wanneer euro's naar aud omzetten

http://www.iccfx.com/nl/history.php

Als je op bovenstaande link kijkt kan je history aangeven 01-01-05 tot nu zie je dat de trend weer om hoog gaat.
Maximum was eind 2004 ca 1.76 daarna ingestort tot 1.55.

Wie heeft stalen zenuwen om zo lang mogleijk te wachten!!

Teuni

[quote author=Wilsil link=topic=5239.msg66854#msg66854 date=1154414944]
Ak,

Ik heb net gekeken op de site van currenciesdirect.com, maar kom er niet helemaal uit.
Hoe werkt het precies?
Je moet je bij hen registreren en zij doen de transfer, tegen welke kosten?

Trouwens BankWest heeft een hogere interest, 6.4% voor de erste 12 maanden en daarna 5.75% op hen e-rekening.
Ik wacht nog op mijn TFN voordat ik een aanvraag doe.

Groeten, Wilco
[/quote]
Hi Wilco,
Ja, je moet je bij hen registreren (dat moet bij al dat soort bedrijven, als veiligheidsmaatregel tegen witwassen van geld  :roll:). Vervolgens krijg je een contactpersoon, waarmee je via e-mail contact kunt houden (bellen kan natuurlijk ook). Ze rekenen geen kosten, maar geven je een quote tegen welke koers ze je euro's omzetten in AUD. Door de marges tussen de 'interbank' koers en de koers die jij krijgt houden zij er natuurlijk wel wat aan over. Maar dat geldt overal, grenswisselkantoren en banken houden aan een transactie veel meer over dan alleen de kosten die ze rekenen voor het omzetten. Als jij tevreden bent met de koers die CurrenciesDirect je geeft, sluit je een 'deal'. Vervolgens moet jij je Euros ovemaken op hun rekeninig, en maken zij de dollars over op jouw AUD rekening. Ik heb dat nu drie keer gedaan, en alle drie de keren stond hun geld eerder op mijn AUD rekening, dan dat ik het voor elkaar kreeg om mijn Euros van de Postbank naar hun rekening te krijgen.  :-D :-D

Bij Currenciesdirect hebben ze een vrij persoonlijke benadering, en je kunt met hun 'dealers' bespreken of het slim is nu te wisselen of te wachten. Ze geven geen garantie natuurlijk dat de koers gunstiger wordt of zo. Als je het allemaal automatisch wilt doen, kun je OZForex proberen. Ook daar moet je je registreren, maar verder gaat geloof ik alles via hun website. Je kunt de koersen 'realtime' volgen en op elk moment van de dag de koers vastleggen voor je transactie.

Succes!
Ak  :up:

Wij hebben ons net bij OZforex geregistreerd en volgen de koers op de voet.
Erg spannend allemaal als je veel geld wilt omzetten en we hopen
maar dat de dollar nog een beetje daalt voor 15 september. Op die dag moeten we de nieuwe auto + caravan betalen  :-(
We twijfelen nog wel tussen de banken en OZforex, want we weten van de laatste niet veel af.
Zit hier ook nog een bank achter?

Annelies

[size=30pt]Dit is de tip van de dag (vrijdag de 29e)![/size]
[size=24pt]Maak nu je geld over!!
De AU$ staat nu op 1,70[/size]

Ik kon het even niet laten. Okee, dit is dus een heel goed moment om veel geld naar je australische bankrekening over te maken.
Staat de AU$ op 1,67 of lager? Dan zeker niet doen

vorige week stond deze ook op ruim 1.70. het bedrag wat daar aan kwam was aanzienlijk minder. Nu hoorde ik dat de gemiddelde koers van de afgelopen week wordt gebruikt. Dan maakt het dus niet uit, dan hoeft het niet percee op die dag.

Mmm, ik denk dat het te maken heeft met 2 factoren.

1) Wanneer het bedrag wat je overmaakt wordt omgezet naar Australische dollars.
2) De bank die je gebruikt. De één zal een betere koers gebruiken dan de andere.

Wat betreft de 1e factor kan ik je de volgende tip meegeven. Als je over gaat maken naar je Australische rekening, geef dan de bank die je in Nederland gebruikt opdracht (kan ook via internetbankieren) om een X aantal Australische dollars op je rekening over te maken. De conversie wordt dan namelijk direct gedaan. Dit gebeurt niet als je een X aantal euro's overmaakt naar je Australische bankrekening. Dan wordt het pas geconverteerd in Australië zelf, waar het dan één of meerdere dagen later wordt geconverteerd. Dit kan positief en negatief uitvallen.

Ik zeg er wel bij dat ik in Nederland bij de Fortis bank zit. Die passen 4x per uur de vreemde valuta koersen aan.
Ik kreeg niet de koers van 1,70. Dat helaas niet, banken pikken allemaal in. Maar door de lage dollarkoers uiteraard wel een relatief betere koers dan dat hij op bijvoorbeeld 1,67 staat.

het houdt allemaal wat dat geld. Ik vernam ook nog dat november/december de dollar daalt, dus gunstig voor ons. Ik laat het meeste hier nog staan en boek dat tegen die tijd over.

Ja, helaas. De AU dollar koers is nu weer flink aan het stijgen. Het wordt weer winter in Europa en zomer in Australië. Waar je nog op zou kunnen wachten is bijvoorbeeld de kerstdagen. Ik weet het niet uit ervaring maar ik kan me zo voorstellen dat de AU$ dan wel weer wat inzakt. Alle mensen willen immers dan wel thuis zijn waardoor de vraag naar AU$ wel weer wat af zal nemen.

Laat me ff weten als jullie "en masse" euri's gaan wisselen, dan stijgt de vraag naar AUD en wordt dus meer waard.. Ga ik vlak na jullie naar het loket  :wink: of eh.. ben ik nu ook blonT?

