Waar wonen in Syndey

Greetje

Account Inactief (eigen verzoek)
Welke wijken zijn fijn om te wonen in Sydney op maximaal 1 uur rijstijd van UNSW (universiteit)? Wij zoeken een huurhuis in een rustigere wijk.
 
Als je de zoekfunctie gebruikt vind je snel wat je zoekt, deze vraag is immers al vele malen eerder gesteld :)
 
Ben geen Sydney deskundige, je vraag is redelijk specifiek. Dus de vraag over welke wijk in Sydney is al vaker gesteld maar in combinatie met UNSW wellicht nog niet?

Wonen is wel heel persoonlijk natuurlijk. Wil je strand dichtbij of juist de heuvels? Wil je vrijstaand of juist dichtbij horeca en hippe dingen?

Er zitten hier wat Sydneysiders, met wat meer informatie van jouw kant kunnen ze wellicht wat meer zeggen.

Voor ons persoonlijk hebben we het zo gedaan:
Voor Visum valideren trip, veel huizen op de real estate website bekeken.
Met Streetview en Google onderzoek gedaan naar leuke huizen om te zien of de buurt ook leuk leek
Tijdens de Visa validatie trip deze wijken bezoeken.
Zelf je oordeel vellen en shortlist maken
Voor echte migratie, een maand AirBNB geboekt en voor vertrek weer een list met potentiële huizen gemaakt om in die maand te bekijken/huur contract af te sluiten.

(Wij wonen niet in Sydney maar principe is hetzelfde ;) )

@Red dust @FritsC nog suggesties?
 
1 uur reistijd, auto of openbaar vervoer? Beide vaak onbetrouwbaar...
wat wil je besteden....tis niet goedkoop hier
hoe lang wil je er blijven.....je kunt onderhandelen over de huurprijs als je voor langere tijd tekent

oftewel, ik zit in de inner west, dichtbij alles, duur....hoe verder weg hoe goedkoper....simpel. Misschien kun je iets meer info geven?
En zoek eens op sites voor huurwoningen, dan heb je een beetje een idee wat het kost. En dan moet je je gaan voorbereiden om er ook eentje binnen te halen....dat is weer een heel ander verhaal ;)
 
Ben geen Sydney deskundige, je vraag is redelijk specifiek. Dus de vraag over welke wijk in Sydney is al vaker gesteld maar in combinatie met UNSW wellicht nog niet?

Ben idd nog geen UNSW-ers tegengekomen op het forum :).
De uni ligt eigenlijk stuk onder het centrum, dus noorden van Sydney is wrs niet handig....
Op google maps kan je wel kijken hoelang je erover doet met de auto, maar op de een of andere manier vertrouw ik dat niet zo (de momenten dat ik kijk wordt natuurlijk ook gekeken naar de drukte van het verkeer daar op dat moment en met het tijdverschil is het daar dan net vaak rustig :D) ... En klikken op ikoontje van openbaar vervoer in google maps geeft ook niet altijd de meest snelle manier aan (in Nederland tenminste niet haha).
 
Sorry, will niet in de stad wonen dus geen advies over wijken. Wij hebben bewust gekozen voor de lower Blue Mnts. Goede treinverbinding met CBD, in een uur staan we op Central. Meer groen, community feel en ook goedkoper.
 
Sorry, will niet in de stad wonen dus geen advies over wijken. Wij hebben bewust gekozen voor de lower Blue Mnts. Goede treinverbinding met CBD, in een uur staan we op Central. Meer groen, community feel en ook goedkoper.

Klinkt mij ook veel aangenamer in de oren. Wij zijn totaal geen stadsmensen, maar ivm werk aangewezen op de stad. De vraag is dus idd hoever wil je zelf gaan wat de reistijd betreft. Reizen hoeft niet onaangenaam te zijn, maar het gaat wel ten koste van de gezinstijd om het zo maar te zeggen. Dilemma dus ....
 
