Visum op zak en nu voorbereiden op verhuizen naar Canberra!

Andy

New Member
Hoi Hoi,

We hebben het moeizame visumproces met succes doorlopen en kunnen ons nu gaan richten op de echte voorbereidingen van emigreren. Het is de bedoeling dat wij rond oktober 2015 naar Canberra verhuizen en we gaan in augustus van dit jaar een kijkje nemen (en visum activeren). Mijn vrouw en ik zijn vaker in Australie geweest maar dan om te backpacken of op vakantie voordat we elkaar kenden. Nu hebben we 2 kids van 2,5 en bijna 1 en gaan we voor het echie!

Op dit forum hoop ik wat tips te kunnen krijgen van mensen die deze stap al hebben genomen en hopelijk wat leuke contacten op te doen! Vragen die ons nu vooral bezig houden zijn:

We hebben beiden nog geen werk en het lijkt ons moeilijk om dit vanuit Nederland te regelen. Omdat dus nog onzeker is waar we komen te werken vinden we het erg lastig om een plek uit te kiezen waar we willen gaan wonen. Hoe hebben jullie dit aangepakt? Eerst een tijd ergens short time huren? Totdat je een baan hebt?

Tips over leuke en betaalbare buurten in Canberra zijn heel erg welkom.

Misschien dat er iemand is die in augustus met ons een kop koffie wil pakken in Canberra om het over een goede aanpak te hebben qua voorbereiding?

Alvast bedankt in ieder geval voor de hulp!

Groeten Andy

• Like
Reactions: FOL
Welkom en gefeliciteerd! Visum is op zak, das lekker.
Ik ga er voor het gemak even van uit dat jullie een state nominated hebben omdat je spreekt over Canberra. ACT dus?
@afterbang kan je misschien helpen, zij hebben volgens mij ook een State Nominated van ACT.

Ik helaas niet, wij hebben een 457 sponsored, dus de job is al binnen gelukkig. Sydney it is for the next 4 years.

Succes en wees welkom in Sydney!

Bedankt Katja,

Ja we hebben inderdaad een skilled nominated state visa. En we moeten inderdaad minimaal 2 jaar naar ACT.

Ok dan ga ik afterbang even benaderen! Bedankt!

En jullie ook gefeliciteerd met je Visum. Lekker dat je ook al gelijk werk hebt! Scheelt een hoop kopzorgen :)

wie weet tot ooit! bedankt voor de uitnodiging.

Andy

Hoi @Andy Gefeliciteerd met je visum, en ja, wij zijn ook van plan richting ACT/Canberra te vertrekken. Er zijn wat roadblocks hier in NL (lees huis) maar visum is al wel in orde en gevalideerd.

We zijn nu op vakantie in Europa, dus even wat minder online maar je kunt vast beginnen met onze LaStaVaZa te lezen ;) Vorig jaar zijn we een tijdje in ACT en omgeving geweest om het eens te checken.

Wijken, tsja erg persoonlijk. Van 'oud' naar heel nieuw en alles daar tussen in. Qua afstanden en files is het allemaal wel te doen. Al vinden de locals dat niet. Het meer is een barrière voor ze, ongelofelijk. Maar ik zou een leuke wijk zoeken en een huisvoor 6 maanden huren. Vanaf daar weer verder kijken.

Welk beroep heb je gebruikt voor je visum als ik vragen mag?

Hoi Afterbang, (kan je naam niet vinden)

Excuses voor mn late reactie, ik heb vreemd genoeg nooit een melding ontvangen dat je een reactie gegeven had. Dank daarvoor in ieder geval.

We hebben het visum gekregen op het beroep van mijn vrouw. grafisch ontwerpster. Inmiddels ook al weer van de lijst dus we hebben veel geluk gehad!
Jammer dat je nog niet in Canberra zit. Ik zou heel graag iemand spreken daar, die de stap al heeft genomen. We gaan over 3 weekjes een kijkje nemen.

We gaan ons inderdaad maar alvast orienteren op een leuke wijk om in te wonen en zien daarna wel hoe het loopt qua werk. Met shorttime huren zitten we niet lang vast aan een huis.

Wanneer denken jullie die kant op te vertrekken? Hopelijk los je de roadblocks snel op. Fijn in ieder geval dat het Visum geregeld is!
Misschien als we beiden daar zitten een keer een biertje pakken. Altijd leuk om mensen te spreken die in hetzelfde schuitje zitten.

