ok, ik doe een poging
maar er zijn echt heel veel voor- en nadelen te benoemen. Kijk anders even in m'n lastavaza, met name de latere pagina's staan wat dingen in van wat we hier tegengekomen zijn.
Buiten dat, eerst wat over scholen. Ja, er zijn montessori scholen. Er zijn hier verder ook, net als in Nl, goede en minder goede scholen. Sommigen zijn public, anderen private. Private kan een stuk duurder zijn. Wij kregen het advies om in een goede buurt te wonen en een public school te zoeken ipv een goedkope buurt en een private school. Het kost net zo veel en je woont leuker. Ik denk dat wij een goede school hebben
maar hier in de buurt staat er ook eentje die minder goed bekend staat. Kinderen spreken hier ook na school en voor het weekend af, incl sleep-overs. In Nl gingen ze vaak min of meer vanzelf na schooltijd met elkaar mee naar huis, op de fiets of lopend. Hier zijn de afstanden wat groter en moeten papa's en mama's wat vaker met de auto brengen of halen. Dat kost soms wat meer geregel. Als we dichter bij school zouden wonen, zou dat anders zijn. Dat geldt ook voor buurt-kinderen. In Nl hadden we ook niet veel buurtkinderen om mee buiten te spelen dus dan blijft het vaak bij afspraakjes. Mijn zus heeft zo'n buurt met veel kinderen en die ziet haar oudste alleen bij het eten. Dat is hier ook, sommige buurten spelen kinderen wel buiten en andere niet.
Wat we wel vaker doen is naar een grote speeltuin gaan. Daar zijn altijd kinderen, en er is een bbq dus je kunt evt wat eten meenemen, en er zijn vrijwel altijd toiletten.
Iets wat ik echt anders vond is dat het hier niet normaal wordt gevonden om je kind alleen thuis te laten. In Nl deden we dat best wel vaak eigenlijk, bv als we de ene naar zwemles brachten dan was de ander vaak even alleen thuis. Hier is dat not done tot ze (denk ik) een jaar of 10 zijn? Ik ben er nog niet helemaal uit hoe streng ze daarin zijn en wat de leeftijd is.
Ik mis de seizoenen helemaal niet want hier zijn ook seizoenen. Wel anders. Winter is koud (14-18 graden), voorjaar heeft hele sterke wisselingen (bv de ene dag 18, dan 22, dan 26, dan 32, dan 18), zomer is warm tot erg warm (25-45) en de herfst is zeer aangenaam (min of meer constant rond de 23-28). Vandaag is het heet, en dan blijf je binnen.
Veel moeders werken hier maar zeker niet allemaal. Wij werken allebei parttime en dat gaat goed, als is het wel wat puzzelen met uren in het begin. We zijn niet rijk maar verdienen genoeg om te kunnen sparen. De kinderen gaan 1 keer in de week naar de OSHC (zeg maar BSO). Je kunt dan ook gebruik maken van de vacation care.
tot zover je concrete vragen. De algemene vraag over alle voor- en nadelen... mmm ik gooi er een stel op een rijtje maar het is zeker niet alles.
nadelen:
- je moet helemaal opnieuw beginnen, financieel en sociaal.
- de kwaliteit van de huizen is minder
- veel dingen zijn duur, bv eten, drinken, school (als je private doet), medische zorg (buiten medicare), wonen.
- er is minder zekerheid (korte contracten) en veel variatie in salaris niveau.
- minder gezond eten - echt heel veel mensen zijn hier veel te dik.
- geen familie hier
- grotere afstanden dus je rijdt vaker in de auto dan op de fiets. Fiets is zowiezo op sommige plekken geen goed plan.
voordelen (voor mij):
- de ruimte en natuur, met stip op nummer 1.
- de ruimte om je eigen keuzes te maken. Voorbeeld: ik ben met een tweede masterstudie bezig. In Nl waren de reacties redelijk vlak (waarom zou je dat doen? je hebt toch al een papiertje) en werd er niet over gepraat. Hier zijn ze enthousiast en nieuwsgierig. Een carriere switch, dromen hebben of iets groots willen hebben ze hier respect voor. In nl vinden ze dat al gauw nonsens. Mede door dat enthousiasme, en omdat ik nu meer tijd overhou, gaat die studie nu ook ineens veel sneller. Ander voorbeeld: inNl zat mijn man een tijdje zonder werk toen een jaarcontract afliep en hij moeilijk iets anders kon vinden. Hij kreeg daar veel commentaar op (met impliciet de ondertoon dat hij een niksnut was), en was bang dat het slecht zou staan op zijn cv. Hier doen ze daar niet moeilijk over. Iedereen zit wel eens een tijdje zonder werk, ook omdat ze dat zelf willen. Ik merk dat ook aan de kinderen, ze hebben meer zelfvertrouwen en zitten beter in hun vel.
- het weer... ik hou wel van de warmte en de zon, eerlijk gezegd. Liever tien dagen per jaar binnen blijven omdat het te heet is, dan driekwart van het jaar omdat het vriest of regent.
- rust. Ik weet niet of het aan mij ligt, maar ik heb veel meer rust in mijn hoofd. Alles gaat wat makkelijker, langzamer, hoeft niet perfect. Er wordt minder geoordeeld, heb ik het gevoel. Of misschien ben ik wel gewoon lui
.
Specifiek voor Adelaide vind ik het fijn dat het hier wat minder 'grote stad' is als in Sydney of Melbourne. Waar ik ook van kan genieten is dat je altijd de zee en de hills ziet. Als ik koffie ga halen op m'n werk zie ik links de zee en rechts de hills met 'koala country'. Dat geeft me meer energie dan de koffie
. En als je op weg naar huis in de auto zit en de zon spiegelt in de zee aan de andere kant van de stad - heerlijk gewoon. Bijna elke dag.
Een nadeel van Adelaide is dat het wat kleiner is als S en M, met minder aanbod voor werk en cultuur enzo.
sommige van die dingen zijn subjectief, en misschien dat ik met mijn werkkring (universiteit) niet de gemiddelde australier tegenkom. Dus grote kans dat er mensen het niet met me eens zijn. UIteindelijk gaat het erom wat je zelf belangrijk vindt en wat niet.