Voordelen en nadelen van het emigreren naar Adelaide

Veel ouders die hun kinderen naar de uni willen hebben, zoeken dus een secondary school zonder zesjescultuur. Op sommige schools is die er wel, en dat is ook prima. Net als dat mavo en havo net zo goed is als vwo, afhankelijk van de interesses van de kinderen en ouders. Het geeft wel een andere route voor vervolgopleidingen. In het algemeen denken veel ouders dat kinderen met een private school meer gestimuleerd worden en dus meer kans maken op een hoge score. Anderen zeggen dat het meer af hangt van de instelling van het kind zelf dan van de school. Ik denk dat je daar als ouder ook in kunt sturen.
Privescholen zeggen zelf natuurlijk ook dat ze de leerlingen meer stimuleren en begeleiden. In hoeverre dat ook zo is kan ik niet beoordelen, want daar heb ik geen ervaring mee. In elk geval zijn er public schools die het beter doen dan sommige privescholen, wat de ATAR score betreft. Voor sommige betere public scholen moet je bovendien in een bepaald gebied wonen om te worden toegelaten. Er zijn mensen die daarvoor verhuizen. Al met al is het een heel gepuzzel.

geen idee.... wie zijn jouw favoriete kinderen van anderen? :p :D

met die van ons gaat het prima. Ze hebben nog een week vakantie, daarna weer naar school. M wil wel, E is nog lang niet klaar met lui zijn. Opa en oma zijn er net een week, maar met de hitte hebben ze nog niet veel kunnen doen. Dus zij is veel meer bezig met opa en oma en plannen maken.
Tsk.... doe maar alsof je dat niet weet ;)

Maar goed om te lezen dat het prima gaat! En ach, lui zijn is ook goed. Zou ik ook worden bij zoveel dagen 40+ :) Als ze ons nog kunnen herinneren dan mag je ze de groetjes doen ;) Zo niet, dan hoeft het niet!

Sorry Nicoline, dat we een beetje afdwalen. Voor jou is dit natuurlijk (nog) niet van toepassing. In elk geval veel succes met alle afwegingen en een beslissing nemen.

Tsk.... doe maar alsof je dat niet weet ;)

Maar goed om te lezen dat het prima gaat! En ach, lui zijn is ook goed. Zou ik ook worden bij zoveel dagen 40+ :) Als ze ons nog kunnen herinneren dan mag je ze de groetjes doen ;) Zo niet, dan hoeft het niet!
ik: M, weet jij nog wie Zwerver en Hilde zijn?
M: ja!
ik: ze doen je de groetjes
M: :D

Genoeg om over na te denken de komende tijd!
Ik vind het echt heel erg lastig maar jullie hebben mij zeker geholpen met jullie antwoorden en mooie verhalen. Nogmaals veel dank!

Genoeg om over na te denken de komende tijd!
Ik vind het echt heel erg lastig maar jullie hebben mij zeker geholpen met jullie antwoorden en mooie verhalen. Nogmaals veel dank!
Het is ook een grote beslissing. Ik twijfelde ook wel eens en als je eenmaal gaat twijfelen...Uiteindelijk heb ik mijn eerste gevoel gevolgd en dat was dat het toch wel een mooie kans was om een geweldige ervaring op te doen. Ik heb er nooit een moment spijt van gehad, ondanks lastige en vermoeiende momenten met weer opkomende twijfels, ook hier in Australie. Bedenk dat je altijd weer op en neer kan voor een vakantie of 'spoedgevallen'. Wij houden daarvoor geld apart.

Missen jullie de seizoenen?
Ik zie net dat niemand hier nog een antwoord op gegeven heeft. Ja, ik mis de seizoenen wel eens. Vooral met Kerst in de zomer (moet ik nog steeds aan wennen en ik was eigenlijk wel blij dat het dit jaar regende zodat we gezellig binnen bij de kerstboom binnen konden zitten) en Pasen in de herfst (voor mijn gevoel net zo raar). Maar dat wordt ruimschoots goed gemaakt door de vele zonnige dagen en aangename temperaturen het hele jaar door. Er zijn meer dingen die ik hier mis, maar als ik nu weer terug zou gaan naar Nederland zouden er minstens net zo veel (misschien nog wel meer) dingen zijn die ik dan van Australie zou missen.

