Vakantie buiten Australie

Henriette,
Ik krijg ook regelmatig biljetten thuis om te stemmen, dus dat is niet ongebruikelijk.
Dit komt omdat jij een ingezetene bent, ze jou hebben gevonden (op wat voor manier dan ook, precies zoals je zelf  al stelde) en dien je het formulier in te vullen.
Op dat formulier staat of je een Australian citizen bent. Je zegt dus nee en dat is het einde van dit formulier.
Ik doe dat regelmatig, ze zijn zelfs wel eens aan de deur geweest.
Vroegen ze waarom ik niet gestemd had, want ze hadden me gevonden. Nou vertelde ik dat ik Nederlander ben, dus 10 seconden later waren ze weer weg.
Ja , jij vindt het misschien onjuist niet te mogen stemmen, maar vergeet niet dat je alleen moet stemmen voor je lokale council, dus de "wijk" of "suburb" waar je woont. Dat is alleen de plicht van huiseigenaren of eigenaars van industriele gebouwen in die wijk. Dit is nou eenmaal de regel.
Trouwens als Nederlander mag je in Australie voor het Nederlandse parlement stemmen. Via het consulaat (of ambassade) kun je een formulier halen en op de regering in NL stemmen. Dat is een recht en geen plicht natuurlijk want Nederland heeft geen stemplicht.
Ja dat je verder moeten wennen aan andere gedragsregels en normen, dat is natuurlijk vaak zo als je naar een ander land verhuist. Ik heb nu in verschillende landen gewoond en op den duur ga je toch mee met "the flow" zogezegd.
Spannend zeg je, ja dat is het natuurlijk met zo'n beslissing.
Succes ermee.
Jan
 
Hi Jan

Wij hebben hebben inderdaad ook twee maal iemand aan de deur gehad met zo'n tevreden "gevonden!" blik in hun ogen! Op een of ander manier waren wij op de electoral terecht gekomen.

Maar
maar vergeet niet dat je alleen moet stemmen voor je lokale council, dus de "wijk" of "suburb" waar je woont.
. Ik heb daar echt nog nooit eerder van gehoord, wij wonen hier inmiddels een jaar of 10 en
Moet dat daadwerkelijk? Ik had er voordat jij er hier over sprak nog niet eerder over gehoord. Wij hebben ons eigen huis en ik heb dus nog nooit local council mijn stem uitgebracht??

Groetjes
Syl
 
Hallo Syl,
De norm is dat de "ratepayer" moet stemmen voor de local council.
Dus als iemand een huis bezit of een gebouw of zelfs een stuk land, dan moet je jezelf op de electoral zetten en dan dien je dus eens per 3 jaar of zo voor de local council stemmen, dit heeft niets met nationaliteit te maken.
In de regel maar 1 persoon van dat huishouden die hoeft te stemmen ofwel aan wie de rates zijn uitgeschreven.
Misschien kwamen ze aan de deur betreffende de State election en als je Nederlander bent dan zeg je dat tegen die dame en maakt ze rechtsomkeert.
Het gaat toch vaak verkeerd, want vorige keer ging ik naar de lokale school om voor de council te stemmen en stond ik ineens niet meer op de "rol", erg vreemd want daarvoor stond ik er jaren op en woon al 25 jaar in hetzelfde huis.
Toen heb ik me er ter plaatse weer opgezet en kon meteen mee-stemmen.

Dus als jij je eigen huis bewoont en dus een "ratepayer" bent, dan moet je je zelf op de "rol" gaan zetten, dus bij een volgende local election van de council, er gewoon heen lopen en zien of je er op staat en kunt stemmen.
Sta je er niet op dan kun je je aanmelden.
Natuurlijk als je totaal niet geinterresseerd bent, kun je in jouw geval ook gewoon wegblijven en een boete kan je hooguit krijgen over 1 jaar denk ik, ik meen tegenwoordig 20 dollar boete als je niet stemt, maar misschien is dat ter plaatse verschillend.

Groeten, uit een killig Melbourne,  hup Holland, nou ik krijg wer wel vierkante ogen van, alles 's nachts, dus overdag slapen....

p.s. vraag eens buren/kenissen in de buurt hoe het met hun stemplicht voor de council is gesteld.
 
:-D :-D nou hier (Brisbane) is het ook kil en koud en zitten we met vierkante ogen en een hoofd vol met watten te wachten op de volgende match :)

Ik ga inderdaad eens even kijken hoe het zit met onze "stem-situatie" op council niveau, ben toch wel benieuwd. Raar hoor dat ik daar nog nooit eerder van had gehoord.

Thanks!
Syl
 
Hi Jan en Syl

Ik woon in de Eltham regio waar twee councils zijn.  Banyule in Nillumbik.  Voor Banyule hoef je dus niet lokaal te stemmen maar voor Nillumbik wel.  Ik heb dus 8 jaar in Banyule gewoond met mijn eigen woning en nooit gestemt en over twee maanden ga ik verhuizen naar Nillumbik en moet wel lokaal stemmen anders krijg ik een boete.  Het stuk grond in Nillumbik heb ik dus al jaren en nooit eerder te hoeven stemmen daar het niet mijn residence was maar nu ik er dus ga wonen ben ik verplicht om lokaal te stemmen.

