Voordelen en nadelen van het emigreren naar Adelaide

Pascal Groot

New Member
Mijn man wil graag emigreren naar Adelaide. Het land lijkt me geweldig maar ik heb wel een hechte band met mijn moeder en ik vind het leven hier ook prima. Ik twijfel enorm.
Heel graag hoor ik van iemand de voordelen en de nadelen van het verhuizen naar Adelaide met 2 kinderen (jongen van 5 en een meisje van 10).
Hoe zijn de scholen daar? Spreken de kinderen na school af om te spelen net als in NL?
Bestaat er ook een montessori school?
Missen jullie de seizoenen? Werken alle moeders ook?
Nou ja, gewoon, alle voordelen en nadelen die jullie en jullie kinderen ondervonden hebben.
Hoor graag van jullie.

Groeten vanuit Breda,
Nicoline

Mijn man wil graag emigreren naar Adelaide. Het land lijkt me geweldig maar ik heb wel een hechte band met mijn moeder en ik vind het leven hier ook prima. Ik twijfel enorm.
Heel graag hoor ik van iemand de voordelen en de nadelen van het verhuizen naar Adelaide met 2 kinderen (jongen van 5 en een meisje van 10).
Hoe zijn de scholen daar? Spreken de kinderen na school af om te spelen net als in NL?
Bestaat er ook een montessori school?
Missen jullie de seizoenen? Werken alle moeders ook?
Nou ja, gewoon, alle voordelen en nadelen die jullie en jullie kinderen ondervonden hebben.
Hoor graag van jullie.

Groeten vanuit Breda,
Nicoline
ok, ik doe een poging ;) maar er zijn echt heel veel voor- en nadelen te benoemen. Kijk anders even in m'n lastavaza, met name de latere pagina's staan wat dingen in van wat we hier tegengekomen zijn.

Buiten dat, eerst wat over scholen. Ja, er zijn montessori scholen. Er zijn hier verder ook, net als in Nl, goede en minder goede scholen. Sommigen zijn public, anderen private. Private kan een stuk duurder zijn. Wij kregen het advies om in een goede buurt te wonen en een public school te zoeken ipv een goedkope buurt en een private school. Het kost net zo veel en je woont leuker. Ik denk dat wij een goede school hebben ;) maar hier in de buurt staat er ook eentje die minder goed bekend staat. Kinderen spreken hier ook na school en voor het weekend af, incl sleep-overs. In Nl gingen ze vaak min of meer vanzelf na schooltijd met elkaar mee naar huis, op de fiets of lopend. Hier zijn de afstanden wat groter en moeten papa's en mama's wat vaker met de auto brengen of halen. Dat kost soms wat meer geregel. Als we dichter bij school zouden wonen, zou dat anders zijn. Dat geldt ook voor buurt-kinderen. In Nl hadden we ook niet veel buurtkinderen om mee buiten te spelen dus dan blijft het vaak bij afspraakjes. Mijn zus heeft zo'n buurt met veel kinderen en die ziet haar oudste alleen bij het eten. Dat is hier ook, sommige buurten spelen kinderen wel buiten en andere niet.
Wat we wel vaker doen is naar een grote speeltuin gaan. Daar zijn altijd kinderen, en er is een bbq dus je kunt evt wat eten meenemen, en er zijn vrijwel altijd toiletten.

Iets wat ik echt anders vond is dat het hier niet normaal wordt gevonden om je kind alleen thuis te laten. In Nl deden we dat best wel vaak eigenlijk, bv als we de ene naar zwemles brachten dan was de ander vaak even alleen thuis. Hier is dat not done tot ze (denk ik) een jaar of 10 zijn? Ik ben er nog niet helemaal uit hoe streng ze daarin zijn en wat de leeftijd is.

