Voetbalcultuur?

He Culina,

Onze zoon Jim (11 Jaar) komt hier aardig aan zijn trekken mbt voetbal. Wij wonen vlakbij Coffs Harbour. Alhier drie voetbalclubs en bemerk dat het voetbal zeker belangrijk is. Hj speelt bij Northern Storm wat een grote aanwas heeft van jeugdige voetballers. Verder bestaat er het systeem "Reps in Australië", de wat meer getalenteerde spelers krijgen extra training en extra wedstrijen van coachen van in ons geval North Coast Football ( zeer gedreven en professionele coaches). Verder speelde Jim in het schoolvoetbalteam dat via een knockout syssteem speelde ook de nodige wedstrijden en kreeg extra trainingen. Ook had hij de mazzel om voor het districtschoolvoetbalteam te spelen. Verder zijn er elke vakantie voetbalclinics van een dag of 4.
En hier kun je na afsluiten van voetbalseizoen gewoon het voorjaar en zomer door voetballen. Op maandagmiddag zaalvoetbal en op woensdagavond competitie 7 tegen 7 op een half veld.

Mbt het niveau is mijn persoonlijke mening dat dit goed tot zeer goed is te noemen en zou de A leaque hier niet willen vergelijken met eerste divisie. Ik heb in Nederland veel eredivisie wedstrijden gezien en was juist verrast door het hoge niveau in Australië. Helaas heeft Australië niet veel klasse zoals Viduka kunnen behouden. Dit komt omdat De Australische voetbalbond (tot nu toe) en maximal budged toestaan. Men kan spelers dus niet op een Ajax, laat staan Chelsea, niveau betalen.

Ook was ik blij verrast met het niveau van het vrouwenvoetbal. Ik heb enkele trainingen e wedsrijden van de Matilda's live kunnen bekijken Grote klasse!! En met het wk toernooi uitgeschakeld worden door met Brazilië was echt geen schande.

Dus je voetbalschoenen niet vergeten!!

groeten Wim
 
Wim, bedankt voor deze geweldige toelichting! hier heb ik echt wat aan!
Ik had inderdaad al begrepen dat het jeugdvoetbal op een hoger niveau goed geregeld is, maar dat er ook op een lager niveau zoveel clubs zijn, geweldig gewoon!

Het salaris-plafond is natuurlijk minder voor de clubs zelf, maar zo heb je nog wel echt voetbal, zonder de invloed van de vele miljoenen!
Wat ook wel leuk is.

Wens je zoon maar succes met zijn voetbal"carriere" bij Northern Storm!
Groetjes, Tim
 
Hi Culina,

Zal ik doen! Als je in de buurt komt ben je van harte welkom. Het is vanaf Sydney maar 6 uur rijden naar, in ons geval, Emerald Beach.

groeten Wim
 
I'll keep that in mind! Het zal sowieso nog wel duren tot na de maand juli, in 2008 voordat ik ook daadwerkelijk in Australie ben, maar als ik er ben zal ik kijken of ik ook een bezoekje aan Brisbane kan inplannen :wink:

Cheers, Tim
 
Hallo allemaal!
Ik zie op soccerway.com dat Perth Glory eindelijk de langverwachte overwinning heeft binnengehaald!
De trots van Gosford staat bovenaan gevolgd door de club uit Brisbane.
Het blijft spannend in de subtop!

Dit even ter informatie, ik dacht dat het misschien wel een leuke idee is om hier, of ergens anders op het forum het voetbal in Australie een beetje te bespreken en bij te houden! Dus mocht je iets te melden hebben, de nieuwste ontwikkelingen of iets dergelijks, ga je gang!

Cheers!
 
Hi

Ja Perth Glory inmiddels één wedstrijd gewonnen, helaas.
Maar de coach is ontslagen niet dat het altijd aan de coach ligt.. En de nieuwe aanwinst is David Mitchell ooit gevoetbald bij Feyenoord, dus wie weet met wat Nederlandse voetbal techniek krabbelen we weer wat omhoog

Cheers :up:
 
Wij Dutchies mogen natuurlijk maar 1 Australische voelbalcub supporten en dat is de Brisbane Roars!
Deze club is nl. lang lang geleden door Nederlanders opgericht en dus brult de Nederlandse leeuw hier nog steeds.
 