Je moet dus niet voor iedere lokale council stemmen.

Sidonia
 
:-D allrighty clear as mud!!  Ga morgen eens uitvogelen hoe het bij ons zit!, mischien dat het ook nog eens per staat verschilt?

Groetjes
Syl
 
Sidonia,
Ik woon ook in Banyule (Ivanhoe), wel toevallig natuurlijk en ik moet gewoon stemmen, ik woon tegenover de school welke stemlokaal wordt.
Daar stem ik dus al vele jaren op die bepaalde partij....je kent die wel....

Een van mijn zoons woont ook in Eltham, eigenlijk Eltham Noord , dus om de hoek van jou, en dat valt onder Nillumbik en hij moet ook stemmen.
Mij andere zoon woont ook in Banyule (Viewbank) en moet ook stemmen.
Dus ik begrijp het dus effe niet dat jij niet hoeft te stemmen in Banyule en mijn zoons en ik dus wel.
Ik neem aan dat je ratepayer bent op jouw naam of die van je partner.
Bovenstaande allemaal voor de council.
Voor Federal en voor State is het wel leuk want mijn beide zoons stemmen niet, maar hun Australische vrouwen dus wel.
Groeten,
Jan
 
Jij hebt dus voluntary gekozen om te stemmen en waarschijnlijk zo ook je kinderen.
Het volgende komt van Victorian Electoral Commission:

If you are not automatically enrolled, you can apply to enrol at local council elections if you:
are a non-Australian citizen who lives and pays rates in the municipality;
pay rates on a property you occupy and have no other voting entitlement in the municipality, e.g. you are a shop tenant, and are either named on the Council's rates records to receive the rates notice or have the written consent of the owner to vote in their place; or
are a director or company secretary of a corporation that pays rates in a municipality and have no other voting entitlement within the municipality.

You are automatically enrolled als je dus een Australian Citizen bent en over 18 years of age.  Nillumbik daarentegen heeft een bylaw dat zegt dat een ieder die in hun Council woont en rates pays moet stemmen.  Banyule heeft dat niet.

Sidonia




Hebben jouw zonen wellicht beide beide nationaliteiten? of dat ze met een Oz gehuwd zijn?
Ik ben bij het Electorate Office geweest en voor Banyule dus niet maar wel voor Nillumbik stemmen in mijn geval.
In mijn geval voor Banyule ben ik als permanent resident en in het bezit van een eigen woning NIET verplicht te stemmen.  Voor Nillumbik wel.

Wellicht heeft het iets te maken met Ivanhoe of Viewbank en niet met de Council?  Ik kan dit dus ook niet verklaren.
 
Sorry het laatste stukje na mijn naam had ik dus het eerst geschreven en ben toen even verder gaan zoeken hoe het inderdaad kan.  Het eerste stukje van mijn verhaal is dus waarschijnlijk de verklaring.

Sidonia
 
Hi Sidonia,
Het is me wel een raadsel, niet dat dit zo belangrijk is natuurlijk. Maar ja, wel heel raar.
Mijn zoons zijn beiden Nederlander sinds hun geboorte in Nederland, ze waren 6 en 9 toen we naar Australie verhuisden, zou maar voor 3 jaar zijn, maar op een of andere manier zijn we blijven "hangen". Mijn bedrijf (Deens) had min of meer  vergeten dat ik maar een 3 jarig contract had. .......
De ene zoon is wel Australier geworden onlangs en heeft dus sinds kort een dubbele nationaliteit, maar moest daarvoor ook altijd al stemmen omdat hij een  huis kocht in Eltham (7 jaar geleden) , de ander is en blijft Nederlander en moest ook stemmen nadat hij een huis kocht.  Nationaliteit bij council voting is natuurlijk helemaal niet van belang.
Nou ja maakt ook allemaal niet uit. We zijn trouwens met dit draadje wel afgedwaald, maar ja soms gaat dat zo.
Groeten,
Jan

p.s. Ik bezit ook een zakenpand buiten Melbourne, verhuurd, maar ken niemand in die plaats, en toch moet ik stemmen want ik ben daar een "ratepayer". Dit kan per post trouwens, wel goed anders kost me het een dag. Dus je vult een kruisje in achter Mister Smith of Mister Young, of je stuurt het blanco terug.
 
Hoi Jan,

het is niet zo dat ik het "onjuist"  vind (het kan niet onjuist zijn, want het is gewoon zo)
maar ik ben het er gewoon niet mee eens en snap de gedachte erachter niet. en dat kan toch? Ik zie bij het stemmen liever een doorsnee van de bevolking, bij wat voor verkiezingen dan ook.
Ik heb een beetje het idee (nav je antwoorden) dat ik volgens jou volgzaam ja en amen moet gaan zeggen .
maar volgens mij hoort dat niet bij emigreren!  :wink:
Ik ben blij dat niet alles hemels is in Australie, dat zou het wat onrealistisch maken, nie waar?

henriette
 
Inderdaad, ik begrijp je redenering ook wel. Dat is prima.
Ja de normen liggen in OZ nou eenmaal anders, je hebt bij het stemmen ook het ouderwetse Westminster systeem, dus je stemt per regio , dat zit ingewikkeld in elkaar en is dus eigenlijk ook niet het beste klimaat. In NL is het totaal anders.
 
Back
Top