Visa validation

Kahuna

Member
Nu hebben we eindelijk onze visa grant gekregen (190 voor West-Australie) en nu heb ik in dezelfde week een super aanbod gehad voor een baan ergens anders. Nu zijn we aan het overwegen of het een optie is pas over ongeveer 2-4 jaar naar australie te gaan. Nu is de vraag wat dit betekent voor de geldigheid van ons visum.

Er staat 13 Sep 2013 als validation date op het visum dus dan moeten we uiterlijk een keer in australie geweest zijn. geldt dit voor beide personen op het visum of alleen voor de hoofdaanvrager?

verder staat er 8 feb 2018 op als latest entry date. Kan ik dan in theorie op 7 februari 2018 landen en dan alsnog als resident in australie blijven?

En weet iemand wat de eisen zijn van west-australie? kan ik daar ook over 4,5 jaar nog binnen komen wandelen of moet ik binnen 5 jaar 2 jaar in WA wonen.

Lastige situatie, hopelijk weet er iemand wat over.
 
Voor zover mij bekend kun je op 7 februari 2018 gewoon binnenkomen. Punt is wel dat je dan de 2 daaropvolgende jaren niet het land kunt verlaten.

Validatie moet volgens mij door iedereen die op het visum wordt genoemd, worden gedaan.
 
Ik ken alleen het 190 visum niet.. dus geen idee of daar andere voorwaarden voor gelden.. Ik zou gewoon even bellen met de ambassade
 
Nu hebben we eindelijk onze visa grant gekregen (190 voor West-Australie) en nu heb ik in dezelfde week een super aanbod gehad voor een baan ergens anders.
Als in 'buiten australië' of als in 'in een andere staat...'?
 
Haha, ok. Dan zou ik toch gewoon naar Australië gaan als ik jullie was ;)
Die gedachte kan ik begrijpen ja. Maar midden oosten als tussenstop was altijd een serieuze optie voor ons. Australie als einddoel blijft natuurlijk nog steeds staan... :)
 
is de 190 het vervolg van de oude 175? Volgens mij moet dan idd iedereen valideren en kun je tot die laatste dag nog binnen komen, maar kun je er dan twee jaar niet uit, zoals Alie zegt. Ik zou het er zelf niet op aan laten komen, stel dat er iets mis gaat op het vliegveld brrrrr
 
Vandaag hoorde ik dat het mogelijk om het visa binnen 5 jaar te verzilveren is. Ging in dit geval ook om een subclass 190. Wat ik echter wel begreep is dat je binnen een jaar na het verkrijgen van het visa minstens éénmaal in Australië geweest moet zijn. Dan ben je ingecheckt en heeft deze nog een geldigheidsduur van 5 jaar.
 
Vandaag hoorde ik dat het mogelijk om het visa binnen 5 jaar te verzilveren is. Ging in dit geval ook om een subclass 190. Wat ik echter wel begreep is dat je binnen een jaar na het verkrijgen van het visa minstens éénmaal in Australië geweest moet zijn. Dan ben je ingecheckt en heeft deze nog een geldigheidsduur van 5 jaar.

Dat klopt ja, dat had ik ook al uitgezocht. De 'latest entry date' wordt bepaald door je PCC of medicals, welke van deze als eerste gedaan is +1 jaar is je latest entry date.

vraag is dan nog wat er na de 5 jaar gebeurt....
 
vraag is dan nog wat er na de 5 jaar gebeurt....
Kan me zo voorstellen dat na die 5 jaar, en je op dat moment geen werk hebt in Australië, de visa uiteindelijk komt te vervallen. Waag er eens een mail aan, dan weet je het zeker.
 
Ja, je kan nadat je gevalideerd hebt tot de dag voor je latest entry date naar binnenkomen. Dan krijg je alleen geen Returning Resident Visa tenzij er noodgevallen zijn en kan je het land dus niet zomaar verlaten. Voor een normale RRV te krijgen, dien je twee jaar in Australie gewoond te hebben, voor de aanvraagdatum. Normaliter wordt een RRV aangevraagd als de normale 5 jaar voorbij zijn.
 
Owkee, de validation trip moet dus door alle personen die in het visum vermeldt staan gedaan worden.

Verder kan ik in de eerste 5 jaar zo vaak naar en van australie vliegen als ik wil, na deze termijn moet men een RRV hebben om het land weer binnen te mogen. Indien ik in de 5 voorgaande jaren niet als resident gemeldt was, kan het lastig zijn om een RRV te krijgen. Maar er schijnt ook een 3 maanden RRV te zijn die dan weer wat makkelijker te krijgen is, b.v. voor noodgevallen familie e.d.

Nu nog 1 vraag, wat is als ik in de tussentijd een work visa heb in een ander land dan van waaruit ik de application ingediend heb. heeft dit enige consequenties voor het australische residence visum?
 
Ik heb nog niets uitgezocht over de RVV, want pas sinds kort een visa grant en moet nog valideren.

Ik ben gedurende het visa-aanvraagtraject verhuisd naar een ander land (Curacao) en heb daar een werkvergunning gekregen. Was geen enkel probleem voor de Australische autoriteiten, maar het is wel verstandig al dat soort wijzigingen even door te geven aan het immigration bureau.

Wij zijn van mening dat je ze betere te veel info kunt verstrekken dan te weinig en bij twijfel bellen we even met de case officer. Werkt ook prima.
 
kan iemand me uitleggen wat verschil maakt met " in de eerste 5 jaar onbeperkt heen en weer vliegen, maar daarna 2 jaar in Oz te moeten blijven", en met "vanaf begin in Oz blijven maar elkaar jaar een paar weken vakantie te nemen ri NL"?..... is in het eerste geval een bepaalde termijn gesteld aan hoe lang je in Oz bent...?
 
uuuuhmm..... en dan lees ik elders weer dat het verschilt per visum, dat het soms ook gewoon in totaal 1 jaar is na de medicals...?
Bit confused now..... o_O
 
Denk dat je wat zaken door elkaar haalt, in principe is (was?) het altijd zo:

  • 1 jaar na na uitgifte visum (of was het na medicals?) dien je te melden in OZ, als zijnde validatie van je visum
  • Je visum is 5 jaar geldig na uitgifte visum (of was het na medicals?) minor detail...
  • In die 5 jaar dien je Australia binnen te komen en er twee jaar een woon/vaste verblijfplaats hebben Je mag dus (ook) na 4 jaar en 364 dagen binnen komen. (en twee jaar wonen/verblijven)
  • In de eerste 5 jaar van je visum kun je volgens mij onbeperkt in en uitreizen. Je visum wat je gehad is daar dan voor geldig.
  • Na 5 jaar mag je uiteraard gewoon in OZ blijven. Maar heb je voor reizen een Resident Return Visum nodig (je bent resident van OZ en als je van vakantie terug komt ben je dus een Returning Resident)
Beetje duidelijk zo?
 
Kijk dat verheldert het zeker! Werd een beetje murw van al die versnipperde berichten en kon op immi.gov zo 1-2-3 ook geen antwoord vinden!
Thanks!!!!
 
Dat is inderdaad de datum die bepaald wanneer je 1 keer in Oz geweest moet zijn binnen een jaar. De 5 jaar is vanaf de datum van visum grant. Scheelt vaak niet veel, bij ons nog geen 2 weken, maar als je visum niet snel na je medicals of VOG wordt afgegeven, zit er dus meer tijd tussen. Dit is voor het 189 visum, weet niet zeker of het voor andere visa ook zo is.
 
Back
Top