Hoi,

En wat te zeggen om met 5 ( Sydney ) 3 ( Galaxy) te winnen.

Was natuurlijk heel spektakel in het Telstra stadium gisteravond. Beckham voor en Backam na. Met natuurlijk een prachtige goal uit een fantastische vrije trap van deze ster van de avond.

Wat mij opviel was het commentaar op het zeer onsportieve gedrag van HARMSE van Galaxy. Gaf eerst een tegenspeler een onvervalste lowkick, gele kaart!!????? en en tijdje later vond hij het nodig om bij en tegenspeler die hij tegen de grond had gewerkt op zijn arm te staan. Hierna is duidelijk te zien dat hij zijn noppen nog eens extra in de arm van de tegenstander plant.
Het commentaar is namelijk nihil. Men is kennelijk hardheid op het veld mbt footy en rugy gewend.


groet Wim
 
Als ik het goed heb is het voetbalseizoen 07-08  alweer 2 maanden klaar down under. Central Coast heeft het goed gedaan de afgelopen tijd. Hoe staat het nu met het voetbal in Australië? Hoe reageren de mensen op de prestaties en selecties van Verbeek(die ik zelf nogal opvallend vindt)

Als iemand wat informatie heeft over het algehele voetbal in Australië, ik hoor het graag!
 
Hi Culina,

Ik zit er nog niet maar volg het voetbal Down Under wel al op de voet.
De A-League heeft het afgelopen seizoen gemiddeld meer dan 15 duizend toeschouwers per wedstrijd getrokken en heeft zich daarmee al in de top 15 van best bezochte voetbalcompetities wereldwijd genesteld. Niet verkeerd dus, want dit was pas het derde seizoen. Vraag is natuurlijk wel of de lijn kan worden doorgetrokken, maar er zijn inmiddels ook al bijna 700 duizend actieve voetballers in Oz. In de leeftijdsgroep 6-15 jaar is het de populairste sport bij jongens, bij meisjes staat voetbal ook al op de 5e plaats.

De bedoeling was om de A-League het aankomende seizoen met 2 clubs uit te breiden (Gold Coast en Townsville), maar men heeft inmiddels besloten deze uitbreiding met 1 seizoen uit te stellen.

De FFA is echter wel zeer serieus om het voetbal structureel op de kaart te zetten en te houden. Als het je echt interesseert moet je maar eens het volgende document bekijken: https://secure.ausport.gov.au/__data/assets/pdf_file/0004/142186/National_Football_Development_Plan.pdf

Hoe Pim wordt ontvangen weet ik overigens niet; heeft natuurlijk zijn eerste wedstrijd gewonnen, maar ook in de Australische voetbalwereld zal het opportunisme wel hoogtij vieren: een verliespartij tegen China en hij kan er niets van....
 
Okee , gelukkig zijn de cijfers positief en blijven deze ook positief, want als ik me goed kan herinneren was het zo dat de National Soccer League is opgeheven vanwege tegenvallende resultaten in de financiële sfeer én tegenvallende bezoekersaantallen.

Bedankt voor het pfd bestandje, dit ga ik eens op mijn gemak doornemen.

mag ik vragen hoe je het voetbal in Australië probeert bij te houden?

Groetjes,
 
Via www.footballaustralia.com.au.
Daarop staat tevens een link naar www.a-league.com.au, en daarop staan weer de links naar de inidviduele clubsites.
 
Wij hebben bijna alle thuiswedstrijden van Perth Glory gezien. Helaas kwamen er bij elke wedstrijd minder bezoekers. Hopelijk spelen ze dit seizoen beter en loopt het stadion hier ook weer vol. :up:

Helaas komen die twee teams er dit jaar nog niet bij, de voetballers vinden dit ook erg jammer gezien de competitie hier wel erg kort is .
 
Wat ik mij af vroeg , zendt Australie ook iets van de EK voetbal uit? Ben hier erg benieuwd naar, SBS zendt wel wedstrijden uit van Europees voetbal , maar dan meestal als er een Engelse ploeg speelt ,nu Engeland niet mee doet heb ik zo mijn twijfels zou dit wel jammer vinden.

