Wat mis je het meest?

Wat mis je het meest van Nederland?

  • Eten

    Votes: 4 19.0%
  • Weer

    Votes: 2 9.5%
  • Familie

    Votes: 9 42.9%
  • Wijze van omgang

    Votes: 3 14.3%
  • Anders namelijk....

    Votes: 3 14.3%

  • Total voters
    21
Ik zeg altijd, Australie zou perfect zijn als mijn familie en vrienden hier ook zouden wonen.

Natuurlijk is er ook eten wat ik mis, maar daar is makkelijker mee te leven.

Groetjes Jolanda
 
Ik mis de sociale omgang met collega's en anderen wel. Vindt de Australiers wat oppervakkig en niet echt.
Wat ik ook mis is de korte afstanden, lekker op je fiets naar je werk en naar de kroeg etc. alles is zo ver. Daaraantegen heeft iedereen wel de ruimte, wat een groot voordeel is. Hier vindt je wat en daar laat je wat. Zullen we maar zeggen.

mary
 
Ik kan me best moeilijk aarden, het duurt in elk geval langer dan ik had gehoopt, veel mensen hier hebben hun familie of vrienden allemaal al, en geen behoefte aan nog extra contacten... :-( Maar mijn familie mis ik deels, misschien omdat we hiervoor in Thailand hebben gewoond? Daar waren we al veel op onszelf aangewezen, maar met feestdagen, snif!
Eten, weten jullie nog goede plaatsen voor Nederland spul?
 
Ik mis het eten het meest. Vindt alles hier in Australie heerlijk hoor. Maar er zijn gewoon dingen die je mist. Nederland is natuurlijk onderdeel van Europa, dus in dat kleine kikkerlandje toch veel Europese invloeden in etenwaren. En wat ik het meeste mis aan eten is het broodbeleg! Zoveel keus uit soorten hagel en smeersels. En dan de vleeswaren in NL ook heerlijk! Hier toch best wel beperkt.
Maar dit is geen klagen hoor!
 
[quote author=marymary link=topic=7684.msg99944#msg99944 date=1190667448]
Ik mis de sociale omgang met collega's en anderen wel. Vindt de Australiers wat oppervakkig en niet echt.
Wat ik ook mis is de korte afstanden, lekker op je fiets naar je werk en naar de kroeg etc. alles is zo ver. Daaraantegen heeft iedereen wel de ruimte, wat een groot voordeel is. Hier vindt je wat en daar laat je wat. Zullen we maar zeggen.

mary

[/quote]

Hoi Mary :)

Het is wel 's vaker gezegd dat Australiërs oppervlakkig zouden zijn, en jij voegt er aan toe 'niet echt'. Heb je je wel 's bedacht dat de Nederlandse stijl niet dezelfde is en we daarom dingen anders ervaren? Natuurlijk zíjn ze niet oppervlakkig, ze hebben net zoveel gevoel en intellect als ieder ander volk. Er zijn deuren die wij soms - blijkbaar - in eerste instantie niet zien.
En natuurlijk zijn ze ECHT. Maar je moet een andere bril opzetten. Ik denk dat het tricky is dat ze op het eerste gezicht op ons lijken en daarbij denken wij ook nog 's goed Engels te kunnen spreken. Maar zo is het niet; een ander land betekent een andere cultuur, andere omgangsvormen en ga zo maar door.

Ik denk dat een immigrant een andere bril moet opzetten bij aankomst. Liefst een totaal blanco met daarachter een totaal open mind. Dingen zijn anders dan ze waren en dingen zijn vaak ook anders dan ze lijken.

Groetjes,

Ireen
 
Heeft dat niet met tolerantie te maken? In Nederland mag en moet alles kunnen, ook kunnen worden gezegd, hier is men, althans, zo ervaar ik het, dus is het niet geheel te peilen, veel voorzichtiger? Niet altijd he, je ziet ook dat er meer onderscheid ontstaat in de nieuwere generatie, die opgroeit.....

Oja, en broosbeleg! ik word gek, geen lekkere kaas, geen worst die ik lust.....geef mij maar lekker een boterham met vlokken of hagelslag!
 
Ik heb ook wel eens het gevoel dat Nederlanders niet echt zijn. Het is ook maar wie je spreekt denk ik en inderdaad: wat je verwacht...
Je kunt ook niet van een hele bevolkingsgroep zeggen dat ze nep zijn of oppervlakkig. Andere sociale omgangsvormen denk ik.
 
Wat ik het meeste mis is een gevoel en eigenlijk niet te beschrijven...

