Hoi allemaal,
Ik ben weer terug van een veel te korte, 5-weekse, vakantie op Tassie. Wauw, wat een mooi eiland. Wel echt Hollands weer daar hoor. Ik heb zomer, herfst en winter gehad daar. De eerste 5 dagen waren perfect en op de dag dat ik het tijd vond worden mijn tent te gaan gebruiken, begon het (uiteraard) te regenen en het hield ook gelijk niet meer op ook. Dat was aan de westkust waar ik van plan was een week te blijven maar daar heb ik dus maar vanaf gezien. Voordeel van die grote hoeveelheid regen was dat er wel heel veel watervallen te zien waren, vooral in de omgeving van Queenstown waar de bergen nogal rotsig zijn. De Nelson Falls was echt super na al die regen. Regen kan dus wel heel mooi zijn maar mijn voorkeur gaat in vakanties toch uit naar droger weer. En kamperen in de regen is ook niet echt een geliefde bezigheid van mij. Ik ben van Queenstown naar het oosten gereden met de bedoeling in de buurt van Mt Field National Park te overnachten. Niet in de tent want het weer was nog steeds niet dat je zegt geweldig. Een motel of iets dergelijks zou dus welkom zijn. Tja, gaat niet lukken dus, alles volgeboekt. Had ik in het noorden ook al meegemaakt in Stanley dat ik daar nog ternauwernood een slaapplek kon vinden. Uiteindelijk ben ik in New Norfolk, zo'n 40 km ten noordwesten van Hobart terechtgekomen. Nou ja, dan maar een eindje rijden iedere keer om de dingen te doen die ik wil doen. Nog wel vrij veel regen gehad en het was koud en op Mt Wellington lag zelfs sneeuw. Brrrrrrr, wat was het daar koud zeg. Ik ben blij dat ik al die warme kleren heb aangeschaft voor vertrek.
Ook in het Hartzgebergte waar ik een paar dagen later ben geweest, lag sneeuw en was het stervenskoud. Maar gewandeld heb ik wel overal. Eigenlijk is dat ook lekkerder als het niet zo warm is maar in de regen is het weer minder leuk want dan heb je weer zo'n berg getrotseerd, ben je eindelijk op de top, heb je geen uitzicht vanwege dat butweer.
Omdat het zo moeilijk was om accommodatie te vinden op Tassie ben ik maar vooruit gaan boeken om er zeker van te zijn dat ik slaapplek had.
Ik ben ook nog een paar uurtjes bij de Kallies op bezoek geweest. Dat was erg gezellig. Volgende keer maar wat langer Mariëtte? En anders komen jullie maar bij ons in Albury op bezoek als jullie in de buurt zijn.
Nog bedankt voor de lekkere koffie met koekjes :smile:.
Op de Tasman Peninsula heb ik een cottage gehuurd in Taranna. Erg leuk plekje, aan het water en zeer gastvrije mensen. Het heeft Abs by the Bay en is een echte aanrader. De Tasman Peninsula is overigens ook een echte aanrader. Prachtige kapen waar je heerlijk kunt wandelen en mooie uitzichten hebt. Ook heerlijke stranden zoals Roaring Beach. Nou, daar is het dus echt Roaring met die harde wind. 'k Zag er wel een hele grote zeeleeuw (zo eentje die pinguins eet) op het strand liggen. Ik dacht eerst dat het een rots was maar toen ik dichter bij kwam bleek het dus een zeeleeuw te zijn. Toen dacht ik dat ie dood was totdat ik dichterbij kwam, op nog geen meter afstand, en het beest begon te bewegen. Dat was wel even schrikken maar wel een leuke ervaring om zo'n beest van heel dichtbij te zien. Schijnt een normaal verschijnsel te zijn daar overigens, zo'n beest op het strand.
Port Arthur is ook erg interessant als je van geschiedenis houdt. Helaas wel erg toeristisch, net als de rest van Tasmanië overigens. Dat vond ik wel een beetje een tegenvaller dat het overal zo toeristisch is. Maar de natuur is er wel echt super.
De Freycinet Peninsula vond ik wat minder. Wel een mooi wit strand in de Wineglass Bay maar ik heb wel mooiere en wittere stranden gezien tijdens mijn diverse reizen. En ook hier weer veel te veel toeristen naar mijn zin. Het weer was inmiddels weer goed trouwens (hittegolf zelfs), maar ja, ik had toen al al mijn accommodatie voor de rest van de vakantie geboekt. Ach, ook wel weer gemakkelijk, hoef ik ook geen tent meer op te zetten en af te breken iedere keer.
Mijn laatste week heb ik in Sheffield doorgebracht, het dorp van de muurschilderingen. Leuk dorp vind ik het persoonlijk. Van daaruit ben ik naar Cradle Mountain gegaan om te wandelen. Erg mooi daar.
Ook heb ik vanuit Sheffield de grotten bij Mole Creek bezocht en ben ik Launceston naar de Cataract Gorge geweest waar ik eerlijk gezegd niet zo heel veel aan vond. Wat ik wel leuk vond, een km of 15 ten noorden van Launceston, is Grindelwald; een Zwitsers dorpje opgericht door de Nederlander Roelf Vos, n.a.v. een bezoek dat hij in de jaren '50 aan Zwitserland had gebracht. Het voelde echt Zwitsers/Duits aan daar inclusief Apfelstrudel en Schwartzwalderkirschtorte.
Alles bij elkaar een zeer geslaagde vakantie maar veel te kort, maar ja, dat vind ik van iedere vakantie. Hoe langer het duurt hoe beter. Ik heb erg genoten van alles ondanks dat ik toch wel vrij veel regen en kou heb gehad.
Dingen die ik superleuk vond om er te doen:
- Alle watervallen die ik heb gezien en dat zijn er veel op Tassie.
- De Seal Cruise in Stanley.
- Wandelen op de Tasman Peninsula
- Port Arthur
- De grotten van Mole Creek, Hastings en Gunn Plains
- Grindelwald en last but not least
- De cruise naar Bruny Island met Bruny Island Charters. Echt super is die, is niet de goedkoopste maar zijn geld meer dan waard. Geweldig.
Prachtig vakantie-eiland is Tasmanië maar ik zou er toch niet willen wonen. Vanwege het weer. Doe mij toch het weer van Albury maar; iedere dag zon op een enkele uitzondering na.
Oh ja, mobiele telefonie is 3x niks op Tassie. Vodafone en Optus hebben geen bereik at all. Bij de grotere plaatsen is er met Telstra wel bereik maar iets verder de bush in kun je het ook met Telstra wel vergeten is mijn ervaring.
Groetjes,
Erna
Ik heb de wereld aan foto's gemaakt op Tassie maar ik laat ze niet zien, ha, ha. Ga zelf maar een kijkje nemen daar, dat is veel leuker.