1 uur reistijd, auto of openbaar vervoer? Beide vaak onbetrouwbaar...
wat wil je besteden....tis niet goedkoop hier
hoe lang wil je er blijven.....je kunt onderhandelen over de huurprijs als je voor langere tijd tekent

Hoi Katja, aangenaam kennis te maken :).
We weten nog niet hoelang we willen blijven haha. Het contract van mijn man is voor onbepaalde tijd, met een proeftijd van een jaar. Dus het hangt er vanaf of hij bevalt ;) en of het ons bevalt...

oftewel, ik zit in de inner west, dichtbij alles, duur....hoe verder weg hoe goedkoper....simpel. Misschien kun je iets meer info geven?
En zoek eens op sites voor huurwoningen, dan heb je een beetje een idee wat het kost. En dan moet je je gaan voorbereiden om er ook eentje binnen te halen....dat is weer een heel ander verhaal ;)

We zijn niet echte stadsmensen, dus dat maakt het een beetje (boel) lastig haha. Zie er wel tegenop om er eentje binnen te halen haha. Voor langere tijd tekenen is wel een goeie tip. Mits het huis goed bevalt haha, en dat weet je eigenlijk pas als je er een tijdje woont... Ik zal veel thuis zijn, want ga niet werken, dus een beetje tuin zou ik wel erg aangenaam vinden.... Geen appartement dus...

Heb al veel rondgekeken op realestate.com.au. Zitten best aardige huizen tussen haha. Zou het liefst enkele maanden van te voren al iets zien te regelen, maar dat lijkt niet echt mogelijk, meeste huizen komen pas een maand voor de overdracht op de site.

Maar eerst de visa zien te regelen, dat schijnt ook nogal een tijdje te kunnen duren...
 
Ja dat visa is wel her belangrijkste. De rest is een stuk makkelijker ;)

Het is ons indertijd gelukt om een paar weken voor vertrek een huis te huren op afstand. Maar we zijn volgens mij de enige die dat gelukt is op dit forum en dat had voornamelijk te maken met het feit dat we 1) in Canberra wonen 2) in een wat duurder segment zaten dus iets minder snelle doorloop.
In Sydney is dit waarschijnlijk niet te doen (men verwacht dat je in person een huis komt bekijken en je rental pack (Google rental pack) in levert.
 
In Google Maps kan je aangeven hoe laat je op een bepaald moment ergens wilt zijn. Op basis van historische gegevens kan Google Maps dan aangeven hoe lang het duurt. Dat geeft je een indruk over de reistijden.
Sydney is duur, en reken voor een huur huis met tuin in een leukere wijk minimaal $700-$800 per week. De suggesties hier gegeven, een paar weken AirBnB en dan rondneuzen is een goed idee. Zo hebben wij het ook gedaan toen wij in Sydney belandden.
 
In Google Maps kan je aangeven hoe laat je op een bepaald moment ergens wilt zijn. Op basis van historische gegevens kan Google Maps dan aangeven hoe lang het duurt. Dat geeft je een indruk over de reistijden.
Sydney is duur, en reken voor een huur huis met tuin in een leukere wijk minimaal $700-$800 per week. De suggesties hier gegeven, een paar weken AirBnB en dan rondneuzen is een goed idee. Zo hebben wij het ook gedaan toen wij in Sydney belandden.

Dank je wel Frits voor je tip! Gelijk even uitgebrobeerd door de tijden in te stellen en een willekeurige wijk te kiezen. Wel een aardige spreiding (40 min. - 1 u. 25 min.). Dus als je geluk hebt ben je er in 40 min. en als je pech hebt in 1 u. 25 min. Hoe vaak heb je pech haha.

En die prijzen had ik al wel een beetje gezien ja. Best lastig inschatten allemaal wat de verdere leefkosten zijn. Ik las ergens dat men in Sydney 40% van het inkomen kwijt is aan wonen, dus ben al aardig aan het rekenen. Ga nog even uitzoeken waar ik mijn vraag over taxes kan stellen, ben namelijk uitgegaan van de taxes voor residents, maar weet niet zeker of je als visum 482 houder daarvoor in aanmerking komt (las hier : https://www.sydneymovingguide.com/australian-tax-questions/ dat dat pas na een half jaar is, dus eerste half jaar zullen we meer belasting moeten betalen....).

Paar weken AirBnB hebben we idd al aan gedacht. Lastige is wel dat we een tiener hebben die naar school moet.....

