Joke,
Ik zal je even proberen gerust te stellen:
Het volgende is de WET:
Het aantal ziektedagen is minimum 5, maar veel bedrijven geven 8 (dat is zo'n beetje de norm) en sommige zelfs 10 of 14 dagen, vooral bij de overheid krijg je meer omdat er zeg maar CAO's (via de vakbonden) zijn geregeld.
Maar het minimum (wettelijk) is 5, echter je kunt de eerste 3 maanden niet claimen. Ziek zijn betekent dan :Niet betaald.
Over dit onderwerp heb ik en anderen vele draadjes over geschreven. Ga naar "Search" of kijk onder mijn profiel.
Vakantiedagen. WETTELIJK GEREGELD en geen baas kan hier onderuit.
Je hebt recht op 20 vakantiedagen per jaar bij een normale werkweek en minder (pro rata) voor part time uiteraard.
Echter officieel kun je deze dagen pas op gaan nemen NADAT je 12 maanden in dienst bent.
Veel bedrijven zijn wel flexibel en mocht je echt wat vrije dagen willen hebben tussendoor dan kun je dat overleggen want uiteindelijk bouw je zo'n 1.5 dag per maand op.
Ikzelf heb dat altijd bij mijn mensen gedaan en soms gaf ik ze meer als ze probleem gevallen thuis hadden.
Maar je bent volkomen afhankelijk van de instelling van je bedrijf. Zij zijn het NIET verplicht.
Mocht je zeg maar na 7 maanden weg gaan (ontslag nemen of ontslagen worden - maakt niet uit) dan moeten ze je uitbetalen zeg maar zo'n 12 dagen in dit voorbeeld. Je dagloon wordt berekent (jaar salaris gedeeld door 265).
Dus je hoeft niet bang te zijn dat je vakantiedagen te kort schiet. Het is de WET, heel simpel.
Vervolgens zijn sommige bedrijven (fabrieken) dicht tussen de Kerst en Nieuwjaar , dan ben jij verplicht daar wat vakantiedagen van op te nemen, als je dat niet accepteert dan kom je natuurlijk daar niet te werken. Ook zijn sommige bedrijven die b.v. jou verplichten een werkdag tussen zondag en een openbare vrije dinsdag, de maandag vrij te nemen als vakantiedag.
Dit wordt allemaal verteld als je bij zo'n bedrijf zou komen te werken, maar in de meeste gevallen kun je in overleg je eigen vrije dagen bepalen.
Sickies kun je niet opnemen, die vervallen gewoon, dus als je na zeg maar 10 jaar nog 50 ziektedagen hebt staan, dan vervallen die, maar sommige bedrijven doen wel eens wat als je b.v. met pensioen gaat of zo, wederom het ligt aan het bedrijf, maar reken hier beslist niet op. (Sickies zijn cumulatief)
Vervolgens de LSL ofwel Long Service Leave, bij de WET is het volgende geregeld: Als je 15 jaar bij hetzelfde bedrijf hebt gewerkt, krijg je eenmalig 3 maanden extra vakantie, dit mag normaal niet uitbetaald worden, in overleg met je baas kun je dat ofwel in een keer nemen of in stukken en beetjes, ligt helemaal aan de verhouding met je bedrijf, dus in het 16e jaar heb je theoretisch 4 maanden vakantie.
Deze regeling begint vanf 10 jaar in dienst (dan heb je dus recht op min 2 maanden), maar wordt pas na 15 jaar gegeven.
Wederom bij overheids instanties en toch ook wel bij sommige andere bedrijven, die geven al 3 maanden na 10 jaar, of sommige beginnen al na 7 jaar, maar normaal gesproken is het 15 jaar.
Telkenmale na elke 5 jaar daarna krijg je een extra maand.
Als je na 9 jaar en 11 maanden wordt ontslagen krijg je niets.
Als je na 13 jaar weg gaat dan moeten ze uitbetalen 3 maanden pro rato naar 13 jaar gerekend (wordt uitbetaald), dus in dit voorbeeld krijg je zo,n 2 en halve maand extra plus nog je vakantiegeld en dit gaat weer over je dagloon (zie boven).
Hopelijk is dit duidelijk,
Cheers
Jan
p.s. Hawk, sorry ik moet je teleurstellen want zoals jij het schetst is het inderdaad juist.
Joep zegt dat hij dagen bij kan kopen, tja ligt weer aan het bedrijf.
Dan nog iets wat Hawk vroeg over mogelijk 2 maanden vakantie achtereen en dus 1 jaar overslaan. Antwoord: Ligt aan het bedrijf, wettelijk hoeven ze het niet te doen, maar de meeste tonen wel flexibiliteit.
Stel je wilt 2 maanden naar Europa en NL, dan is het ook in het belang van de zaak dat je daar prettig en constructief werkt en zullen ze in de meeste gevallen je ter wille zijn.
Syl, goed gesteld.