vakantiedagen bij werkgever in Australie

Joke

New Member
Hallo allemaal,
Mijn hubbie werkt sinds 7 maanden bij mijn zwager in zijn bedrijf. Mijn zwager is een australier. Er is geen contract opgemaakt ofzo. Nu kregen we deze week te horen dat je in het eerste jaar dat je in Australie werkt geen vakantiedagen krijgt. Dit vind ik echt ronduit belachelijk. We gingen ervan uit dat iedereen daar gewoon recht op heeft. Na dit bericht heeft mijn hubbie dan ook besloten om zelf een bedrijf te gaan starten. Tenslotte gingen we emigreren om er beter van te worden. Is er iemand op dit forum die weet hoe de cao's in australie in elkaar zitten?? Ik weet niet waar ik moet zoeken. En we hebben op dit moment eigenlijk nog helemaal geen idee of het ook waar is dat je geen vrije dagen krijgt de eerste 12 maanden. Wie weet hier meer van en kan ons helpen? Alvast reuze bedankt.

g' day
Ik kan je niet verder helpen wat betereft CAO.
Maar ik kan je wel vertellen dat het hele vakantie verhaal geen leugen is.
Bij ons op het bedrijf ook. Officieel het eerst jaar geen sikies en verlof dagen :x

Je spaart ze wel op maar ze worden niet uit betaald. Je kan ze pas het tweede jaar op nemen. Ik vond/ vind het ook belachelijk. Maar goed de australische collega's daar in tegen vinden dat heel gewoon. Ze waren dan ook heeeeeel erg verbaast dat ik AL (kuch kuch) na 5 maanden een paar dagen vrij wilden. :wall:

tja het blijft af en toe een raar land :|

gr Barry

is in belgie heel normaal hoor
je spaart vakantiedagen die het jaar daarop kan opnemen end of story
ik verlies dus de dagen waarvoor ik dit jaar gewerkt heb want die zie ik in Oz natuurlijk nooit meer weer

nou, ik kan het weten denk ik, heb net een baan aangeboden gekregen :)

Al vanaf de datum van indiensttreding krijg je 4 weken verlof, dit is het verlof voor een jaar.
dus door het jaar spaar je idd verlof op. Dit verlof kun je meenemen naar het volgend jaar om zo dagen op te sparen, uitbetalen deden ze geloof ik niet. je krijgt 14 dagen sick days per jaar en die kun je ook opsparen maar in tegenstelling tot gewoon verlof kun je deze onbeperkt sparen (2000 tot 3000 uur was geen uitzondering)
verder krijg je extra dagen als je een bepaalde periode bij het bedrijf blijft.
van een cao heb ik niks gehoord maar omdat mijn rechten en plichten zo specifiek zijn opgeschreven zal dit wel
in een soort cao zijn terug te vinden. net zoals het salaris, gebruik van bedrijfsauto etc.

hans

Heb ik even een vraag aan Hans. Kan jij die 4 weken het eerste jaar ook opnemen of kan je pas in het 2e jaar dan 8 weken vakantie nemen?

Wat een moderne slavernij zeg. Het wordt echt tijd dat er een linkse partij in de regering van Australië komt en aan deze praktijk een einde maakt.
De werkgevers in Australië hebben echt niks meer te klagen:
  • Zomaar iemand kunnen ontslaan
  • Werknemers het eerste jaar geen vrije dagen geven

Ze zijn zeker nog altijd aan het zeuren over "de hoge loonkosten en de vele feestdagen" zeker?

Hmph!

Hoi

Bij mijn weten is het inderdaad ook zo dat je het eerste jaar wel dagen verdient maar ze niet op kan nemen.
Uiteraard zullen er wijzigingen op die regel zijn.
Een positieve iets is 3 maanden betaald verlof als je 10jaar bij dezelfde baas bent (long service leave).

sIdonia

Bij de baas waar ik werk is het dat ik 4 weken verlof per jaar heb, maar dat ik eerst de dagen moet verdienen om ze op te kunnen nemen.
Of ik moet ze onbetaald opnemen.
Maar ik kan nergens vinden in mijn contract dat ik het eerste jaar geen verlof kan nemen.
En ik heb al enkele dagen verlof opgenomen waar het verhuizen enzo.

Dit vind ik echt ronduit belachelijk
nieuw land, nieuwe regels........ :) Wat logisch is/lijkt in Nederland kan hier heel anders uitpaken. Maar meestal valt er toch wel iets te regelen hoor met een werkgever. Ik zou me persoonlijk drukker maken om dat contract......oftewel het gebrek aan een contract. Altijd goed om dingen op papier te hebben staan.

Groetjes
Syl

Ik kon ook meteen verlof opnemen, maar moet wel mijn 4 weken opmaken binnen het jaar dat ik ze opspaar. Kan ze niet meenemen naar het volgende jaar en ze worden niet uitbetaald. Ik moet ook verlof opnemen tussen Kerst en Oud en Nieuw. Kan niet werken dan, zelfs als ik het zou willen. De uni waar ik werk gaat dan dicht en op slot.

