vraag rond duur geldigheid van paspoort

Jerden

Active Member
Hoi

wij gaan proberen om tegen juli ongeveer alles in orde te hebben om onze aanvraag te doen. Nu is het zo dat het paspoort van mijn man en kinderen geldig is tot 02/06/2011. In booklet 6 staat dat het paspoort waarmee je je identificeert (bij de aanvraag, de medicals, de skill assessment, de ielts...) min. 2 jaar geldig moet zijn. Op het moment van de aanvraag zal dat dus niet meer zo zijn.

Moeten wij dan nu al een nieuw paspoort aanvragen? Dat lijkt me zo idioot als je een paspoort hebt dat nog meer dan 2 jaar geldig is. Ik weet zelfs niet of dat kan. We hebben ondertussen dat paspoort al gebruikt voor de application van de Ielts, en deze week gaat hopelijk alles voor ACS (skills assessment) de deur uit en hebben we ook weer kopies van dat paspoort nodig.

Hoe doen (hebben) jullie dat allemaal (gedaan)???

grtjs
Jerden
 
Misschien heel volgzaam, maar als dat er staat, dan zou ik het doen. (Moet je wel je nieuwe paspoortnummer doorgeven her en der). En bij geval van twijfel zou ik het niet hier vragen, maar checken bij een Australische ambassade.

Cheers :)
 
Voor Australie geldt dat bij het verlaten van het land je paspoort altijd nog 6 maanden geldig moet zijn. Nu blijven jullie in Australie en zullen de regels daarvoor anders zijn, maar veel landen hebben de 6 maanden regeling (dus het zou best zo kunnen zijn dat je paspoort nog min. 6 maanden geldig moet zijn BIJ VERTREK uit NL). Daarnaast.. als je nog een tussenlanding maakt in een aziatisch land (en je moet door de douane) dan heb je ook met deze 6 maanden te maken. En omdat je aanvraag waarschijnlijk de nodige tijd e.d. in beslag gaat nemen zou ik gewoon een nieuw paspoort aanvragen en je oude paspoort nummer overal wijzigen.
Het is makkelijker dat nu nog te doen dan wanneer je de hele aanvraag al hebt weggestuurd en je je moet dan vanwege de tijd het nog gaan wijzigen.
Maar bel vooral ook de ambassade en leg het probleem voor.
 
Hoi Jerden,

Wij zaten met een hetzelfde.
Het paspoort was nog lang genoeg geldig om de aanvraag helemaal te doorlopen. Gezien de wachttijd die er was en de tijd dat wij weg zouden kunnen hebben we ervoor gekozen om nieuwe paspoorten aan te vragen.
Die paar euro's maken dan ook niet meer uit, maar je weet wel zeker dat dat geen probleem zal worden.

OP het gemeentehuis staan ze wel even raar te kijken omdat het nog zo lang geldig is, maar na het uitleggen van de situatie was er wel begrip voor ( en anders maar niet).

Het visum is gekoppeld aan het paspoortnummer. Het is ook zoiets dat als je een half jaar daar bent je weer een paspoort moet aanvragen omdat ie dan verloopt.
In Australie moet het dan weer via een ambassade en hier ga je "even" naar het gemeentehuis.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Cheers,

Axel
 
tja, ik heb voor alle zekerheid de vraag gesteld aan DIAC zelf. Ik hoop dat ze daar ook antwoorden geven. We willen nl deze week alles wegsturen voor het skills assessment en als we eerst nog nieuwe paspoorten moeten regelen zijn we meteen alweer een aantal weken verder. Op de DIAC-website kan je een formulier downloaden waarmee je wijzigingen in je paspoort kunt doorgeven, en volgens oudere posts op dit forum zou het ook geen enkel probleem zijn, dus ik weet het allemaal niet meer  :?

