Verzekeringen - Bomen - Bos - Ik snap t niet meer!

SVB gesproken --> Bij uitschrijving uit BRP is verzekeringsplicht AWBZ verdwenen en dus ook de plicht voor de zorgverzekering. Deze uitschrijving is leidend in eerste instantie aldus hen, daarnaast kan je ingeschreven blijven staan, maar zodra je gaat werken vervalt alsnog je verzekeringsplicht alhier. Je bent immers verzekert waar je werkt. Tenzij je uitsluitend gaat studeren, dan blijf je wel verzekerd waar je ingeschreven staat. Dit is voor mij overigens niet van toepassing en zal ik niet teveel over uitweiden.

Zilveren Kruis ook gesproken --> Die moest ik weer een email sturen, ZUCHT! Dus maar gedaan en nu kan ik daar weer maximaal 3 werkdagen op wachten --> Got to luv it!
Het verzoek neergelegd of ik vrijwillig bij hun verzekerd kan blijven en wat de voorwaarden bij hun zijn om een verdragspolis te krijgen (dit m.b.t. het aanvragen van Medicare in Australië).

Vol onzekerheid alsnog het weekend in dus, maar weet iig wel dat ik in beginsel hier niet meer verzekeringsplichtig ben bij uitschrijving en bij geen uitschrijving alleen zodra je gaat werken. Ga je niet werken, maar wel langer dan 8 maanden weg, dan vervalt in principe natuurlijk alsnog je verzekeringsplichtigheid, duhh .... :p Dus hoe mensen dat doen als ze langer dan 8 maanden weg gaan, maar niet werken, of zelfs ook nog gaan werken en hun verzekering hier aanhouden omdat ze zich niet uitschrijven e.d., moeten ze lekker zelf weten. Dit is m.i. niet alleen fout, maar ook nog ontzettend dom!

o_O

Gwen --> Al eens op de website van JoHo Insurances gekeken? Deze ziet er wel erg behulpzaam en duidelijk uit vind ik.
Wow! Thanks voor de tip. Deze kende ik nog niet nee. Hier zit een verzekering die niet eist dat je in het GBA ingeschreven staat!! Toppie.

Ik heb nog contact gehad met Interpolis en zij gaan nu op hoog niveau uitzoeken hoe het zit. Ik heb aan ze aangegeven dat zij een verzekering aanbieden maar daar een voorwaarde op stellen die volgens de wet dus helemaal niet kan. Ze hebben in het systeem gezet dat ik toch bij hun verzekerd mag zijn ook al sta ik niet in het GBA, maar die verzekering (Special ISIS) van JOHO is misschien toch wel een beter optie!!

Heb ff met JoHo gebeld over de ISIS verzekering --> Wordt toch weer een email sturen inzake specifieke vragen, haha --> Leuk weer :p

Bepaalde werkzaamheden kunnen bijvoorbeeld uitgesloten zijn van de verzekering, bijvoorbeeld in de mijnen werken of met (gevaarlijke) machines, op de tractor e.d. ...
Ze had het ook nog over de Globetrotter verzekering, daar kun je dan specifieke zaken bijverzekering. Voor gevaarlijke beroepen betaal je dan overigens weer de hoofdprijs.

Wellicht het gedoe met gevaarlijke beroepen maar laten vallen dan ... of gewoon meer premie betalen. Lullige is wel, je kan bij de Globetrotter eerst kiezen voor een normale dekking en zodra je een baan hebt met gevaarlijke beroepen kun je dat extra verzekeren --> Betaal je alleen met terugwerkende kracht (ingangsdatum verzekering) een toeslag van ca. 70%!

Wellicht het gedoe met gevaarlijke beroepen maar laten vallen dan ... of gewoon meer premie betalen. Lullige is wel, je kan bij de Globetrotter eerst kiezen voor een normale dekking en zodra je een baan hebt met gevaarlijke beroepen kun je dat extra verzekeren --> Betaal je alleen met terugwerkende kracht (ingangsdatum verzekering) een toeslag van ca. 70%!
Ja echt bizar he. Als je gewoon op werk goed uitvraagt of je daar bij de werkgever verzekerd bent is het ook goed toch... Volgens mij zou dit ook wel moeten in Australië.

Hihi ik ken het, ik heb Max zijn verzekering toendertijd afgesloten en inderdaad die 70% komt er gewoon bovenop. Toch een gevaarlijk beroep niet...kok...

