Welke bank kunnen jullie aanraden?

Jack

Well-Known Member
Ik heb al veel gelezen maar wie is nu een aanrader.
Ik heb veel goeds over de "Westpac bank" gelezen maar ook over "Medibank" of de "Citibank".
Wie zijn de "Commonwealth bank" eigenlijk.

Welke banken (ook de niet genoemden) zijn een aanrader.
Zijn er mensen die na een korte tijd snel over zijn gegaan naar een ander bank.

Ik weet het verschillende mensen, verschillende banken.

Ik hoor het graag.. :up:

Jack :evil:

commonwelth bank is goed en groot, maar wij zijn bij Herritage, is klein en ook goed.
Medibank is een prive ziektekosten verzekering, dus niet te veel geld heen sturen, alleen proberen te krijgen.

de groeten.

Hein

Qua bank hebben wij gekozen voor een met een heleboel ATM's. Je moet namelijk betalen als je bij een andere bank zijn ATM pint. Eerst zaten we bij de commonwealth, maar daar konden we geen credit card krijgen, en ze wilden ons ook niet vertellen waarom. Dat was om geheime redenen, die ze niet konden doorvertellen (serieus!!!). Toen kwam bij de ANZ een debit card (wat in principe hetzelfde werkt als een gewone credit card, maar je moet er eerst even geld opzetten. Op die manier kunnen we wel online vliegtickets bestellen. Bij de ANZ konden ze wel de reden geven ;). Wij kunnen geen CC krijgen omdat we niet meer dan $50.000 per jaar verdienen. En we hebben ook niet even $50.000 op de rekening staan. En als je dan geen permanent resident bent, kun je het wel vergeten.

Dus bij het zoeken naar een bank: kijk waar veel ATM's van zijn. Of een waar je dicht bij je huis/bij de winkels kunt pinnen. Soms scheelt het als je bij een union bank kan. Zo is er bijvoorbeeld een teachers union bank (die overigens niet meer alleen voor teachers is). En kijk dus ook of je misschien bij een bank wilt waar je een debit card kunt krijgen, of een goede deal met een CC.

Succes!!! oh ja, enne als je niet tevreden bent, kun je altijd naar een andere bank overstappen (zoals wij)! 

Ik heb ervaringen met Westpac, Commonwealth en nu bij ANZ. Ik vind de "fees" die banken hier aanrekenen stukken hoger dan in Belgie. Zoals JufRebakka ook al vermelde zijn Credit Unions goedkoper maar die hebben dan weer veel minder ATM's.

BTW Medibank is geen financiele instelling bank maar een Private Health Insurance provider.

Hallo allemaal,

Veel ATM's is eigenlijk helemaal niet belangrijk. De meeste supermarkten hebben de mogelijkheid van 'Cash out', als je met je bankcard betaalt via EFTPOS (= precies hetzelfde als in NL het pinnen.) De rekening van de supermarkt is bijv. A$ 49,23, dan vraag je om Cash out, je betaalt per PIN A$249,23 en je krijgt A$ 200,00 cash in je hand (dit kan met ieder bedrag, dat je wilt).
Wél is het zo, dat je maar een beperkt aantal gratis PIN-transacties per maand kan doen, iedere transactie daarboven kost je ± A$ 0,10, dus als je veel pint of wilt gaan pinnen, zoek dan de bank uit met de laagste transactiekosten.

Succes,
Zilver

prima tevreden sinds dag 1 (nu al bijna 3 jaar) met ANZ. Ze hebben (ook) een goede internet-bankieren site, let daarop als je dat belangrijk vindt. Australie loopt flink achter op NL qua gebruik van internet (door banken, gemeentes, bedrijven etc, het is nog veelal een veredelde gouden gids).

Wél is het zo, dat je maar een beperkt aantal gratis PIN-transacties per maand kan doen, iedere transactie daarboven kost je ± A$ 0,10, dus als je veel pint of wilt gaan pinnen, zoek dan de bank uit met de laagste transactiekosten.

