Waar te wonen??

Sjar

Active Member
Hallo forum-leden!

Het is enige tijd geleden dat ik actief ben geweest op dit forum. Inmiddels woon en werk ik al weer 2 1/2 jaar in Australie en begin het toch al een beetje mijn permanente "thuis" te noemen.

Tijdens mijn visum aanvraag heb ik heel veel aan dit forum gehad, veel tips, ervaringen e.d. Dus toen het vorige maand begon te kriebelen om Sydney in te ruilen voor een andere plek in dit land, wilde ik heel graag de mening van nuchtere Nederlanders horen, dus dacht toch maar weer eens in te loggen op dit forum.

Even in het kort: Ik ben in mei 2014 op een 189 visum naar Sydney gekomen. Had gelukkig geen moeite om werk te vinden en al redelijk snel ontmoette ik mijn huidige partner. We wonen en ik werk in de Eastern Suburbs van Sydney en geniet van het feit dat ik 20 minuten loop naar mijn werk, 600 meter van het strand vandaan woon, National Parks op rijafstand heb, vliegveld om de hoek ligt voor korte tripjes elders in het land, etc, etc. Persoonlijk vind ik het wonen in de Eastern Suburbs een luxe. Maar er is een "maar". Ik woon in een unit/appartement en uiteraard zou ook ik (zoals ZOVEEL mensen die ik ken) graag in een huis met een tuin wonen. En uiteraard is dat in Sydney geen doen. Dat weet ik, en dat vind ik jammer, maar niet het einde van de wereld, dus hebben mijn partner en ik besloten om elders te gaan wonen. Maar nu is de grote vraag, waar?

In de suburbs van Sydney wonen willen we allebei niet. Ook niet als mijn werk daar ook op loop afstand zou zijn. We zijn er eigenlijk achter gekomen dat we Sydney een beetje "zat" zijn. Dus naast Sydney, wat is er mogelijk aan de Oost kust (sorry voor de WA/Perth lovers, maar mijn partner wil daar niet heen).

Wat zoeken we?:
Een 2-3 kamer woning met tuin, garage en ruimte om mogelijk uit te breiden (max $800.000)
National Parks in de buurt (max 1 uur rijden) en kleinere parken op ren-afstand, want we lopen beiden graag hard (lange afstand) en wandelen veel
Een community gevoel, winkeltjes en cafeetjes op loop afstand (en het liefst een degelijke pub)
Strand/Kust het liefst zo dichtbij mogelijk maar mag ook eventjes rijden zijn
Major airport binnen 3 uur reizen (dit ivm het werk van mijn partner)
Een ziekenhuis <30 minuten rijden

Wat zijn jullie ervaringen? Ook ben ik benieuwd naar hoe jullie het ervaren hebben om buiten de grote steden te wonen en om als buitenlander in een Australische community te belanden.
We hebben geen kinderen, dus op dit moment geen zorgen om scholen etc dichtbij.

Wat wij vooral heel moeilijk vinden in het maken van een keuze is dat de mogelijkheden waarschijnlijk enorm zijn, althans, dat idee heb ik. Mijn partner heeft familie in Cairns, Canberra, Melbourne en Adelaide, dus ook om die redenen zijn alle opties aantrekkelijk. Klimaat? Ja, ik zou het liefst warm zitten, maar vind een beetje kou niet erg. Ik ben op veel plekken geweest van Cairns tot helemaal aan Melbourne, maar heb nooit echt naar die plekken gekeken om daar te wonen, was er slechts op vakantie. We zijn dus wel van plan om wat tripjes te maken, maar ik zou heel graag wat opties horen waar je wellicht niet 1-2-3 aan denkt.
Een plek waar we allebei heel enthousiast over waren is Byron Bay. Echter met ons budget is dat dan waarschijnlijk weer net even te duur.
Hoe maak je zo'n keuze, waar kijk je naar? Alle tips/ervaringen zijn welkom! Ik hoor het graag!

Dank alvast!!!
Groet,
Sjar
 
Ha die Sjar, fijn te horen dat het goed met je gaat en lekker gesettteld bent in Oz en op de koop toe ook nog een leuke partner gevonden! Wij wonen nu ook 2.5 jaar hier, maar dan in de Blue Mountains, dus kan je niet adviseren over wonen aan zee :) Een vriend van ons woont in Byron Bay sinds een aantal jaren en wil daar echt niet meer weg, geniet volop van de lifestyle daar, maar hij huurt dus ik weet niets over de koopprijzen daar.
Maar veel succes met zoeken, altijd leuk en spannend zo'n zoektocht naar een nieuwe stek. Enneh, pas even je locatie aan, die staat nog op Amsterdam :) En vergeet vooral niet te melden wat het geworden is...
 
