veiligheid

chris

New Member
Ik ben benieuwd hoe het is met het 'veiligheidsgevoel"  in melbourne,zoals 's avonds op straat lopen,vandalisme etc.
zelf heb ik me zeer veilig gevoeld,maar was natuurlijk op vakantie en vaak ergens anders,dus is het een momentopname.
van mensen die er wonen zou ik graag hier wat van horen.

Thanks
 
Hoi Chris
Ik woon hier al 47 jaar en wij gaan soms 2 keer per maand naar Melbourne met de auto of trein en het is hier zeer veilig ik zou niet door een donker park lopen  maar op de straat is het goed.Maar dat is ook
waarschijnlijk het zelfde as in Amsterdam
Groeten
 
Waneer je daar al zo lang woont zijn je standaarden natuurlijk anders dan  dat je er
nog maar een paar jaar woont.
waarschijnlijk zal het verschil voor ons anders zijn.
Thanks voor je reply
Ik zal er waarschijnlijk weinig krijgen op deze topic daar dit daar niet echt een issue
is,en we er daarom onderandere naar toe gaan.

Chris
 
Het is best veilig in Melb, ik kan in mijn buurt s'avonds en s'nachts   
best alleen op straat lopen.
Wij hebben ook niet van die scoeter of die dingen die zo hard     :police:
langs je heen rijden, en nog even je tas jatten, kennen wij niet.
Natuurlijk gebeuren er ook moorden en inbraken, maar Melb is zo
groot als half Nl en er wonen 3 mil mensen,   :oops:
Maar al om al is het best veilig.   :)


Gr Ineke  :up:
 
Hi Chris

Het ligt er ook enigszins aan waar je heen gaat (welke suburb) en om watvoor tijdstip...ik woon dan niet in Melbourne maar hier in Brisbane voel ik me over het algemeen toch wel heel veilig.

Bedoel je trouwens met je laatste reactie dat je Nederland uit wil omdat jullie je daar onveilig voelen?

Groetjes
Syl  :)
 
Niet direct onveilig maar een beetje benauwd en dat drukke onrustige gevoel hier
maakt het niet echt relaxed.
Ik bedoel met veiligheid ook wel het levensgevoel en niet direct iets tastbaars.
We gaan toch voor een heel ander leven er naar toe toch!
 
Nou dat bedoel ik, en dan nog wel in Fitzroy die buurt ken ik ook.
Ik woon dan aan de andere kant van de stad,
heet Hugesdale daar voel ik me heel veilig.
Ben nu wel 3 half jaar weg, maar eind Nov  hoop ik er toch weer te wonen,
en dan met Ton.  :lol:


Gr Ineke   :)
 
Hi Chris

Ik denk dat je hier zo wie zo wel een "rustiger" gevoel hebt. Het is gewoon minder crowded en er zijn gewoon nog heel veel mensen die gewoon vriendelijk zijn. Grappig vind ik dan altijd dat mensen die bij ons op vakantie komen (vanuit Nederland) het vaak maar "nep" gedrag vinden! :-D  tsja........het is maar wat je gewend bent.  :up:

Wat maakt het nou uit of iemand oppervlakkig vraagt "How are you going?" of "How's your day been"? en who cares of ze nou echt op je antwoord zitten te wachten, je wordt in ieder geval aangekeken/'acknowledged'! Vind ik persoonlijk heel belangrijk... :)

Groetjes
Syl
 
Yep Syl

Helemaal mee eens,het gaat erom hoe je erbij voelt. Ik voel me beter als mensen zo reageren, als dat ze je straal negeren!

Groetjes Sander
 
Ta :up:

en ik denk dat dat ook een groot aandeel heeft in het "veiligheids gevoel". Je bent net even iets minder anoniem. Je maakt een praatje bij de bank, bij de kassa....en voor een hoop verse emigranten is het best irritant in het begin want het duurt daardoor ook allemaal net even langer.... :wink:

Dit is in ieder geval hier in Queensland het geval :-D
Groetjes
Syl
 
Ik wist in eerste instantie helemaal niet zo goed wat ik daar nou mee aan moest toen ik net in Australie was... 

