Voorstellen: vrouw / 34 jaar / visumaanvraag 190/489

BobtheCactus

Well-Known Member
Hoi allemaal,

Ik lurk/lees zo af en toe mee op dit forum om e.e.a. uit te zoeken wanneer ik vragen heb, maar aangezien vandaag de dag is dat ik (wij) in zee ga met een visumbureau om het hele plan in werking te stellen, en er gaandeweg waarschijnlijk wel meer vragen komen, ga ik me eerst maar eens netjes voorstellen :)

Ik ben een jonge dame (ahum) van 34 jaar, ik heb een (Nederlandse) vriend van 2 jaar jonger, beiden ontzettende Australie fans. Over mij: sinds lang: horecabeest, sinds een paar jaar: grafisch ontwerper. Gek op kunst, sporten en gezond leven, documentaires, minimalisme, fotografie, reizen. Lievelingslanden: Australie, Schotland, Zweden, Portugal. Heb in het verleden ook langere tijd in het buitenland gewoond; in Griekenland, Portugal en dus Australie (zie vervolg van deze post). Heb geen huisdieren maar wel een cactus die Bob heet, vandaar de Avatar en naam :) Love him. ;)
Over mijn partner en ik, lang verhaal kort: we hebben elkaar 3,5 jaar geleden ontmoet in Melbourne, waar hij op dat moment op een sponsorship visum zat, ik op een WHV. Door omstandigheden hier in NL moest hij terug naar NL, en ik uiteraard nadat mijn WHV was afgelopen ook. Hier in Amsterdam gaan wonen (wat ons overigens prima bevalt), maar toch de kriebels gekregen om weer terug te willen gaan.

We hebben ons uiteraard al verdiept in het e.e.a. en ik ben me ervan bewust dat er voor ons helaas maar een kleine kans is weggelegd om via een ander visum binnen te komen. Maar, een kleine kans is nog steeds een kans! Ik hou van positiviteit :) Dus we gaan ervoor (samen met een visumbureau).

Mijn profiel (ik ben hoofdaanvrager) voor de visumaanvraag:
  • Leeftijd: 34 jaar (op het moment van dit bericht)
  • Opleiding: HBO kunstacademie, graphic design
  • Werkervaring in deze sector: sinds afgelopen week 1 jaar: dus die eis kunnen we ook aftikken
  • Type visa waar we voor in aanmerking komen: 489 en/of een 190 omdat graphic design op de SOL list van op het moment ACT staat. Was eerder ook SA, maar dat is in de tussentijd gewijzigd. Fingers crossed dat het beroep er op blijft staan bij in elk geval 1 staat, dat zou echt chill zijn.

Engels: Op zich kan ik vrij goed engels, maar met de voorlopige puntentelling MOET ik 20 punten halen voor mijn niveau engels. Afgelopen week de 1e poging gedaan en een IELTS toets gemaakt, ik vond 'm behoorlijk pittig, vooral schrijven en spreken. Ik wist ook niet zo goed wat ik moest verwachten. Ik krijg de uitslag over een week maar ik heb me alweer ingeschreven voor de volgende poging, wederom IELTS. (Ik denk dat ik mezelf wel kan inschatten en verwacht niet dat ik de felbegeerde 8en haal).

Ik denk dat dit wel even genoeg info is. Wat is normaal? Moet ik nu een LaStaVaZa bijhouden bijvoorbeeld? Ik vind het een beetje een gek idee dat mensen hierin geinteresseerd zouden zijn maar wie weet! Het duurde even voordat ik uberhaupt uitvogelde wat LaStaVaZa betekent, maar ik wil het gerust doen hoor!

Okay bye for now! :D oh ja, tips, tricks, alles is welkom! Hieronder, of in een DM, wat je wil. Vind ik leuk zelfs!
 
