vakantiedagen bij werkgever in Australie

Wilco, ook daar zijn weer verschillen, het ligt allemaal aan de werkgever.
Met mijn mensen heb ik altijd het volgende gedaan:
Ik gaf iedereen 8 dagen per jaar maar verlangde een docters briefje bij elke dag dat ze ziek waren.
Andere werkgevers (vooral overheid) hoeven b..v. 3 dagen van de 8 geen docters briefje te tonen, andere geven je de eerste 5 vrij van de 10.
Het ligt VOLKOMEN aan de werkgever, wettelijk kan hij bij elke ziektedag een briefje van de docter of specialist vragen.

Mocht je boven die zeg maar 8 dagen per jaar komen, dan wordt je die dagen niet betaald.
Ga nou niet zeggen wat krom want dat is in Nederland.....etc etc, dat weten we allemaal , maar de wieg tot het graf gebeuren is alleen maar in NL.
Hier zijn andere regels en je moet je aanpassen.  Ik heb veel draadjes geschreven, eerder dit jaar en vorig jaar over dit hele gebeuren.  "search" en gij zulkt vinden of ga naar mijn profiel, want dezelfde vragen komen bij allerlei topics weer terug.
 
Moet je zelf voor een griep een doktersbriefje hebben.
Als dat hier in Nederland zou gelden zouden de meeste huisartsen ziek naar huis gaan.

Mariette
 
Het antwoord is ja en die kosten van je dokters bezoek, zeg 50 dollar moet je zelf betalen.
Echter de meesten telefoneren en vragen een briefje over de telefoon (is het maar zeg 20 dollar), grote flauwekul natuurlijk maar helaas werken de dokters mee met die toestand.

Maar zoals gezegd het ligt aan de werkgever.
Als ik iemand in dienst had, al vele jaren, is nooit ziek en die belt me smorgens met een verdraaide stem, hoef ik geen dokterts briefje.

Als ik een werknemer zou hebben die de accountant vraagt hoeveel dagen hij nog "over" heeft en dus de volgende dag ziek is, dan eis ik eerst een dokters briefje en ten tweede probeer ik hem er uit te werken, want dat gespuis hoef ik niet.
Je kent wel het verhaal van sommigen: Hij/zij is altijd ziek of onderweg.
In NL is het makkelijker, ziek is ziek, je wordt gewoon betaald.  IN OZ wordt je na je opgenomen dagen niet betaald.
Persoonlijk vind ik het laatste veel beter, maar ik spreek hier als werkgever.
Jan
 
Heb je ook gelijk in, Erwin heeft hier in Nederland in het verleden personeel gehad dus we bekijken het ook van de "andere" kant.

Het is me alleen niet helemaal bekend hoe het zit met bijverzekeren, gebroken benen, etc.
Wat ik begrepen heb maakt het iig uit of je je been hebt gebroken op je werk of tijdens je sport.
Als je bv een been gebroken hebt en je hebt maar tien ziektedagen, hoe moet je dat dan regelen (of geregeld hebben?)
Mariette
 
Mariette, deze vraag heb ik ook beantwoord, zeer uitgebreid, dus ga naar mijn profiel, wel een stuk terug bladeren en vind je gegevens over "workers compensation" ofwel compo genoemd, hierbij een ongeval gekregen tijdens werkuren, en het verschil met gewoon ziek zijn (griep, weekend van paard gevallen, hartaanval, al die dingen).
je kunt je zelf gewoon verzekeren tegen loss of income.
Let op in Nederland ben je automatiosch voor alle vormen van ziekte of ongeval via je werkgever verzekerd.  In OZ dus beslist niet.

Over dit onderwerp zijn tientallen draadjes geschreven.
Jan
 
O maar er zijn ook werknemers die het systeem van Australië in principe beter vinden hoor. Ikzelf ben er één.
Het punt is eigenlijk dat je, hoe de wet ook is, altijd profiteurs hebt.
Zo zul je in Australië werkgevers hebben die zeggen dat je, als dat wettelijk is toegestaan, je ziektedagen niet mee mag nemen naar het volgende jaar. Ja, als je dat zegt dan vraag je er naar mijn mening zelf om dat mensen dan opeens vlak voor kerst eventjes ziek worden want dan hebben ze tenminste iets aan die dagen gehad.
En zo heb je in Nederland van die mensen die om de meest lullige redenen (ik heb met een ex-collega zelfs een diarreetje meegemaakt) zich ziek melden. Of, want dat kan ook nog altijd, "vriendjes" met de Arbo dienst worden en zo maandenlang ziek zijn. Ik spreek uit ervaring want ik was ook zo eens overspannen en na 3 dagen belde ikzelf de Arbo op om mijn situatie uit te leggen. Na het gesprek was ik er van overtuigd dat ik het verhaal ook zelf had kunnen verzinnen om in de ziektewet te gaan.

