Verzekeringen - Bomen - Bos - Ik snap t niet meer!

Gwen

XPdite Sponsor
Ik zie door de bomen het bos niet meer. Snap echt niet hoe het nu in elkaar zit met verzekeringen en heb ook het idee dat verschillende instanties elkaar tegenspreken. Lekkere bureaucratie..

Ik ga eind Juni terug naar Perth op mijn 2e WHV met het idee om daar mijn PR aan te vragen (mits Social Work op de SOL blijft). In principe hoop ik dus in een keer te kunnen blijven in Australië. Ik ben nu aan het kijken hoe ik mijn reis en ziektekosten verzekeringen moet regelen, maar ik word langzaam aan gek (aka nog gekker dan ik al was).

Als ik werk in Australie ben ik in NL niet meer verzekerd voor de sociale zekerheden zoals AWBZ en heb ik ook geen recht op zorgtoeslag. Dat vind ik allemaal prima. Ik MAG echter wel bij een normale Nederlandse zorgverzekering verzekerd blijven tot max 12 maanden in het buitenland. Echter moet je hiervoor wel in Nederland ingeschreven staan. De gemeente vind echter dat je je uit moet schrijven als je langer dan (uit mijn hoofd) 8 maanden in het buitenland zit. In mijn ogen sta je niet in Nederland ingeschreven als je in het GBA niet geregistreerd staat met een woonadres. Klopt dit?
Ook de Nederlandse reisverzekeringen, incl speciale backpackers verzekeringen, hebben in hun voorwaarden staan dat je wel in Nederland ingeschreven moet staan. Daar komt nog eens bij kijken dat je je maximaal voor 2 jaar kunt verzekeren, maar dit houdt in dat je dan aan het eind van die 2 jaar ook zeker terug in Nederland moet zijn (als is het maar voor 1 dag), anders ben je de hele periode niet verzekerd geweest en moet je alle mogelijk uitgekeerde bedragen terug betalen. Zo'n reisverzekering kan echter alleen weer afgesloten worden in combinatie met een Nederlandse zorgverzekering.

Kan iemand mij vertellen of het ook een mogelijkheid is dat ik me in Australie verzeker voor ziektekosten? Volgens mij kon dit wel via bijvoorbeeld BUPA, maar ik zou dan weer geen Medicare kaart kunnen krijgen als ik in Nederland geen zorgverzekering meer heb lopen. En dan maak ik me ook wel zorgen om bv repatrieringskosten in het geval dat er iets gebeurd. En what about verzekering voor mijn reisspullen.. Moet ik maar gewoon hopen dat er niets gejat word of kapot gaan? Ik zit natuurlijk in een positie waarin ik weinig (spaar)geld heb en mezelf het liefste in wil dekken voor grote kosten bij vervelende voorvallen.

Voor mijn gevoel komt het er op neer dat ik me eigenlijk in Nederland uit moet schrijven en al mijn verzekeringen in Australie op moet pakken, maar dit is zo'n onbekend terrein voor me :s En ook dat ik dan geen Medicare kan krijgen vind ik eng..

Hopelijk dat iemand wat licht op de situatie kan schijnen.

Lastig, lastig.. ik heb me overigens nog nooit uitgeschreven.. zowel toen ik in Australie zat als in Italie (voor langere tijd) en dit had alles te maken met de woning die ik op dat moment had. Ik kon mij dus niet uit laten schrijven (ik was de enige bewoner). Ik liep toen dus ook tegen dat probleem aan. Ik heb toen uiteindelijk maar besloten om me (illegaal) niet uit te schrijven.

Overigens, mocht je ooit recht hebben op een NL pensioen, dan worden de jaren dat je in het buitenland hebt gezet er afgetrokken (ofzoiets). Iets met een pensioengat ofzo (het lijkt mij duidelijk datik absoluut 0,0 van deze materie gegeten heb :), meer hearsay.)

Kan je helaas niet verder helpen..

Overigens, mocht je ooit recht hebben op een NL pensioen, dan worden de jaren dat je in het buitenland hebt gezet er afgetrokken (ofzoiets). Iets met een pensioengat ofzo (het lijkt mij duidelijk datik absoluut 0,0 van deze materie gegeten heb :), meer hearsay.)
Ja dat komt er ook nog bij kijken. Maar met mijn 2 korte jaartjes opgebouwd Nederlands pensioen zal het geen giga verschillen gaan maken. En tegen de tijd dat ik met pensioen ben zijn de regels ook alweer 100x veranderd, dus daar ga ik me nu maar niet druk om maken :p Maar goed dat je het even aansnijd!