Globetrotter is idd een backpackers verzekering, maar heeft veel kleine lettertjes... (en op de een of andere manier heb ik mijn hele leven nog bijna nooit wat geclaimed, maar toen ik dat moest doen viel ik natuurlijk net weer in de kleine lettertjes.. :(

Nou precies! Wat ik eerder al zei, als backpacker heb je vaak niet zo'n goede financiele situatie dat je de rekeningen van een lange Ambulance rit etc kan betalen.

@Margrietvk Die optie speelde ook in mijn hoofd. Maar had jij dan verder niet daarbij nog een BUPA ofzo afgesloten daar?
En hoe heb jij het toendertijd gedaan met een reisverzekering?

Nee ik had helemaal niks. Had toen nog wel mijn reisverzekering even door laten lopen. Daar zat ook ziektekosten bij in, maar dat geldt volgens mij ook niet echt als je niet meer verzekerd bent (was verzekerd via ABN AMRO)

Nee ik had helemaal niks. Had toen nog wel mijn reisverzekering even door laten lopen. Daar zat ook ziektekosten bij in, maar dat geldt volgens mij ook niet echt als je niet meer verzekerd bent (was verzekerd via ABN AMRO)
Hmm ja oke. Ik zou dan echt bang zijn dat ik ooit n Ambulance ofzo nodig heb en dan met n giga schuld zit. T zal je maar net gebeuren :-(

Hmm ja oke. Ik zou dan echt bang zijn dat ik ooit n Ambulance ofzo nodig heb en dan met n giga schuld zit. T zal je maar net gebeuren :-(

Zulk soort zaken zijn het risico gewoon niet waard. Het overkomt wellicht maar 1 op de 100.000 of nog minder, maar daar is de verzekeringspremie dan ook naar. Hoe groter het risico, hoe hoger je premie. Voor die paar euro per maand zou ik het risico niet willen lopen.

Zorg tevens dat je een rechtsbijstand verzekering hebt daar, in Nederland heb ik dat nooit gehad omdat ik zelf prima in staat ben om voor mijn rechten op te komen hier en mijn plichten inzichtelijk te krijgen. In het buitenland is dat gewoon een stuk lastiger. Je hebt niet alleen een vaktechnische taalbarriere, maar ook nog eens wet- en regelgeving wat je volkomen onduidelijk is.

Hi @Gwen , zou je mij nog wat meer info over je ervaring met OOM willen sturen. Een collega van mij gaat anderhalf jaar naar Geraldton voor een baan daar (lucky bastard!). Hij zit eraan te denken om deze verzekering af te sluiten. Thanks! En zelf al wat wijzer geworden?

Hi @Gwen , zou je mij nog wat meer info over je ervaring met OOM willen sturen. Een collega van mij gaat anderhalf jaar naar Geraldton voor een baan daar (lucky bastard!). Hij zit eraan te denken om deze verzekering af te sluiten. Thanks! En zelf al wat wijzer geworden?
Hi Cappuccino!!
Persoonlijk sta ik erg wantrouwend tegenover OOM verzekeringen. Toen ik mij daar wilde verzekeren voor ziektekosten werden mijn gehele longen en luchtwegen uitgesloten van de verzekering omdat ik ooit als 3 jarig kind bronchitis had gehad. Dus stel dat ik long kanker zou krijgen, wat volledig losstaat van de bronchitis die ik 20 jaar geleden gehad heb, zou ik dus de sjaak zijn! Ik vond dit echt belachelijk en OOM kwam op mij over als een verzekering die er werkelijk alles aan doet om maar niet uit te hoeven betalen. Ik heb de voorwaarden allemaal goed doorgelezen, en ze hebben zichzelf zo goed ingedekt dat je bij hun denk ik niet ziek moet worden! Uiteraard dekt elke verzekering zichzelf in en zijn er altijd kleine lettertjes, maar ik had bij OOM echt geen goed gevoel. Ik ben uiteindelijk nooit bij hun verzekerd geweest, dus ik kan niet zeggen hoe ze in het echt handelen. Het is puur mijn idee en gevoel erbij. Weet niet of je hier wat aan hebt.

