Vakantie buiten Australie

Hi all

Of je laat je na twee jaar naturaliseren, ben je gelijk Australier en hoef je niet meer te miepen met die stickers....en hoef je niet meer te (sorry :-D :wink:) klagen-a-la-Hollander dat alles geld kost.

Groetjes
Syl


p.s. dit gaat alleen op als je permanent residency hebt
 
Tja... ik hebg een idee wat ik zou doen in zo'n geval. Ik dacht altijd dat het enige pluspunt was dat je mocht stemmen als je jezelf liet naturaliseren, maar het heeft dus ook voordelen voor je visum.
Ja logisch eigenlijk ;)
 
[quote author=Erna link=topic=2272.msg62773#msg62773 date=1150346634]
Er zijn ook emigranten met een temporary visa zoals het SIR visa (zoals wij). Ik denk dat daarvoor het RRV geldt.[/quote] [quote author=sarabaes link=topic=2272.msg62784#msg62784 date=1150353692]
Yep klopt, ook permanent residents hebben een RVV nodig!
[/quote]Sterker nog, alleen permanent residents hebben een RRV nodig. Als je een temporary visa hebt, mag je Aus in- en uitreizen en er verblijven voor de duur van dat visum, maar daarna moet je eruit (tenzij je inmiddels bv een permanent visum hebt verkregen).
Het RRV heeft daar niets mee te maken: dat is nl. een "reisvergunning" voor permanent residents. Zie het als volgt: Stel, je aanvraag voor een permanent visum, bv Skilled Independent BN136, is goedgekeurd. Je gaat naar de ambassade en krijgt daar een sticker in je paspoort. Het visum dat die sticker vertegenwoordigt bestaat uit 2 delen: een "reisvergunning" waarmee je 5 jaar lang de Australische douane mag passeren, en een verblijfsvergunning waarmee je onbeperkt in Australie mag blijven. Na 5 jaar verloopt je reisvergunning en als je dan door de Australische douane wil, zul je dus een nieuwe reisvergunning moeten aanvragen. Normaalgesproken is dat dan een RRV, die weer 5 jaar geldig is, maar zoals Jan aangaf zijn er ook andere mogelijkheden. En tja, waarom 5 jaar? Waarom verloopt je paspoort elke 5 jaar, alleen vanwege die foto? Misschien is het inderdaad geldklopperij, maar zoals al eerder gezegd, je kunt natuurlijk ook gewoon Australier worden. Hoeveel het aanvragen van citizenship kost weet ik niet, maar een Aus paspoort kost $172 voor 10 jaar...
[quote author=perthpete link=topic=2272.msg62783#msg62783 date=1150353122]
Wanneer je een (ook permanent) emigrant bent heb je nog steeds je Nederlandse paspoort. Je visum is een sticker die in dat paspoort geplakt zit. Na een aantal jaren is je Nederlandse paspoort verlopen en ga je een nieuwe (NL) aanvragen. Dan zit er dus geen sticker meer in, en dus geen bewijs dat je hier (in AU) woont. Zolang je dus je paspoort met je visum erin nog hebt kun je op en neer blijven reizen. Wanneer je echter je paspoort vervangt en je wilt dan het land uit, dan zul je een RRV (Resident Return Visa) moeten aanvragen omdat je anders bij terugkeer op het vliegveld niet kunt bewijzen dat je hier woont ('thuishoort').[/quote]Voorzover ik begrepen heb, is de geldigheid van een RRV onafhankelijk van de geldigheid van het paspoort waarin het zit, en zul je dus wel degelijk een nieuw RRV moeten aanvragen als dat verlopen is, ook al is het paspoort nog geldig. Maar aangezien beide een geldigheidsduur van 5 jaar hebben, is het natuurlijk het handigst om ze op elkaar af te stemmen.

(Al het bovenstaande is zoals ik het begrepen heb, google kan vast wel vertellen of ik het bij het juiste end heb.)
 
Nogmaals in Jip en Janneke taal zoals verzocht.