Ik mis de seizoenen helemaal niet want hier zijn ook seizoenen. Wel anders. Winter is koud (14-18 graden), voorjaar heeft hele sterke wisselingen (bv de ene dag 18, dan 22, dan 26, dan 32, dan 18), zomer is warm tot erg warm (25-45) en de herfst is zeer aangenaam (min of meer constant rond de 23-28). Vandaag is het heet, en dan blijf je binnen.

Veel moeders werken hier maar zeker niet allemaal. Wij werken allebei parttime en dat gaat goed, als is het wel wat puzzelen met uren in het begin. We zijn niet rijk maar verdienen genoeg om te kunnen sparen. De kinderen gaan 1 keer in de week naar de OSHC (zeg maar BSO). Je kunt dan ook gebruik maken van de vacation care.

tot zover je concrete vragen. De algemene vraag over alle voor- en nadelen... mmm ik gooi er een stel op een rijtje maar het is zeker niet alles.

nadelen:
- je moet helemaal opnieuw beginnen, financieel en sociaal.
- de kwaliteit van de huizen is minder
- veel dingen zijn duur, bv eten, drinken, school (als je private doet), medische zorg (buiten medicare), wonen.
- er is minder zekerheid (korte contracten) en veel variatie in salaris niveau.
- minder gezond eten - echt heel veel mensen zijn hier veel te dik.
- geen familie hier
- grotere afstanden dus je rijdt vaker in de auto dan op de fiets. Fiets is zowiezo op sommige plekken geen goed plan.

voordelen (voor mij):
- de ruimte en natuur, met stip op nummer 1.
- de ruimte om je eigen keuzes te maken. Voorbeeld: ik ben met een tweede masterstudie bezig. In Nl waren de reacties redelijk vlak (waarom zou je dat doen? je hebt toch al een papiertje) en werd er niet over gepraat. Hier zijn ze enthousiast en nieuwsgierig. Een carriere switch, dromen hebben of iets groots willen hebben ze hier respect voor. In nl vinden ze dat al gauw nonsens. Mede door dat enthousiasme, en omdat ik nu meer tijd overhou, gaat die studie nu ook ineens veel sneller. Ander voorbeeld: inNl zat mijn man een tijdje zonder werk toen een jaarcontract afliep en hij moeilijk iets anders kon vinden. Hij kreeg daar veel commentaar op (met impliciet de ondertoon dat hij een niksnut was), en was bang dat het slecht zou staan op zijn cv. Hier doen ze daar niet moeilijk over. Iedereen zit wel eens een tijdje zonder werk, ook omdat ze dat zelf willen. Ik merk dat ook aan de kinderen, ze hebben meer zelfvertrouwen en zitten beter in hun vel.
- het weer... ik hou wel van de warmte en de zon, eerlijk gezegd. Liever tien dagen per jaar binnen blijven omdat het te heet is, dan driekwart van het jaar omdat het vriest of regent.
- rust. Ik weet niet of het aan mij ligt, maar ik heb veel meer rust in mijn hoofd. Alles gaat wat makkelijker, langzamer, hoeft niet perfect. Er wordt minder geoordeeld, heb ik het gevoel. Of misschien ben ik wel gewoon lui ;).

Specifiek voor Adelaide vind ik het fijn dat het hier wat minder 'grote stad' is als in Sydney of Melbourne. Waar ik ook van kan genieten is dat je altijd de zee en de hills ziet. Als ik koffie ga halen op m'n werk zie ik links de zee en rechts de hills met 'koala country'. Dat geeft me meer energie dan de koffie ;). En als je op weg naar huis in de auto zit en de zon spiegelt in de zee aan de andere kant van de stad - heerlijk gewoon. Bijna elke dag.
Een nadeel van Adelaide is dat het wat kleiner is als S en M, met minder aanbod voor werk en cultuur enzo.

sommige van die dingen zijn subjectief, en misschien dat ik met mijn werkkring (universiteit) niet de gemiddelde australier tegenkom. Dus grote kans dat er mensen het niet met me eens zijn. UIteindelijk gaat het erom wat je zelf belangrijk vindt en wat niet.