Ja dat komt er ook nog bij kijken. Maar met mijn 2 korte jaartjes opgebouwd Nederlands pensioen zal het geen giga verschillen gaan maken.
Huh, ben je pas 17 dan? AOW heb je opgenouwd sinds je 15e verjaardag hoor.

AOW en pensioen zijn 2 verschillende dingen.
en mocht je een pensioengat hebben, dan is je volgende (nederlandse) werkgever verplicht die op te vullen.

groetjes Johan

Gwen --> Wat ben ik blij dat je het onderwerp aangesneden hebt zeg! Deze shit loop ik op dit moment ook tegenaan. Alles is goed te regelen in korte tijd en dit op zich ook wel, ware het niet dat de verwarrende regelgeving en praktijkervaringen van anderen het een grote rommelpot maakt van tegenstrijdigheden :-(

Een aantal feiten heb ik ook al goed doorgelezen, zoals jij ze ook beschreven hebt. Ook fiscaliteiten kunnen nog een rol gaan spelen, afhankelijk van de situatie. Hier ga ik binnenkort even goed naar kijken (neem ontslag met vermoedelijk een studieschuld als gevolg). Ben blij dat ik hierin mijn werkervaring als belastingadviseur kan toepassen. Zodra ik in Australië zit wil ik tevens meer in detail bekijken hoe het belastingstelsel aldaar in elkaar zit. Op zich wel handig om te weten denk ik.

AOW en pensioen zijn inderdaad twee totaal verschillende dingen, overigens met wat jij zegt Johan ben ik het oneens. Het is niet de werkgever die verantwoordelijk is voor een eventueel pensioengat, maar jijzelf. Dit kun je bijvoorbeeld ondervangen middels vrijwillige pensioenopbouw.

Het pensioengat is tevens een relatief begrip, men denkt dit te hebben zodra hun inkomsten bij pensionering lager zijn dan 70% van hun laatstverdiende loon. Overigens het is maar de vraag wat jou 'inkomenseis' is bij pensionering. Ik zou mij overigens geen zorgen maken om een pensioengat, zeker niet als je jong bent. Want waarom betalen voor een voorziening die momenteel wel erg onzeker is voor de jeugd in de toekomst (niet te vergeten dat dit hele stelsel enorm versoberd is de afgelopen jaren vanwege de te lage dekkingsgraden bij de pensioenfondsen). Feitelijk betaal je nu dan veel geld voor het pensioen van de huidige gepensioneerden en m.i. kun je dan beter je geld naar eigen initiatief besteden --> Banksparen bijvoorbeeld.

AOW --> Hier zijn een aantal zaken over beschreven op de website van de SVB: http://svb.nl/int/nl/buiten_nl_wonen_werken.jsp Ik ben er overigens nog niet geheel uit en heb zodoende een email gestuurd naar de SVB en mijn exacte situatie voorgelegd. Het is nog even wachten op respons. Wel weet ik dat je op dit moment 2% AOW per jaar opbouwt en wel van je 17e tot je 67e, niet meer vanaf je 15e (immers, AOW-leeftijd is verhoogd van 65 naar 67). Her en der wordt overigens gesproken vanaf je 16e, maar ik betwijfel dit.

Het aspect verzekeren --> Dat vind ik wel ontzettend belangrijk en lastig. Ook ik wil hier geen gezeur mee en goed ingedekt zijn, daarnaast heb ik overigens geen zin om gigantisch teveel te betalen voor een of andere verzekering.
Heb ook nagedacht over een wereldverzekering via bijvoorbeeld Nomads, maar ook die zijn niet goedkoop. Komend weekend maar even een dag voor gaan zitten.