Ook kan ik geen verlof opnemen in Juli wat ik pas in Oktober 'verdien', inderdaad, onbetaald verlof opnemen dan.

Het mooie van de universiteit is, dat vertegenwoordigers van de wernemers overleggen met de werkgever en een 'collective agreement' opstellen, waarin verlof, salaris, etc worden vastgelegd. Je hoeft dat dus niet te bevechten in je sollicitatie, maar het kan wel.

Denk dat met de Industrial Relations laws je eea inderdaad op papier moet zetten zo gauw als je in je sollicitatie zit. Helaas sta je dan als immigrant op zoek naar sponsorship niet zo sterk...

Succes met het eigen bedrijf, bai du wee, Joke!

Inacar

ik ben 3 1/2 maand geleden begonnen bij een Australisch bedrijf, ook ik krijg gewoon 4 weken vakantie en kan extra dagen bijkopen, wanneer ik wil.

Hangt dus blijkbaar af van het bedrijf waarvoor je werkt.

Goed om te horen dat er dus toch ook "normale" werkgevers zijn. Je zou als werkgever wel gek zijn om je personeel een heel jaar verplichten om door te werken. Daar worden mensen toch gestressed van?

En dan ga je eens een keer van werkgever verwisselen, of je wordt ontslagen, en dan kan je opnieuw een jaar lang geen vakantie opnemen? Waar moet dat heen in Australië.

N.B.: Ik denk dat dit topic beter thuis hoort in "Australië" in plaats van in "de laatste stand van zaken".

Bedankt voor de reacties tot zover. Er rijst nu wel een nieuwe vraag in ons hoofd op. Wat gebeurt er nou als je bijv. 9 maanden dan bij een bedrijf gewerkt hebt. Heb je dan over die tijd vakantiedagen opgebouwd en mag je dan naar rato over die 9 maanden vakantiedagen (en sickies days) opnemen of komen die allemaal te vervallen en  heb je recht op niks ?

Joke,
Ik zal je even proberen gerust te stellen:

Het volgende is de WET:

Het aantal ziektedagen is minimum 5, maar veel bedrijven geven 8 (dat is zo'n beetje de norm) en sommige zelfs 10 of 14 dagen, vooral bij de overheid krijg je meer omdat er zeg maar CAO's (via de vakbonden) zijn geregeld.
Maar het minimum (wettelijk) is 5, echter je kunt de eerste 3 maanden niet claimen.  Ziek zijn betekent dan :Niet betaald.
Over dit onderwerp heb ik en anderen vele draadjes over geschreven.  Ga naar "Search" of kijk onder mijn profiel.

Vakantiedagen. WETTELIJK GEREGELD en geen baas kan hier onderuit.
Je hebt recht op 20 vakantiedagen per jaar bij een normale werkweek en minder (pro rata) voor part time uiteraard.
Echter officieel kun je deze dagen pas op gaan nemen NADAT je 12 maanden in dienst bent.
Veel bedrijven zijn wel flexibel en mocht je echt wat vrije dagen willen hebben tussendoor dan kun je dat overleggen want uiteindelijk bouw je zo'n 1.5 dag per maand op.
Ikzelf heb dat altijd bij mijn mensen gedaan en soms gaf ik ze meer als ze probleem gevallen thuis hadden.
Maar je bent volkomen afhankelijk van de instelling van je bedrijf. Zij zijn het NIET verplicht.

Mocht je zeg maar na 7 maanden weg gaan (ontslag nemen of ontslagen worden - maakt niet uit) dan moeten ze je uitbetalen zeg maar zo'n 12 dagen in dit voorbeeld.  Je dagloon wordt berekent  (jaar salaris gedeeld door 265).
Dus je hoeft niet bang te zijn dat je vakantiedagen te kort schiet. Het is de WET, heel simpel.

Vervolgens zijn sommige bedrijven (fabrieken) dicht tussen de Kerst en Nieuwjaar , dan ben jij verplicht daar wat vakantiedagen van op te nemen, als je dat niet accepteert dan kom je natuurlijk daar niet te werken. Ook zijn sommige bedrijven die b.v. jou verplichten een werkdag tussen zondag en een openbare vrije dinsdag, de maandag vrij te nemen als vakantiedag.
Dit wordt allemaal verteld als je bij zo'n bedrijf zou komen te werken, maar in de meeste gevallen kun je in overleg je eigen vrije dagen bepalen.