Ik vind alles hier zo moeilijk en stroef gaan veel dingen heeel veel dingen zijn gewoon slechter of anders geregeld dan in Nederland. Voorbeelden daarvan moeilijk moeilijk... Ik heb er wel wat maar net alemaal uit de zelfde hoek omdat ik daar recent mee te maken heb gehad..:

FF naar de tandarts om een paar gaatjes te vullen..ketjing gelijk een heel maand sallaris kwijt. en dat zels met private health fund..? Misschien tijd voor een ander fund.. :grin:

Laatst had ik een klein ongelukje met mijn motor. Ik dacht heel ff dat ik mijn knie schijf had gebroken. Was dat zo geweest dan had ik een heel groot probleem gehad met mijn 10 ziekte dagen... Gelukkig was het niks maar toch... Ik merk ook dat ik nu veel vaker met mijn zieke kop op het werk zit omdat je die 10 ziekte dagen wilt houden... In nelderland zat ik een weekje thuis lekker warm voor de kachel met een warme kop thee. Hier zit ik na 2 dagen alweer op het werk. Goed voor de baas maar voor je zelf zeer stress vol....

Anyway laat ik het zo zeggen sinds ik down under woon ben ik Nederland of eigenlijk heel Europa veel meer gaan waardere en ik zie me zelf misschien nog wel is terug gaan. Maar nu nog ff niet :grin: :evil:

Verder mis ik de korte afstanden, taal, voetbal kijken met vrienden, het uit gebreide tv aan bod en het lekkeren eten van mijn moeder.

Maar ik wil zeker niet zeiken natuurlijk. Australie blijft 1 van de mooiste landen met de meest behulpsamen mensen op de wereld. Als je een probleem hebt gooi het in de groep, collega's vreemde mensen maakt niet uit de meeste proberen je te helpen.

just my 2 cents :up:
 
10 ziektedagen? Als ik het goed begrijp krijg je je ziektedagen niet uitbetaald, maar gaan die van die dagen af. Hm...
Op zich ook niet goed voor de baas denk ik dat al die half gammele types toch op het werk komen om elkaar aan te steken. Kan me herrinneren dat er vorig jaar een onderzoek in de krant stond dat werkgevers er beter op kunnen sturen om mensen echt uit te laten zieken, omdat het verzuim anders te hoog oploopt doordat iedereen elkaar aansteekt.

Maargoed, OZ heeft dus ook gewoon dingetjes die we in Nl ook hebben. Geen land is 100% ideaal denk ik.
 
Yep dat wilde ik eigenlijk  er nog bij vermelde. Hoe vaak er niet een collega snotterent, proestent naast me zit te werken. Erg vervelend.

En idd je krijgt iets van 10 of 14 dagen .. sikkies.. Die mag je op nemen als je ziek bent en krijg je dus gewoon door betaalt. Officieel moet je dan ook een ziek briefje bij je GP halen (huisarts). Maar als je goed met je baas om gaat dan gelooft ie het wel. :up: Ik heb er dit jaar maar 3 of 4 gebruikt dat vanwegen een ongelukje met de motor en een huis inbraak dus niet eens omdat ik echt ziek was. Ik heb nog geen enkelen keer zo'n ziek briefje of hoe neoemn ze dat hupeldepup certificate... Ozzies zijn dol op het woordt certificate. Alles heeft wel een ticket of certificate :grin: 
 
Hoi,

Nou Bear, je hebt wel wat goeie punten te pakken. Ziek zijn is hier duur. Ik ben dit jaar al 8.500 piek kwijt aan doktersbezoeken en medicijnen, en dan tel ik nog niet eens de supplementen mee. Geen verrassing dat mensen zonder private health insurance jaren wachten op een tandartsbehandeling of ander soort operatie. Ik kan rustig zeggen dat ik het Nederlandse health care systeem mis - mind you, dat van een jaar of 9 geleden, maar zo duur als hier is het voor de patiënt in N'land toch nog niet. Maar goed, geen nut om daarover te janken, het is nou eenmaal zo.

Het sick leave systeem is helemaal idioot; zoveel dagen per jaar krijg je. Als je niet ziek bent of bent geweest dan worden ze vaak opgenomen als baaldagen. Ben je goed ziek, dan heb je maar een dag of 10 om er bovenop te komen. Een vrouw met een erg pijnlijke menstruatie raakt die dagen zo altijd kwijt. Daar tegenover staat dat mensen hun ziektedagen opnemen terwijl ze niet ziek zijn, en dat is ook niet erg collegiaal of zuiver op de graat. Maar ja, je 'krijgt' ze, je kan ze gebruiken. De meeste van die dagen vallen trouwens op Vrijdagen en Maandagen. Gek hè.

Mary zei het ook al; korte afstanden. Ja, dat vind ook ik nog steeds onhandig, omdat zo 's avonds even aanwaaien iets wordt waar je wel 2x over nadenkt. Dat is voor ons dan ook een reden waarom we vaak met vrienden ergens tussenin afspreken voor dinner.

Het uitgebreide TV-aanbod is er wel, maar alleen als je ervoor betaalt, tja.

