Waar nou juist net te wonen in Sydney?

Dijnnas

XPdite Sponsor
Hallo allemaal,

Kan iemand mij vertellen in welke wijken in Sydney je beter niet kan gaan wonen? De keren dat we er geweest zijn waren er wat rellen uitgebroken in ik meen een buitenwijk in Zuid Sydney, waar de levensstandaard nou niet echt goed te noemen was. Dit soort zaken willen we graag vermijden.

Groetjes, Dijnnas
 
Lastig te zeggen, hangt van een boel zaken af maar in het algemeen is iedereen het er wel over eens dat de "North Shore" goed is en dat zuid en zuid-west niet zo goed is. Redfern is waarschijnlijk het slechtst aangeschreven van allemaal. Anderzijds staan bepaalde buurten bekend als etnisch Libanees of Chinees om maar eens wat te noemen. Als je eenzelfde achtergrond hebt voel je je daar wellicht ook thuis.
Persoonlijk zit ik graag dicht bij de bush en dan zijn er aan de "North Shore" nog wel mogelijkheden, hoe noordelijker hoe dichter bij de bush. En als je ver genoeg noord gaat, valt het met de prijzen ook nog te overzien.
 
Zijn er nog anderen op dit forum die hier een uitspraak over kunnen doen. Ik zou graag willen weten welke wijken specifiek slecht zijn en ook als zodanig te boek staan. Natuurlijk is het altijd zo dat het per straat kan varieren maar neem bijvoorbeeld in Den haag staat de schilderswijk niet als goed bekend. Dat soort dingen zou ik ook van Sydney graag willen weten.

iemand suggesties ?
 
Hoewel wij van plan zijn zo centrum-mogelijk te gaan wonen (Darlinghurst, Surry Hills, CBD) ben ik ook wel geeinteresseerd hier wat meer over te horen. Een vriend van mij heeft jaren in Redfern gewoond en die prees het weer aan. Ook verschilt het soms nog wel in welk stuk van een buurt je woont.

Wil je centraal wonen, kijk ook eens naar bijvoorbeeld Pyrmont (achter Star City), Elizabeth Bay (Victoria Street).
Rondom KX is het opletten geblazen, het ene stuk is best te doen, andere stukken zijn ronduit slecht.
 
Goh... jullie hebben wel dure plannen... Wonen in Pyrmont, of de Eastern Suburbs is een zaak waar je een hoop geld voor mee moet brengen.

"Gewone mensen" (gezinnen met kinderen) wonen in de buitenwijken (western suburbs) waar de woningen nog enigszins betaalbaar zijn (en de kinderen ruimte hebben om te spelen): nieuwe wijken ten noorden/noord oosten van Parramatta, zoals Quakers Hill en omgeving. Of Hornsby en Mt Coolah. Dan wel naar het zuid-westen voorbij Liverpool (Ingleburn, Campbelltown, Camden). Dat zijn allemaal developments aan of dicht bij doorgaande wegen of goede treinverbindingen met het centrum.

Wat het wonen in het centrum betreft: Daar moet je per wijk echt plaatselijk gaan kijken of de "location" wel acceptabel is en je er happy voelt. Kings Cross ligt bijv. vlak tegen Elisabeth Bay aan. De ene kant van de straat zit de tattoo shop en een eindje verderop de kunsthandelaar of dure modewinkel. Paddington heeft zijn goede en zijn "verkeerde" kanten en dat geldt voor vrijwel alle "inner suburbs". Je ergens thuis voelen is ook zeer persoonlijk - er zijn ook menen die voor geen goud uit de Schilderswijk zouden verhuizen....  :smile:
 
Dijnnas - je hebt het over een buitenwijk in Zuid-Sydney waar rellen waren. Je bedoelt waarschijnlijk Cronulla. Cronulla is een goede wijk, aan het strand, met best dure huizen en ABSOLUUT GEEN lage levensstandaard. Op 1 zondagmiddag vorig jaar zijn er rellen geweest, verder is er met Cronulla totaal niets mis. (Vergelijk het met Scheveningen.)

