van student visa naar SIR, mogelijk voor mij?

v711annelies

New Member
Hoi!

Ik studeer in juli 2007 af in de Clinische Psychologie (in Nederland).  Die opleiding staat op de SOL lijst met 60 punten.  Ik wil meteen daarna naar Adelaide om daar een twee-jarige opleiding te volgen (Intercultural studies of Counselling).  Deze richtingen staan niet op de SOL lijst.  Ik heb genoeg punten voor een SIR visum, maar geen werkervaring dus ik gebruik de studie om Aus binnen te komen.

Mijn vragen zijn: 

1. Ik weet dat je skill op de SOL lijst moet staan voor een SIR, maar geldt dat alleen voor de studie in NL of moet de 2-jarige opleiding in Aus ook op de SOL lijst staan?

2. Kan ik dan, na mijn studie in Aus, onshore het SIR aanvragen of moet ik weer terug naar NL om het daar aan te vragen? Ik heb namelijk ergens gelezen dat je na sommige studies je visum niet onshore kan aanvragen. 

3.  Ik heb ook ergens gelezen, dat, als je samen met je student visa ook werk-rechten aanvraagt van 20/u in de week, dat je dan geen permanent visum meer aan mag vragen, klopt dat?

4.  Weet iemand een betrouwbare en goedkope bank/organisatie waar ik een lening kan afleggen voor ongeveer 15,000 euro voor die studie in Aus?

5.  Moet je getrouwt zijn om een spouse-visum aan te vragen, of is een serieuse relatie ook al genoeg? wie weet ontmoet ik daar wel een leuke jongen :)

Groetjes en bedankt,
Annelies
 
Ik heb je vragen in de quote beantwoord.

[quote author=v711annelies link=topic=5240.msg66283#msg66283 date=1153738432]
Hoi!

Ik studeer in juli 2007 af in de Clinische Psychologie (in Nederland).  Die opleiding staat op de SOL lijst met 60 punten.  Ik wil meteen daarna naar Adelaide om daar een twee-jarige opleiding te volgen (Intercultural studies of Counselling).  Deze richtingen staan niet op de SOL lijst.  Ik heb genoeg punten voor een SIR visum, maar geen werkervaring dus ik gebruik de studie om Aus binnen te komen.

Mijn vragen zijn: 

1. Ik weet dat je skill op de SOL lijst moet staan voor een SIR, maar geldt dat alleen voor de studie in NL of moet de 2-jarige opleiding in Aus ook op de SOL lijst staan? Als psycholoog dan op de SOL staat is dat voldoende. Het gaat om beroep, niet om studie. Wel moet je denk ik aan het aantal eisen voldoen vwb het psycholoog kunnen zijn in australia (maw. ivm je skills assessment die je dan moet doen). Het is ook het overwegen waard om iets anders te kiezen van de SOL (50 punten) en via VETASSES de skills assessment te doen.

2. Kan ik dan, na mijn studie in Aus, onshore het SIR aanvragen of moet ik weer terug naar NL om het daar aan te vragen? Ik heb namelijk ergens gelezen dat je na sommige studies je visum niet onshore kan aanvragen.  Voor zover ik weet onshore binnen 6 maanden na afstuderen. Je krijgt dan een bridging visa.

3.  Ik heb ook ergens gelezen, dat, als je samen met je student visa ook werk-rechten aanvraagt van 20/u in de week, dat je dan geen permanent visum meer aan mag vragen, klopt dat? Dit is mij niet bekend.

4.  Weet iemand een betrouwbare en goedkope bank/organisatie waar ik een lening kan afleggen voor ongeveer 15,000 euro voor die studie in Aus? Geen idee. Effe shoppen?