Zelf ben ik nog niet helemaal wijzer geworden. Vandaag een email gehad van JOHO dat de Special ISIS geen optie is als de intentie van emigratie er is. Ik heb bij de Special ISIS in hun voorwaarden daar echter niets over gelezen, plus ik weet uiteraard nog helemaal niet of een permanent visum er wel of niet inzit voor mij (SOL 1 juli afwachten). Ik heb teruggemaild naar JOHO hierover dus ben erg benieuwd naar hun reactie. Weet niet of zij wettelijk mensen kunnen weigeren door een 'intentie' van emigratie... Naja het zal vast wel kunnen, maar dan zou zoiets ook wel in de voorwaarden genoemd moeten staan lijkt me.
JOHO vroeg zich af waarom ik OOM niets vond (want dat had ik in mijn eerste mail er al meteen bij gezet, dat ik die in ieder geval NIET wil!), dus daar ook even antwoord op gegeven.
Hopelijk morgen een mail terug.

Zojuist even contact gehad met Zorginstituut Nederland inzake de verzekeringsplicht e.d. Het kan nog wel eens voorkomen dat je namelijk van hun bericht ontvangt na een tijdje dat zij denken dat je alsnog verzekeringsplichtig bent en dan een x-bedrag moet betalen. Erg onprettig wanneer je in het buitenland aan het genieten bent van alles wat je doet en dan dergelijke formaliteiten nog moet regelen. Vaak ontstaat dit probleem wanneer mensen nog een postadres aanhouden in Nederland en op wat voor wijze dan ook nog in het BRP ingeschreven staan (hoeft niet eens als inwoner te zijn, je kan je namelijk ook tijdelijk inschrijven bij iemand voor correspondentie van officiële instellingen).

Zorg daarom voor je vertrek even dat je het formulier ontheffing verzekeringsplicht AWBZ hebt ingevuld en verstuurd naar de SVB. Zij communiceren dit met Zorginstituut Nederland en hiermee voorkom je dat je op termijn onduidelijkheid krijgt over het wel of niet verplicht verzekerd zijn in Nederland voor de AWBZ, zorgverzekering e.d.

Kleine moeite en je voorkomt een hoop gezeur :)

Formulier --> http://www.svb.nl/int/nl/aow/wat_is...keringsplicht/ontheffing_aow_anw_akw_awbz.jsp

Interessante discussie: wij (gezin met 2 kinderen) vertrekken eind juli definitief op een PR visa naar Sydney. Omdat je uitgeschreven wordt uit de GBA kun je hier geen ziektekostenverzekering meer hebben (volgens Interpolis). Maar voor Medicare moet je in Australie een vast adres hebben, wat wij waarschijnlijk pas na een aantal weken zoeken zullen hebben.

In de tussentijd zijn we dus niet voor ziektekosten verzekerd.

Maar als ik alles hierboven goed gelezen heb, is het handig om de uitschrijving uit de GBA uit te stellen (en dus verzekeerd te blijven in NL) totdat we een vast adres in Sydney hebben en Medicare hebben kunnen aanvragen? Klopt dat?

Bedankt,
Marc

Interessante discussie: wij (gezin met 2 kinderen) vertrekken eind juli definitief op een PR visa naar Sydney. Omdat je uitgeschreven wordt uit de GBA kun je hier geen ziektekostenverzekering meer hebben (volgens Interpolis). Maar voor Medicare moet je in Australie een vast adres hebben, wat wij waarschijnlijk pas na een aantal weken zoeken zullen hebben.

In de tussentijd zijn we dus niet voor ziektekosten verzekerd.

Maar als ik alles hierboven goed gelezen heb, is het handig om de uitschrijving uit de GBA uit te stellen (en dus verzekeerd te blijven in NL) totdat we een vast adres in Sydney hebben en Medicare hebben kunnen aanvragen? Klopt dat?

Bedankt,
Marc

Indien je 'verwacht' langer dan 8 maanden uit Nederland te vertrekken ben je volgens de wet verplicht om je uit te schrijven. In dat geval vervalt in beginsel je verzekeringsplicht in Nederland. Daarnaast kun je je vrijwillig verzekeren voor de AOW, AWBZ e.d. als je in het buitenland woont. Dit is één van de eisen in beginsel om hier een basisverzekering aan te kunnen houden.

Volgens Gwen haar verzekering zou je je vrijwillig kunnen verzekeren indien je maximaal een jaar vertrekt, daar gaat werken e.d. Mijn verzekering heeft overigens nog geen antwoord op mijn vraag gegeven inzake het vrijwillig verzekeren. Enige reden waarvoor ik bij m'n zorgverzekering zou blijven is de eventuele EHIC.

