Vier jaar in Oz - wie van de familie wordt Australier en wie niet?

heeft dat NL paspooort nog wel enige waarde, zelfs in NL??? Ik vermoed dat het dan een nutteloos document is geworden?
Zodra je de Australische nationaliteit hebt moet je een Australisch paspoort hebben om het land weer in te komen, omdat je geen geldig visum hebt. Dus wat is dan het nut van ook een Nederlands paspoort te hebben? Je kunt in Europa wat sneller door de douane en als je een rondreis door Europa wilt maken heb je voor de meeste landen geen visum nodig. En als je langer dan drie maanden in Nederland wilt blijven scheelt het een hoop gezeur en papierwerk. Maar verder heeft het geen nut.
Ik heb zelf beide nationaliteiten (ben getrouwd met een Australier en dus een uitzondering) en ik heb geen enkele intentie om m'n Nederlandse paspoort volgend jaar te gaan verlengen. Als ik het land uit wil ga ik wel aan het eind van de straat op het postkantoor een Australisch paspoort halen.

Groetjes,
Rixta
 
Begrijp ik nu dat je als permanent resident niet in aanmerking komt voor studiefinanciering?
Geldt dat voor alle staten?
Klopt, dat is alleen voor citizens. En ja, dat geldt voor alle staten, want het een federale regeling. Helaas, eerst maar gaan sparen.

Groetjes,
Rixta
 
Ik zou dus graag zien waar de wijsheid van Wilsil vandaan komt, dat "geemigreerde kinderen for life de NL nationaliteit hebben". Ik denk dat dat kan, maar niet als je Australier wordt, of enige ander nationaliteit aanneemt.

Zie een ander draadje over paspoorten.
Ik heb deze woorden van de NL consulaat in Perth en ik mag aannemen dat hij iets meer weet dan ik. :)
Zoals aangegeven in dat ander draadje: als je getrouwd bent met een Australier mag je je NL behouden.
Dus: laat je partner Ozzie worden dan heb jij beiden.

Maar idd het beste is om zelf te informeren op het consulaat/ambassade. Zij zijn degene die ingelicht zijn over de laatste regelgeving.
 
Klopt, dat is alleen voor citizens. En ja, dat geldt voor alle staten, want het een federale regeling. Helaas, eerst maar gaan sparen.

Groetjes,
Rixta

Let op: citizen is niet hetzelfde als permanent resident.
Rixta heeft gelijk, het geldt alleen voor citizen.
 
Let op: citizen is niet hetzelfde als permanent resident.
Rixta heeft gelijk, het geldt alleen voor citizen.

Hi



Als jullie het over studiefinanciering hebben, hebben jullie het over HECS-HELP neem ik aan waar je niet voor in aanmerking komt.

Ik begrijp dat je als permanent resident wel in aanmerking komt voor een Commonwealth Supported Place hetgeen de bulk van de kosten zijn voor de studie. De resterende kosten zijn voor Health Science bijv. $7500.- per jaar, duidelijk minder kosten dan een priveschool.

Geen idee wat een studie in Nederland kost. Maar voor mij viel die 7500.- dus wel mee, ik verwachtte nog veel meer te betalen.

Sidonia
 
Dus je kan wel wat missen? :)
Zal mijn bankrekening door sturen naar je, kan wat storten.
:evil:
 
Even opgecht wat dat Commonwealth inhoudt, maar dat zijn maar enkele studies.
Plus:
you are an Australian citizen; or
you hold a Permanent Humanitarian visa.
you are a New Zealand citizen or you hold an Australian Permanent Residency visa and you are living in Australia will studying.
 
Let op: citizen is niet hetzelfde als permanent resident.
Rixta heeft gelijk, het geldt alleen voor citizen.


Ja, heb het inmiddels uitgebreidt gelezen op de edu sites
Lijkt me een strak plan om citizen te worden dan , met 2 kinderen van nagenoeg dezelfde leefrtijd is dat in 1x best een flink bedrag. :evil:
Een mens blijft sparen hiero, eerst een huis dan de studie.....
 
@ slatsr,
dus als ik Australier word, kan ik geen Nederlands paspoort meer aanvragen?
zoals jij het zegt is het onmogelijk om 2 paspoorten te hebben, tenzij je 2 maal staatsburger bent, iets wat volgens mij niet mogelijk is.

groetjes Johan
 
@Pamandgeorge
Volgens mij kan dat dus wél als je als Nederlander met een Australiër/sche trouwt - dat is een van die uitzonderingen. Dan ben je dus 2 x citizen/staatsburger.
Je kan alleen een paspoort krijgen van het land waar je citizen van bent. En je kunt er dus idd 2 krijgen als je een uitzonderingsgeval bent.
Someone correct me if I'm wrong.
 