Hi cactus lover,

Of je een Lastavaza gaat bijhouden, mag je helemaal lekker zelf weten, niets is verplicht. Maar wel fijn dat je je even voorstelt! Sommigen zijn heel actief op het forum, anderen wat minder, maar je bent welkom! En als je vragen hebt, werken concrete vragen het beste. Dan krijg je vast en zeker antwoord van een ander forum member. En we delen het nodige lief en leed, dus zowel als het goed gaat maar ook als het allemaal wat tegen zit. Als graphic designer zou je wel aan de bak moeten komen (ik heb 2 jaar voor een digital marketing agency gewerkt) en kun je ook denken aan self-employed als je eenmaal binnen bent. Waar willen jullie heen? Terug naar Melbourne?

PS groet aan Bob
 
Hoi @Red dust

Leuk dat je reageert! Ik heb nog nooit eerder actief gebruik gemaakt van een forum, leuk wel! Fijn om te weten dat er veel gedeeld en over en weer geadviseerd wordt! Concrete vragen stellen zal ik zeker in mijn hoofd houden, dat werkt denk ik inderdaad het best.

Ik heb het heel erg naar mijn zin gehad in Melbourne, in of rond deze stad zou wel mijn voorkeur hebben ja! Ook omgeving Perth is me destijds goed bevallen, wel wat minder lang geweest dan in Melbourne. Maar zoals het er nu naar uitziet, kom ik voor de staten waarin deze steden liggen, niet in aanmerking. Geeft niet, ik heb er alles voor over om ergens anders te "moeten" leven voor een tijdje. En ik heb best wel een open mind en een positieve instelling, mocht het ACT de enige optie zijn, so be it, ik vermaak me er vast wel :)

Qua werkkansen zouden grote steden in eerste instantie denk ik het meest aantrekkelijk zijn, en self-employment is ook absoluut een optie als dat visum eenmaal binnengehaald is.

Bob says hi!
 
Dag moeder van Bob,;)
Welkom op het forum. Een plek om veel tijd te verdoen te besteden. Veel mensen met allerlei achtergronden en verhalen.
Ik wens je veel succes met je aanvraag. Een agent/bureau kan veel voor je betekenen, maar in beginsel zullen ze je vooral coachen in de te nemen stappen. Na veel browsen op de immigratie sites kun je ook al een stuk wijzer worden. Doe dat ook, wees kritisch en denk pro-actief. Ga de spreekwoordelijke extra mijl.
En natuurlijk: keep us posted!
 
Dag moeder van Bob,;)
Welkom op het forum. Een plek om veel tijd te verdoen te besteden. Veel mensen met allerlei achtergronden en verhalen.
Ik wens je veel succes met je aanvraag. Een agent/bureau kan veel voor je betekenen, maar in beginsel zullen ze je vooral coachen in de te nemen stappen. Na veel browsen op de immigratie sites kun je ook al een stuk wijzer worden. Doe dat ook, wees kritisch en denk pro-actief. Ga de spreekwoordelijke extra mijl.
En natuurlijk: keep us posted!


Thanks!

Ben al veel aan het browsen geweest inderdaad, op immigratiessites, fora, facebookgroepen etc... Ik wil elk risico dat ik ofwel iets vergeet toe te voegen, ofwel een mini verandering heb gemist en verkeerd invul, etc. etc., uitsluiten en heb daarom besloten met een visumbureau in zee te gaan. Ik wil mezelf achteraf niet voor m'n kop slaan omdat zoiets zou zijn gebeurd haha! ;)
Uiteraard gaan we er 200% voor, elke te nemen extra mijl gaan we voor, op welke manier dan ook. Wat zich op dit moment zal moeten uiten in het halen van allemaal 8en voor de IELTS test bijv. :eek:

Bedankt voor je bericht in elk geval, top!
 
Welcome in de mallemolen van een immigratie😂
Voordeel is dat we er allemaal of in zitten of in hebben gezeten en zo ervaring hebben van de mallemolen.
Succes met het papierwerk!
 
Hoi en welkom! Een 190 voor ACT nadat je van SA SOL afgevallen bent... Dat klinkt bekend!

Wij (mijn vriendin was de hoofdaanvrager) hadden ook 2 opties. Een state sponsored visa (nu heet dat 190, toen nog 176) voor of SA of ACT. Gedurende de start van de aanvraag viel haar job van de SA SOL en bleef alleen ACT over. Het lange verhaal kun je in ons draadje lezen, de korte versie is: We hebben voor ACT gekozen, visum gekregen en zijn SUPER gelukkig hier.

