Wat hebben jullie verscheept?

A&G

Active Member
Ik heb al wat geneusd op draadjes over verschepen maar ben wel benieuwd naar ervaringsverhalen over wat je niet mee had willen nemen en waar je spijt van hebt dat je het achter gelaten hebt.

Een vriendin van mij is net geëmigreerd. Zij zou een volgende keer ook alle troep uit rommel laadjes meenemen. Niet dat het wat kost, maar ze was de hele tijd aan het zoeken naar een boterhamzakje, een stukje aluminiumfolie en dan weer een paperclip of een elastiekje (de container was er voordat zij aankwamen).

Ik zit bijvoorbeeld te twijfelen over de bank en de eetkamertafel. Ze zijn 8 jaar oud en zien er niet meer geweldig uit. De bank heeft een gaatje en is een beetje verkleurd. Het blad van de tafel heeft ook zijn beste tijd gehad. Van de 8 stoelen hebben er nog 4 een mooie rieten mat. Aan de andere kant is het voor de kinderen ook wel lekker om daar op hun eigen meubelen te zitten.

En de fietsen? Hebben jullie die meegenomen? Wij willen naar Brisbane. Kunnen kinderen daar wel veilig fietsen? We hebben ook een grote trampoline. Die wil ik wel graag meenemen.
 
Oh ja, en gordijnen/vitrage? Ik heb al even op de verhuursites gekeken maar ik krijg echt de rillingen van de Australische "drapes". Maar misschien had ik net de verkeerde te pakken?
 
Mijn gouden tip (deze keer gratis..) Zorg dat je een quote per kubieke meter krijgt van het verhuisbedrijf van jouw keuze. Hou die prijs in je achterhoofd bij alles (maar dan ook echt alles) wat je wel of niet wilt meenemen. Kijk dan wat je ervoor op marktplaats zou kunnen terug krijgen en wat je er in Australie voor moet betalen om het weer in je huis neer te zetten.

Zo kwamen de wasmachine en de droger wel door de keuring, de tafels en stoelen ook, maar het bankstel niet meer.
De gordijnen hebben wij helaas niet allemaal meegenomen, alleen van de kinderkamers. Enorm spijt van gehad! Kwalitatief goede gordijnen (en vitrage) zijn hier duur, heel duur. Wij hebben uiteindelijk onze gordijnen opnieuw besteld bij de HEMA en door mijn moeder op laten sturen, dit bleek echt veel goedkoper te zijn dan ze hier te laten maken.
De gordijnen die we wel hadden meegenomen hangen nu op de logeer- en speelkamer :)
 
Wij kregen te horen van onze verhuizers dat we min. de helft van wat we hadden moesten wegdoen, want het zou niet in de container passen. We hebben dus ook heel streng geselecteerd, en we hebben al spijt gehad als haren op ons hoofd om alle dingen die we achtergelaten of weggegeven hebben. Uiteindelijk hadden we plaats over in de container, zelfs nadat al onze "twijfelspullen" erin waren gezet.

Je kan best zaken waar je over twijfelt gewoon in huis laten staan voor als je plaats over hebt in de container. Bij ons was dat bvb de droogkast, een aantal extra matrassen en een extra sofa, waarvan we heel blij zijn dat die uiteindelijk meegekomen zijn.

Spijt: de strijkplank. Stond nog in de kelder en hebben we pas gezien toen de container verzegeld was. En ik weet niet wat dat hier is, maar de strijkplanken zijn hier allemaal nogal wankelig, laag en heel erg dun, waardoor het roosterpatroon mooi op je kleren gestreken wordt :( Spijt ook van m'n magnetronkommetjes en vele keukenspullen waarvan ik dacht dat ik ze hier wel allemaal opnieuw zou kopen, want hoeveel kan dat nou kosten ... Nou, genoeg dus. De echt noodzakelijke zaken schaf je je wel aan, maar vergis je niet in de hoeveelheid geld die je hier moet uitgeven. Dan denk je van: oke, ik doe het wel zonder. Maar het is natuurlijk wel jammer als je dan al die spullen had en ze gewoon weggegeven hebt.

Ook veel spijt van spullen die in Europa heel betaalbaar zijn en hier stukken van mensen kosten. Ik zou heel graag op dit moment met 2 lege koffers naar Belgie trekken en daar alles kopen wat hier ofwel niet te vinden is ofwel veel en veel duurder. Zoals stof, kleren, ondergoed, spullen van Decathlon, schildergerief (voor kunstenaars), kauwgom (hier enkel mint of zeemzoete varianten te vinden).

Trampoline zou ik zeker meenemen, fietsen ook. Voldoende mogelijkheden om te fietsen hier in Queensland. En meubels: als je er plaats voor hebt: meenemen! Je hebt hier al zoveel uitgaven, en alles wat je dan niet meer moet kopen is meegenomen. Anders gaat je spaargeld er nog sneller doorheen.

succes!
 
Super, deze tips! Er zijn net twee verhuizers langs geweest voor een offerte. De een zei niets over het volume, de ander zei dat het bij lange na niet ging passen..... Dat wordt dus streng selecteren!
De tip over kleding is ook top. Ik ga straks lekker in de uitverkoop zomerkleding kopen voor de kinderen. Dat past vast nog wel in de container. Nog meer tips?
 
