Vakantie buiten Australie

Ton en Ineke

XPdite Sponsor
Hallo
Misschien handig om te weten dat je als je in Oz bent met een
visa in je NL paspoort je de geldigheid in de gaten moet houden.
Je NL paspoort moet iedere 5 jaar vernieuwd worden, let op dat
je papieren inorde zijn  VOOR je Oz verlaat, anders kom je
niet meer in.  :x

Het is iets wat hier niet besproken wordt, maar wel belangrijk.
Het RRV.

. Do I need a Resident Return Visa (RRV)?
Everybody, except Australian citizens and New Zealand citizens travelling on their New Zealand passport, must have a visa to travel to Australia.

If you are a permanent resident of Australia and intend to travel away from Australia, you should ensure that you have a visa, which is valid for re-entry, on your return to Australia. This visa can be your original permanent resident visa, or a Resident Return visa, as long as it authorises travel to Australia on the date you return.

The visa can be in your current passport or in an expired passport that you also carry with you while you travel.

Permanent Residents should obtain their RRVs before leaving Australia, to avoid travel delays and the need to obtain an RRV through an Australian diplomatic office overseas.

Het is nu ook online te regelen. zie:
http://www.immi.gov.au/e_visa/migrate.htm

Gr. Ton  :up:
 
Hele goeie tip Ton!  :up: Ook is het zaak om te zorgen dat je een geldig paspoort hebt te allen tijden voor het geval je onverhoopts met spoed terug moet naar bijv. Nederland :-(.  Het kan allemaal wel snel, snel geregeld worden maar het scheelt een hoop ongemak en stress als je zowel visum als paspoort expiry date goed in de gaten houdt.

Groetjes
Syl
 
Goed dat je het hier neer zet. Het is inderdaad erg belangrijk om in de gaten te houden  :up:
 
Ja inderdaad, zorg ervoor dat je het tijdig genoeg aanvraagt!! Paspoorten worden tegenwoordig centraal in Nederland afgegeven dus niet meer hier in Oz.  Je kan alleen 'snel' een noodpaspoort krijgen bij overlijden etc. 

Ik moet paspoorten aanvragen voor mijn kinderen en heb dus een huwelijks uittreksel nodig!  Toen ik trouwde kreeg je een boekje maar dat volstaat niet meer.  Ik moet dus in Nederland een huwelijksuittreksel aanvragen bij de gemeente waar ik gehuwd. 
Mijn gemeente bestaat ook niet meer en moet dus nu een uittreksel aanvragen in een andere gemeente.  Dan moet je persoonlijk met man en kinderen naar het consulaat om een kinderpaspoort aan te vragen wat dan via Sydney naar Nederland gestuurd wordt en daarna pas terugkomt.  Een aantal weken duurt dat werd mij verteld.

Wat een gedoe he :-(
 
[quote author=sidonia link=topic=2272.msg23841#msg23841 date=1123898712]
een kinderpaspoort [/quote]

Is dat een paspoort dat nog moet groeien  :-D
 
Het beste lijkt het volgende:

1. Zodra de grantletter binnen is, een nieuw NL paspoort aanvragen (of dat doen nadat de allerlaatste zaken doorgestuurd zijn en je alleen nog de letter verwacht ;-)
2. Met je oude EN nieuwe paspoort naar Berlijn om het visum in je nieuwe paspoort te laten zetten.
3. Zo snel mogelijk (als je dat ambieert natuurlijk!) Australiër worden. Dat kan dacht ik na zo´n 3 jaar residency, dus kan makkelijk voor je NL paspoort verloopt.

M.vr.gr.

Perthpete
 
Hallo allemaal!

Heb misschien niet helemaal het juiste draadje gevonden, maar toch.......

Ik heb gelezen op de dimia website ergens bij skilled migration etc. dat je (bij aanvraag van je pr) een paspoort moet hebben wat nog tenminste 2 jaar geldig is.
Betekent dat dat ik beter een nieuw paspoort kan aanvragen (ook al is die van mij nog tot ergens 2007 geldig...?) En van dit nieuwe paspoort dan kopieen maak etc?

Hieraan gelieerd:
Het pr wat je krijgt (na toekenning natuurlijk) komt neem ik aan in je paspoort. Hoe lang is dat geldig, of zolang als je paspoort geldig is? Of moet je dan altijd met nieuw en oud paspoort rijzen etc....

vragen vragen...
Ik kom er niet helemaal uit met jullie onderstaande antwoorden.
RRV is toch ook alleen nodig als je niet op het visum reist wat in je geldige paspoort zit? Daar staat toch een multiple entry voorwaarde op?

NOu ja...ik hoop dat iemand hier het juiste antwoord weet

groet, henriette
 
ik snap helemaal niks van dat resident return visa gedonder...

zijn ze daar zo gek dat elke australier die op vakantie gaat moet betalen voor zo'n visa om weer hun land in te kunnnen?  Das nog eens geldklopperij!