Als kust minder belangrijk is en je tegen wat kou kunt voldoet Canberra en surrounds verder aan je wensen (shitloads aan parken, een actieve runners community en meer national parks in de omtrek dan je aan kan. 2 uur naar de kust) En met 800k budget kun je leuke dingen doen in ACT.

Maar je moet wel van de stijl van de stad houden. (Suburbs zijn dorpser, laagbouw grote tuinen erg rustig en niet echt een kloppend City Centre) Over twee maandjes kan ik je meer vertellen. Bovenstaande is opgedane kennis in twee bezoekjes. (Maar we hebben wel ook naar Adelaide, Perth, Melbourne Sydney gekeken met een blik als mogelijke woonstad later. We houden het op Canberra voorlopig ;) )
 
Je hebt niet aangegeven wat je zat bent aan Sydney, dat maakt het lastiger om te adviseren. Ik ga er van uit dat het de drukte en gebrek aan ruimte is.

Ik woon zelf in de Central Coast en zou dat kunnen aanraden. Regionale leefstijl maar toch zat voorzieningen, veel rustige stranden, veel nationaal park aan de kust en in het hinterland, Sydney en Newcastle airports op redelijke afstand, voldoende ziekenhuizen nabij en zeker haalbaar met jullie budget.
 
Fijn, bedankt alvast voor de reacties!

Oeps.... Ik zal mijn locatie even aanpassen! Bedankt voor de tip! ;-)

Ja, Canberra vind ik zelf ook een leuke stad. Ik ben er nu een aantal keer geweest en hoor van de mensen die we bezochten dat er ook hard aan gewerkt wordt om het een leukere stad te maken. Blijkbaar heeft het lange tijd bekend gestaan als saai, ivm de politiek. Maar vond dat zelf meevallen, en heb een paar leuke weekenden daar gehad. Inderdaad zou het even wennen zijn om niet meer zo dicht bij de kust te wonen....

Wat wij een beetje zat zijn aan Sydney is de drukte. Ik geniet echt enorm van de stranden, mijn werk op loopafstand en veel dingen dichtbij, maar dat kun je op meer plekken hebben in dit land. We hebben het idee dat onze levensstijl niet echt gebonden is aan Sydney of een andere grote stad. Ik kan mij er bijvoorbeeld echt dood aan ergeren dat je mooie parken dichtbij hebt, maar dat het zo maar eens 4,5 uur kan duren voordat je er bent omdat het verkeer tegenzit. Zoals ik al zei, ik werk in de zorg in de Eastern Suburbs en mijn collega's die een gezin hebben zijn dan redelijk "noodgedwongen" om in de Western Suburbs te wonen, wat "slechts" 35-45 km verderop is, maar zij reizen met gemak 1,5-2 uur naar het werk. Ik zou knettergek worden!!! Mijn partner's oma leeft nog en woont in Liverpool (40 km verderop!) en dit is soms een gruwel-rit van 2 uur. Omdat ze 95 is, is ze helaas niet heel flexibel met het ontvangen van gasten, dus zijn we altijd gebonden aan bepaalde tijden, en die gaan vaak samen met de spits, haha.
Maar goed, verkeer/drukte/slechte verbindingen is idd een grote reden dat we het een beetje zat zijn.

De mentaliteit van de Sydney-siders is denk ik ook een grote. Wat ik altijd zo fijn vond in Australie is dat iedereen zo vriendelijk is. Nu
 
Yep, Canberra was bij ons laatste bezoek in December 2015 al een stuk hipper dan in 2012 ;)

De kust is nig wel steeds 2 uur rijden. Maar als je via Cooma naar de kust rijdt (3 uur) dan heb je wel heel veel mooie en zeer rustige stranden en kust. Dat is te ver voor Sydneysiders en ook voor Melbourne en voor de meeste Canberrans.


Je post is niet helemaal doorgekomen trouwens. ;)
 
Oeps, blijkbaar is de tweede helft niet meegekomen omdat ik eventjes van m'n plek wegliep.

