Het lijkt me door de bank genomen vreemd als je school of instituut niet meer over de eindtermen beschikt. Ik had dat probleem ook, om een of andere reden zijn mijn doctoraal en doctoraat ergens verloren gegaan tussen mijn verhuizingen binnen NL Toen ik ze hier in Oz nodig had, heb ik contact gelegd met de universiteit, die prompt papieren kopieen per e-mail heeft gestuurd. Omdat die niet rechtsgeldig zijn, heeft een vriendin van me de originelen opgehaald en opgestuurd. Ik ben afgestudeerd medio jaren '80, dus het waren allemaal papieren kopietjes. Maar ze waren er wel, moeten wettelijk worden bewaard. Dat gezegd hebbende, toen ik een bewijs zocht van mijn stage en daaropvolgende aanstelling aan een VWO-school, stond iedereen met lege handen. De school was begin jaren '90 afgefikt en alle papieren en dossiers waren verbrand. Er was nog niets gedigitaliseerd. Ik heb uiteindelijk de docent opgespoord die mijn stage heeft begeleid en vervolgens mijn collega werd. Die was gelukkig nog in leven

. Mijn lawyer husband heeft een verklaring opgesteld in het Engels, die zij en de school hebben ondertekend. Maar het was een knappe heisa die je liever niet hebt als je wil emigreren, zeker niet op een beroepsvisum.