Last edited:
Zo te horen hebben jullie het enorm naar jullie zin in Australie. Dus jullie zeggen; gewoon doen!?
Nee Pascal, dat zou ik nooit zo kunnen zeggen. Daarvoor is het te ingrijpend. Wij zitten er nog niet, by the way, maar zitten op het laatste stoeltje van de wachtkamer voordat we binnen mogen.
Pascal, ga voor al heeeeeeel veeeeeel lezen.... Ben je al eens down under geweest?
En uiteindelijk...... beslis je helemaal alleen.
Succes!

Zo te horen hebben jullie het enorm naar jullie zin in Australie. Dus jullie zeggen; gewoon doen!?
Ik ben het met Mountains eens. Lees de nadelen van het emigreren en het wonen in Australië van Lamarck nog eens goed en ga goed bij jezelf na of dat belangrijk voor je is en of de voordelen opwegen tegen de nadelen. En vooral of je het ziet zitten om opnieuw te moeten beginnen, sociaal en financieel gezien. Wij waren binnen Nederland al een paar keer verhuisd en ook dan moet je iedere keer weer nieuwe sociale contacten maken en familie woonde toch al op afstand, dus ik zag daar niet tegenop. Bovendien had mijn man een goede baan aangeboden gekregen in Sydney, wat ook een gevoel van zekerheid gaf. Over het algemeen is het trouwens gemakkelijk om hier contact te maken, zeker met schoolgaande kinderen, en de mensen zijn vriendelijker en opener dan in Nederland, maar het kost gewoon tijd om weer echte vrienden te maken.
Australiërs leven veel meer buiten de deur en zoals Lamarck aangaf zijn de huizen van veel slechtere kwaliteit (vergelijk het maar een beetje met grote luxe stacaravans). Dat lijkt niet zo belangrijk, maar in de winter kan het koud zijn in huis, vooral 's avonds en je hebt dan niet die heerlijke centrale verwarming (een van de dingen die ik dan erg mis), maar een hete luchtinblaas op een of twee plekken, die ook nog eens herrie maakt en als je geluk hebt een houtkachel of een open haard. Het is lastiger om het dan lekker warm en gezellig te maken in het hele huis. Maar voor mij wordt dat weer goedgemaakt door 9 maanden mooi weer en natuur en ruimte.
Het is inderdaad goed om veel te lezen, je te informeren (ben je nu natuurlijk al mee bezig), daarna kun je alles tegen elkaar afwegen en dan de knoop door hakken. Kijk ook goed en eerlijk naar jezelf of je het aan zou kunnen, ook als het even niet mee zit, en of je kan omgaan met het onzekere in de toekomst. Iedereen is anders en iedereen ervaart een emigratie op zijn eigen manier. Zoals ik al zei heb ik uiteindelijk mijn eerste gevoel gevolgd, maar niet nadat ik ook veel had gelezen en op internet informatie had opgezocht en het een en ander tegen elkaar had afgewogen. Voor ons heeft alles goed uitgepakt, het bevalt ons hier inderdaad heel goed, hoewel ik ook hier nog wel eens twijfels heb gehad, vooral in het begin. Maar als ik dan weer keek naar de goede en mooie dingen die Australië te bieden heeft, wist ik dat we de goede beslissing hadden genomen. Ondanks dat we het in Nederland ook goed naar ons zin hadden en niet perse weg wilden.
Wij waren trouwens nog nooit in Down Under geweest voordat we hier heen gingen verhuizen.

Last edited:
Misschien helpt het ook om goed bij jezelf na te gaan wat je belangrijk vindt in het leven. Voor mezelf is de persoonlijke verrijking en de hechtere familieband het meest belangrijk van wat de emigratie mezelf en mijn gezin heeft gebracht. Hecht je veel aan zekerheid en materiële zaken, dan zou ik er nog eens goed over nadenken. Neemt niet weg dat ik wel zou proberen een financiële buffer op te bouwen voordat je de stap zet.

