = $ 2218,06
in euro's: 1330,83  :donttell: het is meer dan mijn loon in Nederland.
[/quote]

Hmm, ik begrijp wel waarom jij geemigreerd bent  :|, hopelijk worden je kwaliteiten in Australie beter gewaardeerd  :wink:.

Ik zie dat het klopt,
http://home.szw.nl/navigatie/dossier/dsp_dossier.cfm?set_id=77&link_id=106761

Okee, ik werkte in Nederland 4 dagen per week. Meerdere malen heb ik hier op het forum echter gezien DAT ze hier in Australie in dollars verdienen wat ze in Nederland in Euro's doen. Dat blijkt dus niet helemaal te kloppen. Hetzelfde ging op voor de kosten. Dat kan wel kloppen denk ik (Euro's / Dollars) als ik zo kijk naar mijn waterrekening van de afgelopen drie maanden, het fijne bedrag van $ 12,50. Ik eet nog meer op op een dag.
Ik hoop echter dat er hier in Australie geen minimumjeugdloon is maar dat het Federal minimum wage geldt voor alle leeftijdsgroepen. Dat voorkomt leeftijdsdiscriminatie.

En inderdaad EandE, ik voelde me wel ondergewaardeerd bij mijn werkgever in Nederland. Ik was dan ook erg blij dat ik even recht in zijn gezicht kon zeggen:  :happy: Ik neem bij deze ontslag. En hem dan even een brief ter verificatie op zijn bureau kon leggen. Ondertekend en wel.
Nou ja, als ik aan toen terugdenk. Ik heb wel alles netjes afgemaakt daar. Geen nieuwe vijanden gemaakt. Dat vind ik ook altijd wel goed.

Maar ja, daarvoor ben ik niet geemigreerd hoor. Ik zou natuurlijk ook een andere baan in Nederland kunnen zoeken. Het kwam alleen wel goed uit voor mijn emigratieprocedure om daar te blijven werken.

[quote author=hawk link=topic=3300.msg84006#msg84006 date=1173700776]
Meerdere malen heb ik hier op het forum echter gezien DAT ze hier in Australie in dollars verdienen wat ze in Nederland in Euro's doen. Dat blijkt dus niet helemaal te kloppen.[/quote]

Dat lijkt me inderdaad ver overdreven. Wel weet ik uit eigen ervaring en van vrienden (Melbournians) dat de salarissen in de IT de Nederlandse gemiddelden niet ver ontlopen. Met andere woorden, als je daar werk vindt zou het niet moeilijk moeten zijn om boven je oude salaris uit te komen  :wink:.

Cheers

[quote author=hawk link=topic=3300.msg83820#msg83820 date=1173517541]En dan die belachelijke regel van dat werkgevers je geen vakantie hoeven te geven in je eerste werkjaar. Very bad![/quote]

Ligt volgens mij iets genuanceerder: je krijgt wel vakantiedagen (20 in de regel = 4 weken) maar die mag je pas opnemen nadat je je eerste jaar hebt volgemaakt. Maar op dag 1 van je tweede jaar heb je dus 20 dagen staan.

Ja, dat weet ik michielsylvia maar dat neemt niet weg dat het dus mogelijk is dat je in de praktijk een jaar lang geen vakantiedagen kan opnemen, als je zo'n profiterende werkgever hebt. Ik heb het hier immers op dit forum gelezen dat dat helaas gebeurt.

[quote author=hawk link=topic=3300.msg84069#msg84069 date=1173742030](...) maar dat neemt niet weg dat het dus mogelijk is dat je in de praktijk een jaar lang geen vakantiedagen kan opnemen, als je zo'n profiterende werkgever hebt (...)[/quote]

Dat zeg ik toch ook? En trouwens ik vind het niet profiterend, zo is de regel nu eenmaal in Australie. Je hebt geluk als je werkgever er niet moeilijk over doet maar zo negatief als jij het schetst is het niet. Australie doet het anders dan NL, so be it.

groet,
MICHIEL

Nou Michiel: niet profiterend... Je werknemers een jaar lang geen vakantie geven... ik kan wel wat andere termen bedenken hiervoor... DOM is de meest vriendelijke... :wink:

Hoe hou je je werknemers gemotiveerd, happy, niet ge-burned out, etc...? Maar helaas zijn er blijkbaar werkgevers die deze regel strikt hanteren...