Indien je in Nederland verzekerd blijft ontvang je een EHIC (European Health Insurance Card) en deze geeft recht op Medicare vanwege het verdrag wat Nederland en Australië gesloten hebben. Medicare is overigens niet zo bijzonder qua dekking, onthoudt dit wel. Je zal je eventueel dus aanvullend moeten verzekeren en duidelijk kort moeten sluiten met je verzekeraar hier wat zij aanvullend dekken aldaar.

Ook zijn er andere zaken die een belangrijke rol spelen, zoals bijvoorbeeld emigratie met behoud van een Nederlandse uitkering en/of inkomen. Of als je gedetacheerd wordt door een Nederlandse werkgever in het buitenland.
Verschillende zaken spelen dus een belangrijke rol en je zal dan ook moeten beginnen met het beschrijven van jou feitelijke situatie. Dan kun je hierover op de website van de rijksoverheid, zorginstituut Nederland en de SVB veel informatie vinden. Wat daarna niet duidelijk is zal je kort moeten sluiten met de SVB.

Vragen die je jezelf zal moeten stellen zijn:

1.) Hoe lang vertrekken we naar het buitenland?
2.) Waar heb ik inkomen en wat voor inkomen heb ik in die periode?
3.) Ben ik volgens de Nederlandse wetgeving verzekeringsplichtig voor de AWBZ?
4.) Zo ja, dan behoudt je je zorgverzekering hier (verplicht) en recht op zorgtoeslag.
5.) Zo nee, waar ga ik mij dan verzekeren en wat zijn de voorwaarden/dekking?

Succes ermee, ik vindt dit het enige wat voor mij een soort van koppijndossier begint te worden :p

Hi Cappuccino!!
Persoonlijk sta ik erg wantrouwend tegenover OOM verzekeringen. Toen ik mij daar wilde verzekeren voor ziektekosten werden mijn gehele longen en luchtwegen uitgesloten van de verzekering omdat ik ooit als 3 jarig kind bronchitis had gehad. Dus stel dat ik long kanker zou krijgen, wat volledig losstaat van de bronchitis die ik 20 jaar geleden gehad heb, zou ik dus de sjaak zijn! Ik vond dit echt belachelijk en OOM kwam op mij over als een verzekering die er werkelijk alles aan doet om maar niet uit te hoeven betalen. Ik heb de voorwaarden allemaal goed doorgelezen, en ze hebben zichzelf zo goed ingedekt dat je bij hun denk ik niet ziek moet worden! Uiteraard dekt elke verzekering zichzelf in en zijn er altijd kleine lettertjes, maar ik had bij OOM echt geen goed gevoel. Ik ben uiteindelijk nooit bij hun verzekerd geweest, dus ik kan niet zeggen hoe ze in het echt handelen. Het is puur mijn idee en gevoel erbij. Weet niet of je hier wat aan hebt.

Bedankt Gwen! Ik herinner me nu het verhaal weer dat je vertelde. Ik zal het doorgeven aan mijn collega, hij is niet op het forum. Maar wel waardevolle info voor hem. Thanks!

@ Duh Bacchus: wij staan ook op punt van vertrek. Voor overbruggingsperiode maar ziektekostenverzekering aangevraagd bij Oom verzekeringen. Wil geen gedonder als er wat mis is en nu kunnen we ons direct uitschrijven. En verzekeraars zijn er toch altijd al op uit om vooral niets uit te keren....Begreep dat ik met mijn Australische nationaliteit bij Medicare juist weer moet aantonen dat ik van plan ben om in Oz te blijven en dat is weer lastig als je nog ingeschreven staat. Nu kan ik bewijs van uitschrijving van de gemeente meenemen.

Wow! Thanks voor de tip. Deze kende ik nog niet nee. Hier zit een verzekering die niet eist dat je in het GBA ingeschreven staat!! Toppie.

Ik heb nog contact gehad met Interpolis en zij gaan nu op hoog niveau uitzoeken hoe het zit. Ik heb aan ze aangegeven dat zij een verzekering aanbieden maar daar een voorwaarde op stellen die volgens de wet dus helemaal niet kan. Ze hebben in het systeem gezet dat ik toch bij hun verzekerd mag zijn ook al sta ik niet in het GBA, maar die verzekering (Special ISIS) van JOHO is misschien toch wel een beter optie!!

Even hierop terug komende --> Voor de OOM Wonen in het Buitenland hoef je ook niet in Nederland geregistreerd te staan en is een vaste woonplaats niet van belang.

