Vastgelopen op de voorbereiding

Auke Puyt

New Member
Hoi allemaal,

Ik ben Auke.
Ik lees hier al een tijdje mee en meld me nu ook aan.
Mijn vrouw en ik hebben serieus overwogen te emigreren naar Australië. Het idee zelf voelde goed — de kinderen op een andere plek laten opgroeien, ruimte, een ander tempo.

Waar we op vastliepen was iets anders dan ik had verwacht.

Niet de twijfel of we het aandurfden, maar de voorbereiding eromheen. Skills assessment, IELTS, puntenberekening, documenten met verschillende doorlooptijden en geldigheidstermijnen — en nergens een duidelijk antwoord op de vraag: in welke volgorde doe ik dit?
Op een gegeven moment zaten we met drie tabbladen open die elkaar tegenspraken, waarvan er waarschijnlijk twee verouderd waren.

En als je hulp inschakelt bij een migratieconsultant, hangt daar meteen een fors prijskaartje aan.

Wij hebben de knoop nog niet doorgehakt. Maar het blijft knagen, en ik ben benieuwd naar de mensen hier die verder zijn gekomen dan wij.

Twee vragen:

Waar liep je praktisch tegenaan? Wat kostte onverwacht veel tijd, of waar dacht je achteraf: dat had ik veel eerder in gang moeten zetten? Ik lees hier veel over skills assessments die langer duren dan verwacht — klopt dat beeld?

Wat had je graag van tevoren geweten? Het soort ding dat nergens op een officiële site staat, maar dat iedereen die het traject gelopen heeft blijkbaar weet.

Alvast dank — ik lees graag mee.

Welkom, @Auke Puyt en Ms Auke.

Ik heb geen visumprocedure doorlopen die voor jou relevant is, dus ik heb geen hulp of advies, maar vele anderen hier wel.

Wil je alleen succes wensen met de besluitvorming en de eventuele trajecten die gaan volgen. Want inderdaad, een lange adem is nodig.

Good luck.

Last edited:
Welkom Auke!

Als eerste, begrijp waarom je het zou willen, we wonen hier nu bijna 10 jaar en komen nooit meer terug ;)
En ja, het kan allemaal wat overweldigend aanvoelen, maar vaak is het een kwestie van beginnen. Een olifant eet je ook niet in 1x op, maar in kleine hapjes. Wees je bewust van het geheel en begin dan stukje bij beetje van de grote hoop af te knabbelen.
Een paar vragen die wellicht mede-forum-ers helpen jullie te helpen.

1. Welk visum kijk je nu naar? ( https://immi.homeaffairs.gov.au/visas/getting-a-visa/visa-finder )
2. Als voorbeeld ga ik er voor het gemak even vanuit dat je skills/werkervaring gevraagd zijn en je dus voor een Permanent Skilled Independent (189) gaat. Dan kun je hier al best goed zien wat je moet doen: https://immi.homeaffairs.gov.au/vis...g/skilled-independent-189/points-tested#HowTo
3. Als je deze info al bekeken hebt, waar loop je dan specifiek op vast?

In essentie komt het neer op:
Hapje 1 > Kijk welk visum je voor in aanmerking komt
Hapje 2 > Vul de EOI (Expression of Interest) in
Hapje 3 - ~11: Documenten verzamelen en een Engelse test doen. https://immi.homeaffairs.gov.au/hel...quirements/english-language/competent-english
Hapje 12: Druk op de knop en wacht op de Invitation to Apply. Als je die krijgt ben je heel ver! Nog wat details en je zou je visum moeten krijgen.
That's it! ;)

Al die documenten verzamelen is een paar avonden werk, maar niet ondoenlijk. De Engelse test: Goed oefenen, nog meer oefenen en dan inplannen en doen. Niet erg als je een keer niet slaagt, dat overkomt mensen vaak genoeg. Zie de eerste keer als een proef-examen. Als je slaagt: Mooi! Als je niet slaagt, nu weet je hoe het examen werkt, de volgende keer lukt vast wel!
Organiseer de papier winkel voor jezelf waar nodig, hieronder onze papierwinkel (niet een 1 op 1 voorbeeld voor je, wij hebben een ander visum en het visum programma was heel anders in 2012)

Screenshot 2026-08-05 at 09.14.08.png

Laat even weten welk visum je op uitkomt met de Visa Finder, dat bepaald een hoop van de complexiteit of eenvoud.
En laat even weten gebaseerd op dat visum, waar je (in je hoofd) vastloopt.
En... het is de moeite waard! Wij hebben best wat hobbels gehad tijdens het hele proces, en die zijn allemaal al lang vergeten en zijn niets vergeleken met wat je ervoor terug krijgt!

