Voordelen en nadelen van het emigreren naar Adelaide

Hahaha, we zijn het een keer niet (helemaal) eens :D

Ik snap wat je bedoelt hoor. Ondanks dat Melbourne en Sydney nu niet bovenaan in mijn lijstje staan zou daar ook wel wat te vinden zijn wat we aansluit. Maar ook dat begrip heb ik nu doordat ik er geweest ben. Ik weet nu dat Sydney niet (alleen maar) de mooie blinkende stad is die je altijd op TV ziet. Een bezoekje van een paar dagen kan je al het inzicht geven dat het niet het paradijs is maar gewoon een stad met zijn betere en minder goede plekken.

Als je uit met je Emo rollercoaster in je hoofd aankomt weet ik niet of je die rust dan nog in je hoofd hebt om de tegenvallers te accepteren zoals je dat in rust/in Nederland/met meer kennis wel zou kunnen.

En: "...Elke stad heeft wijken/voorzieningen/plekken/omgeving waar je je goed bij voelt..." Er komen een paar plekken in OZ in mijn hoofd op die hier nooit aan gaan voldoen ;)
(Darwin en sommige wat meer afgelegen (mijnbouw gerichte) stadjes bijvoorbeeld in OZ en heel veel steden in Nederland en Europa)

Hahaha! Afterbang, ik sluit me bij jou aan! Sorry Lamarck! :D We zitten meestal op dezelfde lijn, maar voor mezelf: als een stad/plaats niet meteen 'goed' aanvoelt, dan ga ik ook niet op zoek naar die leukere wijk om te wonen. Een eerste indruk zegt toch wel heel veel.

Toegegeven, ik heb destijds bewust voor Adelaide gekozen, omdat ik me er op m'n gemak voelde en ik niet naar een stad wilde waarbij ik dat gevoel niet had of waar ik (nog) niet geweest was. Voor mij was dat de juiste keuze ondanks dat ik tot die tijd amper een halve dag in Adelaide geweest was... En tuurlijk, in m'n herinnering was Adelaide minder druk e.d., maar bij aankomst in 2009 voelde het nog steeds goed.

Melbourne idem: middagje doorgebracht (en de nacht) en wat was ik blij die stad weer uit te kunnen! Het heeft ongetwijfeld veel te bieden, qua cultuur e.d. en ja, ik heb er ook erg mooie wijken en woningen gezien, maar het is mijn plek gewoon niet.

M'n werk bracht me naar Whyalla. Tja. Een schoonheidsprijs verdient het niet. Zou ik hier anders ooit voor gekozen hebben? Waarschijnlijk niet, maar nu was de keus ook snel gemaakt: vast, voltijds contract tegenover 3 casual baantjes van samen max. 20 uur per week. Dus.. Je maakt er het beste van. Als ik van tevoren geweten had, hoe moeilijk dat eerste jaar zou worden, dan had ik me wellicht nog wel 100x bedacht, maar als ik er nu op terugkijk denk ik: het heeft zo moeten zijn.

Dus ja, overal vind je wat. Elke stad heeft z'n plekken waar je je al dan niet thuis voelt. Als werk me naar Melbourne had gebracht, had ik daar m'n draai ook wel gevonden, maar voor mezelf maakt zo'n eerste indruk toch wel heel veel uit.

Nu jij weer Lamarck :D :D :D

ik zeg al niks meer! Mee eens, in Darwin denk ik niet dat ik iets zou kunnen vinden waar ik happy word. Misschien ligt dat dan niet aan Darwin zelf maar eerder aan het klimaat, maar alla. Ik ben niet zo van de eerste indruk. Je ziet maar een klein deel en op 1 moment. Het kan op een ander moment heel anders zijn. Een winkelstraat op vrijdagavond is een andere omgeving dan diezelfde straat op dinsdagochtend. En weer anders als je een zijstraatje in gaat.
Als ik niet zelf had kunnen kiezen en bv voor een werkgever of state sponsorship alleen naar Sydney had gekund (zeker niet mijn eerste keus) dan had ik het toch gedaan. Zoals ik al zei: in de ene stad is het makkelijker om een fijne plek te vinden dan de andere. Misschien had dat in Sydney meer moeite gekost dan in Adelaide, maar waarschijnlijk minder dan in Nederland.