Bedenk ook dat veel mensen waarbij het uiteindelijk tegenvalt, hier niet veel meer komen. Er zijn genoeg mensen die uiteindelijk besluiten terug te keren (die mogelijkheid heb je natuurlijk altijd).
Wat voor de een werkt, werkt niet voor de ander.

Er zijn hier wel meer dingen over geschreven. Zoek bijv even op 'wat te doen bij een dip'. En wat Lamarck al zei: de lastava's van mensen.

Veel is afhankelijk van je eigen verwachtingen. Als je hier nog nooit geweest bent, zou ik adviseren hier eerst op vakantie naar toe te komen. Vakantie is niet hetzelfde als hier wonen, werken, huur/hypotheek betalen e.d., maar geeft je wel een beetje een indruk.
Lees voor de rest de verhalen hier op het forum. Hou je wel voor ogen, dat sommigen superverhalen hebben: meteen een goede baan, mooi huis, zwembad, uitzicht op zee e.d.. Dat geldt uiteraard niet voor iedereen.
Dus lees de verhalen met de oerdegelijke Nederlandse of Belgische nuchterheid :)

Ik sluit me verder volledig bij Lamarck's verhaal aan.

De ervaringen - zoals ik ook van niet-Nederlandse/Belgische migranten hoor - is dat het een half jaar tot een jaar duurt om echt je draai te vinden, wat goede contacten op te doen e.d.. Ook qua werk kan het even duren voordat je wat hebt.

Voor mezelf mis ik eigenlijk de betonnen woningen van Nederland. Erg he?? Maar de degelijke bouw met goede isolatie, CV en het gevoel dat je de radio wat harder aan kunt zetten, zonder dat de buren meteen mee kunnen luisteren :)

Ikzelf zal nooit wennen aan Kerst in de zomer. Dat is simpel zat. Maar de druilerige Nederlandse dagen mis ik zeer zeker niet!

Ik woon zelf 400km bij Adelaide vandaan, dus voor mij een 'nadeel' is de afstand, maar dat is meteen ook wel weer fijn. Ik rij zoveel liever voor een weekend op en neer naar de stad, dan dat ik in NL van Zwolle naar Amsterdam reed. Qua stad vind ik Adelaide wel heel fijn en inderdaad, niet zo druk als bijv Melbourne of Sydney.

Vrienden opdoen ligt ook een beetje aan jezelf. Kost mij altijd wat meer moeite (gevoelsmatig). Ben misschien teveel een stugge noordeling? Maar er zijn diverse opties om onder de mensen te komen: verenigingen, vrijwilligerswerk, sport, kerk, etc.. Het voornaamste is: blijf niet thuis zitten. Als je in NL/Belgie bij een bep vereniging zat, probeer dat hier ook weer op te zoeken e.d..
En onthou: het kost tijd.

Er zijn hier wel meer dingen over geschreven. Zoek bijv even op 'wat te doen bij een dip'. En wat Lamarck al zei: de lastava's van mensen.

Veel is afhankelijk van je eigen verwachtingen. Als je hier nog nooit geweest bent, zou ik adviseren hier eerst op vakantie naar toe te komen. Vakantie is niet hetzelfde als hier wonen, werken, huur/hypotheek betalen e.d., maar geeft je wel een beetje een indruk.
Lees voor de rest de verhalen hier op het forum. Hou je wel voor ogen, dat sommigen superverhalen hebben: meteen een goede baan, mooi huis, zwembad, uitzicht op zee e.d.. Dat geldt uiteraard niet voor iedereen.
Dus lees de verhalen met de oerdegelijke Nederlandse of Belgische nuchterheid :)

Ik sluit me verder volledig bij Lamarck's verhaal aan.

De ervaringen - zoals ik ook van niet-Nederlandse/Belgische migranten hoor - is dat het een half jaar tot een jaar duurt om echt je draai te vinden, wat goede contacten op te doen e.d.. Ook qua werk kan het even duren voordat je wat hebt.

