Wat mag ik wel en niet mee nemen naar Australie

de roos

New Member
Hallo allemaal,

Ik ben een nieuweling op dit forum en ben net begonnen aan het idee om naar Australie te gaan emigreren.

Een aantal weken geleden heb ik mijn CV opgestuurd naar een Australisch bedrijf en men was daar erg enthousiast.
Toevallig kon ik een van de medewerkers ontmoeten in NL, waarbij we hebben afgesproken om door te gaan en Visas te gaan regelen.

Nu heb ik gehoord dat iemand van 54, zoals ik, geen visum meer krijgt te oud, maar geldt dit ook als je een sponser hebt?
Verder het zou allemaal heel erg snel kunnen gaan maar wat mag nu wel en niet mee.

Bijvoorbeeld mijn koffie pads, wel alleen gesloten verpakkingen, of mijn wijn en whisky voorraad en wat te denken van een zakje hagelslag. Ik weet het allemaal kleine dingen maar ik geloof dat ze nogal streng zijn.
Verder wil ik mijn old imer meenemen, MGA 1600, moet daar de olie en benzine uit? Ik geloof wel dat je hem heel goed met een hoge druk spuit moet reinigen, maar ben er niet zeker van.
Wie kan mij iets meer vertellen over dit soort zaken, wat kan wel mee en waar moet je absoluut niet aan beginnen.

Bedankt Oudie en Lida 
 
Wat betreft voedsel is het zo dat je vooral niks mag meenemen wat aan bederf onderhevig is. Hagelslag is denk ik geen probleem. Over de koffie en de wijn, ik denk dat dat ook niet zo'n groot probleem vormt. Het is vooral afhankelijk van de voorraad. Je auto echter, dat is een groter probleem. Het stuur zit namelijk aan de verkeerde kant  :lol:
Ik heb me er niet echt in verdiept maar je mag volgens mij geen auto's invoeren met het stuur aan de linkerkant.
Wat betreft je kans op emigratie zelf?
Ik denk niet dat je zomaar in aanmerking komt voor een skilled visum, volgens mij ook niet gesponsort. Wellicht dat er via omwegen wel iets kan maar wat wel kan is een retirement visa.
Tenminste, ik geloof dat het "enige" criterium voor dit visum is dat je de leeftijd van 55 hebt en je voldoende geld hebt om je de rest van je leven in Australië door te brengen.
 
Kijk eens op de customs homepage http://www.customs.gov.au/site/page.cfm Hier staat vast wel de info die je zoekt en anders mail je ze toch even.
Inderdaad alles wat bedrfelijk is mag niet ingevoerd worden evenals plant en houtproducten die onbehandeld zijn.

Auto's is wel mogelijk zelfs met het stuur aan de linkerkant. Heb ze wel eens zien rijden. Ik dacht wel dat je een sticker achterop moet hebben dat de bestuurder aan de linkerkant zit.

Ben inderdaad ook wel benieuwd hoe je dat gaat regelen met een visa. Dat is niet zo een, twee, drie geregeld. Wacht je nieuwe werkgever zo lang op je?

In ieder geval veel succes!!!
 
Hey! :)
Het lijstje is vast heel lang, en bij groente en fruit spreekt het voor zich dat het niet mag. maar ook geen noten of producten waar gedroogde melk in zit.
Groetjes
Lenka
 
Enne.. Als je richting een grote(re) stad trekt, maak je dan geen zorgen om zaken als hagelslag, die kun je hier gewoon krijgen ;-)
Perthpete
 
Wijn en whiskey is ook geen probleem.
Alleen moet je het officieel invoeren en dan ga je invoerbelasting betalen.
Een vriendin van ons had aan mensen gevraagd om advocaat uit nederland mee te nemen.
Bij de douane aangekomen moesten ze $10,00 per fles aan belasting betalen.
Je kan er ook nu lekker van gaan genieten en je voorraad soldaat gaan maken.  :drinking:

In ieder geval, succes.
 
Allereerst welkom en van harte,

Kijk ook eens op http://www.xpdite.net/forum/index.php?topic=2281.0
Er zijn nog meer 50+ers op dit forum, dus gebruik de search button.

Mariette
 
Hallo allemaal,

Wat een geweldig forum is dit, en vooral al die mensen die zo geweldig actief zijn. Allemaal heel hartelijk bedankt voor jullie reacties.