De rustige maar schitterende NSW zuidkust op 2 uur rijden, de bergen ('s winters wintersport) op 2.5 uur rijden. De meest relaxte stad qua verkeer, kangaroos overal in de buurt (in de stad, jawel) En ik kan nog wel even door gaan. Ga voor die 190 voor ACT. Als je het hier niets vind kun je na 2 jaar verhuizen en mag je je overal vestigen. 2 jaar vliegt om als je hier bent.

Wat je in het draadje ook wel zult lezen, veel jobs in Federal Government (het is hier een soort Den Haag wat dat betreft) zijn Australian Citizens only. Local ACT government en privaat zijn wel gewoon open voor PR (190 visa houders) Iets om je op in te stellen. De eerste baan vinden kan even duren.

Hier ons draadje (of ondertussen een... draad) https://xpdite.net/forum/threads/merry-go-round-to-oz.11553/
 
Hooi! Geen ervaring mee, maar ik meen dat er een andere test dan IELTS is die wat bereikbaarder/makkelijker is. PTE of iets dergelijks. Als dit van toepassing is op jouw situatie, misschien een poging wagen?
 
Yep, goed punt @Emulate

IELTS is een lastige test. Veel mensen hier hebben sinds kort meer succes met de PTE (incluis mijn vriendin)
Check even of de PTE geaccepteerd wordt voor 190 (it does zie ik: https://immi.homeaffairs.gov.au/hel...quirements/english-language/competent-english)

DOE PTE!

En nog even over mijn favo onderwerp: Canberra, ik zie dat je lijstje van values hier goed past. We hebben hier een stapel National ... kunst museums (alle gratis toegankelijk) Veel meetup groepen voor fotografen.
De bevolking is over het algemeen links liberaal, groen, sportief en relatief goed verdienend.

De lokale premier is gay, we hebben een rainbow roundabout en rainbow bussen. Dus ze denken hier wat vrijer dan in andere delen van het land zeg maar, sluit goed aan bij onze individuele vrijheid principes. Party/Pill testing, only place in OZ too.

Sporten is makkelijk, elke wijk grenst wel aan een groot stuk bush en/of heuvel. Dus de runners en MTB kunnen mee. Daarnaast (race)fiets en MTB capital van Australia (Mt Stromlo, Majura Pines, Kowen forrest enz. enz. en zoals gezegd zomer en wintersport in de bergen achter de stad.
 
Welkom!
Ik heb niet meteen iets toe te voegen (behalve dan dat als je uiteindelijk voor Melbourne kiest: GROOT GELIJK! ;) )
Enkel nog een tip voor de IELTS: moest je op schrijven of spreken bij je eerste poging toch een (half) puntje te kort komen, raad ik je zeker aan om een review te doen! Het kost ongeveer 60 euro (denk ik dat het toen toch was), en dan worden je resultaten naar Engeland verstuurd en herbekeken. Het is zeker niet onrealistisch om je resultaten hierdoor een half punt omhoog te doen gaan. Bij ons was het zelfs een volledig punt en heeft het ons over de grens van de 20 punten getrokken! Het klinkt misschien als "veel geld" voor een gok, maar in de whole scheme of things is het maar wat kleingeld ;) En als ze je score effectief aanpassen, krijg je je geld terug!:up:
 
Hoi en welkom! Een 190 voor ACT nadat je van SA SOL afgevallen bent... Dat klinkt bekend!

Wij (mijn vriendin was de hoofdaanvrager) hadden ook 2 opties. Een state sponsored visa (nu heet dat 190, toen nog 176) voor of SA of ACT. Gedurende de start van de aanvraag viel haar job van de SA SOL en bleef alleen ACT over. Het lange verhaal kun je in ons draadje lezen, de korte versie is: We hebben voor ACT gekozen, visum gekregen en zijn SUPER gelukkig hier.

