In Display Villages en dergelijke nieuwe 'development areas' zijn inderdaad de kavels kleiner dan wat ze vroeger standaard waren (405 m2) en de huizen groter, wat dus betekent: geen of amper een tuin. Voor een 4 slaapkamer huis op een dubbel blok (810 m2) moet je tegenwoordig in Brisbane redelijk diepe zakken hebben (>300.000 AUD), tenzij je het geen bezwaar vindt om minstens 15km van het centrum te wonen. Er zijn nog wel een paar buurten dichter bij het centrum die goedkoop zijn, maar dat is dan vaak voor een goede reden: veel industrie en 'lage inkomens'. Op de een of andere manier lijkt het erop dat de Australische/Brisbane woningbouwmarkt verwacht dat men tegenwoordig het Europese model wil: groot huis, weinig tuin, terwijl de meeste migranten juist het tegenovergestelde willen: veel buitenruimte om van het weer te genieten en omdat je dat in NL nergens meer kunt krijgen.KC said:Wij hebben een Display Village bezocht in Springfield Lakes (tussen Brisbane en Ipswich) en daar stonden mooie huisjes tussen hoor! Vooral de environmental friendly houses spraken ons wel aan.
Maar eigenlijk sluit ik me bij jullie aan: alles gelijkvloers, minstens 4 slaapkamers. Zwembad is bij ons niet noodzakelijk. Kaveloppervlakte minstens 800 m2.
Wat ons ook opviel is dat de kavels tegenwoordig klein zijn maar de grote van de huizen hetzelfde is gebleven. Begint dus steeds meer op NL te lijken! :cry: Weinig tuin dus voor onze kleine meid om in te spelen!
KC
Simone said:Iedereen heeft het over de 'ruimte' in Oz, maar in de cities leeft iedereen bijna net zo opgepropt bij elkaar als in NL, en het wordt uiteraard ook steeds drukker met verkeer.
Jaaa, ik zei ook 'bijna'Sander said:Simone said:Iedereen heeft het over de 'ruimte' in Oz, maar in de cities leeft iedereen bijna net zo opgepropt bij elkaar als in NL, en het wordt uiteraard ook steeds drukker met verkeer.
Nou, ik weet niet hoor, maar toen ik afgelopen jaar in Perth was vond ik toch echt wel dat ze daar (behoorlijk) meer ruimte hebben dan in Nederland.
Ruimere straten, meer ruimte/tuin tot aan de voordeur, redelijk grote achtertuin, veel huizen hebben een oprit en een dubbele garage en de meeste huizen zijn vrijstaand. Maar dan moet je natuurlijk niet midden in het centrum willen wonen...dat is waar.
Simone said:Amulya: ja, het is moeilijk he?! De balans tussen dat je in de stad moet werken en eigenlijk buiten de stad wilt wonen! Maar ja, dan is het algauw een uur rijden!
"freckles said:Wij willen graag een paar acres kopen en zelf een huis bouwen"]
Oh, ja die moestuin en fruitbomen willen wij ook, is wel heel handig scheelt wel veel geld in het levensonderhoud (als je weet wat een ladingen groente uit een moestuin komen )
Sander said:Huizen, ja da's een leuk onderwerp...kan ik lekker bij weg dromen
Wat mij wel wat lijkt is een huis met 4 slaapkamers, 2 badkamers, liefst nog een extra lounge kamer, reverse cycle airco (heb me laten vertellen dat dit het beste is), dubbele garage en dat alles op zo'n 600 tot 800 m2.
Silvia said:Ons huisje
Keuken
Eetkamer
Woonkamer
4 Slaapkamers
Studie kamer
3 auto garage
1 Boot garage
2 badkamers
BBQ area
Bar area
Was ruimte
Totale ruimte 900m2
En dat alles voor maar $103,000 2 jaar geleden. (Toen zag het er wel even anders uit) Gelukkig heb ik een handige man en schoonvader. Waarde op dit moment rond de $160,000.
[/img]