Hoelang wonen jullie al in Sydney? En waar?
 
Wij zijn inmiddels twee jaar in Sydney. In eerste instantie een huis gehuurd in West Pymble. Van daaruit een treinritje van 35 minutes naar het centrum voor werk. Maar uiteindelijk wilden we wat kopen en het budget was niet genoeg voor een huis in the North Shore. Dus wij wonen nu in Castle Hill. Reistijd is nu ongeveer een uur.

Een tiener....dan moet je ook eens kijken naar scholen en de daarmee samenhangende kosten. Voor een public school zo rond de $7000 per jaar, en private schools natuurlijk een veelvoud. Public Schools hanteren een 'catchment area', dat is de afstand van de school waarbinnen studenten worden aangenomen. Bij een school met een goede reputatiue liggen de prijzen van huizen ook weer wat hoger.
Ook voor medische kosten is het goed rondkijken in het oerwoud van verzekeringen. Ik meen dat je als houder van een 482 visum niet in aanmerking komt voor Medicare, en je bent aangewezen op private health insurance.
 
$7000 per jaar in public school? Waar geef je dat aan uit? Een public school heeft geen verplichte fees, dus dat zijn wel hele dure uniforms en pennen...
 
$7000 per jaar in public school? Waar geef je dat aan uit? Een public school heeft geen verplichte fees, dus dat zijn wel hele dure uniforms en pennen...
Ja, voor residents en citizen, maar voor temporary visa holders is het een ander verhaal. Zie onderstaande voor de fees voor 2018 voor 457 visa (voorganger van de 482)

The Government of New South Wales (NSW) charges fees for dependents of 457 visa holders. The charges for Primary school and Junior high stand at $5000 per year and $5,500 for Senior high school students.
These fees should be paid in advance. It is possible to apply for an exemption for such fees which will be assessed by the NSW Department of Education.
Such an exemption may be approved if one can prove financial hardship due to the school fee levy.
 
Voor de geinteresseerden: Uiteindelijk zijn we beland in Como (Sutherland). Reizen naar de uni met de auto is goed te doen. We hebben een huis met werkelijk prachtig uitzicht op de Woronora river. Heel blij met waar we wonen, maar wat is het koud in huis!! Zoo verwend geweest mijn leven lang met centrale verwarming haha. Hoop dat de winter heel snel voorbij is...
 
Last edited:
Sutherland, mooi hoekje wat ik er van gezien heb.

Koude huizen, ja dat is echt een drama. Nu met ons eigen huis en nieuw geïnstalleerde CV is het heerlijk! 20:30 en zit in mijn t-shirt achter mijn laptop in Canberra :) Maar als ik dan bij vrienden kom herinner ik me opeens wee hoe frikkin koud huizen hier zijn!
 
hahaha mooi man, mis die koud geen moment. Nu heerlijk warm in huis en ja het is hartje winter. Overdag 28 graden.. Heerljik.
 
hahaha mooi man, mis die koud geen moment. Nu heerlijk warm in huis en ja het is hartje winter. Overdag 28 graden.. Heerljik.

Overdag is overal in Australia wel (redelijk) te doen. Het is vooral als de zon ondergaat ;) En nee, dan is het in Cairns ook nog gewoon warm maar alles onder de middenlijn van Australia niet zo zeg maar ;) En zelfs in Noosa in winter vond ik de huizen relatief koud in de ochtend.
 
Sutherland, mooi hoekje wat ik er van gezien heb.

Koude huizen, ja dat is echt een drama. Nu met ons eigen huis en nieuw geïnstalleerde CV is het heerlijk! 20:30 en zit in mijn t-shirt achter mijn laptop in Canberra :) Maar als ik dan bij vrienden kom herinner ik me opeens wee hoe frikkin koud huizen hier zijn!

Nice!! Wel beetje goed geisoleerd huis? Dat lijkt hier absoluut geen prioriteit, terwijl zich dat toch ook in de hete zomermaanden terugbetaald?? Houtkachel is erg gezellig, maar ik denk dat elektrisch kacheltje toch voordeliger is qua gebruik, dus a.s. weekend maar weer naar de Bunnings haha.
 


OFX
Back
Top