Waarschuwing i.g.v. honden en katten

Nu je het zegt, Inge, plenty Australiërs die wel 's een teek gehad hebben... euuuggghhhh!

Veel knoflook eten ..(ook de honden)....dan heb je geen last van beestjes ....... :-D :-D :-D :-D :rotflmao: en ook geen vrienden :lol1: :loldevil:

Cheers,

Jack :evil:

Knoflook werkt inderdaad tegen vlooien bij honden. En ja, bij mensen ook, want ik heb er ook geen. Maar nu snap ik ook waardoor ik zo'n eenzaam leven leid...

Arme Eerainuh....gelukkig is er geen geur op het forum. Heb je toch vriendjes. :wink:

Heb een vraagje: komen die teken ook in/om Perth voor? Nou hebben wij zo goed als geen begroeiing in de achtertuin, maar we nemen onze honden vaak mee wandelen, en vrienden die geen honden hebben en dus wel een begroeide achtertuin. Nu begin ik toch bezorgd te worden....

Halsbanden werken voor ons niet: die worden opgegeten door de twee dragers zelf... :|

Cheers!
Inacar

hoi kees, bedankt voor je reactie. jij hebt dus ook nog geen ervaring begrijp ik. lijkt me enorm moeilijk voor zo een klein beestje, helemaal omdat ze zo aanhankelijk is. ik hoop dat ze het overleefd!! jij ook heel veel succes met alles, spannend hoor! groetjes ruby

Inacar,

kep even voor je opgezocht:

The Paralysis tick is found mostly along the eastern coast of Australia, but has been reported in Western Australia as well. It can also be found inland in suitable habitats. Ticks need humidity and mild weather to develop and will not survive and breed in cold climates. In northern parts of Australia paralysis ticks may be found all year round, while in southern areas the season goes from spring through to autumn.

Wil je nog meer weten, ik heb die info van deze site geplukt: http://www.petalia.com.au/templates/StoryTemplate_Process.cfm?Story_No=56

Leuk verhaal horen? Toen ik voor de eerste keer een paralysis teek vond op onzen Tommie (hondje) was Steve overseas. Ik denk... aarrghhh, wat nou?? Verdoven, ja, verdoven!! Eh, waarmee, waarmee? Nou zat ik net een vermouthje te drinken, dus ik met een wattenbol in de Martini en op dat ding douwen. Gebeurde nix... Ik op zoek naar sterkere drank... Geloof dat ik Whiskey tegenkwam... hop met de wattenbol daar in en terug op de teek... Het trok allemaal op niets, dus toch maar de dierenambulance gebeld (het was een uur of 11). Zij adviseerden de teek er met de botte bijl - eh, pincet - uit te trekken. Want zolang het beest leeft, kan hij en zal hij gif inspuiten, vooral als 'ie aggrevated raakt. Dus ik dat lijf d'r af gescheurd en de volgende dag naar de dokteur om het kaakje te laten verwijderen, maar dat deden ze nog niet eens. Komt er vanzelf wel een keer uit. En zo heb ik het laatst dus ook met de kat gedaan. Ze houden er wel een bult aan over, maar hee, 't kan veel erger (en duurder!).
Gelukkig hebben we een vrij dun behaarde hond (we hadden ook een herder, vlooien en teken zoeken was geen doen), en in Januari krijgen we een nieuwe pup, een Westie. Billy the Kid, jawel. Maar nu dwaal ik af...

Doei!

[quote author=Eerainuh link=topic=4017.msg76878#msg76878 date=1165934903]
Leuk verhaal horen? Toen ik voor de eerste keer een paralysis teek vond op onzen Tommie (hondje) was Steve overseas. Ik denk... aarrghhh, wat nou?? Verdoven, ja, verdoven!! Eh, waarmee, waarmee? Nou zat ik net een vermouthje te drinken, dus ik met een wattenbol in de Martini en op dat ding douwen. Gebeurde nix... Ik op zoek naar sterkere drank... Geloof dat ik Whiskey tegenkwam... hop met de wattenbol daar in en terug op de teek...
[/quote]

Het verdoven schijnt toch al lang achterhaald (en slecht) te zijn. Door de whiskey (lekker!!!! en zonde om te verspillen aan een teek) of andere sterk alcoholische dranken krijgt de teek toch alleen maar een "schrikreactie" waarbij hij juist meer gif in het lichaam spuit? Volgens mij kun je een teek het beste verwijderen met een tekentang, en daarbij het lichaam van de teek, zo dicht mogelijk op de huid van het dier vast proberen te pakken en met een clockwise of counterclockwise draaibeweging de kop en alles er uit trekken....