Sickies kun je niet opnemen, die vervallen gewoon, dus als je na zeg maar 10 jaar nog 50 ziektedagen hebt staan, dan vervallen die, maar sommige bedrijven doen wel eens wat als je b.v. met pensioen gaat of zo, wederom het ligt aan het bedrijf, maar reken hier beslist niet op. (Sickies zijn cumulatief)

Vervolgens de LSL ofwel Long Service Leave, bij de WET is het volgende geregeld: Als je 15 jaar bij hetzelfde bedrijf hebt gewerkt, krijg je eenmalig 3 maanden extra vakantie, dit mag normaal niet uitbetaald worden, in overleg met je baas kun je dat ofwel in een keer nemen of in stukken en beetjes, ligt helemaal aan de verhouding met je bedrijf, dus in het 16e jaar heb je theoretisch 4 maanden vakantie.
Deze regeling begint vanf 10 jaar in dienst (dan heb je dus recht op min 2 maanden), maar wordt pas na 15 jaar gegeven.
Wederom bij overheids instanties en toch ook wel bij sommige andere bedrijven, die geven al 3 maanden na 10 jaar, of sommige beginnen al na 7 jaar, maar normaal gesproken is het 15 jaar.
Telkenmale na elke 5 jaar daarna krijg je een extra maand.

Als je na 9 jaar en 11 maanden wordt ontslagen krijg je niets.
Als je na 13 jaar weg gaat dan moeten ze uitbetalen 3 maanden pro rato naar 13 jaar gerekend (wordt uitbetaald), dus in dit voorbeeld krijg je zo,n 2 en halve maand extra plus nog je vakantiegeld en dit gaat weer over je dagloon (zie boven).

Hopelijk is dit duidelijk,
Cheers
Jan
p.s. Hawk, sorry ik moet je teleurstellen want zoals jij het schetst is het inderdaad juist.
Joep zegt dat hij dagen bij kan kopen, tja ligt weer aan het bedrijf.
Dan nog iets wat Hawk vroeg over mogelijk 2 maanden vakantie achtereen en dus 1 jaar overslaan. Antwoord: Ligt aan het bedrijf, wettelijk hoeven ze het niet te doen, maar de meeste tonen wel flexibiliteit.
Stel je wilt 2 maanden naar Europa en NL, dan is het ook in het belang van de zaak dat je daar prettig en constructief werkt en zullen ze in de meeste gevallen je ter wille zijn.
Syl, goed gesteld.

het is dus duidelijk dat elk bedrijf een andere norm hanteert, ligt dus aan je contract.
jan heeft het nog over "een normale werkweek" die je nodig hebt om 20 dagen verlof te krijgen.
nu ga ik 9 dagen per 2 weken werken. dit is een normale werkweek voor het bedrijf want ik heb recht op 20 dagen verlof.

hans

heerlijk Jan,

Wat heb je toch altijd weer nuttige informatie en duidelijk weergegeven,
bedankt hoor! :flowers:

Mariette

Omdat het in Australie dus allemaal wat anders geregeld is (ook zwangerschapverlof voor ma en pa) dan in Nederland, kan ik nog als tip meegeven (maar dat lijkt me duidelijk): informeer van te voren/tijdens een sollicitatiegesprek goed wat de spelregels van het bedrijf zijn.

Heel erg bedankt allemaal voor het meedenken en de uitleg. Ik weet nu dus dat er me wat op de mouw wordt gespeld als er ons gezegd wordt dat we de eerste 12 maanden NERGENS recht op hebben. Met deze informatie voel ik me een stuk sterker en weet dus dat mijn hubbie in ieder geval wel een paar vakantiedagen heeft opgebouwd. Echter, 1 ding is me toch nog niet helemaal duidelijk, moeten we er de nationale feestdagen die er zijn geweest (bijv. Queensday, en Ansacday) vanaf trekken?
Omdat mijn hubbie liever een eigen bedrijf gaat opstarten sta ik qua informatie nog helemaal op punt zero. Maar ik denk dat ik hierover beter een nieuw draadje kan opstarten.

Joke, die 20 werkdagen vakantie komen boven op de public holidays, dat laatste is zo,n 10 dagen per jaar in elke Staat, ze verschillen van Staat tot Staat, dus Kerst, Pasen, Good Friday, showday/Cupday, Queens birthday (Elizabetje natuurlijk), Nieuwjaar, etc.
En de gewoonte in OZ is dat als Kerst in het week end valt je er de Ma en Di bijkrijgt, ook Nieuwjaarsdag op een Zo, dan gewoon Ma vrij, dus dat is voor de werknemer weer beter geregeld dean in NL.
Queens birthday is verschillend per Staat, maar valt altijd op een maandag, grote flauwekul en totaal niet te vergelijken met Koninginnedag in NL aangezien de Queens Birthday hier gewoon een verkapte vrije maandag is zonder uitbundige feesten.
Als je je eigen bedrijf hebt dan regel je natuurlijk je vakantie en neem je vrij wanneer je maar wilt, dat is nogal dronken.
Jan

Jan,

Wat ben ik blij dat je er zoveel vanaf weet. Heel erg bedankt, we weten nu waar we aan toe zijn en pech voor de werkgever van mijn hubbie, maar die zal nou toch met vrije dagen moeten komen. Heel erg bedankt.
Groetjes, Joke

Wat houden die sick leaves eigenlijk in?
Moet je echt ziek zijn om ze op te mogen nemen?
Bij mijn werkgever hoef je pas een doktersverklaring af te geven na twee dagen. Dus een baaldag is ook een sickleave?

Back