Vier jaar in Oz - wie van de familie wordt Australier en wie niet?

Hallo,

We zijn een "tijdje" off-line geweest, maar het forum blijkt toch steeds weer een goede bron van informatie. We zijn inmiddels iets meer dan vier jaar in Oz, en de drie kinderen zijn nu 15, 17 en 18. Het bevalt hier zo goed, en de kids zijn zo ingeworteld dat ze geen enkele behoefte hebben om terug te gaan.

Voor kinderen van deze leeftijd zit er een reden aan te komen om ons te verdiepen in Australian Citizenship: studiefinanciering! Er zijn niet veel verschillen tussen de rechten en plichten van een Ozzie en een permanent resident, maar dit is er een van. Hoewel in de meeste families de ouders als eerste de Australische nationaliteit verkrijgen (en vaak de kids tegelijk), beginnen we eerst voor de kinderen uit te zoeken wat dit betekent. Weet iemand van enige - met name juridische - gevolgen van het verkrijgen van de Australische nat. voor de kids, terwijl de ouders NL blijven?

Wij willen als ouders ook onze mogelijkheden weten, en daarom ben ik weer in de pensioen zaken gedoken. Begrijp dat AOW tzt gewoon beschikbaar zou moeten zijn, mits het systeem nog bestaat / betaalbaar is. Pensioen aanspraken blijven ook geldig begrijp ik. Waarom heb ik toch in mijn achterhoofd zitten dat mijn verandering van nationaliteit daar invloed op zou hebben??? Is dat zo?

Net de afronding van zaken omtrent belasting etc nagekeken, van het jaar dat we uit NL vertrokken. Alles is voor zover ik kan zien afgehandeld, inclusief regeling van de binnen/buitenlandse belastingplicht. Echter nooit een biljet gezien met de naam M(igratie)-biljet. Voorheen begreep ik dat dit biljet ook de zgn. conserverende aanslag zou regelen. Betreft dit ook de (toekomstige) belasting over het opgebouwde pensioen? Ik begrijp ook dat we in totaal 10 jaar moeten wachten voordat we (zonder boete tenminste) kunnen gaan kijken naar overheveling van NL pensioenaanspraken naar een AU superfonds, maar wat ik eigenlijk wil weten is of we ook 10 jaar moeten wachten totdat we Ozzie worden. Of hebben deze zaken niets met elkaar uit te staan?

Ik hoop dat er forumleden zijn die in hetzelfde bootje zitten. Alle informatie of advies is welkom!

Rob
 
Hoi Rob, ik kan je vraag niet beantwoorden maar in ieder geval welkom terug op het forum! :up:
 
Je AOW/pensioenrechten houd je gewoon als je van nationaliteit verandert. Maar je raakt dus wel je Nederlandse nationaliteit kwijt en je moet er heel goed over nadenken of je dat wilt. Want die krijg je niet zomaar terug als je besluit terug naar Nederland te willen.
Je jongste twee kinderen kunnen misschien de Australische nationaliteit krijgen zonder hun Nederlandse op te moeten geven, maar dat moet je even goed uitzoeken op de website van de ambassade http://www.netherlands.org.au/ Volgens mij zijn je kansen verkeken als je 18 bent, maar ook dat staat wel op de website.
Die studiefinanciering (die overigens een lening is die je moet terugbetalen) is inderdaad wel iets om mee te nemen in je overwegingen. Maar om daar je Nederlandse nationaliteit voor op te geven? Ik denk dat ik het niet zou doen, maar goed, ik zit niet in die situatie.

groetjes,
Rixta
 
maar wat ik eigenlijk wil weten is of we ook 10 jaar moeten wachten totdat we Ozzie worden.

Ik zie deze vraag nog staan: om Australier te worden moet je vier jaar permanent resident zijn, je citizenship test met goed gevolg afleggen en een paar honderd dollar betalen. Dat is het wel ongeveer. Staat precies op de website van de DIAC. Maar jullie moeten dus wel je Nederlandse nationaliteit opgeven, tenzij je in een van de drie uitzonderingscategorieen valt.

Groetjes,
Rixta
 
Hoi Rixta, bedankt voor je reacties.

Wat ik er uit lees is dat er geen gevolgen zijn voor onze pensioenaanspraken, als we besluiten Australiers te worden?

We weten dat de vier jaar die we nu hier zijn, genoeg zijn om de stap te maken. Zoals gezegd, de kinderen (tenminste de oudste twee) zijn zover dat ze zeggen Australier te willen worden, en als dit ook voordelen heeft voor studiefinanciering, dan moeten we dat serieus overwegen.

Heeft iemand van "ons" immigranten ervaring met kinderen die als eerste van het gezin de Australische nationaliteit krijgen, en eventuele nadelige/voordelige gevolgen van een gezin met twee nationaliteiten?