Conclusie: Profiteurs, je hebt ze overal! Werkgevers, werknemers, politici, wat dan ook. Allemaal!
 
Jan,

Ik probeer via de search knop of jouw profiel meer informatie naar boven te halen, maar het lukt me niet. Kun jij me vertellen wat ik fout doe? Ik wil over dit onderwerp (en mijn andere onderwerp over het starten van een eigen bedrijf in OZ) zoveel mogelijk informatie vergaren. alvast bedankt.
Groetjes, Joke
 
Hawk, ja je hebt gelijk natuurlijk, overal profiteurs, maar in OZ kun je niet langer "profiteren" dan het maximum aantal ziektedagen die je hebt, dat is wel het verschil.
Ik weet ook dat sommige bedrijven je ziektedagen niet mee laten nemen naar het volgend jaar en andere bedrijven gaan tot een maximum van b.v. 5 jaar opsparen, maar ik weet niet wat wettelijk wel en niet kan. Ik dacht dat het wel verplicht was.
Over het algemeen "neem" je ze mee naar het volgend jaar.
Kijk en nog iets, als je werknemers heb die de zaak een beetje bedonderen dan komen die toch gewoon niet in aanmerking voor een salaris aanpassing of een bonus (zou je die geven?), de werkgever staat wel sterker dan in NL.
Ook de flexibiliteit van de werkgever, mocht je werkelijk erg ziek zijn,  verdwijnt dan.

Joke, je clickt op mijn naam (of ieder's naam), dan click je op "show the last posts  of  show all posts of this person"  , net bij jou gedaan en ik kan dus al je postings zien, erg makkelijk.

Groeten
Jan
 
Jan,

Wederom bedankt. Het is inderdaad heel erg gemakkelijk. Ik ga je posts doorspitten op zoek naar relevante informatie.

Groetjes, Joke
 
Hoi Jan,

Zeg, al deze informatie van jou is reuze handig. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik er af en to best wel depri van wordt hoe streng en zwaar dat geregeld is in Oz. Zelf heb ik een reuzetijd daar gehad als backpacker, maar stel nu dat ik daar zou wonen en werken... om overspannen van te worden :-D Wat dat betreft ren ik net zo hard weer terug naar NL, want in OZ heb de werknemer weinig tot niks aan macht. Maar ja, dat is dan ook het enige nadeel van OZ.

In ieder geval wilde ik je iets anders vragen. En ik denk eerlijk ghezegd dat je hier wel een aparte succesvolle site voor kan opzetten, maar das weer wat anders. Jij weet al die haken en ogen doordat je jarenlang werkgever bent geweest. En voor jou is het makkelijk bijhouden, want je herkent al die Engelse vaktermen als snoepjes in een snoeppot (kon ff geen andere vergelijking bedenken, maar het idee is duidelijk hoop ik). Wij zijn allemaal groentjes als het er op aan komt in de oz business en herkennen die dingen dus niet.

Zou jij dan misschien voor ons ook wel een soort van stappenplan of checklist puntsgewijs kunnen en willen maken? Om maar even iets te noemen:

1:  (onderhandelings) punten bij een sollicitatie?


- ziekte (opmerking in 1 regel over dit punt)
-vakantiedagen (opmerking in 1 regel over dit punt)
-  pensioen
-  verzekering
-


2: soorten verzekeringen die nodig/handig zijn (meeste hebben wij nog nooit van gehoord)
3: pensioen
4: wat je verder nog kan bedenken.

Zo krijgen wij allemaal even een overzichtje waar we aan moeten denken bij welke situatie en waarom.  En dan kunnen we er zelf meer info over opzoeken en er dieper op ingaan via of andere sites of draadjes hier. Maar zonder overzicht weten we niet eens waar we aan moeten denken. En dan zoeken we het dus niet ook niet op.


Als ik alles al zo bekijk, dan is het boek  grotendeels al geschreven, maar die inhoudsopgave ontbreekt.


Het is maar een suggestie dat het denk ik voor velen al heel wat makkelijker zou maken. Wie dat overzicht heeft, typt even in de zoekmachine van xpdite het onderwerp in en vind zo de bijbehorende draadjes. Nu is het zo dat je het maar toevallig moet tegenkomen hier op het forum. Je kan niet echt gericht zoeken!

