[quote author=Erna link=topic=2272.msg62773#msg62773 date=1150346634]
Er zijn ook emigranten met een temporary visa zoals het SIR visa (zoals wij). Ik denk dat daarvoor het RRV geldt.[/quote] [quote author=sarabaes link=topic=2272.msg62784#msg62784 date=1150353692]
Yep klopt, ook permanent residents hebben een RVV nodig!
[/quote]Sterker nog, alleen permanent residents hebben een RRV nodig. Als je een temporary visa hebt, mag je Aus in- en uitreizen en er verblijven voor de duur van dat visum, maar daarna moet je eruit (tenzij je inmiddels bv een permanent visum hebt verkregen).
Het RRV heeft daar niets mee te maken: dat is nl. een "reisvergunning" voor permanent residents. Zie het als volgt: Stel, je aanvraag voor een permanent visum, bv Skilled Independent BN136, is goedgekeurd. Je gaat naar de ambassade en krijgt daar een sticker in je paspoort. Het visum dat die sticker vertegenwoordigt bestaat uit 2 delen: een "reisvergunning" waarmee je 5 jaar lang de Australische douane mag passeren, en een verblijfsvergunning waarmee je onbeperkt in Australie mag blijven. Na 5 jaar verloopt je reisvergunning en als je dan door de Australische douane wil, zul je dus een nieuwe reisvergunning moeten aanvragen. Normaalgesproken is dat dan een RRV, die weer 5 jaar geldig is, maar zoals Jan aangaf zijn er ook andere mogelijkheden. En tja, waarom 5 jaar? Waarom verloopt je paspoort elke 5 jaar, alleen vanwege die foto? Misschien is het inderdaad geldklopperij, maar zoals al eerder gezegd, je kunt natuurlijk ook gewoon Australier worden. Hoeveel het aanvragen van citizenship kost weet ik niet, maar een Aus paspoort kost $172 voor 10 jaar...
[quote author=perthpete link=topic=2272.msg62783#msg62783 date=1150353122]
Wanneer je een (ook permanent) emigrant bent heb je nog steeds je Nederlandse paspoort. Je visum is een sticker die in dat paspoort geplakt zit. Na een aantal jaren is je Nederlandse paspoort verlopen en ga je een nieuwe (NL) aanvragen. Dan zit er dus geen sticker meer in, en dus geen bewijs dat je hier (in AU) woont. Zolang je dus je paspoort met je visum erin nog hebt kun je op en neer blijven reizen. Wanneer je echter je paspoort vervangt en je wilt dan het land uit, dan zul je een RRV (Resident Return Visa) moeten aanvragen omdat je anders bij terugkeer op het vliegveld niet kunt bewijzen dat je hier woont ('thuishoort').[/quote]Voorzover ik begrepen heb, is de geldigheid van een RRV onafhankelijk van de geldigheid van het paspoort waarin het zit, en zul je dus wel degelijk een nieuw RRV moeten aanvragen als dat verlopen is, ook al is het paspoort nog geldig. Maar aangezien beide een geldigheidsduur van 5 jaar hebben, is het natuurlijk het handigst om ze op elkaar af te stemmen.
(Al het bovenstaande is zoals ik het begrepen heb, google kan vast wel vertellen of ik het bij het juiste end heb.)