Vastgelopen op de voorbereiding

12k, dat verdien je als sparky terug in 1 week met die prijzen.

Andere stroom hier he, dat krijg je. :)
Ja dat gaat hier met het Australische tempo, maar ik kan me daar wel vrij snel aan aanpassen hoor :)
12k, dat verdien je als sparky terug in 1 week met die prijzen.
Ja als sparky is het goud geld verdienen hier. En dat is nog maar als standaard sparky.
Met mijn werkervaring zou ik zou de mijnbouw of de offshore in kunnen, als ik m'n license haal :)
Als m'n Personal Training carrière niet helemaal gaat lopen zoals ik zou willen, kan ik alsnog voor m'n licentie gaan

Ik zou hwt wel geweten hebben als ik jou was. Paar jaar buffelen, dan afbouwen semi retired.

Hi Auke,
Ik heb mijn visum laten regelen door een visumbureau, ja dat kost een paar knaken. Maar dat was het me uiteindelijk wel echt waard.
Maar mijn visum verkrijgen was dan ook een schoolvoorbeeld van alles wat tegen kan zitten, zit ook tegen. Gelukkig gaat het bij andere vele malen sneller. Dus laat je zeker niet ontmoedigen. De aanhouder wint!!

Qua taaltest zou ik PTE echt aanraden. Beetje afhankelijk van welk cijfer je nodig hebt. Ik had voor alle 4 de delen minimaal een 7 nodig, maar blijf bij schrijven steeds teken op een 6.5. Dat was ik na 4x en de cursus wel een beetje zat. PTE vervolgens wel in 1x gehaald.

Wat ik graag vooraf had willen weten. En ongetwijfeld zelf even beter/verder had moeten onderzoeken.
Is dat je voor haast elk (technisch)beroep hier wel een certificaat nodig hebt. En dat de Nederlandse opleidingen niet erkend worden.
In mijn geval, 21 jaar werkervaring in de Elektrotechniek & Instrumentatie, maar hier in Australië kan ik dit werk niet uitvoeren (ondanks mijn TRA) voordat ik eerst 1 jaar terug naar school ga, 1 jaar stage ga lopen en al met al $12000 betaal voor mijn Electrical License.
Dus mijn tip, zoek uit wat nodig is om hier jullie werk te kunnen gaan doen.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Dit hebben wij precies hetzelfde meegemaakt en kwam voor ons ook als een verrassing. Mijn ex en ik kregen in 2007 een Migration on Demand erkenning omdat hij een timmerman is en kregen dus een permanent skilled visa maar ook voor timmerman gold hier niet, ook al was het idd door de TRA erkend. Dus hij moest hier ook alsnog zijn license halen.....dat verwacht je gewoon niet door die TRA erkenning maar jeetje Jeroen dat was voor jou dus nog veel duurder! Dus goede tip om dit van te voren te checken!

Hoi allemaal,

Ik ben Auke.
Ik lees hier al een tijdje mee en meld me nu ook aan.
Mijn vrouw en ik hebben serieus overwogen te emigreren naar Australië. Het idee zelf voelde goed — de kinderen op een andere plek laten opgroeien, ruimte, een ander tempo.

Waar we op vastliepen was iets anders dan ik had verwacht.

Niet de twijfel of we het aandurfden, maar de voorbereiding eromheen. Skills assessment, IELTS, puntenberekening, documenten met verschillende doorlooptijden en geldigheidstermijnen — en nergens een duidelijk antwoord op de vraag: in welke volgorde doe ik dit?
Op een gegeven moment zaten we met drie tabbladen open die elkaar tegenspraken, waarvan er waarschijnlijk twee verouderd waren.

En als je hulp inschakelt bij een migratieconsultant, hangt daar meteen een fors prijskaartje aan.

Wij hebben de knoop nog niet doorgehakt. Maar het blijft knagen, en ik ben benieuwd naar de mensen hier die verder zijn gekomen dan wij.

Twee vragen:

Waar liep je praktisch tegenaan? Wat kostte onverwacht veel tijd, of waar dacht je achteraf: dat had ik veel eerder in gang moeten zetten? Ik lees hier veel over skills assessments die langer duren dan verwacht — klopt dat beeld?

Wat had je graag van tevoren geweten? Het soort ding dat nergens op een officiële site staat, maar dat iedereen die het traject gelopen heeft blijkbaar weet.

Alvast dank — ik lees graag mee.
Goeie vragen! En jammer dat het tegenzit/ tegenzat.

Bij ons duurde de Skills Assessment ook veel langer, evenals het beoordelen van de studie. Maar... we startten de visumprocedure ook aan het begin van coronatijd, waarin deuren plots dicht gingen, onverwacht wijd open, en dan weer dicht, en weer half open. Etc. De betrokken instanties in Australië leken ook niet te weten waar ze op moesten sturen. Al met al duurde ons visumproces 4 jaar, i.p.v de 1,5 jaar die gebruikelijk was.

Daarnaast waren er in de 'assessment bodies' voor fysiotherapie beleidswijzigingen, mede als gevolg van nationale politieke veranderingen, van Liberal naar Labour in dit geval. Zie onder: het oude assessment-systeem EoQ bestond eerst naast de nieuwe methode FLYR, maar terwijl wij midden in het proces zaten, verviel EoQ, waar we al een jaar in hadden gestoken.
Kortom... ook ons proces was niet standaard.

In de afbeelding zie je dus wél de stappen / fases die wij hebben doorlopen, en daarmee gelijk een disclaimer: ik gebruik hier fases en stappen losjes door elkaar, terwijl Fase 1 en Fase 2 echt fases waren die ons jaren hebben gekost, en 'fase 4' eigenlijk meer een processtap was.
Wat je hier wél uit kan halen is de volgorde waarin wij dingen hebben gedaan, mede onder begeleiding van het visumbureau.

Noot 1: het is alweer een paar jaar geleden. En het verandert continu. Maar ik denk dat het globaal zo eruit blijft zien.
Noot 2: EoQ en FLYR zijn sectorspecifiek; die hoef je niet te onthouden. Maar met 'Expression of Interest' (EoI) en 'Invitation to Apply' (ItA) wil je wel bekend zijn.

Geeft dit een beeld waar je iets mee kunt?

VISA PROCESS.png

Back