Eigenlijk goed mijn bericht lezen, dan zou je er uit moeten komen.

Dus jij moet aangeven aan de immigratie juffrouw wat je wilt:
Ofwel een re-entry permit voor 5 jaar met maximum de geldigheidsduur van je paspoort (in het maximale geval is dat ong. 4 en half jaar), daarna bij het nieuwe paspoort opnieuw naar de stad, in de rij, 150 dollar en je hebt weer een re-entry permit voor de volgende duur van je nieuwe paspoort.
Elke keer bij een nieuw paspoort deze procedure herhalen.  Je mag uit OZ wegblijven tot 1 dag ervoor je re-entry permit afloopt.
En nooit denken dat je zonder zo'n re-entry permit binnenkomt.  je kan zo terug gestuurd worden en DIT GEBEURT.

Het andere geval is eenmalig (theoretisch voor de rest van je leven) een 3 jaarlijkse visum (lees: re-entry permit) aanvragen en dus moet je altijd je oude verlopen paspoort samen met je nieuwste paspoort meenemen. De geldigheid is altijd max 3 jaar weg blijven uit OZ. Dit is een goedkopere oplossing, maar je moet begrijpen dat de airlines verantwoordelijk zijn bij je aankomst in OZ (en niet de douane of lokale immigratiedienst), daarom bij instap op Schiphol of welke luchthaven ter wereld ook, gaan ze met een kammetje door je paspoort om zeker te zijn dat je een geldig visum of re-entry permit hebt.
Bij nalatigheid moet de airline 5000 dollar betalen en de passagier wordt in OZ terug gestuurd op rekening van de airline naar het land waar hij vandaan kwam.

Je hebt nooit moeilijkheden bij binnenkomst in OZ met een stempel in een oud paspoort, maar soms heb je moeilijkheden elders omdat men in Korea en in Afghanistan aan de instap balie dat mogelijk niet snappen. Dat is je enige mogelijke probleem.

Ja en dan die 5 jaar. De Nederlandse regering geeft paspoorten uit met een geldigheid van 5 jaar, De Australische regering en vele andere landen geven 10 jaar geldigheid. Dat is de enige reden, je kunt gewoon geen NL paspoort krijgen dat langer dan 5 jaar geldig is, en denk erom naar alle Aziatische landen moet je een paspoort hebben , bij binnenkomst , van minstens een half jaar, vandaar mijn opmerking dat het NL paspoort eigenlijk maar 4 en half jaar geldig is.

Ik hoop dat het nu wat duidelijker is, want ik heb nooit Jip en Janneke gelezen.
Jan
 
Nog even iets betreffende naturaliseren. (Annemiek).
Ook hierover bestaan veel draadjes.
Nogmaals in het kort. Je kunt na 2 jaar als P.R. je Australische citizenship aanvragen. De procedure duurt een half jaar tot 9 maanden, dus pas na 2.5 tot 3 jaar kun je genaturaliseerd zijn.
Echter  je verliest je Nederlandschap en het zal ontzettend moeilijk worden om als je na 5 jaar spijt hebt en terug wil naar NL.
Dat gaat dan niet meer want je bent ineens buitenlander.
Ik heb "schrijnende" toestanden meegemaakt met mensen die in NL zijn geboren, voortreffelijk Nederlands spreken en schrijven, toen Australier zijn geworden, op een gegeven moment naar Nederland willen verhuizen, maar het niet kon omdat ze Australier waren geworden.
Dus houdt dit altijd in je achterhoofd.......Mijn advies: Woon eerst maar eens 20 jaar in OZ voordat je die beslissing neemt.
Jan
 
Waarschijnlijk een heel domme vraag, maar hoe kun je vanuit Australië aan een nieuw Nederlands paspoort komen?

:?
 
Men neme een vliegtuig richting Nederland.... :roll:


OF


Men neme de benenwagen, fiets, auto, trein, vliegtuig naar het dichtsbijzijnde consulaat of ambassade.
:-D
http://www.minbuza.nl voor een overzichtje.
 
