Zover ik kan bepalen zijn er nog sommigen die het visum en de RRV door elkaar halen.
Er zijn eerdere draadjes over geschreven, maar nog voor de duidelijkheid:
a. Je krijgt een permanent visum om in Australie te wonen/werken.
Hiervan krijg je in de regel geen sticker voor je paspoort, maar wellicht is dat bij sommigen wel gebeurt. Ik ken het in ieder geval niet. Daar zijn geen kosten mee verbonden.
Misschien zijn er nu stickers voor andere zaken zoals een backpack tourist van 1 jaar of een sticker(visum) voor een bepaalde periode. Sinds vele jaren krijgen gewone touristen ook geen stickertje of stempel meer in hun paspoort want het is electronisch geregeld.
b. RRV Resident Return Visa.
Dit is inderdaad een sticker welk een volle pagina beslaat in je paspoort en is meestal geldig voor 5 jaar of soms tot de eind datum in je paspoort. Er zijn een paar verschillende soorten.
Bij elk nieuw NL paspoort moet je dus opnieuw naar de immigratie en een nieuwe RRV laten plaatsen, deze kost momenteel 300 dollar. Ik weet nog toen deze 80 dollar kostte.
Deze sticker is uitsluitend en alleen nodig als je het land verlaat en later wil terugkomen tot 1 dag voordat de geldigheid van deze sticker verloopt. Dus blijf je de volgende 5 jaar in OZ, dan heb je in principe niet zo,n sticker nodig.
Als de sticker in je oude paspoort nog geldig is voor een bepaalde tijd dan kun je daarmee nog reizen.
Moet je dus beide paspoorten meenemen. Maar denk erom je hebt min 6 mnd geldigheid nodig voor Azie.
Dan is er ook een sticker welke altijd geldig blijft en wel eentje waarop je binnen 3 jaar terug moet keren naar OZ anders vervalt het. Deze heeft dus totaal niets met de geldigheid van je paspoort te maken.
Ik reis al jaren met zo,n sticker, heb dan dat hele oude paspoort bij me en daarbij het huidige paspoort.
Deze stickers worden evenwel niet meer uitgegeven. Zo,n sticker kost niets.
Zoals eerder vermeld, er bestaan verschillende draadjes over dit onderwerp want het is een terugkerende topic.
Cheers
Jan