wanneer euro's naar aud omzetten

Australië treft maatregelen om economie op te peppen
3 februari 2009, 11:15 uur | FD.nl

De Australische regering heeft een stimuleringsprogramma ter waarde van Aus-$42 mrd ontvouwd om de economie weer op gang te krijgen.
Tegelijk heeft de centrale bank van Australië het voornaamste rentetarief met 1%-punt verlaagd tot 3,25%. Daarmee is de laagste stand bereikt sinds 1964.
Het steunprogramma bestaat voor Aus-$12,7 mrd uit belastingverlichtingen voor gezinnen en mensen met een laag inkomen. Een bedrag van Aus-$28,8 mrd is gereserveerd voor infrastructele werken. De combinatie van fiscale en monetaire maatregelen heeft een positief effect op de Australische munt, verklaart een financieel expert van Barclays Capital in Singapore tegenover persbureau Bloomberg.
Australische dollar stijgt
De koers van de munt vertoont vanochtend vroeg een stijging na drie dagen van lagere standen. Volgens een valuta-expert van ABN Amro Australia kan de Australische dollar nog enig terrein winnen op de Amerikaanse dollar. Maar het is zeer de vraag of die opgaande lijn stand houdt. De verwachting is dat de verslechterde economische omstandigheden zich zullen weerspiegelen in een lagere koers van de Australische munt.

1- Bij je eigen bank je geld in Euro's storten naar een Australische bank en zij zetten het om in Australische Dollars...
of
2- Bij je eigen bank je geld al om laten zetten in Australische dollars en dan over laten zetten naar een Australische bank.

ik heb geen ervaring met geld hier omzetten in aus$ maar heb wel regelmatig geld overgemaakt van mijn nederlandse rekening naar mijn vriends australische rekening. dit kostte €20 per keer.  je kunt het best even van tevoren kijken of de koers goed is...dan heb je er het meest aan. maar elke keer als je geld overmaakt en de kosten voor eigen rekening zet kost het ongeveer €20 dus....bij de postbank iig. mn vriend heeft een rekening bij commonwealth.

ik heb zelf een rekening bij westpac, alhoewel ik deze al meer dan een jaar niet heb gebruikt. ben benieuwd of ik hem straks nog kan gebruiken...
ik stortte zelf wel vaker vanuit oz geld op mn nederlandse rekening bij westpac. dit kostte 30 aus dollar en ik geloof ook nog wat in euro's als het op mn nederlandse rekening te staan kwam, maar dit weet ik dus niet zeker meer. ik kan het wel nog ergens terugzoeken, dus als iemand het graag wil weten hoor ik het wel!

groetjes nicole

Wij hebben eind vorig jaar een rekening geopend bij de commonwelth(kan vanuit Nederland) en hebben alvast wat AUD aangeschaft. Gaat de emigratie niet door (zal toch niet :up:) dan maken we het geld wel op tijdens een vakantie. We kunnen via internet bankieren onze rekening bekijken, alleen betalen we wel een vast maandbedrag voor de rekening.

De koers is nu voor Euro's erg gunstig toen wij geld overmaakten kregen we net geen AUD 2,- voor 1,- Euro. dus bijna dubbel.

Groetjes Yvonne

En hoe zit het dan als je bijv. gewoon pint in Australie (met je NL bankpas) en gelijk met dat geld naar binnen loopt en het op je aussie rekening stort? Komt dat net zo uit als wanneer je het van je NL rekening rechtstreeks laat overmaken naar je australische rekening (zonder dan die 20/30 euro te betalen) of is die koers slechter (lijkt mij niet, toch?) (rabo is gratis pinnen in 't buitenland OOK australie)
Want je kunt 800 dollar per dag opnemen... want anders ben je wel steeds die 20 a 30 euro kwijt.. tenzij je natuurlijk een heel groot bedrag wilt overzetten..

ehm....ik denk inderdaad dat dat gewoon volgens de koers is die op dat moment geldig is.... dus ja...als je niet hoeft te betalen voor het pinnen op zich scheelt dat denk ik die 20 a 30 euro. mits de bank geen kosten rekent voor het storten maar dat lijkt me stug....
bij de postbank betaal je vaak kosten voor pinnen in het buitenland (behalve als je bijv een betaalpakket hebt) dus dan is het niet zo handig....

@ Nicole,
Hi, er is een Rabo-bank in Mackay, in Gordon street. Ben zelf hier in Nederland ook bij de Postbank, maar zit er wel over na te denken om over te stappen, als ik daar een gewone rekening kan openen. De Rabobank in het buitenland zijn vaak alleen gericht op agrariers.
Zal ze zo meteen even bellen of het kan en laat het je dan wel weten.
groetjes    Johan

Hi, net de Rabobank in Mackay aan de lijn gehad en jammer maar je kan er geen gewone particuliere rekening openen, ze verstrekken voornamelijk leningen aan farmers, nu heeft Pamela wel 17 jaar een dairy-farm gehad, maar dat gold niet. Had wel handig geweest, want ze zitten net om de hoek.
groetjes    Johan 

Ik zou persoonlijk voor een grote bank in australie gaan (commonwealth / ANZAC) omdat je vaak een extra bedrag moet betalen als je met je aussie bankpas 'vreemd gaat' (dus bij een automaat van een andere bank pint). Commonwealth en ANZAC zie je echt overal.
Verder kun je met de meeste rabobank passen (afhankelijk van je rekening) gratis in het buitenland pinnen, en dat scheelt echt.

:cry: <_<
We krijgen nu wel heel weinig dollars voor onze zuur verdiende euries !
Het is te hopen dat het voor September nog een beetje aantrekt anders laten we het denk ik nog maar even in Nederland op de bank staan !

Als het net zo schommelt als een tijdje terug , ( ik meen me te herinneren dat het bijna 1 op 2 was, balen dat we er toen niet waren!! ) maar dan komt het wel weer goed, en tot die tijd houden we mooi de NL rekening aan.

Tsja idd wij wachten ook weer op die 1:2 verhouding. Maar aangezien we uitzicht hebben op werk hebben laten we lekker alles in nederland op de rekening staan en gebruiken we onze straks in australie verdiende dollars om in australie mee te betalen. En als dan uiteindelijk een goede koers hebben dan is het kassa!!!!

Cheers.

Gezien de problemen in Euroland en de sterke economie in Australie, denk ik dat je lang kan wachten op een 1:2 verhouding. Ik heb wat spaargeld overgemaakt in 2008 tegen 1.75, en in 2009 nog wat meer tegen 2.10. Recentelijk wat teruggestort naar Nederland tegen 1.60, nu is de koers verder gezakt naar 1.50. Als je het geld niet direct nodig hebt, zou ik wachten met wisselen totdat de koers rond de 1.75 zit - maar dat zou best nog eens tijdje kunnen duren. Tip: stel je eigen 'acceptabele' koers vast op OzForex en dan krijg je een sms/mailtje op het moment dat het zover is!

Inmiddels staat de koers al op 1,44. :-(
Blijft toch bizar dat het wanbeleid van Griekse ministers van financiën jaren geleden uiteindelijk (mede) gevolgen heeft voor onze emigratie! Voorlopig eerst maar huren in australie, want om tegen deze koers je overwaarde-euro's om te zetten naar dollars is ook zonde...
Ik wil de gulden terug!!!!

Wim.

Als we nu eens allemaal wachten met euros om te zetten dan kunnen we straks euros kopen van de dollars die we hier verdienen!!!

Back