Ik heb het gelukkig niet mee hoeven te maken... Een jaar geen vakantie... :shock: Ik vind ook wel dat het relatief moet zijn; niet 3 weken vakantie na 1 maand werken ofzo... je moet wel eerst wat opbouwen maar of dat nu een jaar moet duren...

uhhhh....iemand misschien wel eens voor een uitzendburo gewerkt in nederland...?

veel bedrijven in australie werken volgens dezelfde regeling: voor elke maand dat je werkt bouw je vakantiedagen op (20/12 = 1.6 dagen per maand). Als je een jaar geen vakantie opneemt start je dus in jaar 2 met 20 dagen. Het is dus niet dat je dagen " kado" krijgt op het moment dat je start met werken zoals in nederland, alleen de ziekdagen werken geloof ik zo.

Mijn baas maakte er trouwens geen enkel probleem van dat ik opgebouwde dagen in mijn eerste jaar gedeeltelijk ook heb opgenomen, zolang ik maar niet " in de min" stond.

Maar wat een discussie......hier werkt het nu eenmaal zo, take it or leave it....als je naar australie verhuist komt dat met de goede en slechte dingen. En ja dat sommige dingen hier anders zijn...dat weet je van tevoren..en het is een vrijwillige keuze om naar Australie te gaan, toch?

Gr. sab

[quote author=Sabien link=topic=3300.msg84072#msg84072 date=1173751546]Maar wat een discussie......hier werkt het nu eenmaal zo, take it or leave it....als je naar australie verhuist komt dat met de goede en slechte dingen. En ja dat sommige dingen hier anders zijn...dat weet je van tevoren..en het is een vrijwillige keuze om naar Australie te gaan, toch?[/quote]

Helemaal mee eens. Het maakt niet uit wat je ervan vindt, HIER is het nu eenmaal zo.

Overigens denk ik dat de regeling z'n achtergrond vindt in het feit dat Australiers er soms 'op los leven'. Cash managen is iets wat ze absoluut niet kunnen, verbaas me altijd over mensen die er op 18 december achter komen dat het volgende week weer kerst is (qua kadootjes en feestmaal inkopen etc). Door mensen te verplichten eerst vakantiedagen op te bouwen loopt de werkgever niet het risico dat iemand na een maand werken een maand op vakantie gaat en vervolgens verdwijnt. In NL met z'n GBA kun je mensen vrij makkelijk traceren en alsnog het overschot terugvorderen op de werknemer, hier is dat heel anders. Kan me ook niet herinneren in NL zoveel 'cash converters', 'cash king' etc te hebben. Verbazingwekkend hoge collectie credit card schuld hebben ze hier, pleur maar op de kaart wat intereseert mij die 19% interest per jaar. Wij hebben moeite (meerdere formulieren, autorisaties) bij de bank moeten doen om onze creditcard automatisch te laten betalen van de lopende rekening na de 50 kredietvrije dagen. Het standaard afbetalingsbedrag was $10 per maand, vind je het gek dat banken het goed doen hier... En weer terug naar on-topic.

MICHIEL

Ik blijf het zeggen, het is Profiteren. En het roepen van "zo werkt het hier" is natuurlijk klinkklare onzin. Stel dat alle werknemers in Nederland erover dachten om even lekker ziek te worden voor ik weet niet hoe lang en de werkgever ze allemaal door moest betalen. Zie je die roepen "zo werkt het hier", dat ze voor de lol even ziek worden.

Gelukkig echter zijn er werkgevers die weten dat als je iemand een jaar lang geen vakantie gunt omdat "de regel nu eenmaal zo is" het begrijpen dat mensen dan ook weer zo bij je weg zijn. Zoals altijd bepaalt "Australie" niet wat een werkgever doet maar degenen die ervan profiteren?
Ik zou zeggen "eigen schuld dikke bult" als je werknemers ergens anders iets beters vinden. Vrije tijd is iets heel belangrijks! Punt uit.
Een jaar lang geen vakantie? Buh, aso!

Zo, dat is dan ook weer even van me af.

Hoi Sabien: ik zeg hetzelfde hoor
In NL werk je eerst x maanden zodat je y dagen hebt opgebouwd voordat je deze dagen op kunt nemen. En dat is echt niet alleen bij uitzendbureau's. In Oz werkt het niet zo: hier mag je (strikt genomen) na 6 maanden niet eens een lang weekend opnemen. Een heel verschil dus...

En Michiel: ben er mee eens dat je bepaalde dingen op de koop moet nemen als je emigreert maar bij een werkgever gaan werken waar je het eerste jaar geen vakantie op mag nemen... dat belooft wat voor de rest van je werkverband daar...