Dus misschien zijn we het een beetje met elkaar eens. En een beetje niet.

We zijn het meer dan een beetje met elkaar eens. Denk dat we zelfs bijna hetzelfde bedoelen ;) maar met een nuance.

En ook bij Darwin is het niet de stad zelf maar het hele plaatje dus incl. klimaat.

Maar dat neem ik bij elke stad mee. Ik heb weinig tegen Perth maar voor mij is het vaak al een beetje aan de warme kant bijvoorbeeld. Dat zijn zaken die ik meeneem als ik een 'stad' beoordeel. Je beoordeelt de leefomgeving. Niet alleen de stad op zich ;)

Het lot heeft Canberra voor ons aangewezen. Dus verder weinig te kiezen ;) Maar wij zijn daar nu gelukkig mee :)

Ik heb weinig tegen Perth maar voor mij is het vaak al een beetje aan de warme kant bijvoorbeeld.
If you can't stand the heat stay out of the kitchen Perth? :D

edit; P.s. als wellicht nuttige aanvulling op het topic:

Imho zou ons leven een stuk makkelijker zijn geweest als we niet hadden willen emigreren. Het brengt nogal wat druk, stress, kosten, emo-momenten, verdrietige mensen etc etc met zich mee.

Imho zou ons leven een stuk makkelijker zijn geweest als we niet hadden willen emigreren. Het brengt nogal wat druk, stress, kosten, emo-momenten, verdrietige mensen etc etc met zich mee.

Ok haak!
nu durf ik.
"willen" is het sleutelwoord (in my humble opinion :) )
Diep in mijn hart wilde Will niet emigreren voor goed, en hield ze een voet in het thuisland (Ierland in dit geval) in de vorm van een baan die op me wacht.
Manlief wilde heeel graag, en dacht: kom als we eenmaal daar zijn gaat ze wel om, want het is er zooooo mooi en zooooo geweldig.
En ja het is hier zo mooi en zo geweldig. En toch is het niet thuis (voor mij althans). (zie ook Jerden's draadje: http://xpdite.net/forum/threads/de-ene-wil-terug-de-andere-niet.13033/ )
dus.
het zou makkelijker geweest zijn als ik wel had gewild
het zou makkelijk geweest zijn als we alle bruggen achter ons hadden verbrand (als het ware)

** edit: haha schepen achter ons verbrand / burn our bridges haha **

want dan hadden we nu niet terug hoeven/kunnen gaan en dan maak je er gewoon het beste van, en leef je met je lot

en toch had ik dit avontuur niet willen missen
het heeft mij, ons gezin verrijkt

Last edited:
Yep. ACT it is (Australia's Coolest Territory)

:D
hai afterbang, je foto viel al op, wij (mijn man en ik) zijn motor en mountainbike liefhebbers. toen las ik ook dat je in act woont! wij hopen binnenkort daarheen te verhuizen na 2 jaar bikkelen voor een visum. nog niets geregeld, we zien het ter plekke wel, spannend. maar misschien kun je iets vertellen over de wijken van canberra? erg benieuwd nml, nooit in australie geweest dus sowieso alles nieuw ;-)

Hoi, wij zitten er (helaas) nog niet.... Maar we doen ons best. Mocht je vervelen kun je hier ons verhaal lezen

Merry-go-round to OZ ?

Vanaf pagina 14 zijn we op reis in en om ACT ;)

Kunnen we in dat topic verder kletsen. Hacken we het Adelaide topic niet voor Canberra :up:

Back