Als ik je er mee kan helpen Jan, dan hoor ik het wel, al zal dat wel lastig zijn aangezien jij de knowhow hebt.

pluspuntje: als mensen weten waar ze om moeten denken, dan zoeken ze dus eerst en vnden ze de draadjes en dat voorkomt dat er nog eens een nieuw draadje over hetzelfde onderwerp komt en scheelt je ook wat nieuw typwerk en het noemen van "kijk in een eerder draadje van mij" :up:

groet,

HENK J
 
Henk,
Erg aardig van je om dit te vragen, maar ik wil er echt geen tijd aan besteden.
Ik heb al veel draadjes geschreven en de onderwerpen komen voortdurend terug omdat nieuwe mensen op deze site niet eerst zelf gaan zoeken.
De search engine wordt haast niet gebruikt en in feite zou men dat als eerste moeten doen voordat ze komen met "wat zijn de huurprijzen van een woning"

Er zijn wel 20 draadjes in allerlei topics die over pensioenen gaan, en ik wil het niet blijven herhalen, dus meestal zeg ik maar gewoon naar mijn profiel te kijken en op te zoeken.

Veelal krijg je algemene niets beduidende vragen van : hoe is het weer in Australie en " wat verdienen ze in Australie", nou ja, waar moet je beginnen?

Ik vind ook dat de indeling van deze site zeer verwarrend is want bepaalde onderwerpen kunnen in wel 10 van die topics staan en daar staan ze dus ook in.

Het zou een taak van de administrator moeten zijn dit in orde te maken en al die draadjes onder "een" noemer te plaatsen want het is met de komst van veel nieuwe  adspirant emigranten wel onoverzichtelijker op geworden.

Verder is het zo dat ik eigenlijk hier niet thuis hoor, ik kwam er vorig jaar zomaar "inrollen", maar dit is meer een site voor toekomstige emigranten die elkaar wat informatie willen uitwisselen.

Dus liever geen boekwerk van mij, ik ben ook minder actief geworden, want telkens komt hetzelfde terug.
Trouwens ik weet ook niet alles natuurlijk, spreek alleen maar uit ervaring omdat ik hier al lang woon en dus werkgever ben geweest al die tijd.

En om op je eerste opmerking te reageren.  Wordt er niet depri van want het valt allemaal best mee, in Nederland is de bureaucratie net zo groot.
Groeten
Jan
 
Wat jij schrijft Jan, het onder één draadje plaatsen wordt op vele forums toegepast. Dit zijn zogenaamde "Stickies".
Het zou inderdaad een hele verbetering van dit forum zijn als deze werden gemaakt. Deze stickies zijn altijd zichtbaar op de eerste pagina van een bepaald onderdeel.

Eens kijken of ik ergens zo'n suggestie kan plaatsen want zo'n verwijzing van "Klik even op de search knop" is naar mijn idee ook niks.
 
Hoi Jan,

Hmmm... volgens mij heb je mij verkeerd begrepen. Het is juist de bedoeling dat je GEEN boek schrijft. Dat boek is er namelijk al. Kijk maar naar je eigen profiel. Probleem is dat alle informatie op dit forum versnipperd staat in talloze draadjes. Toen ik zocht naar bepaalde onderwerpen, zoals over pensioen en de arf zoals je misschien nog wel weet, vond ik hier een stukje in draadje 1, daar een stukje in draadje 12, stukje 3 in draadje 30 enzovoorts.
Al die stukjes bijelkaar vormden het hele verhaal, al zaten er hier en daar wel gaten in.

Ik ben het met je eens dat mensen eerst de zoekfunctie moeten gebruiken en niet meteen vragen moeten stellen, want zelf heb ik ook wel 10x hetzelfde vraagje voorbij zien komen. Om de zoveel maand zijn die draadjes op pagina 25 beland, zover zoeken de mensen niet, dus wordt hetzelfde draadje opnieuw gelanceerd door een nieuwe beginneling.

Maar je zal het ook met mij eens moeten zijn (hoop ik :wink:) dat het lastig zoeken is als mensen niet weten waar ze naar moeten zoeken.