Last edited:
Huh, ben je pas 17 dan? AOW heb je opgenouwd sinds je 15e verjaardag hoor.
Oh dat zou ook goed kunnen, maar met die laagbetaalde bijbaantjes heeft dat nou niet veel impact lijkt me. Ik snap van pensioen en AOW helemaal niets, maar daar ga ik me nu ook nog echt even niet druk om maken :p

Het aspect verzekeren --> Dat vind ik wel ontzettend belangrijk en lastig. Ook ik wil hier geen gezeur mee en goed ingedekt zijn, daarnaast heb ik overigens geen zin om gigantisch teveel te betalen voor een of andere verzekering.
Heb ook nagedacht over een wereldverzekering via bijvoorbeeld Nomads, maar ook die zijn niet goedkoop. Komend weekend maar even een dag voor gaan zitten.
Die speciale backpack verzekeringen heb ik ook allemaal goed bekeken, maar jonge wat zitten daar veel kleine lettertjes bij!! Je betaald je een ongeluk en hebt nog bij alles een giga eigen risico bijvoorbeeld.

Iemand hier moet toch wel ervaring ermee hebben welke verzekeringen ze in Australië afgesloten hebben bij emigratie? Ik zal niet overal voor in aanmerking komen omdat ik geen permanent visum heb, maar bv een BUPA kan ik wel krijgen. Maarja, dan geen Medicare meer :s ..

Ok ik heb net weer even wat afgebeld en ben iets wijzer geworden..

Als je voor maximaal een jaar in Australië gaat backpacken ZONDER inkomen uit werk/stage MOET je in Nederland verzekerd blijven en blijf je ook verzekerd voor het sociale zekerheidsstelsel (AWBZ enzo) en heb je recht op zorgtoeslag.
Als je voor maximaal een jaar in Australië gaat backpacken MET inkomen, dan MAG je verzekerd blijven bij een Nederlandse zorgverzekering, maar dit hoeft niet. Je bent dan alleen NIET meer verzekerd voor het sociale zekerheidsstelsel en je hebt ook GEEN recht op zorgtoeslag.

Voor de gemeente Tilburg (weet niet of dit overal hetzelfde is namelijk):
Als je voor langer dan 8 maanden naar het buitenland gaat MOET je dit doorgeven en word je uitgeschreven uit het GBA.

Ik uiteraard de zorgverzekering weer bellen, omdat ik dacht dat je niet daar verzekerd mag zijn als je niet in het GBA staat.

Mijn zorgverzekering VGZ gaf aan (dit is nagevraagd bij de polisadministratie en afdeling buitenland) dat als de gemeente het verplicht je uit te schrijven bij het GBA na die 8 maanden, dit geen invloed heeft op de verzekering bij hun. Ik kan dus gewoon daar verzekerd blijven tot 1 jaar in het buitenland.

Heb mijn zorgverzekering ook gebeld vorige week, die gaven aan dat ik mijn verzekering per 1 juli moet opzeggen...op hun website staat het volgende:

Gaat u werken in één van de volgende landen, dan vervalt vanaf de eerste werkdag uw Nederlandse zorgverzekering en moet u zelf een (particuliere) zorgverzekering afsluiten in dit land. Uw zorgverzekering bij Zilveren Kruis Achmea moet u opzeggen.
  • Australië
  • ...
Heel veel informatie vind je overigens ook op de website van het zorginstituut --> http://www.zorginstituutnederland.nl/verzekering/buitenland

Wat je zegt over het uitschrijven bij langer verblijf dan 8 maanden is volgens mij landelijk. Het is tegenwoordig overigens het BRP i.p.v. het GBA :)
Ik hoor ook verhalen van mensen die 1 jaar weg gaan, werken/wonen in Australië, zich niet uitschrijven, hier hun zorgverzekering aanhouden, en zorgtoeslag blijven beuren. Ben dan ontzettend nieuwsgierig op het moment dat zij in maand 1-8 een ongeval krijgen op het werk of in maand 9 buiten het werk. Wellicht dat ze hiervoor een reisverzekering afgesloten hebben die alles dekt ... je hebt via bijvoorbeeld australianbackpackers.nl het eea wat je kan regelen. Alleen vind ik hun ook niet echt goedkoop ... :p

Haha, het is toch wat als je het goed geregeld wilt hebben. Sommige mensen laten alles voor hun uitzoeken en sluiten af wat ze geadviseerd wordt --> Soms wou ik dat ik zo was i.p.v. moeilijk te willen nadenken vaak :p

Last edited:
Oh dat is wel raar van Achmea! Shit voor je zeg.