[quote author=Maluka link=topic=4017.msg76893#msg76893 date=1165954250]

Het verdoven schijnt toch al lang achterhaald (en slecht) te zijn. Door de whiskey (lekker!!!! en zonde om te verspillen aan een teek) of andere sterk alcoholische dranken krijgt de teek toch alleen maar een "schrikreactie" waarbij hij juist meer gif in het lichaam spuit? Volgens mij kun je een teek het beste verwijderen met een tekentang, en daarbij het lichaam van de teek, zo dicht mogelijk op de huid van het dier vast proberen te pakken en met een clockwise of counterclockwise draaibeweging de kop en alles er uit trekken....
[/quote]

yep..klopt. Ze zetten zich nog veel vaster als je ze "verdoofd" met alcohol.

Ja, dat dat niet werkt weet ik nou inmiddels ook wel! Sterker nog, sinds die avond, dat heb ik toch allemaal geschreven? Dit was 7,5 jaar geleden, ik was hier net, wist ik veel! Inmiddels ben ik wel door de tekenwol gewassen. Ga geen druppel alcohol verkwisten meer aan een teek. Maar achteraf vind ik het zelf een hilarisch verhaal, ik met die hond en die martiniwattenbol :)

Nee, tegenwoordig trek ik ze er uit, maar moet zeggen dat ik er gelukkig nog geen in tandvlees of oren heb gevonden. En verder geen flinke verhalen, want het is vreselijk om te zien hoe een kat of hond lijdt door het gif, echt vreselijk.

Heej Eerainuh,

Dankjewel voor de info. Onze hondjes hebben ook korte haren en heb (touch wood) nog geen teken op (in, aan) ze gevonden. Mijn ega zei dat het goed is om een dot vaseline op ze te doen, dan trekken ze zich vanzelf terug. En dan met een tekentang eruit trekken. Brrrr, ik ben blij dat me dat nog niet is gebeurd.
Even off topic: wat is een Westie?

Groet,
Inacar

Een Westie is een West Highland Terrier. Van originine Schotse hondjes. Altijd wit en wat langig haar, zien er niet al te mannelijk uit, maar het is mijn man die graag deze hond wilt. Ze verliezen geen haar, zijn redelijke waakhonden, hebben een sterke wil van zichzelf (hebben dus ook een goeie pack leader nodig). Moet zeggen, hoor niets dan goeds over hen.

Van die vaseline heb ik nog nooit gehoord; gewoon d'r uit trekken. Steve kwam laatst met onze kat aan; 'uhmm, Irene, wat denk jij, is dat een teek?'. Kon me niet schelen wat het was; hup pincet gepakt en d'r uit getrokken. Was inderdaad een teek. De clou is dat je het insect zo min mogelijk irriteert zodat ze zo min mogelijk extra gif inspuiten. Dus hoe sneller je actie is, hoe beter.

Morgen weer naar doggy school, met onze 7-jarige. Altijd vlooien wanneer 'ie daarvan terugkomt, maar dat is niet te voorkomen. Ik behandel 'm ervoor en erna met anti-vlooienspray. Ach, als het bij een vlooitje hier of daar blijft, dan is het wel te doen, maar wel 's een vlooienplaag meegemaakt? Ik twee keer. Sme-rig. De tweede keer was in de studentenkamer in ons huis, en de eigenares was op vakantie en haar kat kwam niet meer in de kamer. Tja, en toen die eitjes uitkwamen en ik plantjes water ging geven, was ik dus de enige voedselbron... Kotsbraakbraak!!

Goed, we gaan weer verder.

Toedeloe!