Een Nederlands paspoort moet elke vijf jaar verlengd worden. Een Nederlands rijbewijs elke tien jaar.

Een paspoort moet verlengd worden bij de Nederlandse ambassade van het land waar je ingeschreven staat. Als je je niet uitgeschreven hebt uit Nederland, dan moet je ofwel je paspoort verlengen in de gemeente waar je staat ingeschreven ofwel je eerst uitschrijven.

"Indien in het huidige reisdocument nog de Nederlandse woonplaats staat vermeld, of indien het huidige reisdocument in Nederland is afgegeven, moet bovendien het originele uitschrijvingsbewijs, afgegeven door het Gemeentehuis van de laatste woonplaats in Nederland, worden overgelegd."
 
In OZ niet de ambassade, maar het consulaat.  In feite loopt alles via het Consulaat Generaal in Sydney, want de andere steden hebben alleen maar een honorary consul.
Als je ver weg woont kun je het gewoon opsturen met je pasfotos en oude paspoort.  Duurt wel een paar weken trouwens, zo,n 2 tot 4 weken.
Bij een urgente vertrek naar NL kun je via je dichtsbijzijnde consulaat wel een tijdelijk paspoort krijgen, maar dan moet je er zelf op af.
Advies: Zorg altijd dat je een geldig paspoort hebt zodat je voor onverwachte gebeurtenissen binnen een dag op het vliegtuig kan stappen.
Advies nummer twee: Zorg dat je kinderen (hoe klein dan ook) een apart paspoort hebben en niet bij een van de ouders staat ingeschreven. Het is duurder, maar wel praktischer, er zij vaak gevallen dat je onverwachts weg moet en kinderen kunnen alleen dan mee reizen bij de partner waar ze in het paspoort bijgeschreven staan.
Jan
 
[quote author=Syl link=topic=2272.msg62822#msg62822 date=1150372068]
Of je laat je na twee jaar naturaliseren, ben je gelijk Australier en hoef je niet meer te miepen met die stickers....en hoef je niet meer te (sorry :-D :wink:) klagen-a-la-Hollander dat alles geld kost.[/quote]

Hey Syl; maar stel dat je je laat naturaliseren en je dus een Ozzy paspoort krijgt; houdt dat dan ook niet in dat je gelijkertijd je Nederlanderschap verliest? Het staat me vaag bij dat ik dat wel eens ergens heb gelezen...

Edit: Jan gaf het antwoord al ;) Het was idd wat ik ook al dacht:

[quote author=Jan H. link=topic=2272.msg62855#msg62855 date=1150381138]
...Echter  je verliest je Nederlandschap en het zal ontzettend moeilijk worden om als je na 5 jaar spijt hebt en terug wil naar NL....[/quote]

Dat klinkt dus mooier dan het is; stel dat je idd op een gegeven moment besluit dat het wel welletjes is geweest en je inderdaad weer terug wil naar Nederland dan heb je dus een probleem. Ik moet zeggen dat het re-entry permit het meest voor de hand liggend klinkt. Je mag dan zelfs max 3 jaar weg blijven uit Oz als je dat zou willen en gewoon weer vrolijk terug kunnen komen. Ideaal toch? Dat weegt wel op tegen een beetje meer potentiele toestanden op een vliegveld... Je mag alleen niet stemmen in Oz maar of dat nou opweegt tegen het verliezen van je Nederlanderschap? ... :)

Zijn er nog meer echte voordelen voor naturalisatie?
 
Nog een vraagje; stel dat je in Australie zit met een permanent residency visum en je krijgt daar kinderen. Kunnen die dan een Nederlands paspoort krijgen of wordt dat een flinke rompslomp als je op den duur weer terug wil naar NL?
 
Hallo 4np,
Ik heb hierboven vermeld dat je je Nederlanderschap verliest, maar er is al een honderd keer over geschreven, ga maar even goed zoeken op de verschillende draadjes dan wordt het een stuk gemakkelijker.