nog een opmerking over de emigratie zelf: dat is gewoon heftig. Emotioneel zwaar, en je moet verschrikkelijk veel regelen dus je bent bekaf. En hier moet je het ook een tijd helemaal zelf zien te rooien, in een onbekende omgeving. Je moet het echt met zijn viertjes doen. Voor ons heeft het goed uitgepakt, we zijn als gezin veel sterker geworden samen. En nu we weer een min of meer normaal sociaal leven hebben, merk ik nog steeds dat we veel meer samen doen. Maar het kan ook anders uitpakken, als de stress en het onbekende en de keuzes die je maakt de relatie in de weg gaat zitten. Ik kan alleen maar adviseren om zoveel mogelijk echt samen te doen, goed naar elkaar te luisteren en als het kan van te voren afspraken te maken over wat je doet als bv iemand in het gezin na twee jaar niet happy is.

Hoi Nicoline,

wij wonen in Sydney dus ik denk dat Lamarck's mooie antwoord eigenlijk veel van jou vragen beantwoord mbt Adelaide.

In Sydney lukt het ons niet om te sparen met een voltijd en een part time loon. We wonen in een van de duurste wijken. Hier voel ik me veilig, is het rustig en de public school is geweldig. Onze kinderen hebben twee jaar op de Montessori school gezeten. Daar hebben we hele goede vrienden gemaakt waar we nog steeds veel mee omgaan en de kinderen bij gaan logeren. Helaas konden wij het niet betalen. De fees voor deze private schools varieert enorm, dus wellicht is de Montessori in Adelaide beter te betalen. Onze public school heeft een hele fijne sfeer met composite classes waar er ook in groepverband word geleerd, dus niet alleen klasikaal. Na school spelen doen we wel maar enkel bij elkaar thuis en niet in een park, en altijd ouders die specifiek op hun eigen kinderen passen. Dus niet zoals ik vroeger gewoon na school zelf naar mijn vriendin verderop liep en dan samen in het park spelen, kinderen lopen hier in het algemeen niet in hun eentje naar de lagere school totdat ze in het laatste jaar zitten. De speel afspraken met vriendjes & vriendinnetjes is veel geregel want de meeste kinderen hebben allerlei naschoolse activiteiten. De meeste moeders werken, vrij veel zelfs fulltime. (Over het alleen thuis laten heb ik eens gehoord dat het in Australie niet mag totdat de kinderen 12 zijn.... klopt dat?).
Middelbare school lijkt het erop alsof de meeste families ervoor kiezen om hun kinderen naar een prive school te sturen, wat ik nogal zorgwekkend vind. Dat kunnen wij echt niet betalen, en wat zegt dat over de public high schools? Ik ben benieuwd of anderen hier wat meer over zouden kunnen vertellen want dat is voor jou toch ook wel in de overweging? Dan moet je kiezen private of public of co-ed (jongens&meisjes samen) of meisjes school / jongens school. Wederom vrij veel kiezen hier voor de meisjes / jongens school , zeker ook families van de Montessori school.

Het is een groot avontuur. Een grote stap. Sterkte met alle overwegingen.

Voor zover ik altijd begrepen heb, zit het verschil tussen een public school en een privé school vooral in het aanbod van faciliteiten, denominatie of type onderwijs, zoals bv. Montessori. Public scholen kunnen inderdaad erg verschillen. Mijn zoon zat op een moderne, prima public school in Cherrybrook. Voordat hij werd toegelaten moest hij ook nog een Engelse test doen op een andere school in een andere suburb. Ik zou het mijn kind echt niet aan willen doen om hem daar heen te laten gaan, het leek wel een gevangenis. Oude en troosteloze gangen, lokalen en schoolplein. Mijn zoon moest die test doen aan een soort van vergadertafel in een ruim lokaal waar tegelijkertijd ook nog dramales werd gegeven.
Een keuze die Australiërs maken om een kind naar een privé school te sturen is behalve het aanbod van faciliteiten ook een statussymbool. Er wordt geredeneerd dat de contacten die kinderen leggen, de contacten en netwerk in hun latere leven gaan vormen. In hoeverre dat reëel is, weet ik niet. Volgens mij is het niveau van het onderwijs niet per definitie beter dan op een public school. De school van mijn zoon doet het altijd goed gezien de eindexamenresultaten. Kijk aan het eind van het schooljaar in de kranten (oa SMH) Daar worden alle resultaten van de scholen in vermeld en ga vooral van te voren 'sfeerproeven'.