Ik ben het in mijn omgeving ook nog niet tegengekomen. Zal meer gebeuren in branches waar je blij mag zijn waar je een baan hebt  :|

@Hawk

[quote author=hawk link=topic=3300.msg84076#msg84076 date=1173753723]Ik blijf het zeggen, het is Profiteren. En het roepen van "zo werkt het hier" is natuurlijk klinkklare onzin.  [/quote]

Volgens mij heb jij een paar daagjes vakantie nodig... Je draait de boel helemaal om! Dat er in NL gepoldert wordt van jewelste, dat zal wel. Maar in de grote mensen wereld heb je je te houden aan de gebruiken en regels van een gebied waar je (nota bene uit vrije wil!) naar toe gaat. Als je in India een koe aan rijdt (heilig dier) dan heb je een groot probleem, en dan volstaat 'maar in NL mag het wel' niet. Als je als vrouw op vakantie naar oosterse landen gaat - bv Turkijke - dan wordt je bij een moskee bezoek als toerist geacht je schouders en armen/benen te bedekken. Dat je in Amsterdam met alleen een zwembroek over straat kan betekent niet dat je dat in Turkije ook mag. En ga zo maar door. JIJ bent de vreemdeling in Australie, niet de Australische werkgevers. Succes met integreren!

[quote author=hawk link=topic=3300.msg84076#msg84076 date=1173753723]Ik zou zeggen "eigen schuld dikke bult" als je werknemers ergens anders iets beters vinden. Vrije tijd is iets heel belangrijks! Punt uit. Een jaar lang geen vakantie? Buh, aso![/quote]
Je leest heen over wat ik bedoelde: prima als je weggaat bij een werkgever maar dan niet met een negatief saldo vakantiedagen.

@Jan
Ik werk in de retail industry bij een landelijke (SA, VIC en NSW) pharmacy/optical keten en ook bij ons staat het standaard in de arbeidsvoorwaarden. Mijn werkgever deed er desgevraagd helemaal niet moeilijk over. Net als bij Sabien werd ik wel verzocht niet negatief te komen. Het is dus niet (altijd) een arbeidsvoorwaarde in de 'mindere branches'.

" hier in Oz werkt het niet zo".......?

Vraag me af waar ik tegenwoordig woon dan.....zal ongetwijfeld afhankelijk zijn van je werknemer, maar zoals gezegd heb ik er geen problemen mee ervaren.

Tuurlijk, in nederland werkte ik 36 uur in 4 dagen, 3 dagen weekend dus lang weekend elke week, 35 vrije dagen per jaar, ziekegeld, tantieme, vakantiegeld. Poeh poeh als ik het zo bekijk ben ik er erg op achteruit gegaan. Wat heb ik het toch slecht in Australie....

dus echt niet! Zoals gezegd het is een keuze, gedachten hierover ventileren vind ik prima, maar om er nu een heel drama van te maken zoals het "hier werkt"....tja zo is het nu eenmaal. Daar kun je het wel of niet mee eens zijn maar je verandert er geen zak aan.

Ik zeg maar zo, alles went. Ook die weinig vrije dagen per jaar, die je eerst moet opbouwen.....of de lonen die lager of hoger zijn.

In beginsel denk ik dat als je "hier" komt met omgerekend hetzelfde loon wat je verdiende in euro's en dan in dollars, je een rijker leven hebt.

Sab

Discussie gaat beetje verkeerde kant op...

Ik heb geen problemen met het feit dat dit een arbeidsvoorwaarde is! Ik ben ook iemand van: eerst presteren en dan van de voordelen genieten!

Ik zeg alleen dat je als werkgever niet goed bezig bent als je je werknemers een jaar lang vakantie ontzegt. En van Michiel begrijp ik ook dat hij ook rustig een aantal vakantiedagen heeft kunnen opnemen in z'n eerste jaar dus prima toch? Ik denk alleen dat je wel anders gaat praten als je werkgever je ECHT geen dag vrij geeft in het eerste jaar dat je daar werkt...