Dus Australier worden en je bent na je 18e in het land gekomen als permanent resident , dan verlies je in de regel je Nederlandse nationaliteit.  En een paar jaar daarna terug naar Nederland willen?  Hoezo word je geweigerd?  
Ja, je bent toch een buitenlander!! Maakt niets uit dat je in NL bent geboren en dat je de taal vloeiend spreekt en dat je ouders daar nog wonen.  Je moet dan via Mevrouw Verdonk dmv een grote papierwinkel proberen weer Nederland binnen te komen als resident, kan een paar jaar duren en succes niet verzekerd.
Je krijgt een hele klus , want je bent buitenlander.
Gewoon 10 tot 20 jaar in Australie gewoon als Nederlander blijven wonen want dan pas kun je het beter bekijken.
Het is zelfs zo dat je kinderen (ook in Nederland geboren) en die willen later terug naar Nederland, dan kunnen die wel zich daar vestigen en jij dus niet, omdat jouw kinderen wel een dubbele nationaliteit kunnen krijgen als ze voor hun 18e met jou mee zijn gekomen/geemigreerd.
Nogmaals ik heb schrijnende gevallen meegemaakt. Je wilt het misschien niet geloven, maar het gebeurt.
Ik zit nu 27 jaar in OZ en ben en blijf mijn Ned. nationaliteit voor altijd trouw.
Maar een ieder moet dit voor zichzelf bepalen.

Betreffende het geval als je kinderen in OZ krijgt.
Als jij of je partner nog Nederlander is op het moment van geboorte, dan kunnen je kinderen een dubbele nationalitiet krijgen en blijven dat altijd behouden, ook al draadjes over geschreven.
Echter als jij en je partner beiden Australier zijn geworden en dus je Ned. nationaliteit hebt verloren (jij krijgt n.l. geen dubbele nationaliteit) en dan pas krijg je kinderen, dan kunnen je kinderen geen Nederlander worden want jullie zijn Australier.
Cheers
Jan
 
[quote author=Jan H. link=topic=2272.msg63070#msg63070 date=1150547035]
...Nogmaals ik heb schrijnende gevallen meegemaakt. Je wilt het misschien niet geloven, maar het gebeurt...
[/quote]

Jan, ik geloof je zeker wel ;) Ik zou ook niet voor naturalisatie gaan want ik zou mijn Nederlanderschap niet willen verliezen. Ik vraag me alleen wel af wat er, naast het stemrecht, voor extra voordelen naturalisatie oplevert?
 
En klopt het ook dat wanneer je trouwt met een Australier, je wel beide mag behouden?

Ik zie ook niet echt enorme voordelen. Want met je Nederlanderschap verlies je dus ook toegang voor werk etc. in de hele EU! Want vergeet niet dat je Nederlandse paspoort een EU paspoort is.............

....en klop het dat je wel mag stemmen voor council?

Henriette
 
[quote author=henriette link=topic=2272.msg63135#msg63135 date=1150631785]
En klopt het ook dat wanneer je trouwt met een Australier, je wel beide mag behouden?
[/quote]

Ja!


Zie http://www.citizenship.gov.au/faq.htm#faq5:

5. Will I lose my current citizenship if I become an Australian citizen?

Australia does not require you to renounce your citizenship when you become an Australian citizen. Whether you lose your former citizenship when you become an Australian citizen does not depend upon Australian citizenship law, but upon the citizenship laws of the other country. A number of countries allow their citizens to keep their original citizenship, so make sure you check with the consulate or embassy to get the latest information.

Dus van belang is de Nederlandse wet (http://www.netherlands-embassy.si/index.php?id=741):

Dubbele nationaliteit
In principe verliest u de Nederlandse nationaliteit, wanneer u vrijwillig een andere nationaliteit verkrijgt. De gewijzigde wet staat echter toe dat u het Nederlanderschap in sommige gevallen behoudt. Verkrijgt u bijvoorbeeld na 1 april 2003 een andere nationaliteit en bent u gehuwd met iemand van die andere nationaliteit, dan kunt u het Nederlanderschap behouden. Uitzonderingen op deze regel zijn echter mogelijk.
 