Last edited:
In Sydney lukt het ons niet om te sparen met een voltijd en een part time loon. We wonen in een van de duurste wijken. Hier voel ik me veilig, is het rustig en de public school is geweldig.
Ik weet niet hoe jullie situatie is, maar is het geen overweging om te verhuizen naar een andere wijk? Het lijkt me toch een beetje benauwd als het je niet lukt om wat te sparen, zeker hier in Australië en met opgroeiende kinderen. Er zijn ruime, rustige, veilige en wijken met meer betaalbare huizen in de Hills (het veiligste gebied van Sydney area heb ik onlangs gelezen), NW van Sydney. Alleen woon/werk verkeer is een nadeel als je naar de stad moet, hoewel ze druk bezig zijn met een nieuwe spoorlijn. Bussen rijden wel naar de stad.

Last edited:
ok, ik doe een poging ;) maar er zijn echt heel veel voor- en nadelen te benoemen. Kijk anders even in m'n lastavaza, met name de latere pagina's staan wat dingen in van wat we hier tegengekomen zijn.

Buiten dat, eerst wat over scholen. Ja, er zijn montessori scholen. Er zijn hier verder ook, net als in Nl, goede en minder goede scholen. Sommigen zijn public, anderen private. Private kan een stuk duurder zijn. Wij kregen het advies om in een goede buurt te wonen en een public school te zoeken ipv een goedkope buurt en een private school. Het kost net zo veel en je woont leuker. Ik denk dat wij een goede school hebben ;) maar hier in de buurt staat er ook eentje die minder goed bekend staat. Kinderen spreken hier ook na school en voor het weekend af, incl sleep-overs. In Nl gingen ze vaak min of meer vanzelf na schooltijd met elkaar mee naar huis, op de fiets of lopend. Hier zijn de afstanden wat groter en moeten papa's en mama's wat vaker met de auto brengen of halen. Dat kost soms wat meer geregel. Als we dichter bij school zouden wonen, zou dat anders zijn. Dat geldt ook voor buurt-kinderen. In Nl hadden we ook niet veel buurtkinderen om mee buiten te spelen dus dan blijft het vaak bij afspraakjes. Mijn zus heeft zo'n buurt met veel kinderen en die ziet haar oudste alleen bij het eten. Dat is hier ook, sommige buurten spelen kinderen wel buiten en andere niet.
Wat we wel vaker doen is naar een grote speeltuin gaan. Daar zijn altijd kinderen, en er is een bbq dus je kunt evt wat eten meenemen, en er zijn vrijwel altijd toiletten.

Iets wat ik echt anders vond is dat het hier niet normaal wordt gevonden om je kind alleen thuis te laten. In Nl deden we dat best wel vaak eigenlijk, bv als we de ene naar zwemles brachten dan was de ander vaak even alleen thuis. Hier is dat not done tot ze (denk ik) een jaar of 10 zijn? Ik ben er nog niet helemaal uit hoe streng ze daarin zijn en wat de leeftijd is.

Ik mis de seizoenen helemaal niet want hier zijn ook seizoenen. Wel anders. Winter is koud (14-18 graden), voorjaar heeft hele sterke wisselingen (bv de ene dag 18, dan 22, dan 26, dan 32, dan 18), zomer is warm tot erg warm (25-45) en de herfst is zeer aangenaam (min of meer constant rond de 23-28). Vandaag is het heet, en dan blijf je binnen.