Ja ik heb dat net ook gelezen.
Er is nog een uitzondering, juist mbt dit topic leuk om te weten.

Een andere uitzondering wordt gemaakt voor degenen die voor het bereiken van de meerderjarige leeftijd een onafgebroken periode van vijf jaar hoofdverblijf hebben gehad in het land van die andere nationaliteit. Dat betekent bijvoorbeeld dat een Nederlandse jongen die op zijn twaalfde met zijn ouders naar Nieuw-Zeeland is geëmigreerd en vervolgens op zijn tweeëntwintigste de Nieuw-Zeelandse nationaliteit heeft aangenomen, de Nederlandse nationaliteit bij naturalisatie tot Nieuw-Zeelander niet automatisch verliest.
 
Volwassen verliezen automatisch hun nationaliteit, maar om terug te naturaliseren schijnt niet heel ingewikkeld te zijn, wel als je buiten Nederland geboren bent en Nederlander bent en dat is voor ons weer een bezwaar,dus ik denk dat alleen onze kinderen citizen worden.

Ik heb wel een aantal federale leningen gezien voor PR, google maar eens op parent's plus loans,
 
Even opgecht wat dat Commonwealth inhoudt, maar dat zijn maar enkele studies.
Plus:

Hi

Wat bedoel je 'met dat zijn maar enkele studies'? De meeste meanstream studies zijn Commonwealth supported. je moet uiteraard wel de juiste entry score hebben en ingelood zijn etc.

Qua kosten, tuurlijk is 7500.- een hoop geld maar ik verwachtte veeeeel meeeer bijv als mijn zoon een masters wil doen (niet supported)dat kost $50000.-
En ja 7500.- upfront is een hoop, maar 7500,- na de studie is ook een hoop. Op de een of andere manier zal je het toch moeten betalen.


Sidonia
 
@ slatsr,
dus als ik Australier word, kan ik geen Nederlands paspoort meer aanvragen?
zoals jij het zegt is het onmogelijk om 2 paspoorten te hebben, tenzij je 2 maal staatsburger bent, iets wat volgens mij niet mogelijk is.

groetjes Johan
Kooka heeft dit dus al correct beantwoord. Het is voor veel nationaliteiten geen enkel probleem om dubbele (of meer) nationaliteit te hebben, maar Nederland is erg strikt. Het is hierboven al aangegeven dat er uitzonderingen zijn.

Als jij dus bij het naturaliseren je Nederlandse nationaliteit kwijtraakt omdat je geen uitzondering bent, dan kun je inderdaad geen Ned. paspoort meer aanvragen. Ik denk ook dat je huidige paspoort direkt onbruikbaar zal zijn, maar dat weet ik niet zeker.
 
Volwassen verliezen automatisch hun nationaliteit, maar om terug te naturaliseren schijnt niet heel ingewikkeld te zijn, wel als je buiten Nederland geboren bent en Nederlander bent en dat is voor ons weer een bezwaar,dus ik denk dat alleen onze kinderen citizen worden.

Ja, als je in Nederland "geboren en getogen" bent, schijn je als je in Nederland bent, een wedertoelatingsvisum te kunnen aanvragen. Als je dat hebt, kun je een aanvraag dienen om de NL nationaliteit terug te krijgen. Dat zou de manier zijn om de beslissing terug te draaien mocht je op latere leeftijd weer in NL wilt blijven. Kan me nog niet voorstellen wanneer, maar zou kunnen ivm familie, ziekte of iets van dien aard. De logica is waarschijnlijk dat als je er geboren en getogen bent, je een levenslang recht hebt om, welke beslissing je ook neemt, je altijd welkom blijft in NL? De definite van "geboren en getogen" heb ik nog niet gevonden, maar zal wel zoiets zijn als je eerste 18 jaar in NL hebben doorgebracht. Hoe makkelijk deze procedures zijn, weet ik ook nog niet. Je kan er waarschijnlijk niet 100% op rekenen ....

groeten
Rob
 
Zoals aangegeven in dat ander draadje: als je getrouwd bent met een Australier mag je je NL behouden.
Dus: laat je partner Ozzie worden dan heb jij beiden.