Hoe reageer je op een "hi, how are you going"? Dat klinkt misschien gek maar ik wist echt niet of ik nou antwoord moest geven (ja dus, anders ben een onbeleefde hark!) en zo ja, hoe dan? Misschien wel het resultaat van jaren wonen in anoniem Amsterdam waar er bij het gemiddelde winkelpersoneel amper een hallo afkan en waar je als potentiele klant gewoon lekker zwijgend de winkel in- en uitloopt...  :wink:

Inmiddels vind ik de Australische manier veel leuker! En zodra je de 'standaard' antwoorden kent (not bad / very well thanks, yourself?) gaat het stukken soepeler. En soms blijft het bij die standaard uitwisseling, maar soms komt er ook even een gezellig gesprekje uit voort. En schrik ook niet als je 'hon' of 'doll' wordt genoemd, vooral door oudere dames  :-D

Hartstikke leuk! Oppervlakkig, ja misschien wel - maar het maakt alles zoveel vriendelijker. Goed toch?
 
:-D :-D Hon, Doll & Darl. en niet te vergeten love (lovey, luvvy). Ik antwoord ook altijd, meestal met "pretty good thanks!" (hou ik toch nog een beetje een slag om de arm... 't kan vriezen/'t kan dooien" :-D

Groetjes
Syl
 
Ik zeg altijd "fine, thanks" lekker makkelijk... ben te lui om meerdere versies aan te gaan houden  :-D.

Sweetie word je ook wel eens genoemd. En inderdaad ook door mensen die je net hebt ontmoet  :).

Verder voel ik mij hier helemaal veilig. Geen moment gehad dat ik dacht: oei, dit is eng! Wel een keer 's avonds op de fiets naar huis. En het is hier vroeg donker, dus dat was niet echt fijn. Maar meer vanwege overlopende possums dan enge mannen  :wink:. Gisteren zag ik een reclame van de EKKA. En toen dacht ik wel even: kijk dat ik nou iets waar ik mijn portomonee echt even goed ga opbergen! Maar als ik zie hoe de gemiddelde Australier met zijn geld rondloopt en de bankpasjes gewoon op de counter bij de supermarkt neerlegd, of de hele geldbuidel ( :-D). Dan ben ik wel eens verbaasd dat ze dat durven. Het wordt nog gevaarlijk als we naar NL terug gaan. Hier is het allemaal veel vrijer... in NL ben je voor je het weet gerold!
 
Maar als ik zie hoe de gemiddelde Australier met zijn geld rondloopt en de bankpasjes gewoon op de counter bij de supermarkt neerlegd, of de hele geldbuidel ( :-D). Dan ben ik wel eens verbaasd dat ze dat durven. Het wordt nog gevaarlijk als we naar NL terug gaan. Hier is het allemaal veel vrijer... in NL ben je voor je het weet gerold!

Ja, ik verbaas me daar ook - nog steeds - over! Glen moet er altijd om lachen hoe voorzichtig ik ben, hij vindt mij een beetje paranoid.
Nogmaals de invloed van wonen in Amsterdam denk ik en ik heb dat na al die jaren nog niet afgeleerd. We waren vorige week in zo'n buffet-restaurant, en ik doe dan dus mijn portemonnee en mobieltje in mijn zak als ik mijn bord ga vullen. Beetje slecht van vertrouwen  :oops:

Wat veiligheid betreft, ik heb me ook nog nooit onveilig gevoeld in Australie. Maar ik denk dat het ook veel met jezelf te maken heeft - als je een beetje 'common sense' hebt ga je bepaalde buurten in het donker uit de weg. Net als je dat in Nederland zou doen. Hoewel ik wel denk dat het hier over het algemeen veiliger is (ik bedoel, Brisbane is twee keer zo groot als Amsterdam maar het lijkt toch stukken minder crimineel) zijn mensen hier nog steeds mensen en er lopen dus ook wat slechte tussen...
 
[quote author=jufrebekka link=topic=2201.msg22752#msg22752 date=1123048091]

Sweetie word je ook wel eens genoemd. En inderdaad ook door mensen die je net hebt ontmoet  :).