Cheers
 
Ik ben op zoek naar een leuke voetbalclub voor mij en mijn 2 zoontjes. Wij zullen ons gaan vestigen Sydney. De mogelijkheden op dit moment zijn Penrith, The Hills of Hornsby.

weet iemand een leuke voetbalclub daar??

Cheers,
Loek, Jip en Tijl Munnichs
 
Ik haal dit topic maar weer even tevoorschijn, want ik wist niet waar ik het anders moest plaatsen.

Omdat mijn beoogde opleiding op losse schroeven staat door een aantal complicaties ben ik op zoek gegaan naar een back-up opleiding.
Hierbij ben ik na heel kort zoeken, ik heb dit idee al langer in mijn hoofd, uitgekomen op een opleiding tot Trainer/Coach in het betaalde voetbal. Ik heb de nodige ervaring op een aardig niveau(1e klasse, 2e divisie jeugd) als speler, en als trainer van een jeugdteam.

Nu is het voor mij natuurlijk geweldig om deze opleiding te volgen in Australië, maar ik heb geen idee waar ik moet beginnen met kijken.

Weet iemand de site/een site(bondssite o.i.d.?) waar ik kan kijken om hierover informatie te vinden?

BvD, Tim!
 
Ik zou zeggen, stuur een mailtje aan Rob Baan, Technisch Directeur van de FFA (www.footballaustralia.com.au). Die kan je vast wel verder helpen.
Succes.
 
De A-league in Australië is weer begonnen, en na 3 wedstrijden staat Sydney er zeer goed voor samen met Adelaide en Melbourne.
Zeker na de winst op Nederland zullen de Socceroos waarschijnlijk even niet meer kapot kunnen.

Maar dat terzijde, ik dacht dat het misschien wel een leuk idee is om hiervan een voetbal-topic te maken, waarin we het wel en wee van de Australische competitie, en de prestaties van de Socceroos en Matilda's onder de loep nemen en bepraten!

Zelf zou ik ook wel voor updates of iets dergelijks willen/kunnen zorgen!

Eerts maar eens zien of er veel animo voor is!

Groetjes,
 
Inderdaad de A-League is weer begonnen en voor de wedstrijd van United tegen Phoenix heb ik mijn (Australische) vriendin meegenomen. Zij is echt een Footy girl en opgegroeid met de Crows.

Gelukkig wonnen The Reds de wedstrijd en werden er warempel 3 DRIE!!! goals gescoord. Niet aan mijn meisje verteld dat Wellington een behoorlijk drama team is.

Ik probeer haar elke keer uit te leggen dat football en footy twee totaal verschillende sporten zijn. En ze moet nog steeds lachen om onze vorm van 'warm-up', die kennelijk niet stoer genoeg is.

In Adelaide is voetbal erg populair, omdat de griekse, turkse en italiaanse gemeenschap erg groot is. Daarnaast heb je hier ook best wel wat Europeanen en aziaten die van voetbal houden.

United heeft vorig jaar Nathan Burns en Bruce Djite verkocht, naar resp. Griekenland en Turkey. Djite is een echt gemis, want hij is echt goed (9 keer gescoord in 8 wedstrijden in z'n nieuwe comp). Met het geld dat United verzameld heeft, hebben ze Christiano gekocht van NAC.

Het is mooi om te zien hoe 1 speler, met gemiddelde kwaliteit uit een middelmatige competitie en een middelmoot team verschil kan brengen in het totale inzicht van Adelaide United. Tegen Wellington Phoenix creerden ze mooie passes, inzicht en ruimtes. Christiano scoorde twee keer en probeerde het publiek aan te moedigen.

Want dat is wel ernstig in de A-league.. het publiek, hoeveel er ook zijn, is piep muis stil... jammer..

Bij de ACL (Asian Champions League) is het nog voller, vooral omdat er veel Vietnamesen en Chinesen in Adelaide wonen. Mooi om te zien hoe 1 tribune volledig uitgedost is in het rood.

Tot zo ver Adelaide United.

Voetbal groeit in Australie.. want footy... ja.. het is snel,, altijd aanvallend en het is hard.. maar is het net zo mooi als voetbal?!?!?! Dacht het niet..
 
Back
Top