Waarschuwing i.g.v. honden en katten

Eerainuh

Eerainuh
XPdite Sponsor
Veel mensen willen een hond of een kat meenemen of anders hier kopen, maar ik wil toch wel even waarschuwen voor de paralysis-teek. Dat is een dodelijke teek die we in N'land niet hebben, maar wel je wel goed voor op je hoede moet zijn.

Wanneer je de eerste symptomen ziet (en dat is meestal als duidelijkste zwalken, problemen met de achterpoten), dan is het al te laat om de teek uit het beest te plukken en het aan te kijken, en moet hond of kat naar de dierenarts. Het anti-serum is schijtduur en ze houden hond of kat daar, aan een drip en onder toezicht. Het hele geintje kost je makkelijk over $400.

Wat je er tegen kan doen? Officieel: elke 2 weken een middel tegen teken gebruiken. Als je hond in een beboomde tuin leeft, elke dag checken. (Wij hebben o.a. een herder, daar is geen beginnen aan, om een verse teek te vinden! Gelukkig hebben we geen bomen in de achtertuin).

Ik dacht, ik vertel het maar, want het moet  ook in je overweging wel/geen huisdier meegenomen worden.

Groeten,

Irene

Hoi Irene,

Bedankt voor de waarschuwing! Ik wil ook m'n doggies meenemen, en zal ze zeker regelmatig behandelen tegen teken... Ik hoorde trouwens ook dat hartworm bij honden in Oz voorkomt. Hartworm wordt verspreid via muggen, maar ik weet niet in welke delen van Oz het voorkomt, weet je daar misschien meer van?

Lente

Hoi Lente,

Voor zover ik weet bestaat de heartworm all over the world, en dus ook all over Australië.  Zoals je al zei, het wordt verspreid via muggen, en die zijn hier overal wel. Het lullige is dat anti-vlooien en -tekenspul poepduur is, en dan nog de rest van de medicijnen... jeetje!

Maar goed, een gewaarschuwd mens telt voor twee :)

Hi Lente,
Heartworm, hier kun je ze jaarlijks voor laten inenten en mij viel
de prijs mee , maar ik weet de prijs helaas niet meer, vind dit
trouwens ook niet zo belangrijk ze zijn weer een jaar save.
Als je je beestjes elke maand behandelt met Frontline zijn ze ook
behoorlijk save voor teken, de eerste twee weken gaan ze bij aan-
raking meteen dood, en luizen zijn zo wie zo een maand lang nergens
te vinden. Trouwens als je al de moeite doet om je beestjes mee te
nemen vanuit NL of  BEL dan zijn dit toch maar kleinigheidjes en
de maandelijkse Frontline kost mij een paar dollar tientjes voor twee
honden dus daar hoef je het zeker niet voor te laten.
groetjes Sabine

Hoi Sabine,

Uiteraard zijn dat de kosten niet, en ik heb het er graag voor over. Goed om te horen dat je je honden jaarlijks kan laten inenten tegen hartworm, ik dacht namelijk dat je ook moest druppelen, net zoals Frontline, om de paar weken... Maar 1x per jaar klinkt goed!
Waar ik mij meer zorgen over maak, zijn (jawel) slangen. Eén van mijn honden is een behoorlijke jager (border collie), ze besluipt mollen en muizen in de uiterwaarden, en weet ze regelmatig te vangen zelfs. Ik zie haar al met een slang tussen haar kaken terugkomen, of erger: andersom! Enig idee hoeveel honden door slangen gebeten worden?

Hi Lente,
Zo hebben wij er dus ook een, zelfs kikkers vond ze thuis geen probleem
om te vangen. Maar hier ga je 1. geen national parks in omdat je daar met
de hond niet in mag
                                              2. op de meeste plaatsen moet de hond aan
gelijnd.
En waar je hond mag ravotten zoals in de parken in woongebieden en de doggie
beaches daar kom je geen slangen tegen. Dus no worries.

hallo allemaal. wij gaan volgend jaar in australie wonen. ik heb een klein hondje waar ik helemaal knettergek van ben. nu las ik dat zij in qarantaine moet en wel 30 dagen. kan iemand mij vertellen hoe dat gaat en waar dat is en of je je hond kan zien enz enz. ik wil er graag alles over weten dus ik hoop dat jullie mij er veel over kunnen vertellen!!

Hoi Irene,

Wat ik heb begrepen is dat een dodelijke  teek ook al aan het 'integreren' in Nederland,
misschien niet helemaal dezelfde, maar hij komt uit Frankrijk.