Peer - North Shore heeft een goede naam maar ik ben het er niet mee eens dat het zuiden een slechte naam heeft.

Hansie - Redfern heeft een slechte naam maar het heeft ook goede straten. Het is right next to Surry Hills.

Henk - Er zijn hier op het forum ook tweeverdieners met (nog) geen kinderen en voor deze groep is wonen dicht bij het centrum betaalbaar (een 1-bedroom apartment is groot genoeg voor deze groep) en aantrekkelijk (niet te lang reizen naar het werk). Tweeverdieners zijn ook gewone mensen, alleen met andere eisen en wensen dan gezinnen met kids.

Verder moet ik me wel helemaal aansluiten bij Henk - het is heel persoonlijk of je je in een wijk happy voelt en of je er happy bent hangt helemaal af van je situatie (zoals financien en gezinssamenstelling) en je persoonlijkheid. Surry Hills lijkt me ideaal voor Hansie, maar lijkt me niets voor Henk & gezin.

Maar om toch maar even kort door de bocht te wezen - wijken met een slechte naam zijn oa Redfern, Macquarie Fields, Lakemba.
 
[quote author=-+henk+- link=topic=7101.msg91334#msg91334 date=1180478353]
Of Hornsby en Mt Coolah. Dan wel naar het zuid-westen voorbij Liverpool (Ingleburn, Campbelltown, Camden). Dat zijn allemaal developments aan of dicht bij doorgaande wegen of goede treinverbindingen met het centrum.
[/quote]
Henk,

Hornsby en Mt Colah zijn in het noorden, verder wel correct, goeie trein verbinding en doorgaande wegen. Stel je van die wegen nou ook weer niet al te veel voor. Hornsby - CBD is 20km en zo ongeveer 100 stoplichten. Trein Mt Colah - North Sydney is 45 min. Hornsby en Waitara hebben momenteel veel development maar Mt Colah dus niet. Ik woon momenteel zelf in Mt Colah.

@CJ Ik bedoelde niet te zeggen dat zuid een slechte naam heeft, maar in de rangorde staat het over het algemeen wel onder North Shore - toch!

Groeten, Peter
 
@ Peer

Ik denk dat de southern suburbs wel even populair zijn als de northern subsurbs.

Met uitzondering van de Northern beaches... die zijn populairder dan de southern suburbs (en de northern suburbs)
 
Hallo allemaal,
Wij zijn in januari aangekomen in Sydney en de eerste 3 weken hebben we in Parramatta gewoond...hier wonen over het algemeen veel aziaten ( waar wij zaten, weet niet of dat in heel parramatta is). Niks mis mee, want die werken ook hard, maar ik kreeg na een week toch wel al het gevoel dat ik niet naar Ozzie, maar naar Azie verhuisd was, maar das natuurlijk ook persoonlijk.
Daarna zijn we verhuisd naar een unit in Bondi Beach en das dan toch echt een Ozzie lifestyle. Maar ja inderdaad heel duur. Nu is ons appartementje niet zo duur, 260 dollar per week en best groot voor die prijs, maar wel erg oud en slecht onderhouden.
Bondi Beach is echt leuk, maar we zijn nu toch aan het kijken voor een huisje richting het zuiden. In Cronulla heb je voornamelijk units in onze prijsklasse en aangezien ook wij n kinderwens hebben, zijn we toch op zoek naar een betaalbaar huisje...ook dit is in cronulla erg moeilijk te vinden. Bij Cronulla ligt Caringbah ( daar ga ik ook werken as maandag) en Miranda enzo. De huisjes in Caringbah en Miranda zijn alweer een stukje goedkoper en wel betaalbaar....maar ik weet dus niet of dit goede/ slechte wijken zijn.
Ben 1 keer door Caringbah gekomen en toen zag het er wel goed uit, maar ja........???
Verder weet ik al je nog verder zuidelijk gaat, Helensburgh, dat de mensen daar niet eens hun huizen en auto's afsluiten en dat de criminaliteit 0 % is, als je de locals mag geloven...dus ja hoe slecht kan het zuiden zijn?
Maar ja jullie hebben het volgens mij meer over het zuidelijk centrum van sydney en ik heb het nu over de zuidelijke suburbs van sydney, wat een stuk verder weg is.....maar misschien heeft iemand er toch iets aan?!
Groetjes Angelique
 