Even afwachten dus maar, tenzij hier iemand HET antwoord weet!?

grtjs
Jerden
 
Fijn dan!! Ik had begrepen (en was het voorheen ook niet zo?) dat je paspoorten minimaal 6 maanden geldig hoefden te zijn op het moment van aanvraag.  Die van ons lopen in november 2009 af. Zal ik dan maar nieuwe aanvragen en kopieen daarvan bij de, al aangevraagde, visum voegen middels de 'attach doc's' site?? Of moet ik dan ook een wijzigingsformulier invullen..  :|
 
Hoi,

Op het moment van aanvragen van ons visum (skilled independent subclass 175) waren onze paspoorten geldig tot juli 2008. Wij vroegen het visum online aan op 28 januari 2008. Toen het allemaal uitliep, hebben wij in augustus 2008 nieuwe paspoorten aangevraagd, en doorgemaild. Wij kregen onze CO toegewezen in december 2008, en op onze checklist was zichtbaar dat de paspoortnummers waren aangepast.

groet,
Marja
 
Hoi Marja,
Soortgelijke situatie dus.. Ik heb besloten maar nieuwe aan te vragen, het moet toch, dus of het nu gebeurt of straks maakt niet uit. Heb je ook een '929' formulier ingevuld?
En, heb je je visum al?
groet Marije
 
[quote author=Alie Bosma link=topic=9744.msg132161#msg132161 date=1234705631]
Voor Australie geldt dat bij het verlaten van het land je paspoort altijd nog 6 maanden geldig moet zijn. Nu blijven jullie in Australie en zullen de regels daarvoor anders zijn, maar veel landen hebben de 6 maanden regeling (dus het zou best zo kunnen zijn dat je paspoort nog min. 6 maanden geldig moet zijn BIJ VERTREK uit NL). Daarnaast.. als je nog een tussenlanding maakt in een aziatisch land (en je moet door de douane) dan heb je ook met deze 6 maanden te maken. En omdat je aanvraag waarschijnlijk de nodige tijd e.d. in beslag gaat nemen zou ik gewoon een nieuw paspoort aanvragen en je oude paspoort nummer overal wijzigen.
[/quote]

Ik heb gezocht op de dimia site en ik kan hier niets over vinden. Weet jij de link hiervoor?
 
http://www.immi.gov.au/managing-australias-borders/border-security/travel/documents/
Alleen deze link kan ik vinden. Hier staat dat je een geldig paspoort moet hebben, maar niet dat dit paspoort nog 6 maanden geldig moet zijn. Enig idee waar dat van die 6 maanden staat?  :|

(Ik heb een permanent visum en mijn paspoort verloopt in juni 09. Ik ga in April naar Nederland en wil liever niet mijn paspoort verlengen vooraf als dat niet nodig is.)
 
Ik zal morgen wel even naar een link zoeken, maar het stond bij mij in al mijn WHV papieren. Maar ik kijk morgen wel even.. tis nu echt bedtijd voor mij  :readinginbed:
 
Ik ben ook even gaan zoeken, maar kan niets over 3 of 6 maanden voor binnenkomen in Australië vinden op www.smartraveller.gov.au, noch op www.passports.gov.au. Misschien moet je opletten als je in het land waar je overstapt door customs gaat, maar zolang je dat niet doet, maakt dat overstappen niets uit.
Wel staat er deze tip: "Make sure your passport has at least six months validity and carry additional copies of your passport photo with you in case you need a replacement passport while overseas." op www.smartraveller.gov.au/tips/dualnat.html#top10, maar dat is voor Australiërs die naar het buitenland reizen.


CJ, ik zag dit nog op www.paspoortinformatie.nl, maar dat zal mogelijk niets uitmaken voor jou.

"Nieuwe regels paspoort en de Nederlandse identiteitskaart

Tijdstraject invoering vingerafdrukken
Vanaf 28 juni 2009 moeten vingerafdrukken worden opgenomen in het paspoort en de Nederlandse identiteitskaart. Europese regelgeving legt deze verplichting op. Twee vingerafdrukken worden opgeslagen in de chip van het paspoort en de identiteitskaart. Deze documenten bevatten al sinds augustus 2006 een chip. Van kinderen onder de 12 jaar worden geen vingerafdrukken opgenomen en dus ook niet opgeslagen in de chip."
 
Da's het eerste dat ik daar van hoor, van die vingerafdrukken. Dan heeft het eigenlijk weinig zin om nu een nieuw paspoort aan te vragen voor 5 jaar, want waarschijnlijk kan dat dan weer maar een beperkte tijd mee owv die verplichte vingerafdrukken die er niet op staan.