Ik heb net ook Rabobank gebeld voor de Interpolis doorlopende reis verz. Je kunt bij hun (met extra pakket) tot 366 aaneengesloten naar t buitenland. Maar ook hier verwacht ik dat je dan wel in t GBA moet staan. Ik Rabobank gebeld, die bevestigde dat ook, maar gaan het nu wel uitzoeken omdat het natuurlijk krom is dat zij iets bieden met n voorwaarde die volgens de wet dus niet kan. Maar zelfs bij de langdurige backpack verzekeringen (tot 24 maanden) zag ik in de voorwaarden staan dat je wel in t gba moet staan..

Ik kan mij niet voorstellen dat er onderscheid zit tussen zorgverzekeraars ten aanzien van de basisverzekering. Die wetgeving wordt immers door de overheid bepaald, niet door de zorgverzekeraar. Zo staat het ook in de voorwaarden bij het Zilveren Kruis, het enige wat daar namelijk staat ten aanzien van deze situatie is het volgende:

In sommige gevallen beëindigen wij uw basisverzekering:
a.) met ingang van de dag die volgt op de dag waarop u niet meer voldoet aan de eisen voor inschrijving in de basisverzekering;
...

Volgens mij is dat zinnetje het enige wat van toepassing is op werken/wonen/studeren in het buitenland. Vervolgens kom ik dan weer op de website van de rijksoverheid of zorginstituut voor meer informatie en uiteindelijk wordt je door het zorginstituut doorverwezen naar het SVB i.v.m. eventuele verzekeringsplicht en/of mogelijkheden m.b.t. de AWBZ, wat weer leidend is ten aanzien van de verplichting van de basisverzekering. Die vraag heb ik gister bij de SVB neergelegd voor de volgende situatie:

2014: Indonesië (1 maand reizen)
2014/2015: Australië (1 jaar werken en reizen)
2015/2016: Curacao/USA (6-12 maand werken, studeren en reizen)
2016/2017: Australië (1 jaar werken, reizen en wellicht studeren)

Tussendoor bezoek ik vermoedelijk nog allerlei andere landen, maar dat heb ik gemakshalve maar in die email weg gelaten eerst :p
Het is belangrijk om harde feiten op tafel te krijgen zodat je kan gaan spelen met de wetgeving. Ik ga hun reactie afwachten en dan laat ik dat hier meteen even weten.

Hi Gwen,
Best onduidelijk allemaal hè, die verzekeringen? Zelf kwam ik na 8 jaar Engeland naar Australië en had een reis/backpackerverzekering en Medicare in Oz. Ik was nergens ingeschreven (in Engeland is geen inschrijfplicht).

Ik denk dat je het beste even contact kan leggen met OOM verzekeringen, zij hebben een 'tijdelijk in het buitenland' verzekering. Misschien als je ze morgen kan bellen, dan kan je de situatie voorleggen. Ik weet niet of ze veel duurder zijn dan een gewone verzekering. Succes!

Oké dan, wow veel info veel twijfels ook.
Onder het motto wat niet weet....ik zou me niet uitschrijven, als je alleen voor WHV gaat. Je bent dus van plan om terug te komen.
Niemand gaat namelijk controleren of jij ergens woont, zolang de rekeningen maar betaald worden. Heb je een eigen huis, dan kan het ook niet. Ga je je huur opzeggen, schrijf je dan bij je ouders in of iets dergelijks. Ik zou af zien van toeslagen. En gewoon een goede verzekering afsluiten, die ook het werk dekt (allianz had Max geloof ik), maar niet een doorlopende reisverzekering, want daar zit geen werk in gedekt volgens mij.

@Gwen BUPA heeft een duidelijke site, kijk daar eens op voor een verzekering. Voor ons visum 457 zijn wij verplicht om een particuliere verz. te hebben, het is bupa geworden; overigens geen recht op medicare. Aangezien jij in Oz wilt blijven, ga je het in NL afsluiten allemaal, dus niet uitschrijven (nog niet) wel zorgverzekering opzeggen, omdat je voor langere tijd naar het buitenland gaat, kan dat. En dan in Oz iets afsluiten.