Even een vraagje zomaar.
Wat kost nu een complete container? Wij nemen zeer weinig mee. Enkel fietsen, waarschijnlijk ons bed, gereedschap en wat emotionele spullen.
Zeker geen meubels, huisraad, strijkplanken, wasmachines, koelkasten of keukenspullen enzo.
Ik heb dus quotes per m³ gevraagd. Zitten rond de 400-500 euro / m³ alles in (verzekering etc). Hoe meer m³ hoe goedkoper natuurlijk.
Ben best wel benieuwd...
 
Hoi Ernie, vandaag werd 5.500 genoemd voor een 30m3 container. Geen idee wat daar allemaal bij zit qua inpakken en inklaren.
 
Even serieus, Google helpt niet echt. Schijnbaar is er een verschil tussen Europees PAL en Australisch PAL. Moderne TV's moeten dat wel aankunnen, maar een echt goed antwoord zou ik toch eerder bij iemand hier zoeken die er al 1 heeft verscheept.
 
tv doet het hier gewoon, beeld staat ook de goede kant op :)
Informeer effe verder Ernieman, wij hebben voor 22M3 4600 euro betaald, all in (inpakken, transport, verzekeringen, hier uitpakken) Er kwam 400 dollar bij omdat we de container nog ergens anders naar toe moesten brengen. 400-500 euro per kuub is erg duur!! Er is veel over verhuizers gezegd op dit forum, effe zoeken...
Als het nog in goede conditie is, meenemen!! De verhuizer zal je helpen met de omschrijving. Deze moet correct, maar niet teveel info. Bij ons is alles zonder problemen meegekomen. Wij zijn twee keer verhuisd, de eerste keer hadden we maar 2 kuub meegenomen, toen zijn we hier gestart met E-bay, so to speak. De tweede keer hebben we alles meegenomen. Ben toen ook naar Ikea geweest en heb dingen als ladenblokken enzo gekocht en gewoon in de doos laten zitten (wist ik nog van de vorige keer dat dat hier duur was). Vergelijk maar op de site van Ikea. Ik ben blij dat we de oude (met karakter en sfeer) opgeknapte kastjes hebben meegenomen, de wasmachine en droger (Miele, er is echt geen betere), eigenlijk nergens spijt van. Hebben ook fietsen meegenomen, maar ik had me niet gerealiseerd dat het hier zo heuvelachtig is en dat de gemiddelde Australische automobilist geen idee heeft wat ie moet met een fietser op de weg.... levensgevaarslijk!!! Garderobekasten heb ik niet meegenomen, omdat hier overal inbouwkasten inzitten. Van onze dochter hebben we wel meegenomen en die dient nu als office. Ik heb SPIJT (!!!!!) dat we niet extra bedden en matrassen hebben meegenomen. Alle logeerspullen (van die opklapbedden) heb ik achter gelaten, stom, stom, stom!!
 
Wij zijn nu aan het uitzoeken wat mee mag en wat niet, dus ik heb net op de ikeasite gekeken naar een slaapbank. Een Exarby (ikea oz) bank met twee matrassen is samen 250 dollar. Maten zijn 185*120*10 voor de matrassen (per stuk) en het frame ingepakt 121*10*186 plus 66*9*190 (2 pakketten). In Nederland kost dit samen 200 euro, da's ook al 250 dollar. In dat geval kunnen we hem beter daar kopen?
 
wow ja! Wat een verschil.
We hebben nu een hemnes ladekast, die kost in nederland 209 euro, in Oz 499 dollar. Zit even te rekenen... onze prijs per m3 is 230 euro, dus verschepen kost zo'n 70 euro, samen 279 euro vs 499 dollar. Dat kan dik uit ;-).
 
Ik kon het ook niet vinden via google. Maar ben blij te horen dat de TV het doet. Wij nemen ook zoveel mogelijk mee. Als je toch iets verscheept, wordt mij steeds verteld, kun je beter de hele container vol stouwen. Lastig vind ik gewoon de dingen die eigenlijk over een paar jaar vervangen zouden moeten worden. Droger en wasmachine neem ik ook mee. Ik hoorde dat de NL machines veel beter zijn en schoner wassen. Maar de stofzuiger weet ik dan weer niet. Kan ik daar ook zakken voor mijn miele krijgen? Kan natuurlijk ook een paar dozen zakken meenemen.
 
Volgens mij kun je de stofzuiger bet achterlaten, er was iets met de douane geloof ik. Wij hoorden ook dat een hele container slimmer was, maar we hebben gekeken naar wat we echt mee wilden nemen, en kwamen toen uit bij 20m3. Dat is misschien per kuub duurder, maar alles bij elkaar scheelde het zo'n 1500 euro, en voor dat bedrag kunnen we straks een stofzuiger kopen en spulletjes die we beter kunnen gebruiken dan de dingen die we nu mee zouden nemen om op te vullen.
 
Miele stofzuigers zijn hier duur. Je kunt ze wel krijgen en de zakken ook. Als je ruimte hebt, goed schoonmaken, meenemen en de zakken inslaan ;)
 
Ik vroeg me ook al af wat slim is om mee te nemen, dus jullie tips zijn nuttig en welkom! Mag je eigenlijk ook eten meenemen? (ik denk aan hagelslag, curry etc :)) Wellicht wordt dat te kostbaar en kan je beter voor andere spullen kiezen om mee te nemen.
 
Back
Top