Mocht je nog mensen kennen die al in Canberra zitten en die wat informatie zouden kunnen geven dan hoor ik het graag!

Succes met de laatste loodjes!

Groeten Andy

Hi,

ik heb eergisteren mijn arbeidscontract ontvangen en vertrek over iets meer dan een maand. Moet nu het e.e.a. nog regelen. Maar mijn eerste job zal in Canberra zijn (ik werk in ICT) en zal daar initieel ook gaan wonen. Heb zelf een globaal idee waar (rond Northbourne Ave), maar ik ben single zonder kids. Zoek waarschijnlijk een andere buurt om te wonen dan wanneer je een familie hebt.
Maar ik zal dit forum in de gaten houden en later eens update sturen als ik wat meer gesetteld ben. Aangezien je zelf nog een jaar voorbereiding hebt zal je vast wel meer info verzamelen in de tussentijd :)

gr. Rick

Hey, kijk nou. Er is leven in de ACT ! Had je mijn draadje nog gevonden, en had je er iets aan?

@Andy, ik denk dat je alle ACT wannabe's nu bij elkaar hebt. (RickB, jezelf en ik) Er is nog 1 gezin maar die zitten eigenlijk nooit op het forum dus ik weet niet of ze nu al daar zijn of niet helaas. Er was ooit eens een dame die verhuist is naar Murrumbateman (ten noorden van ACT) maar die is ook al weer een paar jaar niet meer actief.

Dus @RickB; Ik denk dat jij na volgende maand de belangrijkste LaStaVaZa van het forum gaat aanmaken :D (hint hint)

Bij @RickB ben ik dan weer geinteresseerd in de ICT hoek. Daar zit ik zelf namelijk ook in (De ene keer Project Management, dan weer eens Service Delivery Management of IT Operations mgmt) en heb al gezien dat het niet mee valt om in de ICT aan de slag te gaan als niet citizen (security check related issues) Al zijn de locals daar weer iets lichtzinniger over weet ik niet of dit de typische lichtzinnigheid is van Australiers of dat het echt wel mee valt.

Laten we elkaar op de hoogte houden! Want we zijn een zeldzaam ras :rolleyes:

Cheers,
Mick

P.s. eigenlijk Michel. Maar een meisjesnaam, dat wordt het niet in OZ. En Michael is te lang voor ze, dat wordt... Mike of Mick. Dus ik schakel alvast langzaam over naar Mick ;) )

Ha die Rick en Mick!

Sorry ik ben zoals je merkt niet helemaal thuis in de wereld van forums. zag in mn junkmail dat er wat reacties waren :)

Rick helemaal klaar voor vertrek? Mick al een beetje meer zicht op wanneer jullie gaan?

Wij zijn nu een paar weken terug. Moet zeggen dat ik niet verliefd ben geworden op Canberra. Maar goed 2 jaar vliegt voorbij en daarna kunnen we altijd nog zien wat we doen. We hebben vrienden wonen in de goalscoast en ik moet zeggen daar kan ik de rest van mn leven goed wonen! :)

Wat zijn jullie plannen eigenlijk? Canberra for life of ook wellicht ergens anders na 2 jaar?

Geen idee hoe ik dit draadje verplaats naar de LaStaVaZa en geen idee wat dat is haha. Forum virgin!

Ons oorspronkelijke plan was om volgend jaar oktober te gaan maar Natalie (the mrs.) heeft een goed gesprek gehad met een groot ontwerpbureau en die hebben haar gevraagd of we bereid zijn om eerder (rond maart, april) die kant op te komen mits ze een baan aangeboden krijgt. Ze gaat nu aan een project voor ze beginnen vanuit thuis om te laten zien wat ze in huis heeft en hopelijk bevalt het ze. Ik ben teamleider bij de Rabobank maar heb geen ambities om binnen de bank door te groeien. Hopelijk kunnen we in het begin terugvallen op het inkomen van mn vrouw zodat ik thuis kan blijven met de kids en eens goed kan stilstaan bij wat ik in Aussie wil gaan doen. Ik heb net een coachopleiding achter de rug dus zou dolgraag mn eigen coachbureau opstarten maar daar heb ik een netwerk voor nodig dus dat wordt stap 1. netwerken!

Ben benieuwd naar je eerste ervaringen Rick! keep us posted!