We hadden hetzelfde probleem in het begin. We hadden wel de informatie van http://www.sourceofsydney.com/ gekocht, maar uiteindelijk moet je gewoon zelf rond gaan kijken in de wijken. Wij hebben de eerste 3 weken een appartement gehuurd in (het voornamelijk Aziatische) Strathfield. Het voordeel hiervan was dat we vlak bij een groot treinstation zaten en zo met de trein heel veel wijken hebben kunnen bekijken.
Inderdaad staan Surry Hills en Redfern als slecht bekend, maar sommige straten zijn daar juist weer heel aantrekkelijk. Dit soort wijken kunnen ook ineens weer helemaal "hip" worden. Newtown is daar een goed voorbeeld van.
Wij wonen zelf in Banksia. Dat heeft veel voordelen. Goede wijk, 20 min per trein naar het centrum, 20 min met auto naar m'n werk. Nadeeltje is overlast van het vliegverkeer, maar daar wen je aan.
 
Is het nuttige info in source of sydney? Het is niet zo duur maar als je er nix aan hebt ook weer overbodig.
 
Zelf rondkijken is toch echt de beste methode!  Probeer als je aankomt je voor niet al te lang ergens vast te leggen en ga dan gewoon rondkijken. Onze ervaring is dat dat een heel erg leuke, leerzame en in ieder geval dagvullende bezigheid is. Uiteindelijk kun je dan echt de plek uitzoeken waar je je thuis voelt.
 
We hebben niet echt veel aan Source of Sydney gehad. Het beste wat je kunt doen is een inwoner van Sydney vragen, hebben wij ook gedaan. Je krijgt er handige info over infrastructuur op de koop toe  :wink:.
 
Zoals je weet zijn we 2 weken op orientatie geweest naar Sydney. Wel waren we afkankelijk van een bepaalde streek vanwege werk/reistijd van m'n man. We zijn op een aantal zeer mooie leefbare kindvriendelijke dorpjes gevallen. Ook Penrith schijnt een goede leefbare stad te zijn. Daar zijn we zelf niet geweest. Waar wij zeer over te spreken waren zijn Camden(landelijk zeer mooi) Mulgoa(landelijk, genoeg faciliteiten in de buurt, heuvelachtig, groen, prachtig) Woont Maxx ook.

Zoek je nou naar een woonwijk zoals in Ned. waar je kan wandelen en fietsen wat erg uitzonderlijk is voor Australische begrippen, kijk dan eens naar Harrington Park(niet te beschrijven) zoek maar eens op  internet. Een park waar je alles hebt, zelfs een jaarlijkse kermis, veel activiteiten voor jong en oud. Wandel-fietspaden, parkjes, speeltuinen, water, scholen, winkelcentrum, sportclubs. Ook wat grotere plaatsjes in de buurt voor eventuele andere boodschappen. Zit vlak bij Narellan. (ongeveer 50 km vanaf de binnenstad)

Wallacia(landelijk, genoeg faciliteiten, prachtige omgeving)

Ook Glenmore Park zit onder Penrith is bijna te vergelijken met Harrington Park.

Probeer maar eens iets op te zoeken, dan hoor ik graag je reactie. Ik weet natuurlijk niet welke richting jullie uit willen, maar dit is ongeveer onze richting.

Kijk ook eens op www.realestate.com.au  Zie je gelijk wat de huizen kosten.

Groetjes Marga
 
Harrington Park bij Narellan/Camden kan ik bevestigen: mooi, nieuw, kind vriendelijk nog redelijk betaalbaar. Ca. 0.75  - 1.50 uur van Sydney CBD per auto (hangt een beetje van de spits af). Shopping voor de dagelijkse behoeften in een goed voorziene "mall in Narellan. Meer uitgebreide mogelijkheden in Campbelltown (10min) in een grote mall met David Jones en Mayers enz.