Ireen

Hé Irene,

Leuk je te 'zien'  :grin:. Kotsbraakbraak, ik heb dat een keer meegemaakt
(nee niet het kotsen, hoewel  :lol: in mijn 'early days  :wink:') zo'n
voedselbronsituatie.

Ik was toen zo'n jaar of zes en vond het maar wat spannend. Mijn moeder
vertelde dat ik gelijk naar de buren rende en de buurjongens vroeg te komen
kijken. Zij blij!!!!! Met de opmerking 'spring maar eens in mijn kamer' had dat een leuk
effect. Mijn moeder had wel die kotsbraakbraak neigingen, maar ik als ukkiepuk
echt niet!!

groetjes Miran  :lol:

Onze hond - een Ozzie born Cavalier King Charles vrouwtje - krijgt elke paar weken Advantix. Een spul dat we op de nek druppelen en haar dan beschermd tegen ticks, vlooien enz. We hebben hier veel ticks in de tuin (ook vanwege de koala's) en moeten haar dus goed beschermen. Zonder dat spul zou ze al lang dood geweest zijn. Voordeel is dat de ticks vanzelf dood gaan. Ze bijten zich wel vast, maar gaan er dan gelijk aan en kunnen makkelijk verwijderd worden.

Zelf heb ik ze ook regelmatig als het gras maai, of met de whipper snipper rond geweest ben. Ze kruipen altijd op een "warme vochtige plek" - mag je naar raden waar  :evil: - en graven zich dan helemaal in. Loop ik weer een paar dagen met een zwelling.
Als ik me vooraf spuit met Aerogard heb ik er geen last van maar meestal vergeet ik dat.

[quote author=-+henk+- link=topic=4017.msg80026#msg80026 date=1169978305]
Zonder dat spul zou ze al lang dood geweest zijn. Voordeel is dat de ticks vanzelf dood gaan. Ze bijten zich wel vast, maar gaan er dan gelijk aan en kunnen makkelijk verwijderd worden.[/quote]

Okay, als je ze niet verwijderd, of te laat erachter komt dat zo'n tick dood  vastgebeten op je vriend zit kan dat ook nog gevaarlijk zijn??..

. Ze kruipen altijd op een "warme vochtige plek" - mag je naar raden waar :evil: - en graven zich dan helemaal in. Loop ik weer een paar dagen met een zwelling. [/quote]

No comment  :grin: :p

Jack :evil:

[quote author=Jack link=topic=4017.msg80031#msg80031 date=1169980813]
Zonder dat spul zou ze al lang dood geweest zijn. Voordeel is dat de ticks vanzelf dood gaan. Ze bijten zich wel vast, maar gaan er dan gelijk aan en kunnen makkelijk verwijderd worden.[/quote]

Okay, als je ze niet verwijderd, of te laat erachter komt dat zo'n tick dood  vastgebeten op je vriend zit kan dat ook nog gevaarlijk zijn??..

[/quote]

Nee, ze verdrogen vrij snel en dan kammen of borstelen we de rommel er uit. (en... het is de enige vriendin die ik van m'n vrouw mag hebben....  :smile: )

Ik denk dat ik zou tuinieren met een lange broek die dichtgebonden is om de enkels in jouw tuin Henk! Gelukkig is het bij ons niet zo erg als bij jou - mind you, wij maaien het gras niet zelf, maar de tuinman & -vrouw dragen korte broeken, dus ik neem aan dat het hier redelijk goed te doen is.

We hebben er met de katten duidelijk meer problemen mee gehad, want die gaan op pad, dus ik hou altijd wel m'n fingers crossed...

't Is ook een beetje seizoen gebonden - en zoals ik al zei - met Aerogard op m'n benen gaat het prima.

Behandel je je kat met iets, zoals Advantix? Want dan hoef je je vngers niet so krampachtig te houden  :smile:

[quote author=-+henk+- link=topic=4017.msg80079#msg80079 date=1170045483]
Behandel je je kat met iets, zoals Advantix? Want dan hoef je je vngers niet so krampachtig te houden  :smile:[/quote]

Is dat een reclame die daar draait, moet heel mooi om te zien zijn zo heb ik zo de indruk

Back