Stel je typt (hypothetisch gesproken!!!) sollicitatie of pensioen in. Dan krijg je vervolgens verscheidene draadjes waar van alles en nog wat wordt gezegd. En dat is niet op rang geordend, dus dat men eerst stukje 1 leest, dan stukje 2 en 3 enzovoorts. Nee, mensen vinden eerder stukje 10, dan 30, 2, 5, enzovoorts. Met andere woorden, men leest zomaar ergens wat over, heeft de helft gemist en snapt van wat ze wel hebben weinig van door vaktermen of iets dergelijks. Dat heeft iedereen die midden in een verhaal stapt.


Zoals ik al zei: Ik vroeg je niet om een boek te schrijven.  Ik heb het over de inhoudsopgave van het boek. En dat moet je figuurlijk zien, niet letterlijk nemen als een echte inhoudsopgave van een boek, want dat zou betekenen dat je al die draadjes zou moeten doornemen en ordenen etc. en dan ben je nog wel even bezig.

Wat ik bedoel is dat er een lijst komt met onderwerpen en per onderwerp in kern/trefwoorden noemen waar je aan moet denken. Als mensen zo'n lijst hebben, dan hebben ze al overzicht. Zet dan onder die lijst dat er al veel geschreven is en mensen kunnen op die kern/trefwoorden zoeken en snappen veel sneller waar het over gaat.

Dan heb je alle versnipperde informatie bijelkaar en kun je voor de diepergaande informatie al die draadjes opzoeken.

voorbeeldje: denk bij solliciteren aan 1: nette kleding (zwarte broek/bloes), 2: cv, 3: terugbellen pas na 1 week als ze niet hebben teruggebeld terwijl ze zeiden dat ze dat wel zouden doen, 4: 5: 6:

en het het hoe en waarom kunnen ze dan zelf wel verder opzoeken. Ze weten dan tenminste dat hun word geadviseerd bij solliciteren hier aan te denken. En willen ze weten waarom, dan moeten ze even zoeken.

En de reden dat ik het aan jou vroeg is omdat jij jarenlange ervaring hebt en het volgens mij een makkie moet zijn om puntsgewijs op te noemen.

Het beste zou dan nog zijn dat dit samen gebeurt met de moderator en er een soort van meldknop komt als er bij een onderwerp een nieuw (ervarings) punt bij komt die toegevoegd kan worden aan de lijst.

Alleen er moet iemand zijn die zo'n overzicht start, en dat kan alleen iemand met ervaring doen. In feite schrijf je je hele verhaal weer, alleen dan in een paar trefwoordjes, de verkorte versie. En ja, het verschilt dan wel per staat, plaats, bedrijf enzo, maar iedereen heeft bijvoorbeeld te maken met vakantiedagen, en iedereen heeft bijvoorbeeld te maken met pensioenen en verzekeringen. In hoofdlijnen dus.

En wat betreft die die draadjes knippen en plakken... ik vind dat zo'n onoverzichtelijk geklieder met lijm... als je snapt wat ik bedoel.

En ja, dit forum levert jou weinig tot niets op, omdat je al geemigreerd bent!  MAAR WE VINDEN JE ALLEMAAL WEL HEEEEEEEEEEEEEEEEEELLLLLLLLLL ERGGGGGGGGGGGGGGGGGG LIEF HOOOOOOOOOORRRRRRRRRRRR!!!!!!! :up:
EN WE ZIJN REUZEBLIJ MET ZO'N IEMAND ALS JIJ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :up: :up: :up: :up: :up:

(mocht Jack dit lezen, dan is dit bericht voor hem: Nee Jack, niet doordenken. krijg je koppijn van)

Goed, ik denk dat ik nu duidelijk ben van de bedoeling. Mocht het je ook al duidelijk zijn voordat ik dit schreef, dan heb ik niks gezegd. En misschien dat een moderator dan het een en ander aan een lijst kan maken door in alle draadjes te spitten.

Misschien kunnen we dat verdelen, doordat iedereen het hele forum afloopt en voor zijn /haar onderwerp de punten opschrijft, al lijkt me dat ook ploegen met een lepel. Maar het zou denk ik wel verdomd handig zijn als het er is. En jou denk ik ook wel aardig wat werk schelen, want nu doe je niks dan weer wat uitleg geven en dan weer verwijzen naar je vorige uitleg hahahaha.

Trouwens, ondanks het feit dat jij een grote bron van informatie bent voor diegenen die willen wonen en werken in Australie en jij veel info kan geven over pensioen, banken, loon, vakantiedagen etc etc. vraag ik me toch een ding af. Is er een soort Australische postbus 51? ik weet niet of je dat kent, maar kijk dan maar even op www.postbus51.nl Het is een soort overheidssite met informatie over dit soort zaken.