Ca. 1 uur naar Wollongong (zee en strand) via Picton.
 
Ik heb zelf in Macquarie Fields gewoond destijds op 36 Hydrangea Place.
Dit is tegen het Carr Estate van nabij Ingleburn aan (waar met kerst alle huizen versierd zijn en veel mensen op af kwamen; zal nu wel afgelopen zijn na Al Gore en de verboden gloeilamp) en dit was prima wonen. De andere kant van de suburb tegen Glenfield aan was ook niet verkeerd. Ik snap dan ook niet waar die verhalen vandaan komen. Ben er inmiddels 7 jaar weg maar die verhalen waren er toen ook al.
Affijn je moet misschien eerst huren (half jaarcontract) in een suburb waar je denkt te gaan kopen en je (eventuele) kinderen naar school moeten. De suburb waar je woont moesten ze toen ook verplicht naar school dit is geloof ik nog steeds zo. Dit stamt volgens mij van het engelse districten stelsel systeem af waar ze toch wel erg graag de sociale klassen gescheiden zien, maar natuurlijk ook om te voorkomen dat je wog en aussi scholen krijgt. Dat dit toch gebeurt omdat een wijk soms uiteindelijk uit 1 cultuurstroom bestaat is wel jammer. In Hydrangea Place woonden rondom ons Kroaten, Philipijnen, Iraniers (super aardig en leuk) en natuurlijk een paar aussies en nog meer nationaliteiten. Als clogwog ben je in het voordeel omdat je zowel bij aussies als bij andere nationaliteiten redelijk snel aansluiting vindt...
Je krijgt maar 1 keer first homebuyers subsidie (=geheel of deel stampduty) van de overheid.

Succes met jullie plekkie !!!! :up:
 
Hallo allemaal,

wij hebben de eerste maand van ons verblijf in Sydney in Paddington gewoond, zeker een leuke buurt! Nadat we een tijde gezocht hadden in omringende wijken, en niks leuks hadden gevonden, zijn we dichter bij de stad gaan kijken. Nu wonen we bijna 2 maanden in Surry Hills, en dat is echt een geweldige wijk. Redfern schijnt nogal druk en onrustig te zijn, en echt midden in het stadscentrum lijkt mij ook niks. We wonen in een rustig straatje, vlakbij Central Station, en zijn overal zo.

Sterre
 
Hoi allemaal,

Even een paar plekken die je absoluut moet vermijden;

Rooty Hill en Mout Druit, te dicht bij zware chemishe industrie (Blacktown Industrial Area)
Mascot, hele dag vliegtuigen
Alles rondom Sutherland, dit ligt hemelsbreed op ongeveer 5 km van een stevige kerncentrale.

Verder is het belangrijk te kijken waar je gaat werken omdat dat veelal bepaald waar het handig is om te wonen.

De omgeving van Bella Vista, Baulkham Hills en Castle Hill is qua huizen behoorlijk en je hebt er redelijk grote en nieuwe huizen voor een ietwat betaalbaar bedrag. Camden is ook leuk evenals Harrington Park maar meteen weer een stukje verder van het centrum af en dat betekent als je daar gaat werken dus weer veel meer reistijd (meestal over de M5 die behoorlijk vol zit).
 
Ik denk dat je die kerncentrale nogal met een korrel zout moet nemen. Mocht daar de boel ontploffen is toch heel Sydney gaar.. Verder namelijk wel een nette wijk. Als je een hekel hebt aan vliegtuigen zou ik eerder Sydenham vermijden. In Mascot ligt het eraan waar je precies zit, er zijn zeker ook " stille"  straten. ik denk vooral Liverpool, Menai, Campbelltown vermijden, die hoek is nogal ongemakkelijk kwa veiligheid op straat.
 
Ja hoor vermijden, water met bubbeltjes zonder dat je erom gevraagd had, gratis verlichting 's nachts en groene bultjes als je 50 bent.
 
Back
Top