5.  Moet je getrouwt zijn om een spouse-visum aan te vragen, of is een serieuse relatie ook al genoeg? wie weet ontmoet ik daar wel een leuke jongen :) Aantoonbaar serieuze relatie (met samenwonen, gezamenlijke bankrekening etc. ) is genoeg. Hier is veel over geschreven op dit forum. Ik zou er maar niet vanuit gaan. Lekker zelf de boel aanvragen tegen die tijd. Let op: als je 2 jaar full time studeert in Australia, hoef je niet aan de werkervaring te voldoen....maar dat wist je waarschijnlijk al.

groet, Henriette

Groetjes en bedankt,
Annelies
[/quote]

groet, Henriette
 
Dankje Henriette voor je reactie :)

Ik denk, dat ik niet voldoe als psycholoog (ik heb geen stage gelopen, de studie was maar 4 jaar terwijl die in aus 6 jaar is).
Als antwoord op vraag 1 zeg je dat ik ook via vetasses een skills assessment kan laten doen voor een beroep van 50 punten.  Bedoelde je hiermee een beroep van 50 punten uitkiezen ipv die van clinische psychologie van 60 punten, omdat ik waarschijnlijk niet aan de eisen voldoe van een psycholoog in australie? Of bedoelde je dat ik een studie van 2 jaar in aus uitkies die op de SOL staat voor 50 punten en die laat assessen ipv clinisch psycholoog? 
Waar kan ik die info vinden? Wat houdt een skills assessment eigenlijk in? Testen ze je kennis en kijken ze naar het niveau van je opleiding?

Thanks, Annelies
 
Hier is een antwoord of het aantal jaren studie voldoende zijn:

http://www.immi.gov.au/asri/occupations/p/psychologist-clinical-psychologist-2514-11.htm

Ik weet niet wat je graad is als klinisch psycholoog. Volgens deze link moet je een bachelor degree en een post-graduate degree hebben.

Veel succes, Ilse.
 
Hoi,
Ik bedoel het eerste. Dus onafhankelijk van de studie die je nu gaat doen uiteindelijk een beroep nomineren van de SOL lijst die door VETASSESS wordt beoordeeld (dus kies iets relevants). Je hebt immers al een universitaire studie (en straks nog extra) en VETASSESS beoordeelt puur en alleen op opleiding (minimaal vergelijkbaar met bachelor niveau). Je hebt dan een 50 punten beroep ter nominatie en een vrijwaring voor je werkervaring ivm je studie in Australie (en zie daarvoor weer de post van Ilse, dus wel iets wat gelijk staat aan 2 jaar of 18 maanden fulltime studie op bachelor niveau...geloof ik). Welzijn er plannen om in de toekomst iets te gaan doen aan die uitzonderingspositie als student, dus het kan zijn dat het in de toekomst een apart soort visum voor jou wordt (een soort ex student visum of zo), die jou de mogelijkheid biedt om werkervaring op te doen, en dan later alsnog toegang biedt tot een permanente verblijfsvergunning na je werkervaringsperiode. Maar dat zijn toekomstplannen........

Over twee jaar, als de studie in Australie af is, aan hoeveel punten kom je dan denk je?

henriette
 
Hoi,

Na mijn studie in Aus, zou ik 115 punten hebben.  Counsellor is een skill van 50 punten dat door Vetasses wordt beoordeelt.  Ik heb dan geen bachelor in Counselling maar wel een master in Psych en een diploma in counselling.  Ik zou ook wel voor de skill clinische psycholoog kunnen gaan, dan zou ik 125 punten hebben, maar ik denk niet dat ze een 4 jarige studie psychologie in NL even goed vinden als een 6 jarige studie in Aus.   

Goed... er is hoop!  Ik ga gewoon lekker in Aus counselling studeren, en ik zie dan wel of het lukt.  Als ik niet meteen een SIR kan krijgen maar eerst zo'n ex-student visum, vindt ik dat niet erg, als ik maar in Aus ben! Ik heb ook nog een nicht in Adelaide wonen, maar volgens mij heeft zij nog geen permanent visum, maar mischien tegen die tijd wel.

Thanx ppl!
Annelies
 
Volgens mij gaat dat allemaal prima lukken want VETASSESS gaat lukken op je Nederlandse studie alleen al. Dus dat SIR visum zit er tegen die tijd echt wel in!

Nu maar afwachten hoe alle regels zich gaan ontwikkelen in die periode! Veel plezier met alles...!

henriette
 
Back
Top