Wat gebeurt er nadat het skilled migration visum verloopt?

anneke

New Member
Hallo,

Wij hebben een skilled migration visum dat geldig is tot augustus 2006. Momenteel wonen we nog in Nederland.

Wij hebben een paar vragen en hopelijk kan iemand ons hiermee helpen:
Wanneer moeten we in Australie zijn om onze rechten op een permanent visum niet te verliezen? Is het bijvoorbeeld mogelijk om pas in juli 2006 naar Australie te komen en pas dan op zoek te gaan naar een baan en zo of moeten we voor augustus 2006 al een tijd in Australie gewoond en gewerkt hebben?

Groetjes, Anneke & Jim
 
Anneke, welkom op dit forum!

Met een beetje jaloezie lees ik je bericht, jullie hebben het visum al  :-D

Ik zou niet weten hoe het precies zit, maar 1 ding weet ik wel, ik vertrok liever vandaag dan morgen.
Ik kan het mis hebben, maar ik meen dat je medicals en VOG 12 maanden geldig zijn en ik geloof dat je binnen die 12 maanden in Ozzie moet zijn. Zeker weten doe ik het niet, je krijgt vanzelf de juiste info.
 
[quote author=Jeroen link=topic=925.msg7089#msg7089 date=1105348685]
Ik kan het mis hebben, maar ik meen dat je medicals en VOG 12 maanden geldig zijn en ik geloof dat je binnen die 12 maanden in Ozzie moet zijn. Zeker weten doe ik het niet, je krijgt vanzelf de juiste info.
[/quote]

Klopt, maar dit betekent niet dat je je dan al moet vestigen in Australië. Je moet binnen die 12 maanden je visum valideren, wat inhoud dat je een keertje naar Aus. moet...dit kan dus ook een vakantie zijn o.i.d.
 
[quote author=anneke link=topic=925.msg7086#msg7086 date=1105345920]

Hallo,

Wij hebben een skilled migration visum dat geldig is tot augustus 2006. Momenteel wonen we nog in Nederland.

Wij hebben een paar vragen en hopelijk kan iemand ons hiermee helpen:
Wanneer moeten we in Australie zijn om onze rechten op een permanent visum niet te verliezen? Is het bijvoorbeeld mogelijk om pas in juli 2006 naar Australie te komen en pas dan op zoek te gaan naar een baan en zo of moeten we voor augustus 2006 al een tijd in Australie gewoond en gewerkt hebben?

Groetjes, Anneke & Jim

[/quote]
Je recht om in Australie te blijven is in principe oneindig. Het recht om Australie binnen te komen is echter beperkt. Als je visumsticker tot augustus 2006 verloopt neem ik aan dat je al in Australie bent geweest om het visum te 'valideren'. Je hebt tot augustus 2006 de mogelijkheid om binnen te komen daarna niet meer. Als je eenmaal binnen bent mag je zolang blijven als je wilt (staat ook op je visumsticker).
Omdat het leuk is om het land ook eens tijdelijk te kunnen verlaten moet je na augustus 2006 een RRV (Resident Return Visa) hebben. Dit visum krijg je pas als je twee jaar in Australie bent geweest. Dus als je in augustus 2006 binnekomt kun je een RVV pas in augustus 2008 krijgen. Als je tussen deze twee data Australie verlaat kun je niet meer binnenkomen zonder opnieuw een visumaanvraag te doen (voor bijvoorbeeld een skilled visa).
 
Hallo Jeroen,

Misschien dat ik jouw antwoord verkeerd lees, maar je hoeft na 2 jaar nog geen RRV aan te vragen. Het oorspronkelijke visum blijft 5 jaar gedldig en hierop kun je onbeperkt Australie verlaten en weer binnenkomen (dus ook tussen augustus 2006 en augustus 2008). Pas als je na augustus 2011 Australie wilt verlaten en ook weer wilt terugkeren moet je een RRV aanvragen.

Groeten,

Rob Breumelhof
Adelaide
 
[quote author=Rob Breumelhof link=topic=925.msg7096#msg7096 date=1105351503]
Hallo Jeroen,

Misschien dat ik jouw antwoord verkeerd lees, maar je hoeft na 2 jaar nog geen RRV aan te vragen. Het oorspronkelijke visum blijft 5 jaar gedldig en hierop kun je onbeperkt Australie verlaten en weer binnenkomen (dus ook tussen augustus 2006 en augustus 2008). Pas als je na augustus 2011 Australie wilt verlaten en ook weer wilt terugkeren moet je een RRV aanvragen.

Groeten,

Rob Breumelhof
Adelaide
[/quote]
Hoi Rob,

Het hangt er vanaf of de genoemde augustus 2006 de validatie datum is ("must enter before") of de einddatum voor het visum (dus de 5 jaar die jij bedoeld). Omdat augustus 2006 over 1 1/2 jaar is ga ik ervan uit dat het niet de "must enter before" datum is. Deze is nooit meer dan 1 jaar na het verstrekken van het visum.

Jeroen
 
Hallo iedereen,

Nog even onze situatie in het kort: we hebben ons skilled migration visum in augustus 2001 gekregen en op tijd gevalideerd (december 2001). Ons visum is 5 jaar (dus tot in augustus 2006) geldig. Door persoonlijke omstandigheden konden we niet eerder naar Australie emigreren. We zijn nu alsnog van plan om naar Australie te gaan.

Ik heb onze vragen nog iets meer gespecifieerd:

1. Is het in ons geval theoretisch mogelijk om in juli 2006 naar Australie te gaan en daar 2 jaar te wonen terwijl ons visum afloopt in augustus 2006. Zijn werkgevers dan wel bereid om ons aan te nemen?
2. Klopt het dat we een citizenship kunnen krijgen nadat we 2 jaar in Australie hebben gewoond (ongeacht de tijd dat we daar gewoond hebben terwijl ons skilled migration visum nog geldig was)?
3. Ik begreep dat wij na augustus 2006 het land eventueel kort zouden kunnen verlaten met een RRV (bijvoorbeeld bij ziekte van familielid in Europa). Klopt dit?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Anneke & Jim
 
[quote author=anneke link=topic=925.msg7398#msg7398 date=1105781865]
1. Is het in ons geval theoretisch mogelijk om in juli 2006 naar Australie te gaan en daar 2 jaar te wonen terwijl ons visum afloopt in augustus 2006. Zijn werkgevers dan wel bereid om ons aan te nemen?
[/quote]
Ja, je mag zo lang blijven als je wilt. Als je werkgever van je verlangt dat je wel eens overseas werkt dan heb je een probleem.

[quote author=anneke link=topic=925.msg7398#msg7398 date=1105781865]
2. Klopt het dat we een citizenship kunnen krijgen nadat we 2 jaar in Australie hebben gewoond (ongeacht de tijd dat we daar gewoond hebben terwijl ons skilled migration visum nog geldig was)?
[/quote]
Ja

[quote author=anneke link=topic=925.msg7398#msg7398 date=1105781865]
3. Ik begreep dat wij na augustus 2006 het land eventueel kort zouden kunnen verlaten met een RRV (bijvoorbeeld bij ziekte van familielid in Europa). Klopt dit?
[/quote]
Het is mogelijk dat je in uitzonderlijke gevallen een RRV krijgt maar je moet er niet op rekenen.
 
Back
Top