Of is het alleen voor de emigranten?

Nog steeds geldklopperij  :x
 
Nee joh Henk, een Australiër hoeft alleen gewoon een paspoort te hebben voor overseas te gaan, net zoals wij wanneer wij naar een ander land in Europa gaan.
 
ja dat dacht ik ook.. wat is dat resident return dan? voor wie  geldt dat? immigranten? maar die heben toch een permanent visa...

of toch geldklopperij
?
 
In de link die Ton heeft neergezet staat een hoop meer, maar ik ben te lui om het allemaal door te lezen :) Ik heb het idee dat het voor reizigers is, maar kijk jij 's, jij bent vast en zeker wakkerder dan ik :)
 
[quote author=Henk J link=topic=2272.msg62767#msg62767 date=1150327550]
ja dat dacht ik ook.. wat is dat resident return dan? voor wie  geldt dat? immigranten? maar die heben toch een permanent visa...

of toch geldklopperij
?
[/quote]

Er zijn ook emigranten met een temporary visa zoals het SIR visa (zoals wij). Ik denk dat daarvoor het RRV geldt.


Erna
 
Wanneer je een (ook permanent) emigrant bent heb je nog steeds je Nederlandse paspoort. Je visum is een sticker die in dat paspoort geplakt zit. Na een aantal jaren is je Nederlandse paspoort verlopen en ga je een nieuwe (NL) aanvragen. Dan zit er dus geen sticker meer in, en dus geen bewijs dat je hier (in AU) woont. Zolang je dus je paspoort met je visum erin nog hebt kun je op en neer blijven reizen. Wanneer je echter je paspoort vervangt en je wilt dan het land uit, dan zul je een RRV (Resident Return Visa) moeten aanvragen omdat je anders bij terugkeer op het vliegveld niet kunt bewijzen dat je hier woont ('thuishoort').

De enige andere oplossing om geen RRV te hoeven aanvragen (na verlopen van je paspoor met sticker) is natuurlijk om te naturaliseren en een Australisch paspoort aan te vragen ;-)

Perthpete
 
Wat raar... Je zou toch denken dat het het makkelijkste is om bij vernieuwing van het paspoort een nieuwe sticker in je paspoort te krijgen... Of denk ik nou te simpel? ;)
 
Nee hoor, dat is helemaal niet simpel, maar slim!  :wink:
En niet iedereen is dat.................maar het zal wel een leuk inkomsten bronnetje zijn!

Henriette
 
Het is wel zo, dat als ze een nieuwe sticker in je paspoort doen bij vernieuwing, ze de kosten van een return visa mislopen. Of je zou moeten betalen voor de nieuwe sticker die je dan in je paspoort krijgt....
 
Er zijn verschillende draadjes met inlichtingen over deze stickers.

Er zijn een tweetal mogelijkheden voor permanente residents:

a. Je kunt een sticker krijgen in je huidige paspoort en die is net zo lang geldig als je paspoort, dus in principe 4 en half jaar, want die laatste 6 maanden heb je er niet veel meer aan.
De vernieuwing van deze sticker kost elke 4 en half jaar bij het verlengen van je paspoort opnieuw zoiets van 150 - 200 dollar, dat is om de schatkist te spekken want  ze doen dat bij de immigratie met 10 minuten hooguit.

b. Je kunt een sticker krijgen welke 3 jaar geldig is maar deze is altijd 3 jaar geldig nadat je Australie voor het laatst hebt verlaten, maw je moet binnen 3 jaar terugkomen, nou als je in OZ woont en je gaat met vakantie dan kom je altijd terug.
Deze sticker kun je in je oude paspoort voor de volgende 50 jaar meenemen, dus bij je nieuwe paspoort altijd die ene vervallen paspoort met die sticker mee nemen (dit doe ik al jaren). Het voordeel is dat je nooit hoeft te verlengen en het dus niets kost.
Het nadeel is dat in sommige landen je ze vaak oponthoud geven omdat ze de boel niet snappen, ik heb nogal eens in Korea en zelfs Singapore gestaan en moeten discussieren dat ik een geldig bewijs heb, al zit ie in een ander paspoort.
Bij  binnenkomst in OZ NOOIT problemen natuurlijk want daar woon je.

Zo hopelijk is dit goed uitgelegd
Jan
 
Heel eerlijk gezegd snap ik het niet helemaal.....

Die eerste situatie wel. De tweede niet. Drie jaar geldig, maar toch voor altijd?

En als ik straks mijn visum toegekend heb gekregen, moet ik dan zelf kiezen wat voor sticker?

Misschien kun je het nog een keer uitleggen maar dan in Jip en Janneke taal voor mij  :-D
 
Back
Top