[quote author=aussiebrissiebabe link=topic=2310.msg27079#msg27079 date=1126253194]
Een permanent resident visa is een visa waarmee je voor altijd in en uit Oz kan komen en gaan wanneer je wilt. Je mag alles, wel werken, niet werken, wel wonen, niet wonen. Dit visa is erg moeilijk te krijgen (toen tenminste wel), vereist meer punten dan een ander visa. Wij zijn dus niet op basis van beroep oid binnengekomen (telt wel mee natuurlijk voor het puntenaantal) maar enkel en alleen op punten. Wij wilden geen visum hebben waarmee we maar 5 jaar in oz konden blijven om daarna weer een visum aan te moeten vragen. Eigenlijk zijn we nog net geen paspoorthouders maar we hebben wel dezelfde rechten en mogen na 3 jaar zelfs stemmen. [/quote]
uhhh....nou begrijp ik het ook niet meer.....Zoals je het omschrijft, op basis van punten, en je beroep dat meetelt voor punten en de rechten die je daarmee verwerft lijkt toch heel sterk op een skilled independent.
Hiervoor moet je 120 punten scoren, oa punten voor je beroep, en het is een permanent visum (dus ben je ook permanent resident), em mag je inderdaad na zoveel jaar stemmen. Eenmaal in Oz mag je elk werk doen wat je wilt, of voor jezelf beginnen of whatever, geen restricties.....Het visum is in basis voor 5 jaar, maar als je in die 5 jaar iedere keer 2 jaar binding hebt met australie, dus hebt gewoond, kun je het onbeperkt verlengen en hoef je niet iedere keer opnieuw een visumprocedure te volgen, je bent immers permanent resident, je mag binnen die 5 jaar in en uit wanneer je wilt.....en na een bepaalde tijd kun je er inderdaad ook voor kiezen om citizen te worden.....
kan eraan liggen dat ik blond ben.....maar volgens mij praten wij over hetzelfde... (behalve mensen die voor een SIR of dergelijke gaan, hier zijn inderdaad andere regels aan verbonden...)
Gr. SAb