[/quote]

Ik vind dat Sweety and darling etc echt verschrikkelijk! Vooral meisjes die jonger zijn dan ikzelf. Voelt raar. Vooral omdat wij als Nederlands zoeits meestal alleen zeggen als we het echt menen en je weet dat het hier meer een gewoonte is, ze zeggen het ook als ze een koeiehekel aan je hebben.
Op ' Hi how are you?' reageer ik messtal met:' Good, how's yourself?' gewoon overgenomen wat me het beste lag...hehehe.
Volgens mij zal de Nederlandse ervaring vrij koud zijn als ik terug kom. Niks geen glimlachen en hallo hoe gaat hets  :cry:
 
bankpasjes gewoon op de counter bij de supermarkt neerlegd, of de hele geldbuidel

Moet zeggen dat in onze omgeving Roosendaal/BergenopZoom de mensen dit in de omliggende dorpen toch ook gewoon doen. Ik zelf ook (hoewel ik wel mijn pincode bescherm met m'n hand ervoor, ben niet helemaal gek :lol:)

Groetjes Miranda
 
Wel grappig dat onze indruk van een vakantie in Australië dus ook gewoon klopt bij het "echte" leven daar!!! Wij vonden het helemaal super om met mensen achter de kassa een praatje aan te knopen, of aan mensen de weg vragen en dan vervolgens 3 kwartier met ze staan praten  :up:  :up:
Dat is toch een stuk beter dan anoniem door Rotterdam heen dwalen en bang zijn om tegen iemand aan te lopen om vervolgens een grauw en een snauw te krijgen... bah  :devil: :redcard:
Ben wel erg benieuwd hoe je het ervaart als je in eerste instantie aankomt in OZ, en al je zaakjes (bankrekening/ medicare/ etc.) moet regelen... op dat moment zit je waarschijnlijk net níet te wachten op een vriendelijk gesprek!!
 
[quote author=tunnie link=topic=2201.msg22795#msg22795 date=1123061798]
Wel grappig dat onze indruk van een vakantie in Australië dus ook gewoon klopt bij het "echte" leven daar!!! Wij vonden het helemaal super om met mensen achter de kassa een praatje aan te knopen, of aan mensen de weg vragen en dan vervolgens 3 kwartier met ze staan praten  :up:  :up:
Dat is toch een stuk beter dan anoniem door Rotterdam heen dwalen en bang zijn om tegen iemand aan te lopen om vervolgens een grauw en een snauw te krijgen... bah  :devil: :redcard:
Ben wel erg benieuwd hoe je het ervaart als je in eerste instantie aankomt in OZ, en al je zaakjes (bankrekening/ medicare/ etc.) moet regelen... op dat moment zit je waarschijnlijk net níet te wachten op een vriendelijk gesprek!!
[/quote]
Ook als je als immigrant aan de balie komt zijn de mensen zeer vriendelijk, vragen waar je vandaan komt, waarom je hier bent gekomen. Ze willen het je graag nog een keer uitleggen als je het niet de eerste keer niet hebt begrepen. Het regelen van zulke zaken kan even duren maar wordt over het algemeen wel afgehandeld waar je bij bent. Maak je geen zorgen.
 

Ik vind dat Sweety and darling etc echt verschrikkelijk! Vooral meisjes die jonger zijn dan ikzelf. Voelt raar. Vooral omdat wij als Nederlands zoeits meestal alleen zeggen als we het echt menen en je weet dat het hier meer een gewoonte is, ze zeggen het ook als ze een koeiehekel aan je hebben.
Op ' Hi how are you?' reageer ik messtal met:' Good, how's yourself?' gewoon overgenomen wat me het beste lag...hehehe.
Volgens mij zal de Nederlandse ervaring vrij koud zijn als ik terug kom. Niks geen glimlachen en hallo hoe gaat hets  :cry:

Ja,  dat vindt ik ook afschuwelijk klinken. Maar Nederlanders zijn daarin inderdaad weer een stuk koeler, stel je voor dat een vreemde je hier schatje of moppie noemt  :-D  :-D dat klinkt helemaal niet!
 
Back
Top