Waar wonen in Syndey

Nice!! Wel beetje goed geisoleerd huis? Dat lijkt hier absoluut geen prioriteit, terwijl zich dat toch ook in de hete zomermaanden terugbetaald?? Houtkachel is erg gezellig, maar ik denk dat elektrisch kacheltje toch voordeliger is qua gebruik, dus a.s. weekend maar weer naar de Bunnings haha.

Wij hebben laatst het huis laten isoleren. Muren, onder de vloer en dak. 9000 dollar. Central ducted heating and airco: 14000 dollar. En het is het helemaal waard!!! (Verwarming/airco kan ook goedkoper als je voor een eenvoudiger systeem gaat)
 
Wij hebben een vloerverwarming in badkamer en woonkamer. Maar vorige winter liep de electriciteit rekening zo hoog op, dat we nu de verwarmingsstand op de airco gebruiken. Na een uurtje blazen kan-ie weer uit en is het huis lekker warm. (Central ducted airco met aparte zones voor woonkamer/keuken en slaapkamers).

Enne, ik ben dit jaar overgehaald voor......UGG boots, Must have en altijd warme voeten!!!
 
Wij hebben een vloerverwarming in badkamer en woonkamer. Maar vorige winter liep de electriciteit rekening zo hoog op, dat we nu de verwarmingsstand op de airco gebruiken. Na een uurtje blazen kan-ie weer uit en is het huis lekker warm. (Central ducted airco met aparte zones voor woonkamer/keuken en slaapkamers).

Enne, ik ben dit jaar overgehaald voor......UGG boots, Must have en altijd warme voeten!!!

Wij hebben ook zones met temp sensoren in elke kamer. Dus het werkt echt als CV in NL (of eigenlijk preciezer)
Elke kamer kan een eigen temperatuur hebben en dat regel je vanaf je app op je phone of op de centrale regelmodule.
Dus je hoeft niets aan of uit te zetten. Slaapkamer staat op 18 graden, huiskamer op 20 en keuken op 19 (bijvoorbeeld) De airco/heating regelt hat dan verder zelf.

En wat betreft UGG's.... Had het even gemeld. Er is een veel hipper alternatief. Zoek op Tent Mule :)
 
@afterbang en @Greetje hebben gelijk. Ik zit in Melbourne, de zuidelijkste punt van het continent, de enige nog kouwere plek is Tasmania. Het wordt hier vergeleken bij Holland eigenlijk nooit echt koud (3C- 10C in augustus, de koudste maand, ik reken even de wintersportklimaat Victorian Alps niet mee want Melbz heeft een mild zeeklimaat). Maar het voelt alsof je drie maanden per jaar doodvriest. Zeker de slechte isolatie, maar ook de cardboard boxen die ze voor WOII bouwden, ons huis is ruim 80 jaar oud, geheel van hout, enkel glas, kiert en gaat aan alle kanten en is nooit onderhouden. Er is wel ooit ducted heating geweest 20 jaar geleden, maar die ravage herstellen kost een fortuin. Het gaat maar om 3 maanden per jaar harde winter. Eromheen zijn de lente en herfst zeer wisselvallig (wat heet, it's Melbourne, 4 seasons in a day) maar je raakt wel een beetje gehard over de jaren heen. Als het overdag niet onder de 12 C gaat, en 's nachts niet onder de 10 C, dan gebruiken we helemaal geen verwarming, we zijn van die eskimo's in 3 dikke truien en 6 paar sokken met kouwe oren en kouwe jatten. Daaronder verwarmen we volgens een selectief plan met elektrische kacheltjes alleen de ruimtes die we gebruiken en wanneer we ze gebruiken. Partner slijt praktisch 18 uur per dag in zijn man cave voor zijn werk als solicitor en historicus, daar brandt zijn kacheltje permanent op de allerlaagste stand zodat net de kou eraf is. Mijn kantoor heat ik alleen up als ik er daadwerkelijk een paar uur werk, en ik heb dat overdag nog nooit nodig gehad, 's avonds wel. De woonkamer is de grootste energievreter, daar brandt elke avond het kacheltje. We hebben een kleine terras heater in de badkamer, zo'n gloeilampdinges die in 1 seconde warm is, en die gebruiken we alleen 5 minuten tijdens het douchen. Slaapkamer geven we 10 minuten voor bedtijd heel soms even een hete boost, maar als het boven de 10 C is 'snachts nemen we die moeite ook niet. Elektriciteit is hier duur, helaas, dus de stroomrekening is niet laag vergeleken bij NL. Maar investeren in deze (gelukkig mortgage free) bouwval is het ook niet meer waard. We hebben wel eens overwogen om ofwel naar een beter en goedkoper huis in de outer suburbs te gaan, of naar zo'n seniorenappartement in het CBD, maar eigenlijk zijn we hier in de inner suburbs, vrijstaande bungalow met 500 m2 grond, city op loopafstand, het gelukkigst. Kweenie, ik heb me 2 winters kapotgekankerd, maar het spartaanse leven went.
 
Wij hebben laatst het huis laten isoleren. Muren, onder de vloer en dak. 9000 dollar. Central ducted heating and airco: 14000 dollar. En het is het helemaal waard!!! (Verwarming/airco kan ook goedkoper als je voor een eenvoudiger systeem gaat)

Ik ben niet zo ver met mijn huisje, maar toen ik 3 jaar geleden een nieuw dak liet plaatsen, deze wel meteen laten isoleren. Zelfs dat scheelt al. De ramen zijn relatief nieuw, als in: de vorige eigenaar heeft ze erin laten zetten, dus daar begin ik nog niet aan, maar de droom is wel tzt dubbel glas.
Ik heb een erg kleine woonkamer en hoop volgend jaar of uiterlijk 2021 de kleine slaapkamer daarbij aan te trekken. Dan moet ook de airco vervangen worden, want die ik nu heb, redt het dan denk ik niet. Dus verplaatsen naar de keuken en een andere in de woonkamer, of wat voor andere/betere en betaalbare optie er ook maar mag zijn.
En zonnepanelen... Heeft weinig met isolatie te maken, maar maakt verwarmen in de winter en verkoelen in de zomer wel betaalbaarder :)
 
Ik heb respect voor de mensen zuidelijker dan de QLD south border. In veel van die slecht geisoleerde huizen moet dat echt niet fijn zijn nu. Zelfs wij hebben het nu 's avonds vrij koud. We slapen onder het raam en zelfs als deze dicht is voel je een stroom frisse lucht het huis in komen. Het koelt niet verder af dan 17 graden maar dat is echt wel heel frisjes nu. Het is onvoorstelbaar hoe snel hitte went want als iemand mij dit 2 jaar geleden had verteld had ik hem compleet voor gek verklaard. Onder een winterdekbed in Cairns, het kan allemaal.
 
Back
Top