Het is in ieder geval aartsmoeilik om info te krijgen van de ambassades. Een mailtje gestuurd naar DIAC, naar ambassade in Berlijn en naar ambassade in Parijs. Van Parijs kreeg ik al meteen 2 autoreply's terug, in het Frans notabene, met verwijzing naar alle internetsites waar je info kan vinden (en die ik dus al allemaal nageplozen heb). Totaal geen hulp dus. Van Berlijn kreeg ik een autoreply met in essentie hetzelfde, maar wel nog een bijkomend email-adres moest mijn antwoord er niet bij staan. Daar heb ik dus opnieuw naar gemaild maar nog geen antwoord. En bij DIAC blijft het stil....  :x

Het verhaal van Marijs fleurt me wel op, daaruit blijkt toch wel dat je het gewoon tijdens de procedure kan veranderen. Uit oude posts heb ik begrepen dat je ervoor moet zorgen dat, als je een nieuw paspoort aanvraagt, dat doet voordat je visum is toegewezen, want je visum wordt gekoppeld aan je paspoortnummer, en als zij enkel je oude hebben ben je verplicht om dit gebruiken om je visum in te laten zetten. Als het dan verlopen is heb je een probleem denk ik.

@Jacob en Marije: vul in ieder geval wel dat formulier in op de site van DIAC, dat is speciaal voor wijzigen van paspoortgegevens.

Wat die 6 maanden betreft: dat is een regel die in veel landen geldt voor gewone toeristen (vind je terug bij visumvoorwaarden voor een land). Aangezien het hier om emigratie gaat gelden hier wel andere regels denk ik.

grtjs
Jerden
 
[quote author=Alie Bosma link=topic=9744.msg132161#msg132161 date=1234705631]
Voor Australie geldt dat bij het verlaten van het land je paspoort altijd nog 6 maanden geldig moet zijn. Nu blijven jullie in Australie en zullen de regels daarvoor anders zijn, maar veel landen hebben de 6 maanden regeling [/quote]

[quote author=Jerden link=topic=9744.msg132387#msg132387 date=1234866175]
Wat die 6 maanden betreft: dat is een regel die in veel landen geldt voor gewone toeristen (vind je terug bij visumvoorwaarden voor een land). Aangezien het hier om emigratie gaat gelden hier wel andere regels denk ik. [/quote]

Ik vond overigens het volgende op: http://www.australie.nl/id/1/6444/reisdocumenten_/_visa.html
"Australië kom je niet zomaar in. Je hebt sowieso een paspoort nodig dat tot minimaal zes maanden na vertrek geldig is en een visum. Er zijn verschillende soorten visa."

Maar goed.. zoals Jerden ook al zegt.. emigratie is compleet iets anders.. dus de regels zullen ook wel anders zijn. Succes allemaal!
 
Het paspoort kun je gewoon gebruiken voor je aanvraag nu. Als het gaat verlopen vraag je een nieuwe aan en vul je form 929 in, that's all.
Uiteraard zijn de regels voor vakantie anders dan bij emigratie.

Lijkt me niet echt handig om paspoorten die nog 2 jaar geldig zijn nu al te vervangen.

Groeten,
Johan
 
[quote author=Ingriddh link=topic=9744.msg133910#msg133910 date=1236503433]
Het paspoort kun je gewoon gebruiken voor je aanvraag nu. Als het gaat verlopen vraag je een nieuwe aan en vul je form 929 in, that's all.
[/quote]
Maar hoe zit het dan met je assesment en IELTS die dan aan andere paspoort nummers gekoppeld zijn?
Maakt dat dan niet uit??
 
Nee, dat staat dan allemaal bij de DIAC in je dossier.
Misschien even navragen bij de DIAC als je twijfel hebt ?

Gr,
Johan
 
[quote author=Ingriddh link=topic=9744.msg134169#msg134169 date=1236720393]
Nee, dat staat dan allemaal bij de DIAC in je dossier.
Misschien even navragen bij de DIAC als je twijfel hebt ?

Gr,
Johan
[/quote]
Geen twijfels hoor, ik heb de dag voordat we te horen kregen dat we een CO hadden, mijn nieuwe paspoort gekregen.
Inderdaad even form 929 invullen en opsturen.

Bart
 
Beide bedankt voor de snelle reactie!

En, ja Bart, dat gaat snel nu.. ben heel benieuwd naar jullie ervaringen als jullie er eenmaal zijn!

Succes met alles tot HET vertrek!

:smile:
Marika
 
Back
Top