AOW is een heel ander verhaal. Je kunt je nog vrijwillig verzekeren (max 10 jaar) bij vertrek naar het buitenland. Zij keren wel gewoon uit tzt is mij vanmiddag verteld. Ik heb 50% opgebouwd, dus ik ga kijken wat het kost die 10 jaar, want 70% is niet slecht denk ik zelf. 2% per jaar bouw je op.

Pensioen...als je heel weinig hebt, kun je het afkopen, anders blijft het staan. Ook dat wordt tzt uitgekeerd.

OOM Verzekeringen doe ik niet aan. Al eerder contact mee gehad en vond t n misselijke instelling!
Ik wil het liefste nog even in NL ingeschreven blijven omdat ik pas na 1 juli weet of mijn beroep nog op de lijst staat en of ik dus mijn PR in dat jaar aan kan vragen. Dan zeg ik daarna wel alles in NL op.
Een doorlopende reisverz kan wel werk dekken. Bij interpolis heb je daar n speciale zakelijke dekking voor.

.......

Veel gedoe en bureaucratie!

Maar gedoe en bureaucratie, daar draaien we onze hand niet meer voor om toch?! Das toch niks in vergelijking met een visumaanvraag :confused:

Hoi Gwen en anderen, dit is precies het circeltje waar ik ook tegenaan gelopen ben (je moet je uitschrijven in NL --> dan geen zorgverzekering meer --> officieel moet je verzekerd zijn in NL voor reciprocal Medicare)
Ik heb het als volgt gedaan: uitgeschreven in NL en op WHV naar Australia, geldige European Health Insurance card mee en met die kaart en mijn paspoort en een print van mijn visa grant naar een Medicare office. Daar kon ik me gewoon inschrijven en kreeg meteen een tijdelijk bonnetje als Medicare card en een paar weken later de echte kaart in de bus.

En ja ik weet dat je europese zorgpas feitelijk niets meer waar is zodra je je zorgverzekering niet meer hebt. Maar zo heb ik het gedaan en dat werkte gewoon. Nu maakt het voor mij niet meer uit omdat ik inmiddels mijn partner visa heb, maar in de paar maanden dat ik hier op een WHV zat ben ik een paar keer bij de huisarts geweest en dat werd (minus gap) gewoon gedekt.

Hey Margriet,

Zo zie ik het ook enigszins voor me inderdaad, maar dan heb je die EHIC dus aangevraagd of had je deze in je bezit alvorens je de zorgverzekering op zei zeker? Ik heb ook een EHIC in mijn bezit en weet dat je daarmee de Medicare card kan krijgen. Overigens is de basis vergoeding vanuit Medicare wel erg triest en aanvullend verzekeren lijkt mij dan zeker niet onverstandig. Ambulancevervoer zit er bijvoorbeeld niet bij in, spoedeisende hulp wel --> Beetje lullig als je een paar 100km van een ziekenhuis zit, in de ambulance wordt opgehaald en dan te bedenken dat het een duur ritje wordt :p

Heb al situaties gelezen op internet van backpackers die slecht verzekerd waren --> Linda Huiskamp (2012) --> Hoe klein de kans daarop ook is, je wilt het voor 100% uitgebannen hebben dat jij in die situatie terecht kan komen (ik ben geen doemdenker overigens, haha) :)

Heb al situaties gelezen op internet van backpackers die slecht verzekerd waren --> Linda Huiskamp (2012) --> Hoe klein de kans daarop ook is, je wilt het voor 100% uitgebannen hebben dat jij in die situatie terecht kan komen (ik ben geen doemdenker overigens, haha) :)
Nou precies! Wat ik eerder al zei, als backpacker heb je vaak niet zo'n goede financiele situatie dat je de rekeningen van een lange Ambulance rit etc kan betalen.

@Margrietvk Die optie speelde ook in mijn hoofd. Maar had jij dan verder niet daarbij nog een BUPA ofzo afgesloten daar?
En hoe heb jij het toendertijd gedaan met een reisverzekering?

Gwen --> Al eens op de website van JoHo Insurances gekeken? Deze ziet er wel erg behulpzaam en duidelijk uit vind ik.

Ben vanochtend overigens gebeld door de SVB --> Ben doorverwezen naar een andere vestiging, haha, fantastisch weer ... Even kijken of ik die vandaag nog kan bellen tijdens m'n job hier.

De oplossing komt overigens langzaam dichterbij, dat is hoopvol :)

Back