Cheers!

Last edited:
Welkom op het forum Auke! Ik woon ook al diverse jaren in Australie, en qua procedure zijn ondertussen de nodige dingen veranderd. Ik denk dat Afterbang's bericht en overzichtje spot-on zijn. Ik heb het destijds zonder agent gedaan en dat was goed te doen. Ik durf niet teveel te zeggen, omdat het voor mij al ruim 17 jaar geleden is en er veel veranderd is, maar qua documenten: maak een lijst met wat je nodig hebt (wordt op de immi site aangegeven) en vink af wat je gedaan hebt (zie ook Afterbang's bijlages). Tegenwoordig zijn de meeste diploma's in het NL/EN, ik moest de mijne laten vertalen door Nuffic en verder laten erkennen in Australie via VETASSESS, daar ging wat tijd overheen, maar het is goed te weten of je diploma's in Austrlie erkend worden of dat je hier verder nog wat moet doen.

Qua taaltest, sommigen vinden de PTE makkelijker dan de IELTS, beiden zijn goed voor je visum. Ik heb zelf destijds de IELTS gedaan en herinner me dat dat (alleen?) in Amsterdam kon en dan op bepaalde data. Iets om rekening mee te houden.

Ik weet niet hoe het nu is, maar aan bepaalde testen zitten een vervaldatum. Uiteraard is dat voor je medische test - die niet te vroeg doen, in mijn geval gaf m'n case-manager aan dat die moest gebeuren - maar ook voor de taaltest. Dus ik deed het verzamelen van alle documentatie, vertalingen en erkenningen eerst en ging toen voor m'n IELTS.

Weet niet of dit helpt 🤣 Maar stel je vragen vooral, want er lopen hier genoeg mensen rond die het traject recenter doorlopen hebben. Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden ;)

Qua taaltest, sommigen vinden de PTE makkelijker dan de IELTS
Ik had die opmerking van PTE er ook eerst in staan. :)
Maar zie dat IELTS General of Academic toegestaan is als test.
Bij PTE alleen PTE Academic zo te zien.
Pearson Test of English Academic (PTE Academic)

In ons geval hadden we IELTS General voor het visum.
En later PTE Academic voor erkenning diploma's/beroeps erkenning (maar dat had niets met visum op zich te maken maar meer met jezelf XYZ mogen noemen in je beroepsgroep zeg maar)

@afterbang ik heb destijds de Academic IELTS gedaan. Voor het visum misschien niet de meest handige keuze, maar General leek me te makkelijk (I know...) en omdat ik in unversiteitsbibliotheken gewerkt heb, leek het logish the academische test te doen. Gelukkig goed afgelopen, maar misschien niet te adviseren 🤣
hahaha, nee dat is wel echt om problemen vragen zeg maar ;) #DontTryThisAtHome

Hey Auke, Je verhaal komt wel belkend voor :) en ik denk voor de meeste die deze stap wagen.
Overigens wel een mooie stap en zeker de moeite waard kan ik je melden! Dus vooral doorzetten. Familie Rolls is denk ik een van de nieuwere "generatie" hier ;), nu drie jaar in de Adelaide area en ook wij hebben geen intensie terug te komen buiten vakantie (volgende maand).

Ik heb alle reacties nog niet grondig gelezen, maar volgens mij betaal je niet de volledige kosten in één keer maar per stap die je doorloopt van het proces. Dat was bij ons zo in ieder geval. Dat houd het ook overzichtelijk en de bankrekening is daar vaak ook blij mee :)
Ga je een visum bureau in de hand nemen of ga je het zelf doen?

Zoals al genoemd door @afterbang wat voor werk doe je? Als je een gewild beroep hebt maakt dat het al wat eenvoudiger.
Zijn jullie wel eens aan deze kant van de aardkloot geweest? Heb je een idee waar je terrecht zou willen komen als alles doorlopen is?

Ook al genoemd, maar, ikzelf heb PTE gedaan, miss Rolls IELTS, maar dat is een kwestie van wat testjes doen en kijken wat je het beste ligt.