Inmiddels begrepen dat het toch niet zo eenvoudig is om een visa te verkrijgen, het bedrijf waar ik misschien voor ga werken dacht daar toch iets anders over, het zou allemaal niet zo'n probleem zijn. De toekomst zal het leren. Tja binnen komen met een retirements visa zal moeilijk gaan, ik ben nog geen 55, heb geen 500.000 $ en mijn werkgever????? wil graag dat ik wat meer werk dan 20 uur per week, ik trouwens zelf ook.

Tja wat ga ik doen, constructie manager voor het bouwen van installaties voor de water behandeling. Dit kan zijn een afval water zuivering voor een stad of een bedrijf, een drinkwater of onthardings installatie. Maar natuurlijk ook een DI plant om water geschikt te maken voor stoom productie. Om dit te kunnen doen moet je over een behoorlijke kennis beschikken van montage technieken, qualiteits controle, proces en commissioning.

Mijn ervaring is dan ook dat deze mensen niet zo heel gemakkelijk te vinden zijn. In Australie zoeken ze al meer dan een jaar zonder succes en vandaar dat ze nu over de grens aan het zoeken zijn.

Nu even over mijn auto, een MG A. Het stuur ombouwen van links naar rechts is geen enkel probleem. De auto is zo ontwikkeld dat beide opties mogelijk zijn, alleen een nieuw dashboard en een beetje sleutelen, now ja een beetje.

Tja en dan natuurlijk het voedsel en de drank, maar weg geven of alvast nuttigen is misschien wel het beste om problemen te voorkomen.

Groeten,
Oudie
 
Ja, drank invoeren mag wel en het zou me niet verbazen als je 2 kratjes mee mag nemen. Ik geloof echter wel dat er een limiet voor is. En wat betreft het idee dat je werkgever makkelijk denkt over het visum?
Dat verbaast me niks. Mensen denken vaak makkelijk totdat ze weten wat er bij komt kijken. Maar, inderdaad, het zou heel goed kunnen lukken ongetwijfeld. Als ze al een tekort aan taxichauffeurs hebben en deze mensen van Bali af kunnen halen, dan zouden ze toch zeker een constructie manager over kunnen halen als het nodig is.
 
[quote author=rob en jolanda link=topic=5713.msg72426#msg72426 date=1159863809]
Mag je shoarmakruiden invoeren?

Jolanda
[/quote]

Shoarma kruiden kun je invoeren. Ik had een grote bak vacuum laten trekken maar ze moesten wel even kijken wat het was. Ik denk overigens dat ze met kruiden niet zo heel moeilijk doen als het maar gedroogde kruiden zijn.
Kruidenmixen voor maaltijden kan wat lastiger worden aangezien er soms eipoeder in kan zitten. Had een tijdje terug een pakje gehad en toen had de douane het eruit gehaald. Ze stoppen dan een briefje in het pakje met wat ze eruit hebben gehaald en wat je wilt doen. Laten behandelen of vernietigen. Behandelen zijn kosten mee gemoeid en die zijn meestal vele malen hoger dan het product waard is. Ze vragen wel vriendelijk of je de familie overseas in wil lichten wat wel en niet verstuurd mag worden.
 
Lieve mensen allemaal heeeeeeeeeel erg bedankt voor jullie berichten.

Groetjes en misschien tot ziens in Australie. :lol:
 
Ik weet dat er lang geleden eens commotie is ontstaan omdat er iemand een zakje kaassaus van een bepaald merk meegenomen had.
Dat werd gelijk in beslag genomen en een boete uitgeschreven.
Nu vond dat merk het zo'n goeie reklame dat Nederlanders dat meenamen naar verre oorden, dat zij de boete betaald hebben.

Maar Oudie, ga hier niet van uit.  :-D
 
En van die advocaat meenemen dat waren wij dus. We mochten inderdaad aan de douane niet $10,- maar $21,00 betalen. Als we die fles in onze koffer hadden gestopt dan hadden we niets hoeven te betalen.

melanie
 
[quote author=tademeje link=topic=5713.msg72485#msg72485 date=1159935453]
En van die advocaat meenemen dat waren wij dus. [/quote]

Ik dacht laat ik  maar geen namen noemen, doet ze het zelf.  :wink:
 
geeft niet hoor wilco, je had zonder problemen onze namen mogen noemen. We hebben immers keurig aan onze verplichtingen gehouden ha ha ha
 
Nog even wat anders,
In de lijst van de Douane in Australie wordt aangegeven dat glas en aardewerken producten niet mogen worden ingevoerd. Betekend dit dat glazen, borden, service goed etc niet mag worden mee genomen of is het alleen geldig voor de welbekende rode klei bloempotten. Wie heeft hier ervaring mee.
Bedankt voor de reacties
Oudie 
 
Back
Top