Groeten
Rob
 
Interessant dit allemaal te lezen. Gelukkig heb ik nog een aantal jaren te gaan voor ik me hier in echt moet verdiepen en is mijn situatie ook wat anders omdat ik een Nieuw Zeeland partner heb en mijn kinderen een NZs paspoort hebben. Maar ook zij komen niet in aanmerking voor studiefinanciering. Mijn jongste is hier geboren en die kan zo een Australisch paspoort krijgen als ze hier lang genoeg gewoond heeft, dus dat is geen probleem. Maar weet niet of mijn kinderen dan 3 nationaliteiten ooit kunnen hebben, NZ, OZ en NL. Ik wil mijn NL paspoort niet opgeven en ben ook niet getrouwd dus geen dubbele nationaliteit voor mij. Ik wist niet dat je de studiefinaciering weer terug moet betalen (op dit moment) nog iets om over na te denken. Pensioen problemen heb ik niet want ik heb nooit in NL gewerkt.

De vraag nadelen verschillende nationaliteiten (en namen) enige keer is dat toen ik NL binnen kwam met mijn 3 kinderen dat bij de paspoort controle de vrouw even aan haar 'buurman' vroeg of het wel goed zat dat ik met 3 kinderen, NZ paspoort, andere achternaam zo het land binnen kon. Gelukkig zei die man haar niet druk te maken en dat het echt wel goed zal zijn. Maar heel even zat ik te denken hoe ik mijn partner aan de telefoon kon krijgen dat het allemaal echt goed zat en ik niet met vreemde kinderen er vandoor was gegaan! Verder heb ik problemen gehad toen we van NZ naar OZ verhuisde en iedereen zo het land binnen kon maar ik niet en allerlei visums moest aanvragen. Daar tegenover staat dat ik makkelijker rond Europa zou kunnen wonen, en sneller door de paspoort controle kan! Maar daar zijn echt geen plannen voor en met de kosten komen we daar eigenlijk nauwelijks helaas! Dus zie eigenlijk geen grote problemen tenzij je wilt gaan stemmen!

Juul
 
Volgens mij is de studie lening alleen terug te betalen indien je na het behalen van je diploma boven een bepaalde treshold komt. Zit je eronder, hoef je niets terug betalen.
Maar onze kids zijn nog lang niet zo ver.
Een ander voordeel voor citizen is dat als je zelf gaat studeren je 20% korting krijgt!
Daar kwamen we achter toen mijn wederhelft een studie wilde gaan oppakken.
En dat hadden we nog nergens zien staan.
 
Volgens mij is de studie lening alleen terug te betalen indien je na het behalen van je diploma boven een bepaalde treshold komt. Zit je eronder, hoef je niets terug betalen.
Klopt. Maar met een full-time baan zit je meestal al wel aan dat bedrag. En dan betaal je via je belastingaangifte elk jaar een bepaald bedrag af. In principe moet je er dus wel van uit gaan dat je het moet terugbetalen.

Groetjes,
Rixta
 
Daarvoor doe je ook de studie, om een full-time baan te hebben waarmee je een paar ton gaat verdienen. :)
 
Een ander voordeel voor citizen is dat als je zelf gaat studeren je 20% korting krijgt!
Daar kwamen we achter toen mijn wederhelft een studie wilde gaan oppakken.
En dat hadden we nog nergens zien staan.

Bedankt voor de reacties allemaal, en een goeie tip mbt onze eigen studiefinanciering, daar had ik nog niet aan gedacht. Nooit te oud om te leren.

Zou nog wel wat meer willen horen van gezinnen met meerdere nationaliteiten, met name tussen ouders en kinderen. Als we niet veel meer horen betekent dat misschien wel dat er geen nare ervaringen zijn, en das ook goed nieuws ....
 
Pensioen problemen heb ik niet want ik heb nooit in NL gewerkt.
Voor de AOW is het niet relevant of je wel of niet gewerkt hebt. Het is gebaseerd op hoeveel jaren na je 15de verjaardag je in Nederland hebt gewoond.
 
Zou nog wel wat meer willen horen van gezinnen met meerdere nationaliteiten, met name tussen ouders en kinderen. Als we niet veel meer horen betekent dat misschien wel dat er geen nare ervaringen zijn, en das ook goed nieuws ....
Ik dank dat we hier duidelijk onderscheid moeten maken tussen nationaliteit en paspoort. Als jullie Nederlands zijn en je kinderen in Australie zijn geboren, dan hebben zij automatisch beide nationaliteiten. In dat geval is er dus geen sprake van een verschil van nationaliteit tussen ouders en kinderen. Welk paspoort je aanvraagt is dan weer iets anders en is denk ik vooral een financiele afweging.

