Er zijn hier wel meer dingen over geschreven. Zoek bijv even op 'wat te doen bij een dip'. En wat Lamarck al zei: de lastava's van mensen.
Veel is afhankelijk van je eigen verwachtingen. Als je hier nog nooit geweest bent, zou ik adviseren hier eerst op vakantie naar toe te komen. Vakantie is niet hetzelfde als hier wonen, werken, huur/hypotheek betalen e.d., maar geeft je wel een beetje een indruk.
Lees voor de rest de verhalen hier op het forum. Hou je wel voor ogen, dat sommigen superverhalen hebben: meteen een goede baan, mooi huis, zwembad, uitzicht op zee e.d.. Dat geldt uiteraard niet voor iedereen.
Dus lees de verhalen met de oerdegelijke Nederlandse of Belgische nuchterheid
Ik sluit me verder volledig bij Lamarck's verhaal aan.
De ervaringen - zoals ik ook van niet-Nederlandse/Belgische migranten hoor - is dat het een half jaar tot een jaar duurt om echt je draai te vinden, wat goede contacten op te doen e.d.. Ook qua werk kan het even duren voordat je wat hebt.
Voor mezelf mis ik eigenlijk de betonnen woningen van Nederland. Erg he?? Maar de degelijke bouw met goede isolatie, CV en het gevoel dat je de radio wat harder aan kunt zetten, zonder dat de buren meteen mee kunnen luisteren
Ikzelf zal nooit wennen aan Kerst in de zomer. Dat is simpel zat. Maar de druilerige Nederlandse dagen mis ik zeer zeker niet!
Ik woon zelf 400km bij Adelaide vandaan, dus voor mij een 'nadeel' is de afstand, maar dat is meteen ook wel weer fijn. Ik rij zoveel liever voor een weekend op en neer naar de stad, dan dat ik in NL van Zwolle naar Amsterdam reed. Qua stad vind ik Adelaide wel heel fijn en inderdaad, niet zo druk als bijv Melbourne of Sydney.
Vrienden opdoen ligt ook een beetje aan jezelf. Kost mij altijd wat meer moeite (gevoelsmatig). Ben misschien teveel een stugge noordeling? Maar er zijn diverse opties om onder de mensen te komen: verenigingen, vrijwilligerswerk, sport, kerk, etc.. Het voornaamste is: blijf niet thuis zitten. Als je in NL/Belgie bij een bep vereniging zat, probeer dat hier ook weer op te zoeken e.d..
En onthou: het kost tijd.