Veel moeders werken hier maar zeker niet allemaal. Wij werken allebei parttime en dat gaat goed, als is het wel wat puzzelen met uren in het begin. We zijn niet rijk maar verdienen genoeg om te kunnen sparen. De kinderen gaan 1 keer in de week naar de OSHC (zeg maar BSO). Je kunt dan ook gebruik maken van de vacation care.

tot zover je concrete vragen. De algemene vraag over alle voor- en nadelen... mmm ik gooi er een stel op een rijtje maar het is zeker niet alles.

nadelen:
- veel dingen zijn duur, bv eten, drinken, school (als je private doet), medische zorg (buiten medicare), wonen.
- geen familie hier
- grotere afstanden dus je rijdt vaker in de auto dan op de fiets. Fiets is zowiezo op sommige plekken geen goed plan.

voordelen (voor mij):
- de ruimte om je eigen keuzes te maken. Voorbeeld: ik ben met een tweede masterstudie bezig. In Nl waren de reacties redelijk vlak (waarom zou je dat doen? je hebt toch al een papiertje) en werd er niet over gepraat. Hier zijn ze enthousiast en nieuwsgierig. Een carriere switch, dromen hebben of iets groots willen hebben ze hier respect voor. In nl vinden ze dat al gauw nonsens. Mede door dat enthousiasme, en omdat ik nu meer tijd overhou, gaat die studie nu ook ineens veel sneller. Ander voorbeeld: inNl zat mijn man een tijdje zonder werk toen een jaarcontract afliep en hij moeilijk iets anders kon vinden. Hij kreeg daar veel commentaar op (met impliciet de ondertoon dat hij een niksnut was), en was bang dat het slecht zou staan op zijn cv. Hier doen ze daar niet moeilijk over. Iedereen zit wel eens een tijdje zonder werk, ook omdat ze dat zelf willen. Ik merk dat ook aan de kinderen, ze hebben meer zelfvertrouwen en zitten beter in hun vel.
- het weer... ik hou wel van de warmte en de zon, eerlijk gezegd. Liever tien dagen per jaar binnen blijven omdat het te heet is, dan driekwart van het jaar omdat het vriest of regent.
- rust. Ik weet niet of het aan mij ligt, maar ik heb veel meer rust in mijn hoofd. Alles gaat wat makkelijker, langzamer, hoeft niet perfect. Er wordt minder geoordeeld, heb ik het gevoel. Of misschien ben ik wel gewoon lui ;).

Specifiek voor Adelaide vind ik het fijn dat het hier wat minder 'grote stad' is als in Sydney of Melbourne. Waar ik ook van kan genieten is dat je altijd de zee en de hills ziet. Als ik koffie ga halen op m'n werk zie ik links de zee en rechts de hills met 'koala country'. Dat geeft me meer energie dan de koffie ;). En als je op weg naar huis in de auto zit en de zon spiegelt in de zee aan de andere kant van de stad - heerlijk gewoon. Bijna elke dag.
Een nadeel van Adelaide is dat het wat kleiner is als S en M, met minder aanbod voor werk en cultuur enzo.

sommige van die dingen zijn subjectief, en misschien dat ik met mijn werkkring (universiteit) niet de gemiddelde australier tegenkom. Dus grote kans dat er mensen het niet met me eens zijn. UIteindelijk gaat het erom wat je zelf belangrijk vindt en wat niet.
Hoe is het eigenlijk met mijn favoriete kinderen van anderen? :p

nadelen:
- geen familie hier

voordelen (voor mij):

Heel veel dank voor al jullie mooie verhalen en tips. Heerlijk dat er zo'n forum bestaat en dat jullie de tijd nemen en zoveel moeite doen om anderen te helpen.
Is het makkelijk om vrienden te maken in Australie?

