vakantiedagen bij werkgever in Australie

Hoi, nog even mijn two cents:

- volgens de wet mág een bedrijf je je overgebleven ziektedagen laten meenemen, maar móet het niet.

:
How many paid sick leave days is an employee entitled to?
Under the Act all eligible employees are entitled to be paid:

for each period of employment of less than a year - at least one ordinary working day sick leave for each completed 6 weeks of employment; or
at least eight ordinary working days (or the equivalent number of working hours) sick leave for each completed year of employment.
Some industrial instruments provide for a greater period of sick leave. Employees covered by such industrial instruments are entitled to the amount of sick leave in the industrial instruments.

What conditions apply to taking sick leave?
An employee's entitlement to sick leave depends on the following conditions being met:

An employee must promptly notify their employer of the illness or incapacity and of the estimated duration of the absence.
Where the absence extends more than two days, the employee is required to give the employer a doctor's certificate outlining the nature of the illness and the approximate period of absence.
Failure to comply with these conditions can jeopardise an employee's entitlement to sick leave

Is sick leave payable on termination?
Normally an employer is not required to pay out accumulated sick leave entitlements to an employee on termination of employment. However there are a small number of awards and agreements where such an entitlement exists.

Kijk op de website http://www.wageline.qld.gov.au/index.html (Department of Industrial relations) voor hopen meer informatie! Mind you, dit is de Queensland afdeling.

Overigens, dat werkgevers hun personeel 'zomaar' mogen ontslaan is niet geheel juist. Het gaat hier om bedrijven van minder dan 20 man personeel. Er moet net zo goed een aannemelijke reden aangegeven worden, en de werknemer kán het aanvechten (maar dan moet je wel heeeel graag willen blijven!!). Vergeet niet dat goede werknemers goud waard zijn, en goede werknemers worden dus niet 'zomaar' ontslagen.

Cheers,

Irene

Dat betekent dus eigenlijk dat iedereen nu bij de grote jongens wil werken met meer dan 20 werknemers want in die kleine bedrijven kan je, in tegenstelling tot de grote bedrijven, dus "zomaar" ontslagen worden. Ja, ik begrijp Irene dat jij het hier niet mee eens bent dat werknemers zomaar ontslagen worden.
Krantenberichten echter, die ik volgens mij hier ook in de rubriek "Nieuws en Actualiteiten" langs heb zien komen vertellen een ander verhaal. Ikzelf, dit is voor de veelvuldige bezoeker bekent, denk er anders over.

Mijn mening: Profiteurs zijn er zat en de Australische regering heeft zojuist met de IR Laws een groep mensen (de werkgevers) een recht gegeven om van te kunnen profiteren. En dat wordt dan ook gedaan. Mensen kregen een brief met daarin slechts "Your Services are no longer required". En even later staan er een paar mensen klaar die voor iets minder geld graag willen werken.
Natuurlijk, je kan zeggen dat je niet alles wat de media zegt hoeft te geloven. In dat geval hoef ik dan ook niet te geloven dat een werkgever een bedrijf van het faillisement heeft gered door een aantal medewerkers in zijn bedrijf te onstlaan. Als dan ook nog eens blijkt dat zo'n werkgever een multimillionair is en dat zijn vermogen alleen maar groeiende is dan denk ik er ook wel even anders over.

Aannemen dat mensen nu alleen bij grotere bedrijven zouden willen is voor mij pure speculatie, en ik zou niet durven zo'n uitspraak te doen.

En weet je, in N'land worden er ook achterbakse manieren gebruikt om van mensen af te komen.

Het is hier gewoon zoals het is, en goede werknemers zijn goud waard en zeer gezocht.

Verder zei ik al, 't kan niet allemaal 'zomaar'. Heb ik verder niets aan toe te voegen.

Groetjes,

Ireen

[quote author=Eerainuh link=topic=5669.msg72365#msg72365 date=1159752710]

En weet je, in N'land worden er ook achterbakse manieren gebruikt om van mensen af te komen.