Wat ik wilde zeggen was dat de mentaliteit van mensen in Sydney een beetje grimmig is. Wij wonen in Coogee en ik denk dat ik niet overdrijf als er ieder weekend wel politie voor de plaatselijke pub staat. De lock-out-laws hebben inmiddels wel bewezen dat het probleem alleen maar verplaatst :) Maar goed, als je wil is er altijd wel wat te klagen, dus denk dat dat een goed moment is om rond te gaan kijken. Het hoeft niet meteen volgende week, maar dat we ergens anders heen willen, dat staat nu wel vast.

We hebben nu een aantal tripjes gepland. We gaan boxing day naar Canberra voor 3 dagen en dat combineren met familie bezoeken. En in januari een weekend naar Byron Bay om daar rond te kijken :)
 
Wat ik wilde zeggen was dat de mentaliteit van mensen in Sydney een beetje grimmig is. Wij wonen in Coogee en ik denk dat ik niet overdrijf als er ieder weekend wel politie voor de plaatselijke pub staat.
En hoe representatief is Coogee voor de gehele Sydney metro?
 
Byron bay vonden wij heel mooi, maar het is verschrikkelijk duur om iets te kopen. Wij hebben mensen gesproken dat daar werken en zij wonen zelfs 30min vandaan, omdat het daar betaalbaar is. Het enige dat mij stoorde aan byron bay waren de backpackers, normaal is het geen probleem, maar daar zijn gewoon te veel backpackers daar (iedereen wilt naar byron) Kijk zeker central coast, sunshine coast, gold coast!
 
Wij wonen zelf Upper North Shore, in een huurhuis. Rustig, groen en toch alles relatief dichtbij. Maar op termijn willen we toch wel kopen. Ik wil zelf dichter bij zee, maar dat kunnen we in Sydney wel vergeten, want zelf een krakkemikkige bouwval kan zomaar 1.5 miljoen dollar opbrengen.

Byron Bay, ben er zelf nooit geweest. Maar met backpackers betekent het vaak armoedige zooi want die hebben geen cent te makken.

Zelf denken we na over Gosford en omgeving, wat nog redelijk te doen is naar Sydney per trein. Op termijn wellicht Central Coast richting Newcastle of verder noord naar de omgeving van Brisbane. In ieder geval zijn buiten Sydney de prijzen al een stuk(je) vriendelijker.
 
omgeving Coffs Harbour of Port Macquarie erg mooi veel wandel en hardloop mogelijkheden en natuurparken in overvloed
 
@FritsC Als je echt naar de zee wilt lijkt me Brisbane zelf geen goede optie. Wij wonen nu in de bayside van Brisbane, maar omdat North Stradbroke Island en Moreton Island voor de deur liggen heb je hier alleen maar een baai. Geen mooie stranden, maar modder en slib :-(

Wat kan ik van Byron Bay zeggen: de een vind het geweldig, de ander is er het liefst zo snel mogelijk weer weg. Skippie heeft er een tijdje gewoond/gewerkt, maar zij zijn inmiddels weer terug in Nederland. Wij kwamen er alleen om te duiken op Julian Rocks en alhoewel een mooie duikstek, het is er altijd druk met toeristen in de weekenden. Als je van het toerisme wilt leven lijkt het prima, maar denk niet dat er veel werk zal zijn buiten de toeristische sector om.
 
Ik dacht @Red dust gaat em erin gooien, Maar niet getreurd ik verkoop graag onze Blauwe bergen hoor!
Kust tja das iets verder weg. National Park haha daar woon je in en er zijn er nog genoeg om ons heen te vinden. Huizenprijzen zeker niet verkeerd. Zeker als je op wilt knappen. Wij wonen zelf in Blackheath dus in de winter wel koud. Geen airco nodig, maar wel verwarming. Halverwege de berg heb je natuurlijk veel warmer weer.
Dorpsgevoel is hier heel erg aanwezig, wij Brabanders voelen ons hier echt thuis ( ons kent ons ) Sydney is 1.5-2 uur en dat doen wij als het effe kan met de trein, lekker relaxed. Files hebben we niet hier. Hooguit problemen door vallende bomen ivm weersomstandigheden, maar ja dan zit je dus in een hechte gemeenschap en iedereen helpt mee. Fijn is het hier, jullie zijn van harte welkom om een weekendje te komen oefenen ;)
 