En Sabien: zie ik het nu verkeerd? Jij zegt dat je bij het uitzendbureau 1,6 dagen per maand opbouwde dus kon je na 4 maanden een week vrij nemen. Een Oz werkgever hoeft dat dus niet toe te kennen

Enne... ik woon en werk nu ook 'al' 2 jaar in Oz en ik heb het super naar mijn zin! Inderdaad: het leven is 'rijker' geworden en dat staat los van het feit hoeveel vakantiedagen je hier krijgt (al mag ik niet klagen  :wink:)

Wat was ook alweer het topic...? Oh ja: uurloon... Wat ik mijn omgeving zie (met name IT) is dat lonen iets lager liggen dan NL maar dat het niveau iets lager ligt zodat je makkelijker door kunt groeien en dus op die manier meer inkomen kunt onderhandelen.

for the record: ik werk niet bij een uitzendburo maar woon in australia en ben in vaste dienst bij een australisch bedrijf en praat dus uit eigen ervaring.

Inderdaad, na 4 maanden werken kon ik gewoon een week vakantie opnemen. Geen probleem. zolang ik dus geen negatief saldo opbouw ofwel in de min kom te staan.

sterker nog, mijn baas heeft er ook geen probleem mee dat mensen onbetaald vrije dagen nemen, mits het werk het toelaat. voor mij betekent dat dat ik 3 weken per jaar onbetaald vakantie neem om naar nederland te gaan en de kostbare 20 vrije dagen dus in australie kan besteden...

Uurloon: in mijn vakgebied ligt dat hoger dan in nederland met dezelfde verantwoordelijkheid en werkdruk (uit eigen ervaring, er zullen vast mensen zijn die het tegengestelde beweren... :evil:)

sab

Even voor de duidelijkheid. Ik ben echt niet een veeleisende linkse communist hoor, ik ben altijd op tijd op mijn werk gekomen en zal dat nu ook doen. Als mijn baas vraagt om even over te werken, dan heb ik daar ook geen enkel probleem mee als dat nodig is. Ik zeg echter wel dat als je een goed gezond arbeidsklimaat op wilt bouwen dat dingen in principe van beide kanten moeten kunnen komen. Met andere woorden, doe jij je best, dan zou je dat ook van je werkgever kunnen verwachten en zou hij niet moeilijk moeten doen over het opnemen van vrije dagen die je inderdaad reeds hebt opgebouwd.
Ik zou er absoluut niet aan moeten denken om gelijk na een maand 2 weken vakantie op te nemen. Na een 1/2 jaar echter even een week er tussenuit gaan zodat ik weer fris aan het werk kan gaan? Dat zou wel moeten kunnen lijkt mij.

Kan dat niet? Dan zou ik aan mijn werkgever vragen of ik dan misschien een week onbetaald verlof op kan nemen. Kan dat ook niet? Ja, dan ben je in mijn ogen gewoon een echte profiteur.

En even ter verduidelijking: Net als mijn collega's die zeg maar:

Woensdag de 1e van een maand ziek werden. Dinsdag de 7e vrolijk weer op belde dat ze zich beter voelde en er dan nog vrolijker achteraan zeggen dat ze maandag de 13e weer op het werk komen. Dat is ook profiteren!

Ben je dan belachelijk als je in Nederland gelijk woensdag de 8e weer op het werk komt? Nee, ik dacht het niet. Als je werkgever echter zich volledig aan alle regeltjes ging houden en er ook van profiteerde... Dan zou je er echter om vragen dat mensen zulke dingen gingen doen. En dan nog, dan zou ik er niet van profiteren en langer in de ziektewet blijven. Dat een ander het doet best, maar dan zou je ook de consequenties moeten accepteren als je je beste werknemers kwijt raakte omdat je "niks" voor ze over had naar mijn mening.

Niet geheel off topic omdat het topic nu inmiddels ook gaat over verschillen Nederland - Australie:

Ik word er persoonlijk wel een beetje moe van dat iedereen die op dit forum een negatief puntje over Australie aanstipt volledig wordt afgefakkeld. Er worden dan meteen dingen geroepen als "Jij zal het nog moeilijk krijgen met intergreren". Ik vind dat niet normaal.

Australie is een heel mooi land en het is er geweldig om te wonen en te werken. Iedereen die op dit forum komt is daar van overtuigd, anders zou je niet (overwegen om te) emigreren. Maar de bezoekers van dit forum moeten wel een genuanceerd beeld kunnen krijgen. Niet alles in Australie is geweldig, en het zou verkeerd zijn als dat beeld werd uitgedragen.

Net als dat er positieve vergelijkingen met Nederland gemaakt worden (meer ruimte, goedkopere huizen, beter klimaat) moeten er ook negatieve vergelijkingen kunnen worden gemaakt. Sommige dingen zijn in Australie nou eenmaal wat minder geregeld. Dat daar redenen voor zijn moge duidelijk zijn, maar dat neemt niet weg dat ze genoemd mogen worden.

Back