Henriette,
Vwb je 2e vraag: Voor zover ik weet (maar nog niet aan den lijve ondervonden) mag je als perm resident alleen niet bij de federale (centrale) overheid werken en niet landelijk stemmen. Ik denk dus wel degelijk op council nivo..
Perthpete
 
Als niet Australier mag je niet stemmen voor Federaal en voor Staat en je MOET stemmen (want stemmen is verplicht in OZ) voor de council als je een huis of elders een gebouw of ander huis bezit. Dit geld in de regel slechts voor 1 partner in het huishouden.
Dus je moet wel een bezit hebben, want bij huurhuis mag je niet stemmen want dat doet je huisbaas dan.

Andere voordelen? Zijn er niet , je mag alles, je kunt ook voor de overheid werken, zonder enige beperkingen en zelfs politie agent worden, verpleegster, gewoon omdat je perm resident bent.
Het enige niet is dus bij de krijgsmacht.

Ook precies de reden dat ik nooit Aussie wordt was dus eigenlijk dat je geen NL paspoort hebt, maar een EU paspoort en ten alle tijde terug kan komen wonen en werken in welk EU land dan ook.
Er zijn geen andere voordelen, ga ook andere draadjes na, er is hier veel over geschreven.
Cheers
Jan
 
Dat vind ik een suffe regel: dat je niet mag stemmen als je huurt!
Alsof je dan geen inspraak zou mogen hebben....je bent toch ook gewoon inwoner!?
Zou wel te maken hebben met het feit dat je niet zoals bij ons ingeschreven bent in een gemeente via de burgerlijke stand? Moeilijk iedereen te achterhalen natuurlijk.............
 
Henriette,
Dat heeft niets met de burgelijke stand te maken. Het gaat om bezitters van woningen en gebouwen, dus alleen de eigenaars moeten stemmen.
Trouwens in OZ is er een groot percentage eigen woning.
Je moet je "verplicht" in laten schrijven in het stem register, dat is ook een wet, dus het is niet zo dat de overheid  jou moet zoeken en dan jou aanschrijven dat je moet stemmen.
Mochten ze er achter komen dat je je niet hebt ingeschreven en dus niet op de stemlijst staat, dan kunnen ze je een boete geven want stemmen is een PLICHT.

Ja ik heb die regel ook niet gemaakt natuurlijk en je zal wel meer aan andere normen moeten wennen als je in OZ gaat wonen.
Speciaal in het begin ga je alles maar dan ook alles vergelijken met Nederland en eigenlijk kan dat niet want vaak zijn bepaalde dingen of situatiues compleet anders dan wat je gewend bent.
Anyway time will tell.
Cheers
Jan
 
Oh, het is niet zo dat ik me afvraag hoe het komt hoor.
Maar ik blijf het een stomme regel vinden (zoals natuurlijk nog wel meer). Er zijn vele huurders, denk bijvoorbeeld alleen al aan de studentenpopulatie, jongeren, thuiswonenden etc. Ik vind het niet erg beschaafd om die uit te sluiten van stemrecht. Vandaar dat ik de logica achter onroerend goed bezit en stemrecht niet begrijp.

Overigens krijg je je verplichting tot inschrijving in het stemregister niet alleen als je daar perm woont en een huis bezit.  Ik kreeg ook een verzoek daartoe (terwijl ik huurde, temp resident was etc.). Dus het is nog steeds zo dat ze ergens bestanden aan elkaar koppelen (misschien via ATO), want anders weten ze toch niet waar je bent? en waarom kreeg ik dan het verzoek (waar ik dus niet op in ben gegaan gezien mijn temp residency)

En er zijn nog wel meer dingen waar ik in Australie niet achtersta, maar dat neemt niet weg dat overall ik er graag kom. Ik ken het ook behoorlijk op mijn broekzak, dus verwacht niet voor hele grote verassingen te komen staan. Maar je weet maar nooit!

Spannend!

henriette
 
Back
Top