Voor mezelf mis ik eigenlijk de betonnen woningen van Nederland. Erg he?? Maar de degelijke bouw met goede isolatie, CV en het gevoel dat je de radio wat harder aan kunt zetten, zonder dat de buren meteen mee kunnen luisteren :)

Ikzelf zal nooit wennen aan Kerst in de zomer. Dat is simpel zat. Maar de druilerige Nederlandse dagen mis ik zeer zeker niet!

Ik woon zelf 400km bij Adelaide vandaan, dus voor mij een 'nadeel' is de afstand, maar dat is meteen ook wel weer fijn. Ik rij zoveel liever voor een weekend op en neer naar de stad, dan dat ik in NL van Zwolle naar Amsterdam reed. Qua stad vind ik Adelaide wel heel fijn en inderdaad, niet zo druk als bijv Melbourne of Sydney.

Vrienden opdoen ligt ook een beetje aan jezelf. Kost mij altijd wat meer moeite (gevoelsmatig). Ben misschien teveel een stugge noordeling? Maar er zijn diverse opties om onder de mensen te komen: verenigingen, vrijwilligerswerk, sport, kerk, etc.. Het voornaamste is: blijf niet thuis zitten. Als je in NL/Belgie bij een bep vereniging zat, probeer dat hier ook weer op te zoeken e.d..
En onthou: het kost tijd.

Ik zal het het forum eens grondig doorzoeken naar meerdere verhalen, nadelen en voordelen van anderen.
Misschien dat ik, net als jullie, deze geweldige stap uiteindelijk toch durf te zetten!
Petje af voor jullie allemaal en ik hoop dat jullie nog een heel lang en mooi leven down under zullen hebben!
Dank! Dank! Dank!

Ik denk dat het goed is eens alle verhalen te lezen, alle voordelen en nadelen waar jij je in kan vinden inderdaad op een rijtje te zetten. Ook mijn advies zou zijn om er eens op vakantie te gaan, zeker als je zo twijfelt. Hoe voelt het land, hoe is het om daar te zijn? Een vakantie blijft heel anders dan om ergens te wonen, maar kan wel heel veel zeggend zijn. En uiteindelijk als alle voor en nadelen op papier staan is het toch gewoon je gevoel volgen. Op een gegeven moment weet je dat je gevoel zegt: "ja" (of niet, maar dan is het de vraag of het handig is de keuze te maken).
Er zullen altijd twijfels blijven, want je laat immers ook een hele hoop achter, maar op een gegeven moment weet je of je klaar voor bent of niet. Dat voel je, dat merk je. Neem je tijd, lees hier, spreek eens af met mensen die ook willen emigreren, ga naar de emigratie beurs. Beleef het allemaal eens. Dan zal je uiteindelijk zelf wel merken of je deze stap wil gaan nemen of niet. Of je blijft een eeuwige twijfelaar, maar soms zegt ook dat genoeg. Succes.

Ik zou ook zeer zeker aanraden een vakantie te doen, en dan het liefst meerdere regio's. De afgelopen jaren zie ik regelmatig mensen die vertrekken zonder bezoek vooraf en dan toch moeite hebben om hun plekje te vinden. (ik zie ook genoeg voorbeelden waar dat vanzelf gaat)

Ik ben blij dat we ondertussen zo'n beetje alle uithoeken en steden gezien hebben. En dan komt er soms een verassende winnaar (of verliezer) uit de bus ;)

Ik sluit me aan bij het onderste gedeelte van de post van afterbang! Ook ik heb veel gezien van australie en zou inderdaad van papier hele andere keuzes hebben gemaakt!

Ik ben het deels met afterbang eens, maar ook niet helemaal. Elke stad heeft wijken/voorzieningen/plekken/omgeving waar je je goed bij voelt, en waar je je niet goed bij voelt. De truc is om die plek te vinden die voor jou het beste werkt. Het enige is dat dat bij de ene stad makkelijker gaat dan bij de andere. Tenminste, zo zie ik het.

Back