Wij hebben toen we hier 2 jaar geleden aankwamen een rekening geopend bij de CommonWealth Bank en die hebben deze beperking. Van vrienden hoorden we dat WestPac dat niet had dus zijn we snel overgestapt (zelfde monthly fee van $5)

Je kunt ook bijv. bij Citibank een rekening openen: die rekenen geen fee voor gebruik van ATM's van andere banken en hun rente is ook een tikkeltje hoger dan WestPac/CommonWealth etc

[quote author=michielsylvia link=topic=6252.msg78000#msg78000 date=1167798073]
prima tevreden sinds dag 1 (nu al bijna 3 jaar) met ANZ. Ze hebben (ook) een goede internet-bankieren site, let daarop als je dat belangrijk vindt. Australie loopt flink achter op NL qua gebruik van internet (door banken, gemeentes, bedrijven etc, het is nog veelal een veredelde gouden gids).
[/quote]

Helemaal mee eens.
Wij zijn ook bij ANZ. Overboeken gaat gemakkelijk en ze hebben overal ATM's voor onbeperkt geld uit de muur halen. Als je tenminste de juiste soort account hebt. Anders heb je beperkt aantal per maand.

ANZ heeft wel wat nadelen:

- Internet banking heeft geen beveiliging, alleen maar een account nummer en een wachtwoord dus geen challange / response / PIN code zoals de NL Rabobank ofzo. Ik vergeet wel eens mijn wachtwoord en hun helpdesk geeft mij wel iedere keer heel snel en simpel een nieuw wachtwoord...... Ik hoef maar 1 standaard 'secret' question te beantwoorden.
- De ANZ helpdesk zit in Azie, en daar nemen ze het niet zo nauw met de beveiliging van persoonsgegevens. Een Telstra helpdesk medewerker in Azie heeft al eerder allerlei gegevens verkocht.
- Communicatie met de Azie helpdesk, jouw NL accent tegenover hun Azie engels gaat ook niet altijd lekker.
- Zoals wel meer banken berekenen ze iets van $25 aud als je rood komt te staan

Ik prefereer de National Australia Bank, zie http://www.national.com.au
Veel minder ATM's, maar een cash out bij een winkel kan altijd.

Wij zitten al zeven jaar bij de NAB (National Australia Bank) en ik heb er geen klachten over. Iets om in de gaten te houden wanneer je ook nog geld in Nederland hebt (of daarvandaan moet krijgen) is dat de grotere banken (like Commonwealth, ANZ en NAB) goede internationale contacten hebben. Overmaken van mijn rekening bij de ABNAMRO in NL naar de NAB duurt twee dagen. Ik heb het met andere mensen meegemaakt dat geld wel 14 dagen onderweg was. Maar die mensen hadden dan ook een rekening bij een "kleinere" bank of building society.

Good choice, did you all noticed the 6,1% interest rate? Not bad.

Maar wat zijn eigenlijk ATM's, lag net al te suffen op de bank, dus, niet zo wakker meer.

Mariette

Huh?

En ik altijd maar denken dat de afkorting ATM staat voor:

Automatic Transmission System

Wie kan mij een e-mail address geven van ANZ Brisbane of het hoofdkantoor van ANZ.

Alweer bedankt,

[quote author=Wilbert67 link=topic=6252.msg78819#msg78819 date=1168682860]
Alsjeblieft :up:
http://www.anz.com/aus/contact/default.asp[/quote]

Many thanks Wilbert  :up: :up:

[quote author=jufrebekka link=topic=6252.msg77930#msg77930 date=1167687518]
Qua bank hebben wij gekozen voor een met een heleboel ATM's. Je moet namelijk betalen als je bij een andere bank zijn ATM pint. Eerst zaten we bij de commonwealth, maar daar konden we geen credit card krijgen, en ze wilden ons ook niet vertellen waarom. Dat was om geheime redenen, die ze niet konden doorvertellen (serieus!!!). Toen kwam bij de ANZ een debit card (wat in principe hetzelfde werkt als een gewone credit card, maar je moet er eerst even geld opzetten. Op die manier kunnen we wel online vliegtickets bestellen. Bij de ANZ konden ze wel de reden geven ;). Wij kunnen geen CC krijgen omdat we niet meer dan $50.000 per jaar verdienen. En we hebben ook niet even $50.000 op de rekening staan. En als je dan geen permanent resident bent, kun je het wel vergeten.

Dus bij het zoeken naar een bank: kijk waar veel ATM's van zijn. Of een waar je dicht bij je huis/bij de winkels kunt pinnen. Soms scheelt het als je bij een union bank kan. Zo is er bijvoorbeeld een teachers union bank (die overigens niet meer alleen voor teachers is). En kijk dus ook of je misschien bij een bank wilt waar je een debit card kunt krijgen, of een goede deal met een CC.