Vwb het naturaliseren van de Nederlandse kinderen heb ik het volgende gevonden (http://www.rnw.nl/nederlands/article/hoe-zit-het-nu-met-dubbele-nationaliteit):

Minderjarigen kunnen nooit zelfstandig naturaliseren (een enkele uitzondering daargelaten). Zij kunnen delen in de naturalisatie van hun ouders wanneer dat specifiek wordt aangegeven in het naturalisatieverzoek. Minderjarigen behoeven nooit afstand te doen van hun oorspronkelijke nationaliteit. Dit volgt rechtstreeks uit het Europees Verdrag inzake nationaliteit.

Elders heb ik discussies gelezen over het moeten kiezen wanneer kinderen meerderjarig worden, maar de conclusies lijken te zijn dat er in de Nederlandse wetgeving daar niets over staat. Maar dat zal dus even verder onderzocht moeten worden.
 
Dat laatste is zeker waar en dat zal Jan bevestigen.
Kinderen schijnen wanneer je geemigreerd bent de NLse natioanaliteit for life te hebben.
Tenzij ze het opgeven.
 
Van de website van de Nederlandse ambassade:

You will not lose your Dutch nationality:

if you were born in the country of your other nationality and have(/had) your principal residence there when you acquire(d) the nationality of that country;
if, before you turned 18, you had your principal residence in the country of your other nationality for an uninterrupted period of five years; or
if you are married to a person who possesses the nationality you wish to acquire.

Dat zegt niets over op welke leeftijd je kunt naturaliseren, maar wel dat je in veel gevallen je Nederlandse nationaliteit kwijtraakt. Dus eens Nederlander, altijd Nederlander is beslist niet waar! Als je hier niet op let kun je je Nederlandse nationaliteit kwijtraken zonder dat je er erg in hebt. Goed op de regels letten dus voor je een beslissing neemt!

groetjes,
Rixta
 
Ik ben erg voorzichtig met een artikel van een "expert" op RNW, en denk dat Rixta gelijk heeft dat er maar een paar mogelijkheden (uitzonderingen eigenlijk) zijn. Het Ministerie van Binnenlandse Zaken verwijst naar het Europese Verdrag "ter vermindering van de dubbele nationaliteit". Dit wijst er op dat alle Europese lidstaten hetzelfde principe hebben: als je als Nederlander vrijwillig een ander nationaliteit aanneemt, verlies je automatisch je NL nationaliteit, tenzij je een uitzondering bent. Tot nu to begrijp ik dat onze jongste zoon de enige kans maakt, als we het goed timen. Volgend jaar zal hij vijf jaar aaneensluitend in Australie zijn, en is hij nog (lang) geen 18. Rixta's "2e regel" schijn tdan van kracht te zijn. De logica van waarom deze uitzondering wordt geboden ontgaat me, maar dat maakt niet uit ...

Ik zou dus graag zien waar de wijsheid van Wilsil vandaan komt, dat "geemigreerde kinderen for life de NL nationaliteit hebben". Ik denk dat dat kan, maar niet als je Australier wordt, of enige ander nationaliteit aanneemt.

Het advies onderscheid te maken tussen nationaliteit en paspoort is een interessante. Het is in ieder geval duidelijk dat je als Nederlander met NL paspoort geen Australisch paspoort kan krijgen zonder eerst Australier te worden, en dus zowel de Nederlandse nationaliteit als het Nederlandse paspoort moet opgeven. Wat ik interessanter vind om te weten, is hoe (on)praktisch het is om het Nederlandse paspoort aan te houden nadat je Australier bent geworden. Kan dat eigenlijk wel, of anders gezegd, heeft dat NL paspooort nog wel enige waarde, zelfs in NL??? Ik vermoed dat het dan een nutteloos document is geworden?
 
Ik was de link naar het Ministerie van Binnenlandse Zaken - mbt dubbele nationaliteit - vergeten. Hier alsnog:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/nederlandse-nationaliteit/dubbele-nationaliteit#anker-nederlander-en-wens-andere-nationaliteit
 
Onze kinderen zijn Nederlands en Bulgaars, :smile:

Begrijp ik nu dat je als permanent resident niet in aanmerking komt voor studiefinanciering?
Geldt dat voor alle staten?
 
Hi 5 koalas,
ik ben nederlander met een nederlands paspoort en om een australisch paspoort aan te vragen hoef ik alleen maar te trouwen met m'n australische vriendin. Wordt dan geen australier.
Zie het nut ook niet zo erg van een dubbel paspoort, gaat soms wat sneller bij luchthavens.
Voor somige nationaliteiten is het wel handig, vanwege de visa die ze aan moeten vragen als ze ergens naar toe reizen, plus de kosten die daarmee gemoeid zijn.

groetjes Johan
 
Dat is onzin, je moet de Australische nationaliteit hebben om een Australisch paspoort aan te kunnen vragen. Er is geen enkel land dat je een paspoort zou geven als je geen staatsburger.bent.
 
Back
Top