nog een opmerking over de emigratie zelf: dat is gewoon heftig. Emotioneel zwaar, en je moet verschrikkelijk veel regelen dus je bent bekaf. En hier moet je het ook een tijd helemaal zelf zien te rooien, in een onbekende omgeving. Je moet het echt met zijn viertjes doen. Voor ons heeft het goed uitgepakt, we zijn als gezin veel sterker geworden samen. En nu we weer een min of meer normaal sociaal leven hebben, merk ik nog steeds dat we veel meer samen doen. Maar het kan ook anders uitpakken, als de stress en het onbekende en de keuzes die je maakt de relatie in de weg gaat zitten. Ik kan alleen maar adviseren om zoveel mogelijk echt samen te doen, goed naar elkaar te luisteren en als het kan van te voren afspraken te maken over wat je doet als bv iemand in het gezin na twee jaar niet happy is.
Waarom kan ik dit stukkie nou maar 1 keer 'liken'?! :up:

Voor zover ik altijd begrepen heb, zit het verschil tussen een public school en een privé school vooral in het aanbod van faciliteiten, denominatie of type onderwijs, zoals bv. Montessori. Public scholen kunnen inderdaad erg verschillen. Mijn zoon zat op een moderne, prima public school in Cherrybrook. Voordat hij werd toegelaten moest hij ook nog een Engelse test doen op een andere school in een andere suburb. Ik zou het mijn kind echt niet aan willen doen om hem daar heen te laten gaan, het leek wel een gevangenis. Oude en troosteloze gangen, lokalen en schoolplein. Mijn zoon moest die test doen aan een soort van vergadertafel in een ruim lokaal waar tegelijkertijd ook nog dramales werd gegeven.
Een keuze die Australiërs maken om een kind naar een privé school te sturen is behalve het aanbod van faciliteiten ook een statussymbool. Er wordt geredeneerd dat de contacten die kinderen leggen, de contacten en netwerk in hun latere leven gaan vormen. In hoeverre dat reëel is, weet ik niet. Volgens mij is het niveau van het onderwijs niet per definitie beter dan op een public school. De school van mijn zoon doet het altijd goed gezien de eindexamenresultaten. Kijk aan het eind van het schooljaar in de kranten (oa SMH) Daar worden alle resultaten van de scholen in vermeld en ga vooral van te voren 'sfeerproeven'.

wat ik ervan begrepen heb voor secondary school - en dat is van collega's, want die van mij zitten nog op primary school - is dat het te maken heeft met de route naar de vervolgopleiding. Je hebt hier geen mavo/havo/vwo dus alle kinderen zitten in 1 klas. Ook is de universiteit hier een combi van HBO en uni in nederland. Bv verpleegkunde, kraamverzorging en lerarenopleiding zijn in Nl vaak HBO (dacht ik) en zitten hier bij de uni in. TAFE is MBO en een beetje HBO. Aan het eind van year 12 doen ze een examen, en daarna wordt gekeken waar ze uitkomen vergeleken met alle andere kinderen die dat jaar examen hebben gedaan. Het heeft een naam, die score, maar dat weet ik even niet meer. Het is een percentage, dus bv 75% betekent dat je het beter hebt gedaan als 75% van de andere kinderen. Het maximum is 99.9 ofzo.
Die score wordt gebruikt bij de toelating op de universiteit. Sommige opleidingen vragen bv 65%, andere 85% en als je dierenarts wilt worden of rocket science wilt gaan doen vragen ze bv 98 of 99,7%. Het is dus belangrijk om een hoge score te halen als je kind een studie wil doen waar een hoge score nodig is. In Nl kun je met een zes op VWO (en een beetje geluk) medicijnen gaan studeren, hier niet.
Veel ouders die hun kinderen naar de uni willen hebben, zoeken dus een secondary school zonder zesjescultuur. Op sommige schools is die er wel, en dat is ook prima. Net als dat mavo en havo net zo goed is als vwo, afhankelijk van de interesses van de kinderen en ouders. Het geeft wel een andere route voor vervolgopleidingen. In het algemeen denken veel ouders dat kinderen met een private school meer gestimuleerd worden en dus meer kans maken op een hoge score. Anderen zeggen dat het meer af hangt van de instelling van het kind zelf dan van de school. Ik denk dat je daar als ouder ook in kunt sturen.
Meestal zijn er ook aanvullende eisen, bv dat je een bepaalde score moet hebben voor wiskunde ofzo. Bij het conservatorium moet je kind auditie doen als extra toelatingseis. Er zijn secondary schools die zo'n specialisatie hebben. Ik ken er hier eentje die year 11 en 12 voor Mathematics doet, en Marryatville high school doet heel veel muziek. Wat je dan ziet is dat ouders hun kinderen in year 11 en 12 naar een andere (meestal private) school sturen, als duidelijk is welke kant ze op willen en ze met die andere school meer kans hebben om daar terecht te komen. Het is ook wel een beetje self-fulfilling prophecy, want je ziet idd dat een groot deel van de eerstejaars studenten aan het conservatorium van Marryatville komen.