Ik zat trouwens laatst met m'n Nederlandse vriendin te kletsen over ons (haar en mijn) sociale leven. En zij zei: "Maar sinds jij in Australië woont, Zus-en-zo in Zuid-Afrika woont, die-en-die naar Lutjebroek is verhuisd, heb ik óók niet meer van die 'ik-val-even-binnen-contacten". Daarmee bedoel ik aan te geven dat het ook in eigen land moeilijk kan zijn om op latere leeftijd een nieuwe vriendengroep op te bouwen. En zeker als je als Nederlands koppel binnenkomt; als je partner Australisch is, is het een stuk makkelijker; contacten zijn er al. Ik vind dat ik - voor mijn normen - ondernemend en assertief moet zijn om nieuwe vriendinnen te krijgen.  Maar ik moet wel zeggen dat dat meestal prima werkt :)

Uiteindelijk denk ik soms wel 'jeeee', maar ik woon hier en zo is het nou eenmaal. Plenty of stupid rules, maar die zijn er overal, toch?

Ireen
 
Met niet "echt", bedoel ik hun altijd even vriendelijkheid en positiviteit van de Australiers, wat natuurlijk een hele goede eigenschap is. "En de vraag hoe gaat het?" Kan me niet voorstellen dat ze dit altijd menen en altijd vrolijk en positief zijn. Het percentage depressie is hier erg hoog, dat kun je je niet voorstellen, maar het is wel zo. Ik heb meer moeite de Australiers te peilen.
Het is niet zo dat ik denk goed Engels te kunnen spreken en denk dat Australiers veel op Nederlanders lijken. Integendeel. Ik vind mijn engels slecht en weet heel goed wat een andere cultuur betekent. Het verschil in cultuur is groter dan ik had verwacht, dat komt misschien ook door de taalbarriere, die ik nog ervaar. Thuis praat ik Nederlands, verder is het alleen een kort praatje met de buren of andere mensen uit het dorp. Dat scheelt natuurlijk wel.

mary
 
Dat 'how are you' van de aussies is niet meer dan een 'hallo' voor ons. In 95% van de gevallen wordt niet echt  een serieus antwoord op deze vraag verwacht. 'Not too bad' is een standaard antwoord terug. Dus niet al te veel achter zoeken, gewoon hun standaard manier van hallo zeggen.

En juist omdat de culturen zo op elkaar lijken is de omgang zo verradelijk. Je gaat er bewust of onbewust van uit dat je op dezelfde manier communiceert en het duurt echt even voordat je de subtiliteiten in de gaten hebt. En zelfs dan gaat het nog vaak mis.

Dat positieve van de aussies ben ik een zucht van verlichting gaan vinden in vergelijking met het rappe gekanker en gemopper van de Hollanders, als ik effe lekker ongenuanceerd beide over 1 kam mag scheren.
 
[quote author=Jan H. link=topic=7684.msg100091#msg100091 date=1190870571]
                                    HARING
[/quote]

Echt? :grin: :p
 
Hoi,

Mary, ik snap je nu wat beter. Het is soms moeilijk om je brein ergens omheen te krijgen (to get your mind around it, hoe zeg ik het...?). Net zoals wanneer Steve zei 'I set the table for you'; het heeft heeeel lang geduurd dat ik niet meer dacht/voelde 'hoezo "for you", is het dan een gunst ofzo'. En zo zijn er inderdaad uitdrukkingen en opmerkingen of vragen die inderdaad verwarrend zijn. 'How are you today?' kan ik nog wel pruimen, maar ook ik heb het soms wat moeilijk met 'How has your day been?'.... Ik weet verdomd goed hoe ze dat bedoelen, maar ben ik in een minder goeie bui dan ik denk soms wel 'Wat gaat jou dat aan?', of 'Man, breek me de bék niet open!' :-D

Taal kan zo een grote barrière zijn ja, Amoz schetst dat ook nog 's. Veel dingen liggen zo subtiel hè. Communicatie is soms echt een kunst!
 
Herkenbaar Irene! Vooral dat 'for you' - daar kan mijn man ook wat van.  :grin:

Ik vind het wel leuk, die subtiele taal verschillen. Het gebeurt tegenwoordig niet meer zo heel vaak, maar af en toe zit ik toch nog even op een andere golflengte en is er even wat verwarring.
Ik dacht zelf in eerste instantie ook dat Australiers afstandelijker waren en oppervlakkiger, maar dat vind ik inmiddels niet meer. Het is gewoon anders. De vriendschappen die ik hier heb zijn niet minder 'echt' dan die in NL...

We zijn net een maand in NL geweest en dit was de eerste keer dat ik (ook in mijn eigen vriendenkring) dingen zag die ik niet zo leuk vond. Ik was op een verjaardag waar het gesprek een tijdlang over de grootte van de lease bakken ging - dat zou je in Australie niet zo snel hebben. Het doet er hier een stuk minder toe. Het gesprek stoorde me ook echt, denk niet dat dat voorheen het geval zou zijn geweest.

Wat ik mis:
- Mensen om me heen met wie ik meer dan 5 jaar geschiedenis heb, die alles van me pikken en begrijpen. Het soort relatie wat je alleen met familie en hele oude, goede vrienden hebt (ik althans).
- Mijn fiets
- Nederlandse boeken
- Opa en oma dichtbij voor Finn
- Herfst

Verder eigenlijk niets! Vind het leven hier prima :smile: Niet perfect, maar dat was het in NL ook niet.

Trude
 
Back
Top