Groeten Andy

Goed dat je er weer bent ;)

Na twee jaar wil je niet meer weg joh :D ik heb wel locals gesproken die ook voor werk o.i.d. tijdelijk naar Canberra kwamen, om daarna nooit meer weg te gaan ;) Voor gezinnen is het best een ideale stad, groot genoeg maar niet te groot. Alle wijken zijn eigenlijk dorpjes op zich, los van de volgende wijk. Veilig en veel groen en weinig verkeer. Maar ik kan begrijpen dat je ideaal beeld van Australia meer in de buurt ligt van de Gold Coast-achtige dingen (daar werden wij weer niet zo lij toen we er waren, gelukkig: Smaken verschillen!) Welke wijken trok jullie aan? Wij zijn altijd wat meer van de ligging en wat minder pitje precies wat het huis zelf betreft. Als het aan een heuvelrug of park grenst en ik al gauw tevreden :up: Dus bijvooreeld Ainsley, of meer in het zuiden waar je uitzicht het op Namadgi en de Brindabella's

Wat betref LaStaVaZa (Laatste stand van Zaken) Dat kan @Lost wel voor je regelen (en bij deze gaat dat nu goedkomen denk ik ;) ) Je draadje komt dan dus bij alle andere idioten die zo nodig naar OZ willen :p

Als we de roadlocks hier opgelost krijgen is Canerra wel de estemming en is er geen intentie (op dit moment) om dat na twee jaar te veranderen. We zijn beide gek van mountainbiken en snowboarden. Nou, dat is niet echt standaard in Australia maar wel normaal in Canberra. Stromlo PArk heeft in 2011 het WK mountainbike georganiseerd, en op een uur of twee a drie liggen de meeste/est Snowfields (in winter) van Australia.

Jullie plannen worden dus wellicht versneld? Spannend, klinkt wel als een mooi manier om binnen te komen ergens! Mijn vriendin zit in de HR/Training/Advies/Coaching hoek in de financiele wereld hier. Ze hoopt dus iets soortgelijks daar te gaan doen. Ik ga wel burgers flippen of brandweerman worden ;) Want IT en geen citizen.. en benieuwd hoe dat gaat lopen eventueel. Wellicht kan Rick ons daar binnenkort meer over vertellen!

Let's keep each other in the loop!

Hai allemaal!
Did keer een wat snellere reactie! volop leven in de brouwerij hier!

@Katjavdl ik heb het inderdaad gelezen! http://www.nytimes.com/2014/10/07/u...y-canberra-australia.html?_r=1&abt=0002&abg=1
Ha en daar gaan wij zomaar even naartoe! Australie kwam als land ook al als beste uit de bus! Lucky us!

Bedankt voor je PM Mick! Ga ik zeker doen!

We gaan het allemaal wel zien. Als het goed bevalt dan blijven we inderdaad gewoon! Ik ben alleen bang dat ik uiteindelijk de zee dichterbij wil hebben. Ik ben echt een watermens. Lekker vissen, surfen zwemmen heerlijk! Mn vrouw ook dus we zijn in Canberra vooral rondom de lakes gaan kijken. Rondom lake Tuggaranong hebben we de mooiste plekjes gevonden. En na een beetje surfen (op het web haha) kwamen we er ook achter dat de huisprijzen er een tikkie lager liggen dan in het noorden. Je moet er wat langer voor rijden naar het centrum maar goed misschien dat we buiten het centrum werk gaan vinden. En langer....waar hebben we het over, 20 minuten ofzo... peanuts!

Het kan even duren voordat ik als coach aan de slag kan. Tot die tijd ga ik ook lekker burgers flippen ofzo :) Misschien moeten we samen een friettent starten!
Het maakt me niet veel uit eigenlijk. Ben de verantwoordelijkheid een beetje zat. Heb me kapot gewerkt de afgelopen jaren en het is goed nu. Nieuwe start met een stuk meer rust en tijd voor de kids! Dat is zeker!

Tot spreeks!

Andy

Snap de pull van de zee wel hoor. Ben je nog naar Batemans bay gereden? Of Murramarang park. Met kangaroos op het strand. Ze noemen Batemans bay ook wel Canberra @ sea ;)

Ik gok er ook op dat de Missus meer carriere gaat maken dan ik, gaan wij wel hollandse friet verkopen in CBD :D

We hebben Batemans nog niet gezien maar wel Jervis bay en Hyems Beach. Schitterend! En dat op 2 uur rijden. tentje mee en we zijn weer een weekendje zoet :)

Back