Goed, je moet er maar eens over nadenken, als je wilt natuurlijk. Misschien dat we met zijn allen ook iets kunnen doen, maar gezien het feit dat jij toch wel de expert van dit forum bent hoop ik dat je wel mee wilt werken/controleren/leiding geven en het in goede banen wilt sturen, zodat op die lijsten er geen onzin komt te staan. Ik zal de moderators ook op dit draadje wijzen, mochten ze het nog niet gezien hebben en dan kijken wat er gebeurt.

Hier is er regen in de lucht, maar als ik het goed heb straalt het zonnetje daar, dus daar kan nog wat moois uit voortkomen!!!! :roll:

groet,

Henk

PS: niets moet, alles mag
 
Henk, prima verhaal, ik weet wel waar je heen wilt zo'n beetje, maar de indeling hiervan zou toch door de administrateur/moderator moeten gebeuren want dat zijn de enige mensen die de verschillende topics kunnen veranderen en aanpassen.
Ja dan zou iemand al die draadjes die van belang zijn en op dat topic slaan erin kunnen puzzelen.
Dus ik weet niet wie uiteindelijk verantwoordelijk is voor deze site en of die persoon hier in wil klimmen en de site aan wil passen.

Postbus 51 ken ik wel (ik kom 2 x per jaar in NL), maar weet niet of zoiets in OZ bestaat.
groeten
Jan
 
Er loopt een project om de nuttige informatie op het forum te verzamelen en veredelen en deze in verschillende categoriën op de portal te plaatsen. Ik heb hiertoe al een paar keer een oproep gedaan, maar helaas bijkt er maar weinig animo te zijn om daar aan mee te werken. Dit is niet een project dat door één of twee mensen gedraaid kan worden, dus als je dit leest en graag mee zou willen werken dan hoor ik dat heel graag (via pm). Bedenk dat verandering begint bij jezelf! :wink:

Ideeën, vragen of opmerkingen over dit onderwerp graag in dit draadje:
http://www.xpdite.net/forum/index.php?topic=5192.0

Dan kunnen we hier weer verder over vakantiedagen. :wink:
 
Hoi Jan H

Moet je ons toch eens laten weten wanneer je weer in NL bent! Kunnen wij, je fanclub, ff groeten,dan vervolgens 1000 vragen afvuren :-D

Lost doet al mee met dit info ordenings project. ikzelf doe ook mee. ik stuur lost net een pm. die zal ik jou ook sturen.

Vraagje? waar haalde jij je info dan overal vandaan? of is dat iets wat overal verzameld is in de loop der jaren..
waarschijnlijk wel, maar dan zullen er toch bepaalde overheids sites zijn????
 
Henk,
Alle info type ik achter elkaar zoals het in me opkomt, want deze info zit gewoon op mijn netvlies.
Ik hoef niets na te kijken.  Vergeet niet ik zit 27 jaar in OZ en was vanaf de eerste dag bezig een zaak op te bouwen en mensen aan te nemen, mijn bedrijf (waar ik voor werkte) heeft dus vestigingen in Melbourne, Brisbane, Fremantle, Sydney en Auckland.

In Melbourne, Brisbane en Fremantle heb ik grond gekocht en eigen gebouwen voor opslag produkten en kantoren neergezet nadat ik te veel narigheid had met het huren van panden.

Dat was 60-80 uur per week met heel veel reizen, binnen en buitenland , laatste vooral Azie,( 3 mnd per jaar niet thuis).
Ik had dus veel te maken met personeel en de bijbehorende problemen en ken alle steden in OZ erg goed.
Kortom een beetje allround met het lokale gebeuren zo.

Natuurlijk had ik een accountant en administratief personeel, maar veel heb ik zelf uit moeten zoeken tijdens de opbouw, registratie van de bedrijven, het ongemak van het bouwen (duurt telkens 1 jaar) en de bijkomende ellende met instanties/bureaucratie, registratie van produkten en wat al niet meer.

Ik was paar weken geleden nog in NL, slechts 12 dagen of zo en was er ook in februari (1 maand) en kom eind April weer (bijna 2 maanden), maar nu alleen prive, niet meer zakelijk.
Echter, met alle respect voor jou en mogelijk anderen, ik wil liever geen kontakt omdat ik er verder niet bij betrokken wil worden.
Er zijn andere personen die via een pm kontakt zochten, maar heb ik netjes afgewezen,
Inmiddels
Cheers
Jan
 
Back
Top