Succes!!! oh ja, enne als je niet tevreden bent, kun je altijd naar een andere bank overstappen (zoals wij)! 
[/quote]

Het wel of niet krijgen van een creditcard (of mobiel telefoon contract met 'gratis' telefoon, of wat dan ook waarbij een instantie in feite geld voorschiet), is gebaseerd op jou 'Credit Rating'. Dit is niet alleen je inkomsten. Al verdien je 100.000 per jaar, als je geen 'credit history' hebt, geven ze je geen creditcard, want volgens de richtlijnen moet je aan een aantal eisen voldoen. Je kan je eigen 'Credit File' aanvragen bij het bedrijf dat al deze info in hun database beheert:

www.baycorpadvantage.com

Zie deze link om je eigen file aan te vragen:

http://www.mycreditfile.com.au/home/home_default.aspx

Je krijgt een 'bad credit rating' als je een rekening van meer dan $100 niet binnen 2 maanden betaald hebt. Dit blijft 7 jaar op je naam geschreven, en kan een hoop ellende veroorzaken (namelijk geen enkele lening meer kunnen krijgen (hypotheek, auto, cc, etc). Iedere financiele instelling heeft toegang tot deze gegevens (tegen betaling), maar veel mensen weten niet eens dat deze gegevens ergens bewaard zijn.
Baycorp Advantage is VERPLICHT je deze gegevens GRATIS te verstekken. Aanvragen is simpel: een briefje of fax met wat info waarmee ze je kunnen identificeren (DOB, woon adressen van de laatste 5 jaar, rijbewijs nummer). Ze zeggen hier 14 dagen over te doen, maar in de praktijk kan het veel sneller. Ze proberen je namelijk te laten betalen voor hun snelle, 1 dags service (stelletje ratten! niet doen dus). Ik heb 6 weken voor ze gewerkt, vandaar dat ik hier vanaf weet.

Ik heb samen met mijn vriendin vorig jaar nog een poging gedaan een creditcard aan te vragen. We hebben een gezamenlijk inkomen van 100.000. We werden afgekeurd, omdat we geen creditrating hadden. Inmiddels hebben we dat wel (telefoon/gas/electriciteit in onze naam), dus moeten we het weer eens proberen.
Zeer frustrerend, vooral omdat ik al sinds mijn 18e een creditcard heb in nederland.

[quote author=Zilver link=topic=6252.msg77996#msg77996 date=1167795777]
Hallo allemaal,

Veel ATM's is eigenlijk helemaal niet belangrijk. De meeste supermarkten hebben de mogelijkheid van 'Cash out', als je met je bankcard betaalt via EFTPOS (= precies hetzelfde als in NL het pinnen.) De rekening van de supermarkt is bijv. A$ 49,23, dan vraag je om Cash out, je betaalt per PIN A$249,23 en je krijgt A$ 200,00 cash in je hand (dit kan met ieder bedrag, dat je wilt).

Succes,
Zilver
[/quote]

Cash-Out bij de supermarkt is net als pinnen bij de ATM van een 'andere bank'. Dit is niet gratis, en moet je dus voor betalen. Dit kost geloof ik 2 of 2.50 dollar per keer. Ik doe hier dus nooit aan mee, want loopt in de loop van tijd aardig op.
Dit geldt zeker voor de CBA, maar volgens mij geld dit voor allen banken in Australie, daar verdienen ze dik mee met al die transacties.

@David

Dat je moet betalen bij 'vreemde' automaten of zelfs bij cash-out hangt af van de rekening (en bank) je neemt. Simpelgezegd: een rekening met hogere maandelijkse fee geeft meer recht op 'gratis' geldopnames. Andersom ook.

Wij hebben ons destijds een 'deal' laten aansmeren bij de ANZ toen we de hypotheek daar namen: ANZ-ONE voor $25 per maand, bestaande uit een offset-faciliteit, 2 gold-VISA cards, internetbankieren, eigen ATM altijd gratis maar vreemde betalen (ik geloof $1.50 per keer), cashout altijd gratis (en dat is dus DE manier om geld op te nemen - enige addertje is dat je je soms afvraagt wat je in hemelsnaam gekocht hebt als je het bankafschrift ziet, totdat je je realiseert dat er cash-out bij zat!).

Je zal dus wellicht een lager maandbedrag kunnen regelen, maar dan moet je je elke keer afvragen of je niet beter even kunt wachten met geld opnemen enzo.

MICHIEL

Is iemand bekend met " HALO FINANCINAL ".

Zo ja , wat is je ervaring/ indruk met deze instelling.

gr,

Back