Is dit een "harde" mogelijkheid? Dwz kan van elk NL echtpaar een van beiden Australier worden waarna de partner dat vervolgens ook kan worden, maar met behoud van NL nationaliteit? Wat zijn de voorwaarden hiervoor? Addertjes onder het gras?
 
waarom laat je je kinderen niet citizen worden , als ze voor hun 18e geemigreerd zijn behouden ze automatisch hun nationaliteit, zoals ik al eerder zei in een vorig bericht.Ik verlies zelf niet graag mijn nationaliteit, je weet nooit of er een reden kan zijn dat je terug keert, had iemand mij 10 jaar geleden gezegd dat ik hier zou gaan wonen had ik het ook niet geloofd.
er kunnen situaties ontstaan die maken dat je terug wilt, ik ken een geval van iemand die erg ziek werd hier en dat ging nogal in de pocket lopen, die is terug gegaan omdat de verzorging in nederland niet ervoor zorgde dat ze failliet gingen.
Er zijn ook mensen die op hun oude dag terug gaan omdat ze hier helemaal geen huis hebben kunnen kopen en een investment wat zorgt voor wat extra inkomen en het financiel dus niet meer trekken op alleen een pensioen.


ik heb trouwens gelezen op de gov site dat je 4 jaar woonachtig moet zijn geweest in oz en in het laatste jaar onafgebroken 12 maanden in het land moet zijn geweest en de 2 voorgaande jaren permanent visa hebben gehad, je moet aantonen wanneer je het land bent ingekomen en dat kun je met je stempel in je paspoort doen.Als jouw kinderen 18 zijn kunnen ze het aanvragen, de applicatie duurt 3 tot 6 maanden en de hele ratteplan volbrengen kan 6 maanden duren in sommige gebieden, dus negatief gezien moet je rekening houden met een jaar.
 
waarom laat je je kinderen niet citizen worden , als ze voor hun 18e geemigreerd zijn behouden ze automatisch hun nationaliteit,
Nee dus. Ze moeten voor hun 18e verjaardag minstens 5 jaar aaneengesloten in Australie hebben gewoond. Anders ben je niets anders dan ieder ander en raak je je Nederlandse nationaliteit kwijt.
Het is echt goed opletten met de regels en bij de minste twijfel moet je navragen hoe het zit.

Groetjes,
Rixta
 
the5koalas: ja, harde waarheid.

Maar waarom eigenlijk NL blijven als je voor Australie bent gegaan?
 
Hallo allen,
Ik ga ff door deze "draad" en zie dat er nogal wat verwarring heerst betreffende de Nederlandse en Australische nationalitiet.

Er bestaan vele draadjes over deze topic, eigenlijk denk ik de meeste draadjes op deze emigratie site en ik zou aanraden dat je die opzoekt via de "zoek machine", anders ga naar mijn profiel en bekijk daar de verschillende adviezen en opmerkingen na van mijn kant.

We zitten momenteel weer in herhaling na herhaling na herhaling van wat alles wat al eerder is besproken.
Telkens komen dezelfde vragen terug van nieuwe leden en dat op zich is prachtig natuurlijk, maar er bestaan oneindige artikelen over dit vraagstuk.
Krijg je een opmerking van "ja ik weet wel dat er ergens iets geschreven is, maar het duurt me te lang om dat op te zoeken......, tja als je als aanstaande emigrant dat te veel vind worden, dan zou ik zeggen, laat maar.....

Ik ben totaal geen expert maar woon wel 32 jaar in dit land, heb bedrijven opgericht, talrijke mensen aangesteld (ook Nederlanders)heb veel ervaring opgedaan en mensen geholpen met hun besluitvorming in de richting van het wel en wee van wel of niet Australier worden.
Een van de belangrijkste motieven van de hedendaagse emigrant is dat ze zijn/haar kinderen een betere of een andere toekomst wil brengen.

Daarom sluit ik af met een opmerking met welk sommigen het niet mee eens zijn (fijn toch deze democratie) , maar zorg ervoor dat je kinderen de Nederlandse nationaliteit ofwel behouden ofwel verkrijgen ofwel nog kunnen verkrijgen tijdens je verblijf in Australie.
Als jijzelf Australier wil worden en het Nederlandschap door het raam gooit, dan is dat jouw goed recht, echter ik heb schrijnende gevallen meegemaakt waarbij de zaak niet meer was terug te draaien.

Ik heb daar uiteraard de redenen voor (ook al eerder uitgelegd) en als je meer wilt weten, stuur me een PB.

Cheers
Jan
 
Back
Top