Hoi Kookaburra,

Ik ga je even "nadoen" Hihihihihihihi. De roep van de kookaburra.
Als de vraag naar dollars stijgt. Wordt de australische dollar meer waard, dus krijg je veel minder dollars voor je euro's. Als de vraag laag is (Juni / Juli / Augustus), dan kan je profiteren.

even opletten voor wie het intereseert, de Australische dollar begint weer te zakken tov de EURO !!!!
dus meer dollartjes voor je zuur verdiende euro.

Annelies

Ik heb het een beetje bijgehouden de afgelopen jaren (oa. m.b.v. www.oanda.com ) en elk jaar sinds 2000 in de maand december daalt de AUD t.o.v. de Euro: tussen Kerst en oudjaar is de dollar meestal minimaal 2 Eurocent goedkoper dan eind november. Er is natuurlijk geen garantie, in '99 was het bv niet zo en steeg de dollar in december, en vorig jaar was de dip vrij klein, maar het lijkt toch wel sterk op een steeds terugkerende trend. Ik ben geen econoom, maar vermoed dat het te maken heeft met de massale Christmas spending hier...
Mijn advies is dus omwisselen tussen Kerst en oudjaar.

audeuro.jpg

Op verzoek: de Excel file voor bovenstaande grafiek.

Wie heeft er de ervaring in (zie hieronder) om het goedkoopst het geld over te maken?.

1- Bij je eigen bank je geld in Euro's storten naar een Australische bank en zij zetten het om in Australische Dollars...

of

2- Bij je eigen bank je geld al om laten zetten in Australische dollars en dan over laten zetten naar een Australische bank.

Enkele vraagjes meer over Australische banken.....;
- Welke banken zijn "goed" en bij welke moet je het zeker niet doen.
- Waar kun je mee te maken krijgen waar je mee moet op letten.

Thanks,

Jack :evil:

[quote author=Jack link=topic=5239.msg77655#msg77655 date=1167316037]
Wie heeft er de ervaring in (zie hieronder) om het goedkoopst het geld over te maken?.

1- Bij je eigen bank je geld in Euro's storten naar een Australische bank en zij zetten het om in Australische Dollars...

of

2- Bij je eigen bank je geld al om laten zetten in Australische dollars en dan over laten zetten naar een Australische bank.

Enkele vraagjes meer over Australische banken.....;
- Welke banken zijn "goed" en bij welke moet je het zeker niet doen.
- Waar kun je mee te maken krijgen waar je mee moet op letten.
[/quote]

Hi Jack, you read my mind, ik ben hier ook mee bezig.
Het lijkt mij dat het beter is om vanuit NL geld over te zetten naar een Australische bankrekening, uiteraard wanneer de koers er voordelig bij staat. Het schijnt mogelijk te zijn om vanuit NL een Australische bankrekening te openen. Ik houd in ieder geval wel mijn NL bankrekening aan als ik naar Australië ga. Alleen weet ik nog niet of dit mag van mijn bank en, zo ja, wat voor adreswijziging ik dan op moet geven.

Hier kun je meer informatie lezen:

http://www.xpdite.net/forum/index.php?topic=1225
http://www.xpdite.net/forum/index.php?topic=1520
http://www.xpdite.net/forum/index.php?topic=3298
http://www.xpdite.net/forum/index.php?topic=4214
http://www.xpdite.net/forum/index.php?topic=4621
http://www.xpdite.net/forum/index.php?topic=4923
http://www.xpdite.net/forum/index.php?topic=5212
http://www.xpdite.net/forum/index.php?topic=5429

:up:

Mischien een stomme zet maar als ik nu mijn geld gewoon in nederland laat staan en overzet wat ik nodig heb.
en dan maar afwacht in australie tot de koers gunstig is en dan het overmaak
kan dat dan?????
En is er geen bedrijf in nederland die je hierbij kan helpen????
Er is me wel eens verteld dat overzetten via nieuw zeeland ook kan maar ik weet er (nog) te weineg van.

Groetjes Kees

[quote author=krokkie link=topic=5239.msg77670#msg77670 date=1167335980]
Mischien een stomme zet maar als ik nu mijn geld gewoon in nederland laat staan en overzet wat ik nodig heb.
en dan maar afwacht in australie tot de koers gunstig is en dan het overmaak
kan dat dan?????

Groetjes Kees[/quote]

Ik heb dit aan mijn bankdirecteur gevraagd en dit was geen enkel probleem.

[quote author=AJ link=topic=5239.msg77665#msg77665 date=1167332116]

Hi Jack, you read my mind, ik ben hier ook mee bezig.[/quote]

Altijd goed om AJ te "zien" en zeker als onze gedachten op 1 lijn staan :smile: :up:....hoe is het AJ...verloopt alles volgens schema.

[quote author=AJ link=topic=5239.msg77665#msg77665 date=1167332116]
Ik houd in ieder geval wel mijn NL bankrekening aan als ik naar Australië ga. Alleen weet ik nog niet of dit mag van mijn bank en, zo ja, wat voor adreswijziging ik dan op moet geven.[/quote]

Dat doe ik ook want de komende 12 maanden krijg ik links en ook rechts nog uitbetalingen van instanties.
Via internetbankieren blijf ik elk moment baas over mijn rekening.
Een adres heb je niet nodig de eerste tijd maar ze willen wel hebben dat je zo snel mogelijk dit door geeft.

Nu resten nog enkele vraagjes zoals;

[quote author=Jack link=topic=5239.msg77655#msg77655 date=1167316037]
of
2- Bij je eigen bank je geld al om laten zetten in Australische dollars en dan over laten zetten naar een Australische bank.[/quote]

cheers,

Jack :evil:

Back