@afterbang en
@Greetje hebben gelijk. Ik zit in Melbourne, de zuidelijkste punt van het continent, de enige nog kouwere plek is Tasmania. Het wordt hier vergeleken bij Holland eigenlijk nooit echt koud (3C- 10C in augustus, de koudste maand, ik reken even de wintersportklimaat Victorian Alps niet mee want Melbz heeft een mild zeeklimaat). Maar het voelt alsof je drie maanden per jaar doodvriest. Zeker de slechte isolatie, maar ook de cardboard boxen die ze voor WOII bouwden, ons huis is ruim 80 jaar oud, geheel van hout, enkel glas, kiert en gaat aan alle kanten en is nooit onderhouden. Er is wel ooit ducted heating geweest 20 jaar geleden, maar die ravage herstellen kost een fortuin. Het gaat maar om 3 maanden per jaar harde winter. Eromheen zijn de lente en herfst zeer wisselvallig (wat heet, it's Melbourne, 4 seasons in a day) maar je raakt wel een beetje gehard over de jaren heen. Als het overdag niet onder de 12 C gaat, en 's nachts niet onder de 10 C, dan gebruiken we helemaal geen verwarming, we zijn van die eskimo's in 3 dikke truien en 6 paar sokken met kouwe oren en kouwe jatten. Daaronder verwarmen we volgens een selectief plan met elektrische kacheltjes alleen de ruimtes die we gebruiken en wanneer we ze gebruiken. Partner slijt praktisch 18 uur per dag in zijn man cave voor zijn werk als solicitor en historicus, daar brandt zijn kacheltje permanent op de allerlaagste stand zodat net de kou eraf is. Mijn kantoor heat ik alleen up als ik er daadwerkelijk een paar uur werk, en ik heb dat overdag nog nooit nodig gehad, 's avonds wel. De woonkamer is de grootste energievreter, daar brandt elke avond het kacheltje. We hebben een kleine terras heater in de badkamer, zo'n gloeilampdinges die in 1 seconde warm is, en die gebruiken we alleen 5 minuten tijdens het douchen. Slaapkamer geven we 10 minuten voor bedtijd heel soms even een hete boost, maar als het boven de 10 C is 'snachts nemen we die moeite ook niet. Elektriciteit is hier duur, helaas, dus de stroomrekening is niet laag vergeleken bij NL. Maar investeren in deze (gelukkig mortgage free) bouwval is het ook niet meer waard. We hebben wel eens overwogen om ofwel naar een beter en goedkoper huis in de outer suburbs te gaan, of naar zo'n seniorenappartement in het CBD, maar eigenlijk zijn we hier in de inner suburbs, vrijstaande bungalow met 500 m2 grond, city op loopafstand, het gelukkigst. Kweenie, ik heb me 2 winters kapotgekankerd, maar het spartaanse leven went.