De rustige maar schitterende NSW zuidkust op 2 uur rijden, de bergen ('s winters wintersport) op 2.5 uur rijden. De meest relaxte stad qua verkeer, kangaroos overal in de buurt (in de stad, jawel) En ik kan nog wel even door gaan. Ga voor die 190 voor ACT. Als je het hier niets vind kun je na 2 jaar verhuizen en mag je je overal vestigen. 2 jaar vliegt om als je hier bent.

Wat je in het draadje ook wel zult lezen, veel jobs in Federal Government (het is hier een soort Den Haag wat dat betreft) zijn Australian Citizens only. Local ACT government en privaat zijn wel gewoon open voor PR (190 visa houders) Iets om je op in te stellen. De eerste baan vinden kan even duren.

Hier ons draadje (of ondertussen een... draad) https://xpdite.net/forum/threads/merry-go-round-to-oz.11553/


Hoi!! Wat een leuke uitgebreide reactie... Toevallig zeg, dat verhaal over het SA/ACT 190 visum! Ik ga zo even zitten voor jullie draadje, daar ben ik wel benieuwd naar! Ik ben op redelijk veel plekken geweest gedurende mijn jaar in Australië, maar nog niet in Canberra! Zoals jij het schrijft klinkt het in elk geval erg leuk en raak ik er toch wel erg nieuwsgierig naar :)
Ik sta qua locatie eigenlijk nergens negatief tegenover, hoewel.... Heb 3 maanden in omgeving Broome gezeten en vond dat wel heel erg warm hahaha. ACT klinkt tot nu toe prima, ik zou het zeker geen straf vinden hierheen te gaan denk ik. En je hebt gelijk, mocht het niet bevallen, dan is twee jaar ook zeker niet lang en kunnen we altijd ergens anders heen.
Anyway eerst maar eens de voorbereiding starten. Vandaag het contract aangegaan met het visumbureau wat ons gaat helpen, jippie! De officiele start is begonnen!

Bedankt voor je reactie, appreciated!
 
Hooi! Geen ervaring mee, maar ik meen dat er een andere test dan IELTS is die wat bereikbaarder/makkelijker is. PTE of iets dergelijks. Als dit van toepassing is op jouw situatie, misschien een poging wagen?

Hoi! Heb ik inderdaad al naar gekeken, ik wacht mijn cijfers af die ik a.s. vrijdag terug krijg, en ga daarna een beslissing maken of ik nogmaals IELTS ga doen of me toch eens ga wagen aan PTE. Ik keek op de site van PTE maar volgens mij is het niet meer te doen in Brussel... wat wel een beetje jammer zou zijn, dan zou dat betekenen dat ik zou moeten uitwijken naar Londen, Frankfurt/Bremen of Parijs. Jammer dat PTE niet in NL gedaan kan worden.
Thx voor je reactie in elk geval!! :up::)
 
Yep, goed punt @Emulate

IELTS is een lastige test. Veel mensen hier hebben sinds kort meer succes met de PTE (incluis mijn vriendin)
Check even of de PTE geaccepteerd wordt voor 190 (it does zie ik: https://immi.homeaffairs.gov.au/hel...quirements/english-language/competent-english)

DOE PTE!

En nog even over mijn favo onderwerp: Canberra, ik zie dat je lijstje van values hier goed past. We hebben hier een stapel National ... kunst museums (alle gratis toegankelijk) Veel meetup groepen voor fotografen.
De bevolking is over het algemeen links liberaal, groen, sportief en relatief goed verdienend.

De lokale premier is gay, we hebben een rainbow roundabout en rainbow bussen. Dus ze denken hier wat vrijer dan in andere delen van het land zeg maar, sluit goed aan bij onze individuele vrijheid principes. Party/Pill testing, only place in OZ too.

Sporten is makkelijk, elke wijk grenst wel aan een groot stuk bush en/of heuvel. Dus de runners en MTB kunnen mee. Daarnaast (race)fiets en MTB capital van Australia (Mt Stromlo, Majura Pines, Kowen forrest enz. enz. en zoals gezegd zomer en wintersport in de bergen achter de stad.