Ik dacht @Red dust gaat em erin gooien, Maar niet getreurd ik verkoop graag onze Blauwe bergen hoor!
Kust tja das iets verder weg. National Park haha daar woon je in en er zijn er nog genoeg om ons heen te vinden. Huizenprijzen zeker niet verkeerd. Zeker als je op wilt knappen. Wij wonen zelf in Blackheath dus in de winter wel koud. Geen airco nodig, maar wel verwarming. Halverwege de berg heb je natuurlijk veel warmer weer.
Dorpsgevoel is hier heel erg aanwezig, wij Brabanders voelen ons hier echt thuis ( ons kent ons ) Sydney is 1.5-2 uur en dat doen wij als het effe kan met de trein, lekker relaxed. Files hebben we niet hier. Hooguit problemen door vallende bomen ivm weersomstandigheden, maar ja dan zit je dus in een hechte gemeenschap en iedereen helpt mee. Fijn is het hier, jullie zijn van harte welkom om een weekendje te komen oefenen ;)


Sounds like my kind of town!
 
Wij zijn door het werk in Bendigo (regional town in Central Vic) terecht gekomen. Een heerlijke stad waar we ons helemaal thuis voelen. Niet bij de zee, maar zeker een aantal mooie natuur zwemmogelijkheden in de buurt en op 2 uur (heel relaxed) rijden van Melbourne. Waar je heen gaat, hangt ook een beetje van het soort werk af dat je zoekt. Bendigo heeft helaas een erg hoog werkloosheidspercentage en een groot deel van de mensen leeft onder modaal helaas. Maar ze zijn druk bezig de stad te laten groeien en daardoor werkgelegenheid te creeëren.
Als het werk niet op ons pad was gekomen, waren we naar Adelaide gegaan. En dat kriebelt nog steeds. Maar met onze 2 tiener dochters, hebben we ervoor gekozen hier te blijven, zodat ze niet weer hoeven te verkassen en opnieuw moeten beginnen. Maar ook Adelaide hangt af van het soort werk dat je zoekt. Stiekem wonen we toch een beetje in Adelaide. Bendigo wordt nl. omschreven als "Klein Adelaide". Lucky us! Veel succes, er zijn zoveel mooie plaatsen te vinden.

Oh, wij waren eerder dit jaar aan de Gold Coast. Super vakantie gehad, maar ik vond het daar enorm druk met verkeer (en toeristen). Verder naar het zuiden (Byron Bay, Port Macquirie) vond ik het persoonlijk aantrekkelijker om te wonen.
 
Wat zoeken we?:
Een 2-3 kamer woning met tuin, garage en ruimte om mogelijk uit te breiden (max $800.000)
National Parks in de buurt (max 1 uur rijden) en kleinere parken op ren-afstand, want we lopen beiden graag hard (lange afstand) en wandelen veel
Een community gevoel, winkeltjes en cafeetjes op loop afstand (en het liefst een degelijke pub)
Strand/Kust het liefst zo dichtbij mogelijk maar mag ook eventjes rijden zijn
Major airport binnen 3 uur reizen (dit ivm het werk van mijn partner)
Een ziekenhuis <30 minuten rijden
Tja in Adelaide is dat allemaal niet zo moeilijk. Een 3 kamer woning met tuin en garage vind je voor 300.000 als je niet te dicht bij CBD wilt zitten. De buren hebben net hun huis verkocht - 5 slaapkamers, tweede lounge, mega grote keuken, en flinke tuin - voor 450.000. Vrienden van ons hebben iets vergelijkbaars, met (solar) verwarmd zwembad. Zelf gebouwd voor minder dan 400.000. Wij wonen op 10 minuten lopen van het strand, een halve minuut lopen van een conservation park (kangaroes gegarandeerd) en er zitten diverse national parks binnen 1 uur rijden met meer dan genoeg wandelopties. Vliegveld is 40 minuten. CBD is met de auto een klein uurtje, met OV hetzelfde. Twee ziekenhuizen binnen 30 minuten.
Als er 1 nadeel is dan is dat er niet echt een gezellige winkelsfeer is in de buurt. Vind ik. Glenelg is ok, maar dat is iets van 30-40 minuten rijden. Natuurlijk is er wel een shopping centre om de hoek en een wat groter shopping centre op 20 minuten rijden. Cafeetjes en pubs zijn er genoeg maar die sluiten om half 10.
 
Back
Top