Als je niets doet gaat je huisdier inderdaad binnen een paar dagen dood,
dus je moet bij die teek naar de dierenarts.

http://www.stopteken.nl/nieuws.htm

Zoals je al zei Irene 'een gewaarschuwd mens telt voor 2'

groetjes Miran

Zou mooi zijn geweest als ze in dat artikel hadden vermeld waar die teken bij voorkeur uithangen, voor ze zich op een hond werpen (alleen honden?). Ook staat er niet of de teek of hij op de hond blijft zitten of als een mug weer verder gaat. (Je vraagt je trouwens af wat het nut is voor de teek dat z'n voedingsbron doodgaat hè?)

Kep er laatst ook weer een paralysis teek van onze kat z'n kop getrokken, en al was 'ie vrij dik, hij zal er net gezeten hebben, want de kat was en bleef prima in orde. Oef!

Het is vreselijk duur om je buiten-huisdieren tegen teken te beschermen, maar ja, toch maar doen hè, zeker met een kat, die overal komt en onder kruipt waar je geen weet van hebt!

[quote author=Eerainuh link=topic=4017.msg75184#msg75184 date=1163630658]

Het is vreselijk duur om je buiten-huisdieren tegen teken te beschermen, maar ja, toch maar doen hè, zeker met een kat, die overal komt en onder kruipt waar je geen weet van hebt!

[/quote]

Heb je niet van die Scalibor vlooien/teken banden Irene in Australie? Hoor altijd dat die hier geweldig werken.

Plenty of banden en druppels hier, maar wel steenduur voor continu gebruik. Of bedoel je dat Scalibor goedkoop is? Dat merk ken ik niet nee....

[quote author=Eerainuh link=topic=4017.msg75346#msg75346 date=1163850258]

Plenty of banden en druppels hier, maar wel steenduur voor continu gebruik. Of bedoel je dat Scalibor goedkoop is? Dat merk ken ik niet nee....

[/quote]

Nee Scalibor vlooienbanden zijn hier bij de DA te koop. Niet super goedkoop volgens mij maar ze zijn wel heel goed. Een optie dan misschien (voor mezelf) om er in ieder geval een paar mee te nemen.

[quote author=robijntje link=topic=4017.msg74809#msg74809 date=1163103070]
hallo allemaal. wij gaan volgend jaar in australie wonen. ik heb een klein hondje waar ik helemaal knettergek van ben. nu las ik dat zij in qarantaine moet en wel 30 dagen. kan iemand mij vertellen hoe dat gaat en waar dat is en of je je hond kan zien enz enz. ik wil er graag alles over weten dus ik hoop dat jullie mij er veel over kunnen vertellen!!
[/quote]
Hoi robijntje

Als je hond maar 30 dagen in quaranteine hoeft moet je wel op tijd beginnen met de inentingen in nederland.
Dus doe dat dan ook, wij zijn deze maand gestart en hopen over 10 maanden te vertrekken.
Je kan je hond opzoeken daar maar is dat wel verstandig?
Het beest is blij als hij je ziet maar er komt telkens weer een soort afscheid.
Wij zijn van plan onze hond 3 weken voor ons vertrek al te laten vliegen.
Wij hebben het toch te druk die laatste weken en als je daar aankomt kan je zo goed als direct je huisdier ophalen.

Groetjes Kees

Hi Kees,

Als je de honden niet bezoekt waarom zou je ze dan meenemen??
Dit is ook voor hun een moeilijke tijd en geloof me dat ze graag
willen dat je komt. Wij hebben hondjes gezien in quarantaine die
geen bezoek kregen en dit is geen prettig gezicht. Ze kruipen tegen
de kennel omhoog. Waarom, omdat ze andere mensen met hun honden
lekker naar buiten zien gaan. In Perth bv kan je meestal 2 uur met ze
naar buiten omdat andere baasjes niet op komen dagen. Het was een
heel gereis maar zeker erg aangenaam.

[quote author=Erna link=topic=4017.msg75543#msg75543 date=1164158769]
:lol1: :rotflmao:

Lijkt me een goed plan.
[/quote]

waarom is dat zo grappig?? :?

[quote author=Inge link=topic=4017.msg75577#msg75577 date=1164218911]
[quote author=Erna link=topic=4017.msg75543#msg75543 date=1164158769]
:lol1: :rotflmao:

Lijkt me een goed plan.
[/quote]

waarom is dat zo grappig?? :?
[/quote]

Omdat je beestjes ze meer nodig hebben dan jijzelf :-D

[quote author=Eerainuh link=topic=4017.msg75597#msg75597 date=1164246412]

:-D Effe d'r bij blijven Inge! :-D
[/quote]

hahah sorry...staat er inderdaad erg suf. Hoewel ik zelf geen teken wil ben ik niet van plan met zon band rond te gaan lopen :-D

Back