Groetjes,

Ireen
[/quote]

Tell me about it; dat gebeurde dus met mij 10 jaar geleden bij een heel groot bedrijf met 4500 werknemers. Als ze van je af willen, komen ze echt wel van je af onder het mom van reorganisatie. Ja, ammehoela.

Erna

Ja precies. Daar ben ik het helemaal mee eens. Ook in Nederland kan je als bedrijf "zomaar" van je mensen afkomen. Redenen zoals "Reorganisatie", "We moeten investeren", "Om ervoor te zorgen dat we ook in de toekomst € 10.000.000 winst draaien" vallen wat mij betreft ook onder de noemer zomaar.
Ik denk alleen dat de austrlische werkgevers helaas niet eerst naar de rechter toe hoeven te gaan om mensen te kunnen ontslaan m.a.w. dat het voor hun allemaal nog makkelijker wordt gemaakt.
Maar hoe dan ook. Een politicus, een wet, bepaalt niet wat de Australiërs zelf doen. Het is nog steeds geheel aan de werkgever zelf om te bepalen of hij/zij je ontslaat. En zo is het precies hetzelfde met vakantie en ziektedagen. Er staat gelukkig nog steeds niet in de wet, tenminste dat mag ik aannemen, dat je je werknemers geen vakantiedagen mag geven. Ook staat er niet in dat je je werknemer die net een behoorlijk ongeluk heeft gehad en met een gebroken been / arm, gekneusde ribben enz. in het ziekenhuis ligt na zijn ziektedagen niet mag doorbetalen. En wat dat betreft hoop ik, dat ik voor een werkgever kan werken die wel met zijn medewerkers meeleeft. Het is te hopen dat ik die ga vinden.

Hee Erna, heb jij soms ook bij Randstad gewerkt? LOL (nou ja, eigenlijk om te janken...)

Oh, nog zo'n bedrijf dus. WAVIN is het bedrijf dat op slinkse manier van mij af heeft weten te komen. WAVIN is de afkorting voor Wij Allen Verkeren In Nood en dat klopt precies als je daar werkt :-D.

Erna

"Wij Allen Verkeren In Nood"?? What the heck is that???

Maarre, wel vakantiedagen? ;-)

:lol1: :rotflmao:

Dat was een geintje; dat maakten de werknemers van dat bedrijf ervan :-D.

Eerlijk gezegd heb ik geen idee waar WAVIN voor staat. Ik weet alleen dat ze plastic buizen maken, de Komo vuilniszakken, de bierkratten, boterkuipjes en nog meer van dat soort plastic zooi.

Wel vakantiedagen ja, 24 per jaar en een goed salaris ook nog. Toen ik daar ging werken verdiende ik twee keer zoveel als bij Wehkamp (nog zo'n geweldige werkgever) en ik werkte minder uren. Dus wat dat betreft geen klagen.

Erna

Ah zo, u fopte ons ;-) Waarom Aardig Voor Iedere Nederlander. Misschien dachten ze 'we betalen hen goed, ze moeten maar wat abuse kunnen hebben!'?

Hee, heeft er nog iemand baat gehad bij de weblink die ik een paar posts geleden plaatste?

Ireen.

Jazeker, ik fopte u. Die van jou is ook goed. Nou ja, aardig voor mij waren ze dus na 10,5 jaar trouwe dienst niet meer en inderdaad, een beetje abuse moest ik maar kunnen hebben. Ik heb er nog wel een leuke oprotpremie uit weten te slepen waar ik nog jaren in gereden heb.

Als ik het goed begrijp Irene, heb jij soortgelijke ervaringen met Randstad?

Ja, het is op zich hele nuttige info.
Ik ga echter niet naar Queensland toe en, dit is uiteraard niet jouw fout, het is wel weer op zo'n ingewikkelde ambtelijke manier geschreven. Maar maak je niet druk, ik snap in grote lijnen wel wat er staat.

Haha Hawk, nee, ik heb het inderdaad niet zelf geschreven nee :-D

@ Erna; Randstad paste de intimidatietechniek toe. Leuk geprobeerd maar ook ik heb er een oprotpremie uit gesleept. Benniegek! (of was 't nou van wel??...ehhh?)

Back