Hoi!! Klopt, PTE is ook geschikt voor de visa waarvoor ik in aanmerking kom. Ik twijfel of ik nogmaals IELTS ga doen of wellicht toch PTE... Het hant misschien een beetje af van de cijfers die ik a.s. vrijdag terugkrijg, en of mijn voorspelling daarmee overeen komt. Ik vind het nogal wat om helemaal naar Parijs, Frankfurt of Londen of te reizen voor 1 toets. Niet dat die uitstapjes niet leuk zijn ;) Maar het kan ook weer best wat kosten en geregel en gereis worden.... Ik denk er nog even over na!

Je beschrijving van Canberra klinkt erg goed!! Ik ben heel benieuwd naar de stad!! Klinkt erg positief allemaal. Ik zou er vast kunnen wonen ;)

:D
 
Welkom!
Ik heb niet meteen iets toe te voegen (behalve dan dat als je uiteindelijk voor Melbourne kiest: GROOT GELIJK! ;) )
Enkel nog een tip voor de IELTS: moest je op schrijven of spreken bij je eerste poging toch een (half) puntje te kort komen, raad ik je zeker aan om een review te doen! Het kost ongeveer 60 euro (denk ik dat het toen toch was), en dan worden je resultaten naar Engeland verstuurd en herbekeken. Het is zeker niet onrealistisch om je resultaten hierdoor een half punt omhoog te doen gaan. Bij ons was het zelfs een volledig punt en heeft het ons over de grens van de 20 punten getrokken! Het klinkt misschien als "veel geld" voor een gok, maar in de whole scheme of things is het maar wat kleingeld ;) En als ze je score effectief aanpassen, krijg je je geld terug!:up:


Ja ik heb me hierover ingelezen en ook gevraagd naar de ervaringen van ons contactpersoon bij het visumbureau. Het schijnt inderdaad nog weleens de goede kant op te kunnen vallen, ik denk dat met een heel punt het wel een kleine kans is, maar als het om een half punt gaat, zou ik het zeker overwegen. Het probleem is dat het vrij lang duurt weer, ik zou zo graag zo snel mogelijk na de start van het financiele jaar alles geregeld willen hebben... Ben erg ambitieus wat dat betreft haha!

Eerst maar eens de testresultaten afwachten, ik heb geen flauw idee wat ik qua cijfers kan verwachten. Lezen en luisteren gingen wel goed, spreken en schrijven vond ik best wel pittig. We shall see ;)

Thx voor je tip!! :)
 
Succes met de IELTS, als 4x 8 op General moet halen is dat niet onmogelijk. Op de Academic bijna niet te doen als non-native speaker. Mijn vriendin had regelmatig 9-9-9-7. En die laatste, voor Writing, is bijna niet te kraken (ze had een 9 voor writing op haar General)

Ze doet 1x PTE en binnen!
 
Ik ben op redelijk veel plekken geweest gedurende mijn jaar in Australië, maar nog niet in Canberra

Was voor ons precies hetzelfde ;) Hebben tussen 2001 en 2011 meerdere trips naar Australia gemaakt. Maar nooit Canberra of New South Wales. We hadden zoiets van veel te druk/toeristisch voor NSW en Canberra... ehhh wat zeg je? Canberra?

Hadden in 2010 een trip naar SA gemaakt als verkenning en Adelaide (Hills) vonden we echt wel fijn. Dus toen we in 2011 voor Canberra moesten kiezen hadden we zoiets van.... Even Wikipedia erbij! Wat is Canberra? Uiteindelijk maar gewoon de gok genomen. Wederom, wat is 2 jaar in een plek die niet 100% ideaal is, als dat je wel in OZ brengt.

Nadat we ons visum kregen moesten we ons visum valideren, dus wat beter dan een verkenningstrip naar hier in 2012. In 2015 nog een keer over gedaan met mijn moeder erbij (Missus had een klusje in Sydney dus dat kwam mooi uit) Hier wat plaatjes van onze eerste blik op Canberra: https://plandoact.com/photos/

In 2017 stonden we hier dan definitief.
 


OFX
Back
Top