Uit eigen ervaring, Ik kwam hierheen als volleerd lift monteur/ electricien, en ik mag hier nog geen stekker van het koffie zet apparaat vervangen bij wijze van spreken. Simpelweg omdat ik geen electrical license heb. Een dingetje dat ik wellicht had kunnen ondervangen, maar terug kijkend had me dat een hoop extra geld gekost en waarschijnlijk geen visa opgeleverd (als electricien wat niet op de lijsten stond in de tijd) Anyway, voorbeeldje met dingen achteraf die je msschien eerder had willen weten. Dus kijk goed of je beroepsmatig misschien andere/extra papieren nodig hebt hier dan in Nederland. Dat is nu wellicht makkelijker dan wanneer je hier bent op je visum.

Waar ik ook tegenaan liep, en wat ook best wat tijd vergt is bedrijven waar je gewerkt hebt die niet meer bestaan/over genomen zijn, dat kost extra administratie.
Mijn school van 20 jaar geleden bestaat niet meer, dus extra informatie verkrijgen viel niet mee, ook dat kost weer extra tijd en administratie. Allemaal niet onoverkomelijk maar.... mjah.
Documenten vertalen, als dit nodig is, zoals @Beebmeep aangeeft, maar in ons geval kon het visum bureau prima aangeven waar dat kon voor een schappelijke prijs.

Verder, ik denk dat het voor weinig mensen een smooth walk in the park is waar je absoluut geen tegenslagen hebt. Ook wij hadden behoorlijk wat hobbels en tegenslagen. Maar, als je echt wil... vooral doorzetten en veel overleggen met miss Auke en de kids.

Laat je niet gek maken, geniet van het proces want achteraf is het allemaal veel te snel aan je voorbij gegaan.

Succes, ik lees mee.

Last edited:
Wij hebben destijds Intergate Emigration (Blauw logo, Rood is voor Zuid Africa volgens mij)) gebruikt, based in Duitsland en Zuid Africa. De eigenaresse is een Duitse.
Naar onze ervaringen een ontzettend goed bureau wat goed op de hoogte is van procedures, regelgeving, tijdlijnen (wat erg helpt omdat ze op tijd informeren wanneer je wat moet aanleveren, geen last minute ellende en weekend nachten doorhalen om documenten in elkaar te flansen) en bijbehorende documenten en dat soort.

Ze hebben ons echt gepushed waar nodig om alles op tijd klaar te hebben. Alles werd nog eens door het bureau gechecked, verbeterd of terug gestuurd voor corrrectie.

Misschien via de website een consult boeken (https://www.intergate-emigration.com/services/) 50 euro voor half uur, en het is echt de moeite, want je kan ontzettend veel vragen stellen.
Zeker als wat je zelf aangeeft, de knoop is nog niet doorgehakt, kan dat je wellicht over de streep trekken of juist de andere kant op.

Last edited:
Hi Auke,
Ik heb mijn visum laten regelen door een visumbureau, ja dat kost een paar knaken. Maar dat was het me uiteindelijk wel echt waard.
Maar mijn visum verkrijgen was dan ook een schoolvoorbeeld van alles wat tegen kan zitten, zit ook tegen. Gelukkig gaat het bij andere vele malen sneller. Dus laat je zeker niet ontmoedigen. De aanhouder wint!!

Qua taaltest zou ik PTE echt aanraden. Beetje afhankelijk van welk cijfer je nodig hebt. Ik had voor alle 4 de delen minimaal een 7 nodig, maar blijf bij schrijven steeds teken op een 6.5. Dat was ik na 4x en de cursus wel een beetje zat. PTE vervolgens wel in 1x gehaald.

Wat ik graag vooraf had willen weten. En ongetwijfeld zelf even beter/verder had moeten onderzoeken.
Is dat je voor haast elk (technisch)beroep hier wel een certificaat nodig hebt. En dat de Nederlandse opleidingen niet erkend worden.
In mijn geval, 21 jaar werkervaring in de Elektrotechniek & Instrumentatie, maar hier in Australië kan ik dit werk niet uitvoeren (ondanks mijn TRA) voordat ik eerst 1 jaar terug naar school ga, 1 jaar stage ga lopen en al met al $12000 betaal voor mijn Electrical License.
Dus mijn tip, zoek uit wat nodig is om hier jullie werk te kunnen gaan doen.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Back