Is misschien ook wel net zo leuk voor ze, bedenk ik me nu. Ik kende (vrijwel) niemand toen ik ging studeren.

Last edited:
Hoe is het eigenlijk met mijn favoriete kinderen van anderen? :p
geen idee.... wie zijn jouw favoriete kinderen van anderen? :p :D

met die van ons gaat het prima. Ze hebben nog een week vakantie, daarna weer naar school. M wil wel, E is nog lang niet klaar met lui zijn. Opa en oma zijn er net een week, maar met de hitte hebben ze nog niet veel kunnen doen. Dus zij is veel meer bezig met opa en oma en plannen maken.

en nog een laatste opmerking, maar da's misschien meer een mening: onderwijs is hier gewoon duur, als je een hoge opleiding wilt doen. Private school (niet noodzakelijk maar veel doen het wel), en daarna is de uni ook duurder dan in Nl. Aan de andere kant betaal je wel minder belasting... t moet ergens vandaan komen denk ik dan. Op tijd beginnen met sparen misschien.

Is het makkelijk om vrienden te maken in Australie?
het is me meegevallen. Wat me opvalt hier is dat er zoveel mensen zijn die van 'elders' komen. En dus zijn er ook een hoop die op zoek zijn naar contacten dus het is niet moeilijk om iets met mensen af te spreken. Onze vriendengroep bestaat uit relatief veel import: bijvoorbeeld gemixt NL/OZ, vlaams, schots, iers, nieuwzeelands en oja, ook een geboren en getogen australisch gezin.
Het nadeel is dat er ook met enige regelmaat weer mensen vertrekken...
Ik denk dat het misschien wel meer afhangt van praktische dingen als hoeveel tijd je hebt en hoe mobiel je bent! Het kost natuurlijk tijd, want voor je iemand echt een 'vriend' of 'vriendin' kunt noemen heb je vaak al wat dingen samen gedaan. We hebben ook mensen om ons heen gehad waar we een leuke tijd mee hadden maar waar het dan toch niet mee klikte, of die te ver weg woonden, of waar de agenda's niet matchten. En zeker met kinderen ben je wat minder flexibel, je gaat niet zo gauw even met een collegaatje wat eten 's avonds.

Aan het eind van year 12 doen ze een examen, en daarna wordt gekeken waar ze uitkomen vergeleken met alle andere kinderen die dat jaar examen hebben gedaan. Het heeft een naam, die score, maar dat weet ik even niet meer. Het is een percentage, dus bv 75% betekent dat je het beter hebt gedaan als 75% van de andere kinderen. Het maximum is 99.9 ofzo.
Die score is de ATAR score, wat staat voor Australian Tertiary Admission Rank.

nadelen:
- geen familie hier

voordelen (voor mij):

Mooi stuk Lamarck. Ikzelf vind dat de emigratie, hoe zwaar het soms kan vallen, wel een enorme ervaring is geweest. Het heeft me als persoon verrijkt, figuurlijk dan, niet materieel ;) Ook de hechtere familieband herken ik heel erg.

Back