Ik sluit me bij Rene aan voor wat betreft Hornsby. Ik zelf heb 2 jaar in Mt Colah gewoond net ten noorden van Hornsby.
In Hornsby zijn de huizen over het algemeen al wel wat gedateerd en vaak niet al te comfortabel en er is vaak ook het nodige (achterstallig) onderhoud. Er zijn uiteraard altijd wel nieuwere huizen te vinden maar daar betaal je echt een "premium" voor.
Vier maanden geleden zijn wij naar nieuwbouw in de "Hills" verhuisd, maar als je daarin geinteresseerd bent moet je toch iets specifieker zijn want het beslaat een enorm gebied.
Van Castle Hill - wel bussen, geen treinen, via Seven Hills -wel treinen en Baulkham Hills - wel bussen, geen treinen tot "The Ponds" waar wij nu wonen.
The Ponds is een compleet nieuwe suburb met alle gemakken EN ongemakken van dien. Alles is nieuw, ruimtelijk veel parken maar voorlopig wordt er de komende jaren overal rondom ons nog wel gebouwd. Gelukkig weet de post ons inmiddels te vinden, dat was eerst ook nog een probleem. Rouse Hill Town centre is anderhalve kilometer bij ons vandaan en er zijn diverse kleinere shoppingcentra in de buurt. Scholen zijn er ook, primary school draait als, secondary wordt binnenkort gebouwd. Ik pak de trein van Schofields naar North Sydney. Schofields is 3 km, 5 min met de auto en volop parkeer gelegenheid. Dan duurt het wel ongeveer een uur tot de city, afhankelijk van waar je precies moet zijn. Voordeel is echter in Schofields heb je altijd een zitplaats, dus als je iets te lezen of werk meeneemt valt het wel mee. Twee stations verder zit de trein vaak al vol.
The Ponds is echt zowat de verste uithoek van het Hills district en Sydney dus je bent niet 1-2-3 aan het strand, maar wel in de Blue Mountains voor de liefhebbers.
Waar wij wonen is veruit het meeste owner-occupied maar af en toe staat er wel eens een gloednieuw huis te huur, prijzen weet ik echter niet. Gewoon ff de gebruikelijk sites raadplegen, realestatedotcomdotau en domaindotcomdotau bv.
Andere nieuwbouw suburbs in the Hills zijn: Beaumont Hills, Kellyville, Kellyville Ridge, Stanhope Gardens, Acacia Gardens, Glenwood, Rouse Hill etc. Rouse Hill heeft overigens well een hoog "Redneck" gehalte. De meeste van deze suburbs hebben wel primary en secondary scholen, childcare etc maar ervaring heb ik daar niet mee.
Veel van deze suburbs grenzen aan "Old Windsor Road" en die kan dan ook knap druk zijn in het spitsuur. Verder is er een snelbus die een eigen super snelle busbaan heeft maar die rijdt maar tot Parramatta dus als je in het centrum moet zijn, dan moet je daar toch nog op de trein stappen.