Ik heb vandaag geïnformeerd naar de Special ISIS nogmaals, indien je de intentie hebt langer dan 4 jaar weg te blijven is dit in principe niet mogelijk. Maar ze gaan wel voor mij uitzoeken of ze wellicht een uitzondering kunnen maken vanwege mijn onzekere reisplannen.

Daarnaast zit ik toch serieus na te denken over de OOM Wonen in het Buitenland, vanwege het feit dat ze meer ziektekosten dekken (zodra je geaccepteerd bent) dan bijvoorbeeld de Special ISIS. Ik heb maar gekozen om mij niet te laten leiden door de ervaringen van anderen. Het kan voor jou individueel namelijk best goed uitpakken eventueel. Ervaring zal het leren :)

Ik heb vandaag geïnformeerd naar de Special ISIS nogmaals, indien je de intentie hebt langer dan 4 jaar weg te blijven is dit in principe niet mogelijk. Maar ze gaan wel voor mij uitzoeken of ze wellicht een uitzondering kunnen maken vanwege mijn onzekere reisplannen.
Ik kreeg net mail van JOHO dat ze mij bij ISIS voor een jaar willen verzekeren (ook als uitzondering). Dan vraag ik me alleen af hoe het zit met de dekking als ik in dat jaar dan niet een keer in Nederland ben geweest. Als dat niet uitmaakt is het wel top. Maar wil dan ook nog weten of hun nog opties voor me hebben als ik na dat jaar nog ergens anders via hun wil verzekeren. Vaak kan je je namelijk niet meer verzekeren als je al in het buitenland zit. Maar misschien hebben hun daar wel opties voor. Mits ik natuurlijk dan uberhaupt nog via Nederland een verzekering wil :) Zal er denk ik allemaal aan liggen hoe ver ik met mijn visum aanvraag sta, en welk visum het gaat worden..

Ik kreeg net mail van JOHO dat ze mij bij ISIS voor een jaar willen verzekeren (ook als uitzondering). Dan vraag ik me alleen af hoe het zit met de dekking als ik in dat jaar dan niet een keer in Nederland ben geweest. Als dat niet uitmaakt is het wel top. Maar wil dan ook nog weten of hun nog opties voor me hebben als ik na dat jaar nog ergens anders via hun wil verzekeren. Vaak kan je je namelijk niet meer verzekeren als je al in het buitenland zit. Maar misschien hebben hun daar wel opties voor. Mits ik natuurlijk dan uberhaupt nog via Nederland een verzekering wil :) Zal er denk ik allemaal aan liggen hoe ver ik met mijn visum aanvraag sta, en welk visum het gaat worden..

Moet je perse naar Nederland dan volgens de voorwaarden gedurende dat jaar?

Waar ik inmiddels wel achter ben, is dat je niet teveel moet zeggen over hoe lang je 'verwacht' weg te blijven soms, haha. Ik had namelijk echt zoiets van, mevrouw zit nou niet zo moeilijk te doen en verzeker me gewoon voor die 4 jaar en dan zoek ik dan wel weer wat anders --> Ja, maar meneer, het is niet de bedoeling dat u de Special ISIS als overbruggingsverzekering ziet ... lol, overbrugging van wat ? :eek:

Echt, ben je er eindelijk uit wat je ongeveer moet doen, loop je steeds tegen van die vreemde voorwaarden van verzekeraars aan ...

Zat ook al even te spelen met m'n belastingaangifte over 2014 op het werk in ons software pakket. Merkte ik op dat ik dus belastinggeld terug krijg in verband met mijn terug te betalen studieschuld. Wil ik een voorlopige teruggaaf aanvragen, doet het pakket niet wat ik wil. Ook het programma van de website van de belastingdienst doet niet wat ik wil, lekker is dat weer --> Moet het weer via een papieren formulier. Die progressie in de digitalisering van de wereld mag van mij wel een stapje harder :)

Snap echt niet hoe het nu in elkaar zit met verzekeringen
Ik ben nu aan het kijken hoe ik mijn reis en ziektekosten verzekeringen moet regelen, maar ik word langzaam aan gek (aka nog gekker dan ik al was).
Ik zit natuurlijk in een positie waarin ik weinig (spaar)geld heb en mezelf het liefste in wil dekken voor grote kosten bij vervelende voorvallen.
En ook dat ik dan geen Medicare kan krijgen vind ik eng..

Well... luister even naar Mr van Gaal:

Back