[quote author=aussiebrissiebabe link=topic=2310.msg27079#msg27079 date=1126253194]
Een permanent resident visa is een visa waarmee je voor altijd in en uit Oz kan komen en gaan wanneer je wilt. Je mag alles, wel werken, niet werken, wel wonen, niet wonen. Dit visa is erg moeilijk te krijgen (toen tenminste wel), vereist meer punten dan een ander visa. Wij zijn dus niet op basis van beroep oid binnengekomen (telt wel mee natuurlijk voor het puntenaantal) maar enkel en alleen op punten. Wij wilden geen visum hebben waarmee we maar 5 jaar in oz konden blijven om daarna weer een visum aan te moeten vragen. Eigenlijk zijn we nog net geen paspoorthouders maar we hebben wel dezelfde rechten en mogen na 3 jaar zelfs stemmen.[/quote]Ik denk dat een deel van de onduidelijkheid omtrent jullie visum komt door de benaming die je eraan geeft. Er zijn een boel soorten "permanent residency" visa, de meest bekende is denk ik het "general skilled independent visa". Permanente visa geven je onbeperkte in- en uitreismogelijkheden voor 5 jaar, en een levenslange verblijfsvergunning. Echter, om na 5 jaar nog naar het buitenland te kunnen reizen (of beter: om weer terug te kunnen komen in Australie) heb je een Resident Return Visa nodig. Daar is trouwens normaalgesproken amper moeite voor nodig, kun je gewoon online aanvragen. Je moet wel 2 jaar binding met Australie hebben, maar dus alleen aan het eind van die 5 jaar, niet elke 2 jaar.
Wat jij beschrijft klinkt als iets bijzonders tussen permanent residency en citizenship in, en ook ik heb hier nog nooit van gehoord, en zit dus ook nieuwsgierig af te wachten tot je de info gevonden hebt en op het forum plaatst. Vooral het stukje over stemmen vind ik interessant want naar ik begrepen had is stemrecht hier een "citizen right and duty".
3 minuten later... Ik kom net mijn paspoort tegen in m'n bureaula en zat dus effe naar mijn visumsticker te kijken. Hebben jullie een electronisch visum of ook een sticker in je paspoort en zo ja, zou je daar eens op kunnen kijken wat voor "class" en "sub class" er vermeld staat; ben wel benieuwd...